Magazin Sălăjean, septembrie 2010 (Anul 15, nr. 168-189)

2010-09-16 / nr. 179

2 Magazin Sălăjean Joi, 16 septembrie 2010 Editorial________ Andreea Vilcovschi După doi ani de criză Ieri, zi de sărbătoare Criza economică a împlinit doi ani. 15 septembrie 2008 a însemnat falimentul pentru Lehman Brothers, eveniment ce a zguduit întreaga lume și a dat startul unui chin prelung pentru toate statele lumii. Unele dintre ele au reușit să se mobilizeze, să identifice metode prin care să-și salveze instituțiile financiare, să caute drumul spre creștere economică, să întindă o mână de ajutor populației sărăcite. în România, însă, Executivul nu a reușit să salveze economia. Ba mai mult, pentru a putea supraviețui și a nu intra în colaps financiar, țara noastră s-a văzut nevoită să ia cel mai mare împrumut din istorie: 20 miliarde de euro. La finalul lui 2008 și începutul lui 2009, oficialitățile se întreceau să iasă la rampă cu discursuri care mai de care mai optimiste, în care garantau românilor că spațiul carpatodanubiano-pontic va fi privilegiat și nu va fi afectat prea mult de criza ce punea la pământ economiile marilor state. Din păcate, crunta realitate i-a contrazis. Iar datele statistice dovedesc asta din plin. Zeci de mii de firme din România au intrat în faliment, mii de familii sunt executate silit de către bănci după ce au ajuns în imposibilitatea de a-și plăti ratele către bănci, mii de societăți au făcut disponibilizări și aproape 700.000 de români sunt în șomaj. Băncile, care se luau la întrecere în acordarea de credite, susținând, astfel, boom-ul din consum, dau împrumuturi pe criterii dure și au săltat dobânzile la un nivel greu de suportat. în 2009, am înregistrat o cădere economică de șapte la sută, iar anul acesta economia se îndreaptă spre o scădere de încă două procente, în doar doi ani, România a pierdut 30 de miliarde de euro din economie, cam atât cât era PIB-ul pe un an întreg în 1999. Tot cu ocazia crizei, guvernanților li s-a aprins beculețul și au făcut "senzaționala " descoperire că sistemul social este putred și că nu poate fi susținut din veniturile prea mici colectate la buget, în disperare de cauză, au tăiat din cheltuielile cu salariile din sectorul public, au disponibilizat bugetari, au ciuntit ajutorul de șomaj și din indemnizația pentru mame, au săltat TVA la 24 la sută, au introdus impozitul minim o otravă pentru mediul de afaceri și așa suferind. Toate acestea, în speranța că vor redresa economia. Și toate ineficiente, pentru că au dus la creșterea inflației și au îngreunat traiul de zi cu zi al românului. Suntem departe de a ieși din mocirlă, lucru pe care a ajuns să-l recunoască și președintele Traian Băsescu, deși acum un an declara că România va scăpa de criză în trimestrul doi din 2010. Zilele trecute, susținea că este nevoie de încă un an de austeritate și solidaritate pentru ca economia națională să crească. Magazin Salajemi fondat 1997 www. magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 611364,616807,611446,0360 101155 Colectivul redacțional: Editor: s.c. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Andreea Vilcovschi Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan SIMAR S.R.U. ZALĂU ISSN 14S3-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare X tir>t ASOCIAȚIA tVVTRONARA Ar&L mematio- locali www.apelro.ro Cotidianul "Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Secretariat: Adina Naroși Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Naroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Polițiștii sălăjeni intra în grevă Proteste fără precedent în poliție: nemulțumiți de reducerile salariale, polițiștii au decis ca, de săptămâna viitoare, mai precis din 20 septembrie, să nu mai aplice amenzi, să nu mai patruleze pe străzi, să nu mai dirijeze circulația și să blocheze anchetele penale. Decizia a fost anunțată, ieri, de reprezentanții Sindicatului Național al Polițiștilor și Personalului Contractual (SNPPC) din Ministerul Administrației și Internelor, care numără câteva zeci de mii de membri, la nivel național. Astfel, SNPPC a anunțat că, din 20 septembrie, anumite "activități polițienești" vor fi reduse. De exemplu, polițiștii vor merge în teren, dar vor sta în puncte fixe și nu vor acționa decât la apelurile de urgență anunțate la 112. De asemenea, Poliția Rutieră nu va mai dirija circulația, nu va mai da amenzi, ci doar avertismente și, totodată, nu se vor mai face audieri în dosarele penale. "Trebuie să protestăm, să nu rămânem indiferenți la ceea ce se întâmplă", a declarat, ieri, liderul Sindicatului Polițiștilor și Personalului Contractual Sălaj, Daniel Lazăr. La nivelul județului nostru, se estimează că, dintr-un număr total de circa 540 de polițiști, aproximativ 320 (membri de sindicat) vor protesta, începând de săptămâna viitoare. Totuși, măsurile anunțate de sindicaliști nu vor fi însoțite și de proteste de stradă. Potrivit lui Daniel Lazăr, polițiștii nu vor declara grevă generală și nici nu vor participa la o asemenea formă de protest, acțiunile lor fiind similare cu cele ale magistraților care au recurs la astfel de manifestări în septembrie 2009. De remarcat că acțiunea de protest din 20 septembrie poate fi cea mai amplă mișcare sindicală, de până acum, din rândul polițiștilor. Autoritățile susțin că micșorarea salariilor înseamnă, practic, punerea în pericol a siguranței cetățenilor. Pe de altă parte, Daniel Lazăr ne mărturisește că va face parte dintr-o delegație a SNPPC, care urmează să participe la o amplă manifestație de protest, care va avea loc, în perioada imediat următoare, în fața Parlamentului European de la Bruxelles. Polițiștii nu sunt singurii care vor protesta în această lună, ci și funcționarii publici au anunțat că vor intra în grevă generală pe 27 septembrie, adică tot ce înseamnă administrație publică va înceta să ofere servicii contribuabililor. ■ O. VĂDAN Peste o mie de sălăjeni somați să-și achite CAS-ul Aproximativ 1.300 de sălăjeni care obțin venituri salariale ca persoane fizice autorizate, din profesii liberale sau venituri din drepturi de proprietate intelectuală au fost notificați de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, în ultimele patru luni, pentru a-și plăti contribuțiile la fondul de sănătate. Pentru a-i determina pe sălăjeni să își achite contribuțiile restante la fondul de sănătate, conducerea CJAS Sălaj a fost nevoită să trimită aproximativ 1.300 de notificări prin care să le reamintească faptul că orice întârziere atrage după ea penalități. Potrivit legislației în vigoare, trebuie să achite sume către bugetul de stat atât sălăjenii care încasează venituri doar ca persoane fizice autorizate, cât și cei care au contracte de muncă, însă obțin venituri suplimentare ca persoane fizice autorizate, a explicat directorul CJAS Sălaj, Claudiu Bârsan. „Ca urmare a notificărilor trimise, s-a observat că foarte multe prsoane ce aveau restanțe au venit să își achite contribuțiile la fondul de sănătate. Acest lucru este extrem de important, întrucât dacă nu sunt achitate la timp, sumele devin tot mai mari", ne-a declarat Claudiu Bârsan. ■ M.M. Ultimul supraviețuitor al masacrului de la Ip a murit în ziua comemorării Gavril Butcovan, ultimul supraviețuitor al masacrului de la Ip, a trecut la cele veșnice tocmai în ziua comemorării a 70 de ani de la tragicele evenimente. Născut în 20 iulie 1924, Butcovan a scris o carte-document intitulată "O pagină de istorie scrisă cu sânge", în care își dezvăluia marea durere, clipele groaznice prin care a trebuit să treacă în noaptea de 13 spre 14 septembrie 1940, la numai 16 ani, când trupele horthyste au ucis cu brutalitate 157 de localnici din Ip. Iată ce relata Butcovan în cartea sa: "Bilanțul masacrului pentru familia mea a fost unul apocaliptic. Alături de tata, Mihai Butcovan, stâlpul casei, ce ducea greul gospodăriei ca să putem trăi, au fost împușcați frații mei: Maria de 18 ani, Vasile de 11 ani, Mihai de 8 ani, Ana de 5 ani, iar Paulina de 11 luni, a fost străpunsă cu baioneta în leagăn de către un militar hortyst. Mama a fost împușcată, dar a rămas în viață. Lovit de gloanțe, Dumnezeu m-a salvat și pe mine, alături de Ioan de 13 ani și surioara mea Floarea, ce împlinise 6 anișori". Deși acea perioadă i-a marcat întreaga viață, Gavril Butcovan a reușit să ierte: "O viață întreagă am fost obsedat de sentimentul singurătății, dar acum sunt cu adevărat copleșit de acest sentiment. Am rămas singurul supraviețuitor al Odiosului Masacru de la Ip, a cărui inimă încă mai bate. Pe retina minții mele nu s-a șters niciodată culoarea sângelui țâșnit în urma glonțului tras asupra unor oameni nevinovați. In urechi simt golul amar lăsat de bubuitul armelor în miez de noapte, încă mai trăiesc pentru că sunt în măsură să rostesc cuvântul sp. Vă iert pe toți, pentru toate!" Gavril Butcovan va fi înmormântat vineri, 17 septembrie 2010. ■ A.V.