MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 54. ÉVFOLYAM (2005)

2005 / 1-2. sz. - TANULMÁNYOK - EÖRSI ANNA: " Nem korhad el, nem rágják meg a férgek " : megjegyzések Mária halála ikonográfiájához az Albert-oltár mestere hatása alatt készült esztergomi triptichon kapcsán

I. Leírás A címben jelzett mű alapos vizsgálata jó néhány meglepetést tartogat, köztük olyanokat is, amelyek nemcsak a szóban forgó kép, hanem a téma ikonog­ráfiája szempontjából is relevánsak (1. kép).­ A 15. században már az is ritkaságszámba megy, hogy Mária elszenderedése egy triptichon középké­pe legyen, de arra végképp nem ismerek analógiát, hogy a szárnyakat Krisztus passiójának eseményei díszítsék.­ A kompozíció közepén Mária hosszú, szőke kibontott hajjal, ékkövekkel gazdagon díszített kék ruhában, keresztbetett kézzel fekszik halottas ágyán. Piros bélésű, zöld szegélyű, arany mintákkal díszített sötétkék (fekete?) takarója alól kilóg a lába. Ajkát még érinti, éppen ebben a pillanatban hagyja el koronát viselő, hófehér ruhába öltözött hasonmása, a lelke, aki máris az ovális mandorlában megjelenő Krisztus őérte nyúló karjaiba kapaszkodik. A téma ikonográfiájában rendkívüli, hogy közvetlenül a felemelkedő lélek felett egy az aranyháttérbe rajzolt gömbön ott lebegjen a Szentlélek galambja.3 Krisztus császári koronát visel. A kép legrövidebb ismertetései is említést tesznek a halottas ágy körül látható sok apró, mindennapi életből átvett, a valósághűség szándékával megfes­tett részletről. Baloldalt egy pecsétviasz-pöttyökkel az ágy oldalára ragasztott pergamenlapot látunk TANULMÁNYOK „NEM KORHAD EL, NEM RÁGJÁK MEG A FÉRGEK" MEGJEGYZÉSEK MÁRIA HALÁLA IKONOGRÁFIÁJÁHOZ AZ ALBERT-OLTÁR MESTERE HATÁSA ALATT KÉSZÜLT ESZTERGOMI TRIPTICHON KAPCSÁN 1. Osztrák festő az Albert-oltár mesterének hatása alatt: Mária halála, Olajfák hegye, Keresztvitel, Krisztus a kereszten, Feltámadás (az oltár nyitva), 1440 körül. Esztergom, Keresztény Múzeum

Next