Magazin Sălăjean, septembrie 2011 (Anul 16, nr. 168-189)

2011-09-16 / nr. 179

Vineri, 16 septembrie 2011 Magazin Sălăjean Editorial Cristian Mateș 1) Scutul anti-flașnetă încă nu îmi este clar de cine și de ce anume ne apără scutul anti-rachetă american dar e sigur că a mai redus din gălăgia produsă de o flașnetă politică. Flașneta este un nevinovat instrument muzical portativ, asemănător cu o orgă mică, acționat prin intermediul unei manivele. Flașneta politică este un fel de moară stricată care turuie fără rost spre amăgirea eventualului electorat, spre intimidarea justiției sau a ANAF-ului și are comanda tot prin manivelă. Flașneta politică nu este un instrument nevinovat de luptă politică. Ea se declanșează când omul-flașnetă se simte vinovat și încearcă să mute în plan global sau trans-atlantic o problemă de la Turceni și Rovinari. Habar nu am și nici nu cred că președintele PSD Victor Ponta are o problemă penală în afacerea Șova-Turceni-Rovinari. Apărarea dumnealor va merge indubitabil pe principiul „prost nu este cel care cere, prost este cel care dă". Interesant ar fi, totuși, că luni de zile domnul Ponta a atacat vehement neregulile de la Turceni dar numai după ce prietenul său, senatorul PSD Dan Șova, a pierdut contractul cu complexul energetic. Cumva, începem să vedem hoții doar atunci când fură ce era al nostru? De acord, atunci când vorbim de persoane fizice anonime, dar nu este valabil atunci când discutăm despre bugetul unei companii de stat. Ce mi se pare la fel de interesant este că oamenii aceștia par foarte inteligenți și competenți însă nu știu să facă bani din afaceri cu firme private. Aceleași personalități politice care fac afaceri cu statul plâng de mila celor mulți și dependenți de stat. Mai mult, se bazează pe votul lor pentru a ajunge la putere și, implicit, pentru a controla statul și bugetele. Mă întreb, pe bună dreptate, ce pot face când chiar reușesc să ajungă la putere dacă pot filtra bani de la stat cât timp se află în opoziție? Este perfect adevărat că PSD și PNL "fură" mai puțin decât PDL. Un partid aflat la putere își sprijină sponsorii și oamenii proprii prin contracte. Pe cât posibil, este de acceptat că barează accesul adversarului politic la resurse. Cu tot barajul unii reușesc. Atunci, cetățenii ar trebui să dea jos PDL-ul ca să afle cât de mult poate "fura" USL-ul când va avea puterea sau ar trebui, nemulțumiți fiind, să caute a treia cale? Pare o dilemă pentru un popor de nătângi, nu pentru noi, dar nici nu părem a fi complet străini de ea. Trecând peste diversiunea Rovinari- Washington, mă întreb ce satisfacție poate avea un lider politic patriot atunci când speră că România va fi umilită pentru că președintele ei s-ar fi deplasat în Statele Unite ale Americii fără a se întâlni cu președintele american? Asta a sperat Ponta aproape trei zile! Că va putea râde de Traian Băsescu pentru că nu s-a întâlnit cu Barack Obama. Ce dovadă de infantilism politic! Și ce dovadă că în sinea lui știe că nu va juca niciodată în politica de la acel nivel. Pentru că, dacă știi că vei ajunge cândva președinte sau prim-ministru, nu faci glume cu cafea și cu scutul anti-rachetă sau cu politica externă a statului pe care îl vei reprezenta. Imberbul știe, probabil, că a fost o soluție de avarie în propriul partid, o găselniță a altora care nu pot ieși în față fiind compromiși, dar atunci în ce situație se află liberalii? Ce construcție politică au făcut și cu cine? Membrii PNL din țară știu cu cine au făcut alianța USL? Știu pentru cine rabdă ei umilința de a face campanie electorală cot la cot cu incompatibilii socialiști? Din cauza lui Ponta ei trebuie acum să încaseze și gafa acestuia. Delegația României s-a întâlnit la Washington cu cele mai puternice persoane din conducerea Statelor Unite: Barack Obama, Joe Biden și Hillary Clinton și a avut loc semnarea acordului pentru scutul anti-rachetă. Un fapt absolut normal s-a transformat într-o înfrângere pentru niște Gică contra băgători de bețe-n roatele țării. Atunci să fie întâmplător faptul că domnul Ponta și domnul Antonescu, de când au fost aleși președinți de partide, nu au avut nicio întâlnire cu vreun lider european sau mondial în afară de liderul socialiștilor europeni? După atâția ani de burghezie, capitalism și curse de cai ar fi știind și liderii respectivi să nu parieze pe un cal mort. Bugetarii sălăjeni spun "pas" biletelor de odihnă Bugetarii sălăjeni par să nu își mai permită să meargă în concediu de odihnă. Mai mult de jumătate din biletele de odihnă alocate Casei Județene de Pensii Sălaj au rămas nevândute până la această dată. Ori, pur și simplu, bugetarii preferă să plece în vacanță pe cont propriu spre alte destinații, de regulă, în străinătate. Mihaela Oprea Deși sunt la un preț acceptabil pentru un concediu într-una din stațiunile de pe litoral ori la munte, sălăjenii angajați la stat nu se arată prea interesați de reduceri. Cel puțin asta reiese din vânzarea biletelor de odihnă primite, în acest an, de Casa Județeană de Pensii (CJP) Sălaj. Mai mult de jumătate dintre aceste bilete alocate bugetarilor sălăjeni nu au fost valorificate. Potrivit informațiilor furnizate de directorul adjunct al CJP Sălaj, Anamaria Pemeș, solicitările nu au ajuns nici măcar la jumătatea numărului de bilete repartizate. "Pentru anul în curs au fost alocate județului Sălaj un număr de 1.312 bilete de odihnă. Pentru aceste sejururi, am înregistrat 657 de cereri, însă doar 590 de persoane au cumpărat biletele de odihnă pentru a pleca într-o stațiune din țară. Astfel, au rămas nevalorificate un număr de 722 de bilete de odihnă pentru bugetari", a declarat Anamaria Perneș. Lipsa interesului pentru aceste bilete este cu atât mai nejustificată, cu cât bugetarii plătesc pentru un bilet de odihnă aproximativ jumătate din valoarea acestuia, în cazul în care veniturile lor sunt mai mici decât salariul mediu pe economie. Iar sumele nu sunt deloc ridicate, ținând cont că aceste bilete conferă un sejur de șase nopți de cazare și trei mese pe zi în hoteluri de trei stele. "Prețul unui bilet de odihnă se ridică la suma de maxim 500 de lei, cel mai ieftin putând fi cumpărat la prețul de 320 de lei. Iar în cazul bugetarilor cu salarii mai mici de 2.022 de lei, costurile sunt la jumătate", a precizat reprezentantul CJP Sălaj. Ultima serie de bilete de odihnă începe în 24 septembrie. Cele mai solicitate stațiuni sunt Olimp, Neptun, Saturn, Felix, Predeal, Bușteni, Felix, Căciulata și Herculane. Pentru cei interesați, în fiecare dimineață, lista pentru următoarele șase zile de sejur se reactualizează, fiind afișată la intrarea în instituție. Biletele de odihnă pot fi solicitate de asigurații în sistemul public de pensii care își desfășoară activitatea în instituțiile publice. De asemenea, beneficiază de bilete de odihnă și soțul sau soția persoanei îndreptățite, dar și copiii acestora care au vârsta cuprinsă între 6 și 8 ani la data eliberării biletului și urmează cursurile unei unități de învățământ preuniversitar. Pentru a beneficia de bilet de odihnă, bugetarii trebuie să le solicite în scris. Și societățile comerciale au posibilitatea să ofere angajaților bilete de odihnă dacă au constituit un fond social de doi la sută asupra fondului de salarii, cheltuieli deductibile din impozitul pe profit, conform prevederilor Codului fiscal. Prefectul cere primarilor sălăjeni să aprovizioneze școlile cu combustibil pentru sezonul rece Olivian Vădan Prefectul Județului Sălaj, Vogh Alexandru, a participat, ieri, la o întâlnire de lucru a Filialei Sălaj a Asociației Comunelor din România (ACoR), eveniment la care a fost prezent și Tiberiu Marc, președintele Consiliului Județean, alături de reprezentanți ai unor instituții publice deconcentrate. In acest context, prefectul a prezentat primarilor câteva probleme de actualitate, printre care și Recensământul Populației și Locuințelor, cerând operativitate maximă din partea reprezentanților administrațiilor publice locale în redactarea și transmiterea către forurile responsabile a documentelor necesare bunei desfășurări a recensământului. "Recensământul este foarte important în condițiile în care datele statistice rezultate sunt folosite timp de zece ani", a subliniat Vogh Alexandru. De asemenea, acesta a cerut ca, în cel mai scut timp, situațiile investițiilor derulate în fiecare comună să fie postate pe site-urile primăriilor, iar primarii să dea atenția cuvenită aprovizionării școlilor cu combustibil pentru sezonul rece. Un punct discutat al ordinii de zi a fost cel legat de decizia CJ Sălaj de a descentraliza programul de acordare a fructelor pentru școlari, transferând primăriilor responsabilitatea achiționării merelor pentru elevi. Astfel, Virgil Țurcaș, director Agenției de Plăți și Intervenții în Agricultură (APIA) Sălaj, a apreciat că primăriile vor avea dificultăți în gestionarea programului și în găsirea unor furnizori pentru mere, în condițiile în care condițiile impuse sunt foarte restrictive. Insă, Tiberiu Marc, președintele CJ Sălaj, a dat asigurări că instituția pe care o reprezintă va acorda tot sprijinul autorităților locale care vor avea probleme, adăugând faptul că descentralizarea micșorează riscul ca elevii din întreg județul să rămână fără fructe, așa cum s-a întâmplat în anul trecut școlar. Nu în ultimul rând, primarii din câteva comune au semnalat apariția unor probleme în comunitățile pe care le reprezintă după reorganizarea poliției rurale, dar prefectul Vogh Alexandru a apreciat că este prematur să se facă aprecieri în condițiile în care noua structură funcționează de o scurtă perioadă de timp, iar în cele patru județe,pilot în care a fost experimentat conceptul rezultatele au fost bune.