Magazin Sălăjean, septembrie 2013 (Anul 18, nr. 162-182)

2013-09-16 / nr. 172

Angajații RAR, bătuți cu topoare și bolovani în plină zi Romii par să facă legea în unele zone ale Zalăului, iar pentru asta recurg la orice mijloace, inclusiv la violență. De această dată, le-au căzut victime angajații RAR Sălaj, care au fost atacați, în miezul zilei, cu topoare și bolovani. Unul dintre cei agresați este chiar directorul instituției. Andreea Vilcovschi Trei bărbați au fost răniți vineri, în jurul amiezii, după ce câteva persoane de etnie romă au năvălit cu topoare și bolovani asupra angajaților de la Registrul Auto Român Sălaj. Una dintre victime este tocmai directorul instituției, Răzvan Gușet, care s-a ales cu răni la mâini și la picioare. „Totul a început de la tentativa a doi copii romi de a fura din mașina unui prieten, ce staționa în fața RAR. După ce li s-a cerut să-și vadă de treabă, cei doi minori au început să arunce cu pietre în direcția mea și a amicului meu. Mai apoi, au chemat întăriri", ne-a declarat Răzvan Gușet. Acesta spune că în scurt timp, în zonă au ajuns alte două persoane, un tânăr și o femeie, înarmate cu topoare. „Femeia a început să arunce cu pietre și bolovani înspre noi, iar cei doi tineri s-au năpustit cu topoarele, încercând să ne nimerească în cap. Am fugit cu potârnichile, iar ca să ne salvăm, am încercat să ne baricadăm în incinta Registrului. Nu am apucat să închidem poarta, pentru că agresorii ne-au ajuns din urmă, învârteau topoarele ca pe niște moriște. Prietenul meu s-a apărat, iar în urma loviturii încasate, i-a fost zdrobit cotul. Au dat și după mine și m-au rănit la brațul stâng cu coada toporului. Un bolovan m-a nimerit în gleznă", a mai spus directorul RAR Sălaj. Cea de-a treia victimă este paznicul instituției, în vârstă de 60 de ani, care a fost transportat cu o ambulanță la Unitatea de Primire a Urgențelor a Spitalului Județean Zalău, după ce a primit un bolovan în cap. In cele din urmă, agresorii - doi minori de 9 și 14 ani, un tânăr de 18 ani și mama acestora, de 43 de ani - au părăsit curtea Registrului Auto, nu înainte de a-i amenința pe lucrătorii de aici că se vor întoarce. La fața locului a fost solicitată intervenția echipajelor Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj și ale Inspectoratului de Jandarmi Județean Sălaj. Potrivit purtătorului de cuvânt al IPJ Sălaj, Maria Cristea, polițiști îi cercetează pe agresori sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de lovire și ultraj contra bunelor moravuri. In funcție de numărul de zile de îngrijiri medicale pe care le va necesita paznicul de la BAR, încadrarea ar putea fi schimbată în vătămare corporală sau chiar tentativă de omor. Deocamdată, oamenii legii au reușit să-i prindă pe trei dintre agresori, cel de-al patrulea, Călin Șerban, de 18 ani, reușind să fugă. Gușet susține că nu este pentru prima dată când romii care viețuiesc în vecinătatea RAR Sălaj creează probleme. „Nu puține au fost situațiile în care mașinile parcate în incinta instituției au fost atacate cu pietre și bolovani, iar cele din exterior, vandalizate. Oamenii s-au trezit că li s-a furat din autoturisme, că mașinile le-au fost lovite cu ranga ori cauciucurile au fost tăiate", a precizat șeful Registrului sălăjean. Astăzi sună primul clopoțel! Aproximativ 39.500 de copii din județul Sălaj se vor îndrepta, în această dimineață, spre școli și grădinițe. Peste 2.000 dintre aceștia vor urma cursurile clasei pregătitoare. Majoritatea unităților de învățământ și-au programat festivitata de deschidere a noului an școlar pentru ora nouă, excepție fac două unități liceale din municipiu. Este vorba, potrivit informațiilor furnizate de reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Sălaj, despre Liceul Ortodox "Sf.Nicolae”, unde momentul festiv va începe de la ora 9,30, și Liceul Reformat "Wesselényi", de la 10,30. Anul școlar 2013-2014 va avea 36 de săptămâni de cursuri, însumând 176 de zile lucrătoare, cu excepția claselor terminale din învățământul liceal, care vor avea doar 33 de săptămâni de cursuri și a claselor de a VIII-a, cu 35 de săptămâni. Cursurile din semestrul I se desfășoară în perioada 16 septembrie- 20 decembrie. In perioada 2 -10 noiembrie, clasele din învățământul primar și grupele din învățământul preșcolar sunt în vacanță, între 21 decembrie și 5 ianuarie este programată vacanța de iarnă, iar cea intersemestrială este de sâmbătă, 1 februarie, până duminică, 9 februarie. Semestrul al II-lea începe luni, 10 februarie, și se încheie vineri, 11 aprilie. Elevii intră în vacanța de primăvară sâmbătă, 12 aprilie, care va dura până marți, 22 aprilie, iar de miercuri, 23 aprilie, până vineri, 20 iunie, sunt programate cursuri. Vacanța de vară va începe în data de 21 iunie. Totodată, săptămâna 7-11 aprilie 2014 din semestrul al doilea este dedicată activităților extracurriculare și extrașcolare, în cadrul programului numit „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!", având un orar specific.Tezele din semestrul I al anului școlar 2013-2014 vor fi susținute până în 20 decembrie, iar cele din semestrul al II-lea, până, cel târziu, în 23 mai 2014. Flavia Pintea Drum de aproape 8 milioane de lei între Poarta Sălajului și Păușa Drumul ce face legătura între localitățile Poarta Sălajului, Răstolț, Agrij și Păușa, cu o lungime de circa 19 kilometri, a fost inaugurat la sfârșitul săptămânii trecute. La festivitatea prilejuită de finalizarea lucrărilor de reabilitare a drumului, au fost prezenți președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, prefectul Ionel Ciunt, senatorul Gheorghe Pop, deputatul Iuliu Nosa, vicepreședintele CJ Sălaj, Valer Crișan, secretarul județului, Cosmin Vlaicu, primari din mai multe comune, oficialități locale și județene. Investiția, în valoare de peste 7,8 milioane de lei, a fost realizată în cadrul proiectului „Dezvoltarea zonei Valea Agrijului, prin reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare și înființarea serviciului public de deszăpezire, întreținere drumuri și spații verzi și înființarea de servicii sociale", inițiat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Valea Agrijului și finanțat prin Planul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), Măsura 322, se arată într-un comunicat de presă al CJ Sălaj. Drumul reabilitat are 18,7 kilometri și străbate trei comune - Românași, Agrij și Buciumi - făcând legătura între localitățile Poarta Sălajului-Răstolț- Agrij-Păușa, cu ramificație spre cătunul Peț, cu legături spre DN1F Zalău - Cluj Napoca și spre drumurile județene DJ10A și DJ 108R. "Este o investiție microregională, pentru că drumul deservește mai multe comunități din trei comune. Acest drum face aproape completă infrastructura în această microregiune și în principal în Agrij. Comuna poate fi chiar un model de studiu în ceea ce înseamnă echiparea teritoriului cu infrastructură de bază: drumuri, alimentare cu apă, canalizare, infrastructură socială, școală, after-school, bază sportivă", a precizat Marc. Proiectul implementat de ADI Valea Agrijului, în valoare totală de 6,1 milioane de euro, a inclus și alte obiective, până în prezent fiind reabilitat și modernizat un centru de zi în localitatea Românași, dar și căminul cultural din localitatea Agrij. De asemenea, asociația a achiziționat patru utilaje, respectiv un multifuncțional pentru drumuri, o autobasculantă, un autogreder și un buldoexcavator. Potrivit comunicatului, până la finalul acestui an se va finaliza rețeaua de canalizare și stația de epurare din comuna Românași. Andreea Vilcovschi