Uránia - Népszerű tudományos folyóirat 7. (1906)

1906 / 1. szám

h) A bölcsészet, irodalomtörténet, széptan nyelvészet és neveléstudomány köréből. Lap Arany verse az ó-toronyról. — Képekkel. — Dr. Pekár Károlytól .............................................25 A kísérleti psychologiáról. Dr. Dienes Páltól. . 33 Toldy Ferencz, Gyulai Ágosttól..............................55 Kettős öntudat, B-tol...................................... 112 A magyar nőnevelés úttörője. Vay Sándortól 130 A suggestiv nevelés. Mittner Zoltántól .... 163 Vörösmarty a szinészetről. Kelemen Bélától . . 203 A somnambulismusról. Dr. Dienes Páltól . . . 221 Budapesti magyarság. Legifj. Szász Károly­tól 241 Mik befolyásolják az akaratot ? Kún Kálmántól 289 Schopenhauer és a pessimismus. — Képpel. — Dr. Bárány Gerő­től................................................329 Olvassuk Wesselényi műveit­ Imre Sándortól . 357 Az egyetem küszöbén. Dr. Lenhossék Mihálytól. 373 Egressy Gábor, a budapesti Nemzeti Színház első éveiben, 1837—1848. — Képekkel. — Egressy Ákostól.......................................................................378 Megjegyzések Kemény Zsigmond írói pályájához. Dr. Kristóf Györgytől...........................................446 Kölcsey Kálmánról. — Képpel. — lap Károlyiól 469 Élet és elmélet. Péterfi Tibortól............................478 /) A történelem, nyivelődéstörténelem és néprajz köréből. Macchiavelli kisebb politikai iratai. Rácz D. Endré­től ............................................................................. 3 Lucza-nap. — Képekkel. — Gönczi Ferencztől . 18 Magyarország a XVIII. század elején. Pruzsinszky Páltól.........................................................................63 A szerelem dalnoka. — Képekkel. — Br. Nyáry Alberttől....................................................................80 Budapest régi emlékei. — Képekkel. — Marczinkó Ferencztől...........................................................101 Ill Lap A közműveltség határainak kiterjesztése. Molnár Viktortól...................................................................145 Népünk balitéletei és hiedelmei 200 évvel ezelőtt. Pruzsinszky Páltól................................................193 Forgách Zsuzsánna. I., II. — Képekkel. — Bön­gérfi Jánostól........................................... 233, 308 Pompei. — Képekkel. — Lovcsányi Gyulától 260 Bocskay István. — Képekkel. — Pruzsinszky Páltól................................................................... 278 A német és az amerikai egyetemek, ir.-tól . . . 299 Négyszázéves királyi levelek. Dr. Pekár Károlytól 315 A római birodalom közigazgatása. Finály Gábortól 345 Városaink a XVIII. század elején. Pruzsinszky Páltól.............................................................. 362 A Jovan czár tragédiája. Br. Nyáry Alberttől . 390 II. Rákóczi Ferencz mint szabadsághős és ember. Dr. Béke­fi Remigtől . ................................432 A rómaiak családi ünnepei. — Képpel. — Dr.Márffy Oszkártól . 482 Magyari uram profécziája. Dr. Szentpétery Imré­től .................................................................................490 j) Elbeszélések, regények, versek. A szeretet vize. — Regény. — I., II., III. Kupcsay Feliciántól...................................... 408., 459., 498 Rodostói képek. Legifj. Szász Károlytól . . . 437 k) Vegyes czikkek. Széchenyi a pálinkáról. Dr. Visnya Aladártól . 28 Csiu-csicsu. — Képekkel. M. Jr.-től........................30 A nagyhatalmak hadihajói. — Képekkel. — . . . 41 Hogyan utazzunk mi magyar asszonyok ? Isaák Márthától..........................................................215 A német hadsereg haladásai. — Képekkel. — N­ogy-tól..........................................................366 Az ausztráliai juhtenyésztés. — Képekkel. — —a A.-tól....................................................................493 A) Krónika. a) A természettan és vegytan köréből. Lap A réz destillatiója.....................................................43 Az atomok és elektronok mérete. — Képekkel. — 43 Pierre Curie halála. — Képpel. — K.­­-től . . 236 A legnagyobb hideg . 317 A rádium világítása....................... 318 Jégvirágok. Ifj. Csepey Z.-től.............................318 A magyar tudomány elismerése külföldön . . . 368 b) A csillagászat és meteorológia köréből. Melegebb levegőréteg 11 kilométer magasságban 317 c) A természetrajz, földrajz és földtan köréből. A tengernyálkásodás tüneménye.................................185 A vulkánosság újabb magyarázata............................368 A haj őszülése és az emlősök szőrének színevál­tozása. (Kosmos). Ifj. Cs. Z.-től............................511 d) Az orvostudományok és az élettan köréből. Elfajzás-e a születések csökkenésének oka ? . . 43 A fehérje mesterséges előállítása...................................90 Az emésztőnedvek specialódása. Közli ifj. Csopey L. 140 A bacteriumok bacteriumai............................ 318 Lap Az őszülés oka..........................................................318 A bőr felmetszése látható forradás nélkül . . . 318 Vasas orvosságok és ásványvizek hatása a fogakra 369 A Röntgen-sugarak hajissító hatása . . .­ . . . 370 Gyengeelméjű gyermekek psychologiai vizsgálata . 415 Joachimsthali gyógyforrások............................. 467 e) A technika, ipar és iparművészet köréből. Új eljárás mesterséges gyémántok előállítására . 43 Molnár Viktor emlék-serleg. — Képpel. — ... 236 Százezer frankos pályadíj ... 318 A kátrányfestékek feltalálásának 50 éves fordulója. — Képpel. —..............................................................368 Tűzmentes celluloid....................................................370 Elpusztíthatatlan írótollak..........................................415 Santos Dumont repülései. — Képekkel. — V. A.-tól 514 /) A bölcsészet, történelem, irodalom és művészet köréből. Az Uránia vidéki működése 88., 140., 184., 316., 368., 510 Uránia-színház 88., (K. iF.-től) 184., (K.­­F.-től) 236., (K. F.-től) 317., (T Ty-tól) 415., (—Ty-tól), 467., (K. FA­­), 511 (K. F.-től). Magyar-Mannheimer Gusztáv kiállítása .... 89 Uránia-műkereskedés........................ .... 139 A király- és a Rudolf-szobor.....................................317 Az iskola qualitatív típusainak meghatározására szolgáló módszer....................................................416 II. Kisebb közlemények. f

Next