Magazin Sălăjean, ianuarie 2011 (Anul 16, nr. 1-19)

2011-01-13 / nr. 7

2 Magazin Sălăjean Joi, 13 ianuarie 2011 Esditorial Adela Mareșali Mai săraci și mai bătrâni Suflete triste, fețe brăzdate de ani, trupuri împovărate de boli. Inimi care au bătut pentru un ideal, mâini care au trudit la munca câmpului, picioare umflate ce abia se mai pot târâi de la pat la baie. Sunt oameni, peste care viața a trecut ca un tăvălug, ce au povești incredibile, și pe care îi poți întâlni prin azile. Ființe, rămase, în cele mai multe cazuri, ale nimănui, ori uitate de copii și nepoți. Puțini dintre vârstnicii care trăiesc în zilele noastre apelează la serviciile de îngrijire din căminele de bătrâni. Cei mai mulți, preferă să rămână acasă, din inerția tipică a celor trecuți de o anumită vârstă, din comoditate, ori poate chiar pentru că nu-și permit acest lux. Unii admit, până la urmă, că nu au de ales și se duc singuri, la azil, ca să nu moară părăsiți ori înghețați de frig în propria-i casă. Cei care ajung aici, chiar dacă e puțin prea mult spus, pot fi considerați o categorie privilegiată, în comparație cu alți semeni de-ai lor. Suflul occidental a ajuns și la noi, moda de a-i duce la căminul de bătrâni pe părinți a fost preluată din mers de români și bine digerată. Autoritățile au găsit resurse pentru spațiile și dotările necesare și au preluat din străinătate modelele necesare furnizării de servicii acestor oameni. S-au găsit și posibilități de finanțare pentru cei cărora nu le ajung pensiile, prin completarea de la bugetul de stat a costurilor lunare de întreținere. E bine și pentru cei bătrâni, e bine și pentru cei tineri, care poate nu au cum își îngriji rudele acasă, fie pentru că stau până seara la servici, fie pentru că sunt depășiți de problemele medicale ale acestora. Azilul este o șansă, pentru unii. Mai ales dacă acolo unde ajung se găsesc oameni bine intenționați, bine pregătiți și condiții decente. Nu știm, însă, cum va fi peste douăzeci de ani, când cei care sunt astăzi în floarea vârstei, vor dori să-și găsească un adăpost și ocrotire. De ce? Pe zi ce trece, salariile românilor scad, șansele ca la pensie să beneficieze de banii cu care au contribuit la fondul de pensii se reduc simțitor, iar statul, cine știe dacă se mai încumetă în acești ani lungi de criză să mai construiască azile. La căminele private de bătrâni, nici vorbă să mai visăm, căci și acum se plătesc bani frumoși, darămite peste 20 de ani. Sunt ani mulți, însă, până atunci. Ce vremuri vor veni, nu putem ști încă. Dar, cu certitudine, chiar dacă nu putem răspunde întrebărilor legate de fondurile pe care le vor găsi guvernele viitoare, oricâte locuri vor fi libere la azil, noi vom fi mai bătrâni, mai gârbovi și mai distruși decât bătrânii de azi, și vom fi mai săraci și mai flămânzi decât cei care ...pleacă acum. Dar vom fi ...mândri că am hrănit din buzunarul nostru niște aleși care au dus-o bine și cărora nu le-a păsat nici de bătrânii din vremurile lor, nici de cei ce vor veni. Pentru că viețile lor nu au depins de pensiile de la stat, ci de ce au furat. Afucța^tit Solojenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.l tel/fax: 611364, 616807, 611446 Colectivul redacțional: Editor: s.c. SIMARS.R.L. ZALĂU ISSN 14S3-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare x nvîi iiiilliIiln IjHft'Auli . "AiBL. Kummin. iom. www.apelro.ro Cotidianul "Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Adela Mureșan Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Secretariat: Adina Naroși Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan CAS Sălaj, paralizată din cauza defectării unui server Activitatea Caselor Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) din întreaga țară a fost suspendată până luni, măsura fiind dispusă, ieri, de președintele CNAS, Lucian Duță, pentru remedierea problemelor apărute la sistemul SIUI. In Sălaj, suspendarea a privit strict programul cu publicul, care nu s-a putut desfășura normal din cauza deficiențelor informatice. Problemele au apărut la un server central al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate care s-a blocat, producând întreruperi în funcționarea programului utilizat de funcționarii instituțiilor județene. Directorul Casei Județene de Asigurări de Sănătate Sălaj, Claudiu Bârsan, a declarat că, deși au apărut încă de zilele trecute probleme în sistemul SIUI, la instituția respectivă nu a fost înghesuială la ghișee, dat fiind că nu este o perioadă foarte aglomerată din lună în ceea ce privește volumul de muncă. „Activitatea CJAS Sălaj va fi suspendată în privința relațiilor cu publicul, după cum au fost dispozițiile CNAS, dar instituția își va desfășura celelalte activități, astfel că angajații vor fi la lucru. Deși problemele la sistemul SIUI au apărut de câteva zile, nu am înregistrat aglomerație la ghișeele instituției, întrucât până în data de 20 a lunii, nu avem foarte multe solicitări. Au fost mai mult persoane fizice, care au fost reprogramate. Situația ar fi fost, într-adevăr, gravă, dacă problemele ar fi apărut la SIUI în perioada 20-25 a lunii, când la ghișee se prezintă în număr mare persoanele juridice pentru depunerea declarațiilor", a declarat Claudiu Bârsan. Așadar,circa 20 de clienți au fost reprogramați, directorul CJAS declarând că oamenii au înțeles situația, mai ales că „în cazul lor nu contează foarte mult dacă depun actele astăzi sau mâine". „Sperăm ca problemele să fie remediate în cel mai scurt timp posibil, astfel încât să putem relua programul cu publicul și să fim la dispoziția clienților", a declarat Claudiu Bârsan. Conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate este în așteptarea unui soft de rezervă, care se află însă în SUA, astfel că, deocamdată, nu se poate preciza când va fi remediată problema. ■ Mihaela MOLDOVAN Se întâmplă în România! Tronsonul II al ’’centurii" Zalaului, scos la licitație fără știința CNADNR Dacă în urmă cu câteva zile făceam cunoscut faptul potrivit căruia Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a scos la licitație, la finalul săptămânii trecute pe e-licitatie.ro, contractele de construcție a opt variante ocolitoare pentru mai multe orașe, printre care se numără și municipiul Zalău, iată că lucrurile nu stau întocmai. Astfel, reprezentanții CNADNR susțin că anunțurile de intenție au fost publicate de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj, și nu de ei, astfel încât, culmea ironiei, acestea nu au nicio putere juridică. "Anunțul de intenție în acest caz nu înseamnă nimic. DRDP Cluj nu poate să scoată la licitație aceste centuri, totul trebuie derulat prin CNADNR central, mai ales că sunt implicate și fonduri externe în contracte. Faptul că anunțurile au fost publicate nu înseamnă neapărat că anul acesta se vor organiza licitațiile respective", au făcut cunoscut reprezentanții CNADNR. De remarcat, totuși, că DRDP-urile sunt direcții subordonate CNADNR, în teritoriu, existând șapte astfel de centre. în general, anunțurile de intenție publicate pe e-licitație.ro au scopul de a informa cu privire la planurile de organizare a unor licitații, dar și de a scurta numărul de zile pentru depunerea ofertelor. Pe de altă parte, anunțurile de participare semnalează faptul că proiectele au fost scoase propriu-zis la licitație. Pe de altă parte, potrivit unor analize făcute de specialiști în domeniu, costurile centurilor anunțate la licitație par "derizorii", comparativ cu contractele de autostrăzi scoase la licitație în decembrie 2010, în cazul acestora din urmă costurile variind între 3,6 și circa 8 milioane de euro pe kilometru. De exemplu, în cazul centurii municipiului Zalău, primul tronson, cu o lungime de 10 kilometri, este deja finalizat. Licitația pe care DRDP Cluj a anunțat că o va organiza se referea la cel de-al doilea tronson, valoarea estimată a contractului fiind în acest caz de 63,8 milioane de lei (circa 15 milioane de euro), în timp ce costul estimat pe kilometru fiind de 2,5 milioane de euro. Una peste alta, așa cum suntem deja obișnuiți, nu ne rămâne decât să sperăm că, până la urmă, stânga va afla ce face dreapta. Or, trăind în România, trebuie să știm că orice speranță se transformă, încă din fașă, într-o utopie. ■ Olivian VĂDAN în Sălaj. Jumătate din microbuzele școlare circulă ilegal Comoditate și inconștiență sunt cele două ingrediente care caracterizează o situație grețoasă, ce privește direct sute de copii din Sălaj. Este vorba de 28 de microbuze școlare care circulă pe drumurile publice zilnic, transportând copii, dar care nu au licență de transport persoane. Pentru aceste mașini, nici primarii și nici directorii școlilor nu s-au sinchisit să obțină actele necesare. Doar 29 de microbuze școlare din total de 57 existente în Sălaj au licență pentru transport persoane, adică jumătate. Restul circulă zilnic încărcate cu copii, fără ca persoanele responsabile de întreaga situație - primarii și directorii unităților de învățământ - să facă un efort cât de mic pentru a le pune în legalitate. Directorul Autorității Rutiere Române - Agenția Sălaj, Cornelia Silaghi, ne-a declarat că toate primăriile și unitățile școlare care dețin microbuze au fost notificate privind interzicerea utilizării lor la transportul de persoane fără deținerea documentelor obligatorii prevăzute de legislația în vigoare și li s-a cerut remedierea situației, acolo une este cazul. „Primarii și directorii unităților școlare care utilizează microbuzele școlare fără documente legale sunt direct răspunzători de situație. Efectuarea transportului rutier fără a deține licență de transport sau certificat de transport în cont propriu se sancționează contravențional cu amendă în valoare de la 20.000-25.000 de lei, cu măsura complementară de reținere a plăcuțelor de înmatriculare și a certificatului de înmatriculare și cu suspendarea dreptului de utilizare a autovehiculelor pe o perioadă de șase luni", a declarat Cornelia Silaghi. In ceea ce privește șoferii microbuzelor școlare, toți posedă certificate profesionale pentru transport de persoane, acest aspect fiind și el obligatoriu, potrivit legislației în vigoare. ■ Mihaela MOLDOVAN