Magánalkalmazottak Lapja, 1947 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1947-01-31 / 1. szám
«Will MH im ............................... Amit mindenkinek tudni kell EL A munkavállalók nem lakóhelyük, hanem munkahelyük szerint illetékes igazoló bizottságok részéről igazolandók. A lakóhelyükön történt igazolások nem szabályszerűek, mert nem terjednek ki a minkahelyükön történt magatartásra. Többször beigazolódott, hogy a munkahelyen utólag történt igazolások eredményei ellentétben állottak a lakóhely szerinti igazoló bizottságok határozataival. A nyugdíjjárulékok a felügyeleti hatóság által jóváhagyott alapszabályokban meghatározott mértékben és módon fizetendők. Kartársaink közül sokan kifogásolták, hogy a kollektív szerződésekben a munkáltatók nem vállalták az egész nyugdíjjárulék fizetését. Előző cikkünkben utaltunk arra, hogy nyugdíjasok végkielégítésre is tartahatnak igényt, ezt kiegészítjük, azzal, hogy a nyugdíjjáruléknak a munkavállaló részéről történt fizetésével biztosítási viszony keletkezik, aminek az a nagy előnye is van, hogy az élvezett nyugdíj adómentessé válik. Isméélten figyelmeztetjük kartársainkat, hogy aki a nemzeti bizottság által alakított illetékes igazoló bizottságnál még igazolva nincs és a vonatkozó nyilatkozat benyújtását az előírt időben igazolt akadályoztatása nélkül elmulasztja, azt állásáról lemondottnak kell tekinteni. Tehát minden magánalkalmazott, aki igazolási kötelezettség alá esik, ennek a lehető legrövidebb idő alatt tegyen eleget Az igazolási eljárás nem terjed ki olyan személyekre, akik „valamely foglalkozásba most kívánnak belépni. Akiik a múltban nem folytattak olyan foglalkozást amelyre nézve jogszabály igazolási eljárást ír elő, igazolási eljárás alá nem vonandók. Az igazolási eljárás célja annak vizsgálata, hogy az igazolás alá vont személy egy bizonyos foglalkozási ágban, tehát meghatározott minőségben, vagy azzal kapcsolatban tanúsított-e népellenes magatartást vagy sem. Az 1080/1945. M. E. számú rendelet 24. § utolsó bekezdése értelmében az igazodó bizottság határozata ellen bejelentett fellebbezés halasztó hatályú; az igazolási eljárásra vonatkozó egyes jogszabályok ezen általános érvényű elv alól több kivételt állapítanak meg. Ezen kivételek közt van az 1080/1945. M. E. számú rendelet 23. - ának harmadik bekezdése, amelynek megfelelően az igazoló bizottság által nem jogerősen állásvesztésre, vagy nyugdíjazásra (szabályszerű végelbánásra) ítélt igazolás alá vontat állásától haladéktalanul fel kell függeszteni és illetményeit állásvesztés esetén teljes egészében, nyugdíjazása esetén, a nyugdíjat meghaladó részében vissza kell tartani A fellebbezésnek halasztó hasala ez esetben nincs. A MABI rendelőintézete Újpesten 1946 december 16-án kezdte működését és a szakrendelés ideje hétköznaponként 5—7 óra között van. Ezt a rendelőintézetet sebészeti, fül-, orr-, gégészeti, szemészeti, bőrgyógyászati, urológiai gyermekgyógyászati, valamint nőgyógyászatra jelentkező biztosítottak és azok családtagjai vehetik igénybe. A 6500/1935. M. E. számú rendelet 4. bábak 1. bekezdése és az 1928 :XL. törvénycikk 4. §-át módosító 33. - ban foglaltak szerint is a társadalombiztosítási bejelentési kötelezettség csak azokra a munkavállalóikra áll fenn, akik valamely munkaadóval szolgálati viszonyban állanak, illetve amelyik jutalékos alapon működő üzletszerző (ügynök) munkájával a munkáltató rendelkezik. Ennek megfelelően a jutalékos alapon működő üzletszerzők csak akkor jelentendők be a társadalombiztosítónál, ha kizárólag egy munkaadónak dolgoznak és havi járandóságuk a létminimumot meghaladja. Ebben a munkakörben több cég részéről való megbízatásuk esetén nem esnek bejelentési kötelezettség alá. *A magyar minisztérium rendelettervezete szerint az államnál, vármegyénél, városnál, községnél, államvasútnál, postánál, állami vas-, acél- és gépgyárnál, az állami kőszén- és ércbányászatnál, általában az állami és önkormányzati testületek intézményeinél, közműveinél és üzemeinél, valamint a közalapoknál és alapítványoknál, a fővárosi közmunkatanácsnál, az Országos„Társadalombiztosító Intézetnél, Magánalkalmazotti Biztosító Intézetnél, a Magyar Hajózási Betegbiztosítási Intézetnél, úgyszintén a Magyar Nemzeti Banknál és a Pénzintézeti Központnál, végül a vármegyei alapoknál mind a költségvetésileg rendszeresített, mind pedig egyéb minőségű (például szerződéses, havidíjas, stb.) állások betöltésénél, amennyiben alkalmas jelentkező van, az összes állások számának 10%-a erejéig hadigondozottat kell alkalmazni.. Mindaddig, amíg az alkalmazott hadigondozottak száma a fenti mértéket el nem éri, új alkalmaztatásoknál .legalább 50%-ban hadigondozottat kell alkalmazni, feltéve, hogy alkalmas jelentkező van. A rendelet részleteire annak megjelenésekor vissza fogunk térni. A 4800/1945. M. E. számú rendelet értelmében az a magánalkalmazott, akit a munkaadó saját vagy hozzátartozójának származása miatt, illetőleg baloldali politikai meggyőződése vagy magatartása okából elbocsátott, úgyszintén akinek alkalmazása származása következtében, vagy a fasiszták kényszerintézkedése (internálás, „ deportálás, stb.) folytán 1939 január 1. napja előtt megszűnt, nem igényelheti visszavételét, ha olyan alkalmazása vagy foglalkozása van, melynél fogva a visszavételre nem szorul ráNem igényelheti visszavételét abban az esetben sem, ha az elbocsátás után bármikor legalább 2 évig terjedő, megszakítás nélküli olyan új alkalmazása vagy foglalkozása volt, amely régi állásával legalább egyenrangú. A rendeletben több intézkedés van, amelyek alapján a munkaadó vagyoni helyzetének változása esetén tagadja meg a visszavételt. Amennyiben az egyeztető bizottság a visszavételt nem rendeli el, anyagi igények (felmondás, végkielégítés) csak a törvény rendes útján érvényesíthetők. Baján Gyula Megnyílt a „Bástya** üzletház Ez a szövetkezeti üzlet kis ízelítő abból, hogy a dolgozók szövetkezeteik révén mennyivel többet tudnak alkotni és mennyivel jobb eredményt tudnak felmutatni, mint a tőkés vállalkozások. A »Bástya« a Textilmunkások Szakszervezete szövetkezetének üzlete, a szövetkezetben azonban szakszervezetünk és a mérnökszakszervezet is részes és a Kereskedelmi Alkalmazottal” szakszervezetével együtt az összes érdekelt szakszervezetek „ legjobb, legügyesebb szakembereiket küldték az üzletházba. Ez bár még csak nem régóta áll fenn, oly kitűnő munkát végez és oly jól van — ma nagyrészt csak igen nehezen kapható — textiláruval felszerelve, hogy e rövid idő alatt is a legjobb hírnevet szerezte magának. Egyes polgári lapok kifogásolják is, hogy a Szövetkezet aránylag több áruhoz jut, mint az üzletek általában. Ennek magyarázata, hogy a hatóságok tudják, hogy a szövetkezetből spekulációs, nem fekete útra egy centiméter áru sem kerül Ahogy a szövetkezet gazdaságilag erősödik, úgy terjeszti ki majd működési területét más árufajtákra is- Az üzemek bevásárlói saját érdekükben járnak el, ha belépnek a szövetkezetbe és ha áruigénylésüket eljuttatják a szövetkezet üzletházába. A magunk részéről felkérjük, kolléginkat, hogy minél nagyobb számú jegyezzenek részjegyeket és vásárlásaikkal is támogasák a szövetkezetet. Részletes ismertetés és belépési nyilatkozat átvehető székházunkban. Eötvös-utca 25/a és a »Bástya« üzletházban, VII., Thökölyi út 9—11. alatt. s MAGÁNALKALMAZOTTAK LAPJA Pccettfiberhen 1190 njabb maanhauéljküli - December hó folyamán 1190 újabb munkanélküli kartárs jelentkezett munkaközvetítő osztályunkon. Ezek között 617 férfi és 573 nő volt A nyiilvántartott munkanélküliek számának emelkedése bizonyos visszaesést mutat, amennyiben novemberben még 1513, októberben pedig 1722 volt az újonnan jelentkezők száma. A december folyamán bejelentett munkaalkalmak száma is csökkent minthogy a hó folyamán összesen 766 munkaalkalom bejelentése történt a november havi 887 és az októberi 857 esettel szemben. Elhelyeztünk a hó folyamán 665 kartársat mégpedig 353 férfit és 312 nőt Ezek után a december 31-én nyilvántartott munkanélkülieknek a száma 4921- re emelkedett és ebből a létszámból 2267 a férfi, 2654 a nő. Sajnálattal állapítjuk meg, hogy nemcsak a munkaadóknak egy része hagyja figyelmen kívül a kötelező szakszervezeti szóló rendeletet munkaközvetítésről hanem munkanélküli kartársainknak jelentékeny része is hanyag és elmulasztja a jelentkezést ami által saját magának okoz súlyos kárt. Az elhelyezésnél ugyanis a rátermettség szempontjain kívül az előjegyzési sorrend az irányadó, tehát az a munkanélküli, aki nem jelentkezik azonnal az állásából való kilépése után, a munkaközvetítő osztályon, sorrendben háttérbe szorul és a saját hanyagsága miatt kerülhet csak későbbi időpontban közvetítésre. Ezért a saját érdekében kérünk minden mukanélküli kartársat arra, hogy kilépése után azonnal jelentkezzék és töltsön ki a kérdőívet pályánkon, munkaközvetítő oszhogy a nyilvántartásban sorrendi előnyt szerezzen a később jelentkezőkkel szemben. Az átlagosnál jobb képzettséggel bíró munkaerők iránt mindig van kereslet. Jó irodai gyorsírókat vagy beszédírókat, idegen nyelvű levelezőket, fiatalabb korosztályhoz tartozó gyakorlott könyvelőket munkaközvetítő osztályunk aránylag könnyen és rövid idő alatt el tud helyezni. Helytelenül teszik tehát azok a kartársak, akik* ahelyett, hogy nálunk jelentkeznének, végig kilincselik a vállalatokat, összeköttetéseket és támogatókat keresnek .115 *e- helyezés a maguk számára, így próbálnak álláshoz jutni. A név szerinti kiké* zéseknek általában nem adunk helyet, csak egészen kivételesen és alaposan indokolt esetekben. Nem lehet név szerinti kikérés alapján elhelyezkedni az olyan munkaerőknek, akik nyilvántartásunkban nem szerepelnek és meg sem kísérelték munkaközvetítő osztályukon való elhelyezkedést. Azt az energiát és igyekezetet melyet munkánál* kfik kartársaink jórésze,arra fordít hogy névszerinti hozzájusson, fordítsák kikérő levélben arra, hogy munkaközvetítő osztályunkat látogassák szorgalmasan és tapasztalni fogják, hogy előbb jutnak a célhoz. Minden tekintetben előnyösebb a munkavállalóra, ha a szakszervezet útján kerül állásba és nem kell név szerinti kikérés alapján lekötelezettnek éreznie magát a vállalattal szemben. Ha megszűnik a munkanélküli kartársak részéről a vállalatoknál való kilincselés és összeköttetések keresése, akkor természetesen a megüresedő munkahelyek bejelentése alapján „hozzánk kerülnek és a rátermettség, valamint a jelentkezési sorrend alapján az arra legjobban rászoruló és legérdemesebb kartársaink hozzájutnak a munkaalkalomhoz úgy, hogy nem kell a lekötelezettséggel járó hátrányokat magukra vállalni. Bajat érdekükben figyelmeztetjük tehát a kartársakat, hogy ne szaladgáljanak névszerinti kikérő levelek után, mert ezzel csak rontják helyzetüket és a munkaközvetítő osztályunkon való jelentkezés elmulasztásával saját maguk okai annak, hogy a sorrendi hátrányt közvetítésben szenvednek. Sokan azt hiszik, hogy ha már szerepelnek munkanélküli nyilvántartásunkban, úgy semmi akadálya annak, hogy valamely cégnél alkalmazást vállaljanak, mert utólag elintézhető a„ szakszervezet részéről való hozzájárulás. Ez persze súlyos tévedés. Minden ilyen eset tudomásunkra jut. A munkaközvetítésről szóló rendelet értelmében senkinek sem áll jogában a szakszervezeti munkaközvetítő osztály előzetes hozzájárulása, illetve közvetítése nélkül bárkit alkalmazni, még próbaidőre és kisegítésre sem, tehát •s ilyen esetekben kénytelenek vagyunk a vállalatok ellen kihágás miatt eljárást indítani. A munkaközvetítési rendelettel kapcsolatos kihágások büntetése elég súlyos, mert 15 napig terjedhető elzárással is sújtható körülmények az, akinél enyhítő nem forognak fenn. Több vállalatot már 1690, 2060 forintos pénzbírsággal büntettek, mert nem sikalmazkodtak a rendelethez. Kérünk tehát mindenkit, hogy a legpontosabban tartsák be a rendeletet és ne kockáztassák a súlyos bírságot, mely előreláthatólag az idő előrehaladásával még súlyosabb lesz. Ne reménykedjenek abban sem, hogy az esetek titokban maradnak, mert biztosítsanak mindenkit arról, hogy minden egyes esetről tudomást szerzők és a jövőben kénytelenek lóerőnk * ebben a tekintetben az eddiginél nagyobb szigorral eljárni. Sándor Dezső Kimutatások és tudnivalók a segélyezésről A stabilizáció kezdete óta eltelt időre vonatkozó segélyezési tevékenységünkről az alanti kimutatást közöljük. A még nem teljes januári eredmény szerint a segélyt igénylők száma további emelkedést mutat, amennyiben január hó 29-ig bezárólag 206 esetben 10.672 forinttal támogattuk rászoruló tagjainkat. Bár a rendszeresített segélyeink csak 1. év augusztus elsején fognak életbe lépni, addig is rendkívüli segély formájában támogatjuk rászoruló tagjainkat. Ilyen segélyért fordulhat hozzánk minden olyan munkanélküli tagunk, ki már az egyéves tagságot betöltötte és a munkaközvetítő osztály jelentkezési lapjával igazolja, hogy önhibáján kívül nem tudott elhelyezkedni. A segély iránti kérelmet írásban kell benyújtani a segélyezési osztályon, ahol az soron kívül 10—15 percen belül nyer elintézést. Rendkívüli segélyben Részesítjük halálozással kapcsolatban a legalább egyéves tagsággal bírók legközelebbi hátramaradottait, tehát házastársát, kiskorú gyermekét, így az önálló keresettel nem bíró szülőt. - számi Átlag Auguszta © 50 760.— 15.20 Szeptember 55 1828.60 33.20 Október S3 4790.— 57.70 November 148 9285.— 62.50 December 174 9060.— 52.08 Karácsonyi segély 200 12.610.— 63.— öszesen: 710 38.333.60 54. . Hónap Segélyezettek összeg * 1947 január dl Int © (Alanti kis cikket a »Békés Népet című békéscsabai lap újévi számából idézzük.) „A demokratikus érzésre mélyen és példamutatóan rávilágított a magánalkalmazottak békéscsabai szervezetének újonnan megválasztott elnöksége. Karácsony előestéjén nem hangoskodott, hanem szerényen olyan szociálisan gondolkodott, hogy cselekvése méltán megmutatta az igazi demokratikus magatartást. A rászoruló állnánélküli és többgyermekes tagokat karácsonyi segélyben részesítette. Nem az öszegszerűséged van a hangsúly, hanem az a körültekintés és mód, akiknek és ahogy ezeket a segélyeket a szakszervezet kiosztotta, minden dicséretet megérdemel... }