Magazin Sălăjean, ianuarie 2012 (Anul 17, nr. 1-20)

2012-01-13 / nr. 8

2 Vineri, 13 ianuarie 2012 Magazin Sălăjean Editorial Adela Farkas __ "Botanistul" A avea, a cumpăra, a profita sunt doar câteva din lait-motivele vieții mondene. Conjugate în tandem, aceste verbe, obligatoriu, trebuie asortate cu cuvântul fraier, ori mai pe înțeles, prostul care pune botul. Deunăzi, la telefon s-a prezentat o cucoană care anunța imperios o ofertă în asigurările la accidente. După ce a turuit preț de câteva minute, și a precizat că întreaga convorbire este înregistrată, a întrebat dacă interesează oferta. Răspunsul negativ al persoanei de la celălalt capăt al firului a nemulțumit-o pe duduia care și-a schimbat vocea și a încheiat convorbirea foarteotărâtă. Iritată la maxim, femeia a amenințat, ca un prooroc, că va fi prea târziu când vom înțelege avantajul acestor asigurări și că în ziua de astăzi, se petrec, în fiecare minut, zeci de accidente, fiecare om fiind expus pericolelor străzii și nu numai. Peste o zi, o cu totul altă voce, de data aceasta reprezentanta unei firme din telecomunicații, și-a prezentat oferta, fără a fi deloc agansantă, din contră. Amabilitatea acesteia și lejeritatea cu care jongla informațiile și avantajele din domeniu pentru client, mai mai că te făceau să cedezi ispitei. Aproape că îți și venea să crezi că tu ești cel avantajat, că firma îți face un serviciu prin alternativele puse la dispoziția ta. Simțeai cum plutești, dar deodată, al doilea eu, zămislit în vremuri de criză, te tragea de mânecă și spunea: "Stai și cumpănește, nu e chiar așa. S-ar putea să fii și tu unul din fraieri". O astfel de modă prinde din ce în ce mai mult rădăcini la români. Te sună te miri cine, te-ntreabă dacă ești disponibil să asculți câteva minute și îți turuie tot felul de chestii. Utile sau inutile. Fără a le vedea toate chichițele, fără a avea posibilitatea de a înțelege tot ce ți s-a spus în viteză la telefonul mobil, te trezești gata încălțat cu un produs. Iar dacă ceva scârțîie, îți dai seama că ai pus botul, pentru că nimeni nu e de partea ta, știind că ofertantul te-a avertizat de toate condițiile și, mai mult, chiar a și înregistrat convorbirea. Hai să fim serioși, de ce am crede că un astfel de comerț trebuie să fie curat ca lacrima? Modalitatea de informare audio, fără probe scrise, poate fi bănuită de anumite dedesubturi; în plus, angajații de la "centru" care fac astfel de propuneri fac dovadă de comoditate, iar pe de altă parte, fac deservicii colegilor din teritoriu care au relația directă cu clientul. Dar nu neapărat acest din urmă aspect îl privește pe cetățean. Cum decide firma să-și împartă sarcinile e apanajul ei, evident. Chiar dacă spunem că sunt în ton cu vremurile, ori cu comerțul occidental, astfel de maniere de promovare a produselor sunt o povară pentru client, dar în același timp reprezintă economii, la capitolul publicitate, pentru firmă. Oferta de la telefon este de fapt o hărțuire similară cu cea practicată pe stradă de unele personaje care vând chipul Tatălui din Ceruri, ori cu bătutul la uși a unor comis-voiajori ce vând oale, mixere ori te miri ce aparaturi. Sunt practici care, tacit, au fost acceptate de români și care acum nu pot fi eliminate, poate doar refuzate. Deocamdată, și refuzul ar fi un pas în stârpirea acestui... sport, însă totul depinde de noi. 1 v începând de luni. Se restituie diferența de taxă de poluare Mihaela Oprea Sălăjenii pot solicita începând de luni, 16 ianuarie, restituirea diferențelor de bani rezultate din taxa de poluare plătită începând cu data de 1 iulie 2008 și noua taxă auto. Pentru recuperarea acestor sume, persoanele în cauză trebuie să completeze un formular-tip ce va fi disponibil, începând cu această dată, la toate direcțiile financiare din subordinea Administrației Naționale de Administrare Fiscală. Potrivit informațiilor furnizate de Direcția Generală a Finanțelor Publice Sălaj, începând din 1 iulie 2008 și până în prezent, la nivelul județului, au achitat taxa de poluare un număr de 15.798 de contribuabili. Suma plătită de proprietari în contul taxei de poluare pentru perioada menționată este de 45.183.542 de lei. Persoanele interesate să afle dacă au de recuperat bani au la dispoziție, începând de astăzi, pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu, formula de calcul prevăzută de lege și care va fi utilizată și de către organele fiscale. Cei care constată că au de recuperat bani din taxa auto trebuie să depună la organele fiscale competente o cerere de restituire, însoțită de următoarele documente, în original sau în copie: documentul doveditor al plății taxei pe poluare sau taxei speciale pentru autoturisme, respectiv chitanța fiscală sau ordinul de plată și extrasul de cont, copia cărții de identitate a vehiculului și a certificatului de înmatriculare, cu prezentarea în original a acestora. O persoană care solicită rezumarea diferenței de taxă de poluare, dar nu mai deține chitanța prin care să facă dovada achitării acesteia, poate obține o copie a documentului direct de la instituția unde a fost efectuată plata. Restituirea sumelor solicitate se realizează în intervalul de 45 de zile de la depunerea cererii, în contul bancar indicat de către solicitant prin cererea sa de restituire sau la ghișeul unității Trezoreriei Statului, în baza notei privind restituirea unor sume. Executivul a aprobat, în ședința de miercuri, normele metodologice de aplicare a Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Legislația prevede ca taxa auto să fie plătită o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care se înmatriculează pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în țară sau străinătate, cât și pentru autovehiculele înmatriculate înainte de ianuarie 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă, aceasta fiind suportată de către cumpărător. Din martie, Cemacon își reia activitatea Adela Farkas Salariații de la Cemacon își vor putea reîncepe activitatea din luna martie. Potrivit informațiilor furnizate de directorul general al Cemacon, Liviu Stoleru, la fabrica de la Recea se va relua lucrul, cel mai probabil, începând cu data de 1 martie. Repornirea liniei de producție va necesita, conform procesului tehnologic, zece zile pentru pregătirea cuptorului și a uscătorului astfel încât acestea să poată atinge capacitatea maximă la utilizarea optimă. La începutul lunii septembrie a anului trecut, unul dintre cei mai mari producători de blocuri ceramice din țară, firma Cemacon, anunța închiderea liniei de producție de la Recea pe perioadă temporară. Conducerea unității a explicat că măsura a fost luată din cauza stocurilor mari de cărămidă existente. Consecință a acestui demers a fost faptul că 82 de persoane au intrat în șomaj, acestea urmând a fi rechemate la data repornirii fabricii de la Recea. "Vom face reangajările potrivit noii organigrame a unității, care între timp va fi aprobată de Consiliul de Administrație al Cemacon. încă nu știm câte persoane vor fi reprimite la lucru și nici dacă se vor face schimbări la actuala organigramă", ne-a declarat Liviu Stoleru. Reiterăm faptul că linia de producție de la Recea a fost dată în funcțiune în anul 2010 în urma unor investiții totale de 28 de milioane de euro. De atunci, au fost parcurse etapele tehnologice specifice, iar în perioada cât linia de producție a fost oprită s-au vândut produsele aflate pe stoc. Decontul de TVA are formular nou livian Vădan Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a făcut public, în Monitorul Oficial al României, Partea I, modelul și conținutului formularului 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugată". Noul formular se utilizează începând cu declararea obligațiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2012. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de taxa pe valoarea adaugată (TVA) care efectuează în perioada de raportare numai operațiuni în interiorul țării pot opta pentru completarea formularului de decont simplificat prin bifarea căsuței corespunzătoare din programul de asistență pus la dispoziție pe websiteul ANAF, la adresa www.anaf.ro, secțiunea Formulare fiscale, din prima pagina. Formularul 300 se depune la următoarele termene: lunar, până în data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscală este linia calendaristică; trimestrial, până în data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pertru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic, semestrial, până în data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscală semestrul calendaristic, anual, până în data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile prevăzute la pct. 80 alin. (4) din Normele metodologice și de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a probat ca perioada fiscala anul calendaristic, până în data de 25 a celei de-a treia luni a trimestrului calendaristic, pentru primele două luni ale aceluiași trimestru calendaristic, de persoanele impozabile care utilizează trimestrul ca perioadă fiscală și care efectuează o achiziție intracomunitară taxabilă în România, dacă exigibilitatea taxei aferente achiziției intracomunitare intervine în a doua lună a trimestrului respectiv. Decontul se va depune pentru luna a doua a trimestrului, dar va cuprinde și operațiunile realizate în prima lună a acestuia. Ordinul prevede că nu se înscriu în decont taxa pe valoarea adaugată din facturile de executare silită, de persoanele abilitate prin lege să efectueaze vânzarea bunurilor supuse executării silite și taxa pe valoarea adaugată pentru care se află în derulare o înlesnire la plată.