Magazin Sălăjean, septembrie 2009 (Anul 14, nr. 167-188)

2009-09-16 / nr. 178

Magazin Sălăjean Miercuri, 16 septembrie 2009 Editorial________ Daniel Săuca Votul la 16 ani Cristian Preda, pe urmele lui Kelemen Hunor, vrea ca tinerii să voteze de la 16 ani. Preda, fost consilier prezidențial, actualmente europarlamentar PD-L, se întreabă de ce un tânăr nu ar putea vota de la vârsta la care poate munci legal, și anume 16 ani. Argumentele politologului Preda, postate pe site-ul personal și reluate apoi în media națională, mi se par „subțiri", pentru că se întâmplă în Austria, pentru că „pe măsura trecerii timpului, vârsta minimă s-a diminuat și în spațiul politic românesc" și pentru că procesul maturizării s-ar produce „cu siguranță înainte de 18 ani". Voluntar sau involuntar, Cristian Preda a reluat zicerile președintelui executiv al UDMR, Kelemen Hunor, care, înaintea alegerilor parlamentare din 2008, a declarat că „vom iniția dezbateri publice privind reducerea la 16 ani a vârstei la care tinerii pot vota, pentru că la această vârstă sunt maturi, serioși și e bine să aibă dreptul să voteze pentru viitorul lor". Nu știu să fi avut loc asemenea dezbateri, poate doar în maghiarime. Oricâte argumente (pretins) științifice mi s-ar aduce, nu cred că un tânăr poate fi matur la 16 ani, poate doar sexual. Și apoi, exercitarea unui asemenea drept fundamental nu cred că ține de vârstă, ci de responsabilitate, în cunoștință de cauză. De ce nu am discuta atunci de restricționarea dreptului de vot la mulți români care, pur și simplu, nu sunt responsabili, fiind doar o unealtă electorală a partidelor politice? Ar fi ieșită din comun, strigătoare la cer, restricționarea dreptului de vot pentru românii sănătoși fără loc de muncă, beneficiari constanți ai unor ajutoare sociale? S-ar produce mari emoții, copleșitoare, anticonstituționale dacă analfabeții, de exemplu, nu ar avea drept de vot? Din păcate, și dl. Preda, și dl. Kelemen, cred că vorbesc doar dintr-o perspectivă cantitativă, vizând extinderea bazei electorale pentru fiecare din partidele pe care le reprezintă. Fără o „analiză calitativă" această dezbatere nu își are rostul. Iar o asemenea analiză, destul de probabil, va scoate la iveală mari grozăvii legate de responsabilitatea modului în care votează mulți români (de pildă, în ce țară responsabilă se cară cu mașinile oamenii la vot?). în fine, diminuarea vârstei minime a avut loc pe fondul „progresului", a creșterii drepturilor și libertăților cetățenești. Tare mie că e periculos să extindem baza de aplicare a acestor drepturi și libertăți, fără a ne întreba serios dacă merită. Ce preferați: votul unui tânăr de 16 ani, caruia-i place cel mai mult cum înjură un politician sau votul unui asistat social permanent, la 40 de ani, și care nu a avut serviri vreodată, chiar dacă este apt de muncă?... Maunițin Stinjenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 ipififflF=M Editor: s.c. Director: Secretariat: SIMARS.R.L. Daniel Mureșan Liuța Boloș ZALÄU Mica publicitate. ISSN Redactor-șef: Mariana Hangann 1453-1283 Olivian Vădan Marketing-Publicitate: - Carmen Mureșan Tiparul executat Redactori: Andreea Cotuț la Tipografia Marius Morar Corector: "Informația Zilei" Daniel Săuca Mirela Deac Satu-Mare Mirela Moldoveanu Consiliere juridică: Sergiu Olar Jr. Cornel Menșan Mihaela Oprea Financiar-contabil: -11 BL mxmmtm utcia; Cleopatra Potrovită »www.ape.ro.ro Tehnoredactare: Distribuție: " Cotidianul“ Magazin Călin Pavăl Ștefan Bordeianu Sălăjean este membru al C C4 . a Asociației Patronale a Silviu Mocan Szucs Ștefan Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Școala a început fără profesori și autorizații Dacă unii elevi sălăjeni sunt norocoși și învață în școli dotate după ultimele standarde, alții merg la școală în condiții mai puțin prielnice. Și asta pentru că, la nivelul județului, unele unități de învățământ au început noul an școlar fără cadre didactice suficiente și fără autorizații sanitare de funcționare, din cauza grupurilor sanitare necorespunzătoare și a lipsei apei curente. Școli fără dascăli... în unele unități de învățământ din județul Sălaj, noul an școlar a început fără efectivul de cadre didactice necesar, în ultimele ședințe de repartizare a cadrelor didactice, din perioada 3-10 septembrie, au fost ocupate în total 279 de posturi în unitățile școlare din județ, dintre care 221 de cadre didactice calificate, trei de către învățătoare și cinci de educatoare pensionare, cu normă întreagă, precum și 50 de posturi de profesori necalificați. Aproximativ 15 posturi nu și-au "găsit" doritori, în timp ce alte 30-40 de norme urmează a fi ocupate de profesori pensionari, cu jumătate de normă, cu aprobarea conducerii unităților de învățământ. "Dacă e să raportăm numărul de posturi neocupate de profesori, și anume în jur de 15-20 de locuri, la numărul de cadre didactice care predau în învățământul sălăjean, respectiv 3.700, atunci putem spune că stăm bine la capitolul mișcarea cadrelor didactice. Sunt puține situații de acest gen, întâlnite cu precădere în școlile din satele izolate, unde profesorii au refuzat să ocupe catedrele. Cu toate acestea, până la finele săptămânii vom rezolva această problemă, posturile ocupate, astfel încât fiecare copil să aibă acces la educație", a menționat Ioan Abrudan, inspectorului general școlar al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Sălaj, într-o conferință de presă susținută ieri, la sediul inspectoratului. Tot el a adăugat că și după ocuparea locurilor vacante la ora actuală, vor mai fi situații în care anumite posturi, în prezent ocupate, să se elibereze. "Este vorba de cadrele didactice care fie intră în concediu de studii, fie în concediu maternal ori alte asemenea situații. De exemplu, foarte mulți absolvenți ai Liceului Pedagogic s-au calificat pe un anumit post. Conform legii, ei au dreptul la un concediu de studii de maxim 3 ani, timp în care pot să țină locul ocupat până la revenirea pe post. Este o situație în care postul, deși inițial ocupat, rămâne vacant pentru anul școlar în curs", ne-a explicat inspectorul general școlar: ... și fără autorizații de funcționare . Și dacă lipsa profesorilor din anumite unități școlare va fi soluționată săptămâna în curs, nu la fel se poate vorbi și de lipsa autorizațiilor sanitare de funcționare în mai multe școli din județ. Din totalul de 500 de unități de învățământ din județului Sălaj, 39 au început noul an școlar fără autorizație de funcționare, în timp ce alte 55 sunt în curs de obținere a autorizației. "N-au primit autorizație sanitară de funcționare unitățile fără apă curentă și care au grupurile sanitare în curte. Chiar dacă se discută despre criza cu care se confruntă sistemul din învățământ, s-au făcut unele progrese față de anii trecuți, însă vor mai trece câțiva ani până se vor rezolva toate aceste aspecte. Pentru că nu toate lucrurile pot fi făcute deodată, nu sunt fonduri suficiente pentru a rezolva toate aceste probleme într-un timp scurt", ne-a spus Abrudan. Investiții și lucrări de reparații în curs Astfel se face că și pe parcursul anului școlar, în unele unități de învățământ din Sălaj urmează a fi desfășurate lucrări de investiții și reparații. Potrivit lui Ioan Abrudan, prin fondurile repartizate de inspectorat, până la data de 14 septembrie, au fost finalizate lucrări de investiții în cinci unități școlare din Sălaj, iar prin fondul bugetelor locale, lucrări de reparații capitale și reabilitări, în alte 40 de unități din județ. Până la finele anului, vor avea loc astfel de lucrări în 38 de unități de învățământ. Toate reparațiile și investițiile trebuie finalizate până cel târziu la data de 31 decembrie, în caz contrar, fondurile alocate pentru astfel de lucrări se vor pierde. ■ M. OPREA Sălăjeanul Dacian Cioloș ar putea gestiona 150 de miliarde de euro După ce a ocupat, în 2008, funcția de ministru al Agriculturii, Dacian Cioloș are șanse să ajungă comisarul european care gestionează cei mai mulți bani în cadrul Uniunii Europene. Mai exact, 150 de miliarde de euro, dacă va fi ales în funcția de comisar european pentru agricultură, în cadrul Comisiei de la Bruxelles. Cea care ocupă în prezent postul respectiv este Mariann Fischer Boel, din Danemarca, ea anunțând, însă, că nu își dorește un al doilea mandat. Declarația danezei sporește șansele României de a primi funcția respectivă, țara noastră fiind sprijinită pentru acest post de Franța și Polonia, țările cu cel mai important potențial agricol din UE. Premierul Emil Boc a declarat că opțiunea României pentru portofoliul Agriculturii a fost comunicată Comisiei Europene încă din luna ianuarie. In cazul în care Dacian Cioloș va fi ales în cadrul Executivului de la Bruxelles, el va avea pe mână peste o treime din bugetul Uniunii Europene. ■ M.M.