Turán. A Turáni Társaság folyóirata 17. (1934)

1934 / 1-4. szám - Paikert Alajos: Ázsia ébredése

ÁZSIA ÉBREDÉSE 3 autóbuszjáratokat létesítenek, közönséges és hernyós autókkal keresztül- kasul száguldanak, repülőgépeikkel átrepülnek a puszta területeken, sivatagjáró fegyveres erőiket állandóan tökéletesítik, páncélos autókat, rádióállomásokat, bombavető repülőket, a tengeren pedig tengeralatt­­járókat, torpedókat, aknákat és hadihajókat mozgósítanak szolga­­latukban. A mai időkben a távolságok az egész világon állandóan csökken­­nek, a sivatagok, mocsarak és hasonló természeti akadályok folyton keresbednek. A civilizáció és a közlekedés egyre terjed még az eddig legelhagyatottabb részeken is. Nekünk magyaroknak nemcsak nem sza­­bad magunkat a haladás és különböző vállalkozások megismerése alól kivonni, hanem cselekvően is részt kell azokban vennünk, magyar és általános érdekből is. Ázsia megismertetésében, feltárásában és fejlődésében számos таг gyár kiválóság vett részt, ezekről és működésükről más helyt lesz alkal­­mam, részletesebben megemlékeznem. Itt csak néhány nevet emelek ki, úgymint: Almásy György, gróf Apponyi Henrik, Baktay Ervin, gróf Benyovszky Móric, Böckh Hugó, Bozóky Dezső, Cholnoky Jenő, Körösi Csom­a Sándor, Erdősi Károly, Erődy,Harrach Béla, Faragó Ödön, Gáspár Fer­enc, Geleta József, Germanus Gyula, Gubányi Károly, Hopp Ferenc, Kégl Sándor, Leitner Vilmos, Ligeti Lajos, Lóczy Lajos, apa és fia, Mészáros Gyula, Mezey István, Móricz Péter, Munkácsi Bernát, Pápay József, Reguly Antal, Réthly Antal, Sir Aurel Stein, Simonyi, Semadam Sándor, gróf Széchényi Béla, Szentgáli Antal, Takács Zoltán, gróf Teleki Pál, Tóth Jenő, Ujfalvy Károly, Vámbéry Ármin, gróf Vay Péter, Vermes Oszkár, Vikár Béla, Xanthus János, gróf Zichy Jenő. Ezek legnagyobb része magában Ázsiában utazott, ott élt, ott dol­­gozott és derekasan kivette részét Ázsia ismertetéséből is, miáltal egy* részt hírt és dicsőséget szereztek hazájuknak, másrészt Ázsiának is hatá­­rozott előnyére váltak. De vegyük most Ázsia egyes államait és országait sorjában és nézzük, miképen vesznek azok részt az ébredés mozgalmaiban. Már itt kell azonban megjegyeznünk, hogy Ázsia ébredése sem történik oly simán, egyenletesen és akadálytalanul, ahogy azt talán sokan gondolják, hanem ott is, mint minden mozgalomnak, vannak különböző erősségű ellenzői, akik a legváltozatosabb eszközökkel odatörekszenek, hogy az ázsiai népek ébredése mennél később következzék be. I. Japán ma a legmodernebb, legképzettebb és leghatalmasabb állam Ázsiában. Sokáig teljesen elzárta magát a fehérektől, de belátva, hogy az célra nem vezet, kinyitotta kapuit és magába fogadta a nyugati civili­­zációt, sűrű rajokban küldötte szét évről­ évre fiatalságát a nyugati álla­­mokba tanulni, megfigyelni, hasznos vívmányaikat Japánba hozni. Ez annyira sikerült neki, hogy ma Japán az angolok* és amerikaiakéval ver­­senyző hadi és kereskedelmi hajórajjal, hadsereggel, gyárakkal, bankok* kal, egyetemekkel, szóval a nyugati mívelődés minden vívmányával ren* delkezik. Közben elkeseredett háborúban fölényesen legyőzte az eddig verhetetlennek hitt óriási orosz birodalmat szárazföldön és tengeren is. Ma Japán, melynek eredeti kis szigetországa már nem bírja eltartani évente több mint félmillióval szaporodó népességét, nemcsak védelemre, hanem hódításra is teljesen felkészült. Nem nagyon szívesen tér át új területek elfoglalására, de kénytelen vele, hogy túlságosan szaporodó polgárait elhelyezhesse. Koreával kezdte, Formosával folytatta, most Mandzsúriát tette segítségével önállóvá, a jövőben talán a Fülöp-szige­­tekre és még későbben talán a Szundas szigetekre is kerül a sor.

Next