Magazin Sălăjean, septembrie 2014 (Anul 19, nr. 161-182)

2014-09-16 / nr. 172

Magazin Sălăjean Marți, 16 Septembrie 20143 Lacrimi, emoții și manuale lipsă în prima zi de școală Flavia Pintea Clopoțelul a anunțat luni, 15 septembrie, intrarea în clase și, totodată, începutul unui nou an școlar, unul cu mult soare, zâmbete, emoții și chiar lacrimi pentru mulți din cei circa 39.000 de copii sălăjeni. Momentele festive s-au defășurat în majoritatea unităților de învățământ începând cu ora 9, excepție a făcut o singură unitate liceală din municipiu. Este vorba despre Liceul Reformat "Wesselényi", unde festivitatea a avut loc de la ora 10. La fel ca în fiecare an, și autoritățile locale și județene și-au făcut simțită prezența în prima zi de școală. Astfel, prefectul județului Sălaj, Ionel Ciunt, alături de Maria Pop, inspector general școlar, au deschis anul școlar la Liceul Tehnologic din Surduc. Unități școlare mai puține în județ Noul an școlar a adus și o serie de modificări ale structurii învățământului sălăjean. Astfel, din această toamnă, nouă școli și opt grădinițe din județ au fost desființate, la solicitarea autorităților administrației publice locale, ca urmare a scăderii efectivelor de elevi. Este vorba despre Școala Gimnazială Marin, comuna Crasna, Școala Primară Căpîlna (structură a Liceului Tehnologic nr.1 Gîlgău), Școala Primară Var (structură a Liceului Tehnologic „Octavian Goga" Jibou), Școala Primară Husia (structură a Școlii Gimnaziale „Lucian Blaga" Jibou), Școala Primară Rona (structură a Școlii Gimnaziale „Lucian Blaga" Jibou), Școala Primară Fîntînele-Rus (structură a Școlii Gimnaziale nr.1 Rus), Școala Primară Ceaca (structură a Școlii Gimnaziale nr. 1 Zalha), Școala Primară Adalin (structură a Școlii Gimnaziale nr. 1 Dragu), Școala Primară Port (structură a Școlii Gimnaziale nr. 1 Marca), Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Cehu Silvaniei (structură a Grădiniței cu Program Normal „Piticot" Cehu Silvaniei), Grădinița cu Program Normal Prodănești (structura Școlii Gimnaziale „Marcus Aurelius" Creaca), Grădinița cu Program Normal Călacea (structură a Școlii Gimnaziale, nr. 1 Gîrbou), Grădinița cu Program Normal Husia (structură a Grădiniței cu Program Prelungit „Prichindel" Jibou), Grădinița cu Program Normal Var (structură a Grădiniței cu Program Prelungit „Prichindel" Jibou), Grădinița cu Program Normal nr. 2 Plopiș (structură a Școlii Gimnaziale nr. 1 Plopiș), Grădinița cu Program Normal Mineu (structură a Școlii Gimnaziale „Petre Dulfu" Sălățig) și Grădinița cu Program Normal Drighiu (structura Școlii Gimnaziale "Petre Dulfu" Sălățig). Fără manuale pentru clasele I și a Il-a Elevii din clasele I și a II-a din județul Sălaj au început școala fără manuale digitale, iar pe bănci nu le-au avut nici măcar pe cele vechi. Reprezentanții Ministerului Educației anunțau, în urmă cu câteva luni, că, începând din anul școlar 2014 - 2015, elevii claselor primare vor învăța din manuale digitale și că vor fi printre primii copii din Europa care vor avea această ocazie. Cu toate acestea, în școlile din județ nici urmă de manuale digitale. Situația este cauzată de faptul că Ministerul Educației nu a finalizat licitația pentru cărțile digitale. "Le vom primi cât de curând. Deocamdată nu ne-au fost transmise noile manuale. După cum a explicat ministrul în ultima videoconferință, licitațiile nu au fost finalizate, întrucât au fost depuse contestații. Este posibil să le primim în cursul acestei săptămâni, însă dacă nu, cel mai târziu, în următoarea săptămână. Până atunci, însă, acestea vor putea fi descărcate de către învățători de pe o platformă online. De asemenea, ni s-a comunicat ca manualele vechi să nu fie distribuite, întrucât nu este indicat să se înceapă să se lucreze după acestea", a explicat Maria Pop, inspector general școlar al județului Sălaj. Licitația pentru cărțile digitale tipărite după noua programă a fost contestată, iar Ministerul Educației așteaptă încă decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. In schimb, oficialii susțin că lecțiile digitale vor fi încărcate pe platforma manuale edu.ro., însă nici acest site nu funcționează deocamdată. Se fac angajări la Biblioteca Județeană Augusta Teșinschi Biblioteca Județeană "Ioniță Scipione Bădescu" (BJS) Sălaj scoate la concurs trei posturi: bibliotecar metodist, bibliotecar lector carte și referent. Potrivit informațiilor postate pe site-ul instituției precizate, cei interesați de a ocupa un post de bibliotecar metodist la BJS Sălaj, pentru o perioadă nedeterminată, trebuie să îndeplinească anumite condiții: studii superioare umaniste, vechime minimă în domeniu - trei ani, cunoașterea limbii engleze - nivel avansat și cunoștințe operare calculator - nivel avansat. De asemenea, pentru postul de bibliotecar lector, perioadă nedeterminată, condițiile de participare la concurs sunt: studii postliceale sau superioare umaniste, vechimea în domeniu - minim trei ani, cunoașterea limbii engleze - nivel avansat și cunoștințe operare calculator - nivel avansat. Cel de-al treilea post, scos la concurs de BJS Sălaj, referent - perioadă nedeterminată, impune: studii medii sau superioare, vechimea în domeniu - minim trei ani, cunoașterea limbii engleze - nivel avansat și cunoștințe operare calculator - nivel avansat. Dosarul trebuie să cuprindă următoarele documente: cerere de înscriere, copii legalizate ale documentelor care atestă nivelul studiilor și specializarea, copie act de identitate, acte doveditoare pentru vechimea în muncă, Curriculum vitae, recomandare de la un loc de muncă, cazier judiciar și adeverință medicală de la medicul de familie. Concursul va consta într-o probă eliminatorie - testare limba engleză și calculator, o probă scrisă din bibliografia recomandată și cultură generală și interviul. Potrivit BJS Sălaj, concursul se va desfășura în data de 23 octombrie 2014, începând cu ora 9, la sediul instituției din municipiul Zalău, Piața Iuliu Maniu, numărul 13, iar dosarele se pot depune la secretariatul instituției, adresa menționată, până în data de 24 septembrie 2014, ora 16. Bibliografia se găsește la Sala de lectură, de luni până vineri, în intervalul 8 -19.