Magazin Sălăjean, septembrie 2014 (Anul 19, nr. 161-182)

2014-09-11 / nr. 169

2 Joi, 11 Septembrie 2014 Magazin Sălăjean Editorial Augusta Teșinschi "Ai carte, ai parte!" Cunoscuta zicală sau mai bine zis vorbă românească "Ai carte, ai parte!" a fost, până nu demult, un adevărat slogan după care se ghidau toți cei care vroiau să aibă un trai decent. Mai nou, chestiunea asta cu cartea e numai așa... o vorbă. Pe timpuri, cartea era "sfântă", iar omul dedicat ei era cinstit și respectat de toți cunoscuții. Elita într-o comunitate, oamenii cu carte, era respectată. Modelul dascălilor, despre care și noi am învățat, a fost domnul Trandafir, un om respectat, dar mai ales un dascăl cu vocație. Prezentul, cu toată evoluția lui, nici că mai seamnă cu trecutul. Dacă odinioară lumea de la țară învăța carte să ajungă la oraș, mai nou lucrurile stau invers. Nu-i rău, că deri, vorba lui Creangă, "Decât codaș la oraș, mai bine în satul tău fruntaș!". E trist, totuși, că într-o Românie europeană, anual mii de tineri își termină studiile și nu-și găsesc de lucru. E trist că mii de absolvenți fără diplomă de bac pot urma cursurile la diferite universități, inclusiv la cele de stat, și cel mai trist este faptul că toate aceste lucruri vor continua mult și bine. Totuși, oare ce sens mai are cartea, școala, învățătura, în condițiile în care foarte mulți au ajuns să conducă orașe sau comunități și abia după ce s-au instalat în funcții au început să studieze? Și cum la noi învățământul implică efort financiar, mulți demnitari născuți peste noapte au dat cu tifla la tot ce înseamnă școală și au inventat diplome pe bani și furt. Democrația asta în care trăim, statul ăsta democrat, a făcut să se închidă școli și le-a inserat tinerilor, noilor generații, că avuția sau bogăția nu e o chestiune care ține de cunoaștere, învățătură sau carte ci, mai degrabă, e o chestiune care ține de... un fel de cacealma în care câștigă cel care trișează mai mult. Am convingerea că orice persoană, orice om cu carte, are parte de tot ce poate fi mai spectaculos pe lumea asta, începând de la sentimentul cunoașterii până la cel al aprecierii și al respectului. Timpul trece, faima, mașinile și banii se duc, dar oamenii deosebiți rămân chiar dacă nu-s mulți! Afora5ttl Salajenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ZALĂU Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Flavia Pintea Daniel Săuca Marius Morar Augusta Teșinschi Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Morar Potroviță Tehnoredactare : Silviu Mocan ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond" Cluj Napoca Distribuție: Ștefan Bordeianu început de toamnă în Sălaj cu aproape 5.700 de șomeri Augusta Teșinschi La finalul lunii august, rata șomajului înregistrată la nivelul județului Sălaj a fost de 5,22 la sută, menținându-se constantă la valoarea din luna iulie. Potrivit buletinului statistic lunar privind piața muncii din județ, remis de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut rata șomajului este mai mică cu 0,13 puncte procentuale. Astfel, la finalul lunii august, numărul total al șomerilor înregistrați în evidențele instituției a fost de 5.667 de persoane. Dintre aceștia 1.809 sunt șomeri indemnizați și 3.858 sunt șomeri neindemnizați. Ponderea șomerilor neindemnizați în numărul total al șomerilor este de 68,1 la sută, a șomerilor indemnizați este de 31,9 la sută, iar ponderea femeilor în numărul total de șomeri este de 41,8 la sută. Potrivit AJOFM Sălaj, referitor la structura șomajului după nivelul de instruire, șomerii cu nivel de instruire primar, gimnazial și profesional constituie ponderea cea mai mare a persoanelor care se adresează agenției în vederea găsirii și ocupării unui loc de muncă, aceasta fiind de 74,8 la sută. Șomerii cu nivel de instruire liceal și post-liceal reprezintă 20,5 la sută, iar cei cu studii universitare 4,7 la sută. Din punct de vedere al structurii șomerilor pe grupe de vârstă, reprezentative sunt ponderile pentru grupa de vârstă cuprinsă între 40-50 de ani - 27 la sută, urmată de categoria persoanelor cu vârsta de peste 50 de ani - 24,4 la sută, categoria persoanelor cu vârsta cuprinsă între 30-40 ani - 21,5 la sută, a tinerilor cu vârsta sub 25 de ani - 19 la sută și a persoanelor cu vârsta cuprinsă între 25 și 30 ani - 8,1 la sută, în funcție de mediul de proveniență 4.221 de șomeri au domiciliul în mediul rural și 1.446 sunt cu domiciliul în mediul urban, în profil teritorial situația șomerilor se prezintă astfel: Agenția Locală pentru Ocuparea Forței de Muncă (ALOFM) Zalău - 2.257 de persoane, ALOFM Jibou - 1.828 de persoane și punctul de lucru Șimleu Silvaniei - 1.582 de persoane. Până la finalul lunii august au solicitat înregistrarea ca persoane aflate în căutare de loc de muncă un număr de 578 de absolvenți ai promoției acestui an. Repartizați pe nivelul studiilor absolvite situația se prezintă astfel: 51 - absolvenți de școală profesională, 446 - absolvenți cu studii medii și 81 de absolvenți ai învățământului universitar. Dascălii vor primi mai mulți bani pentru cărți Flavia Pintea Cadrele didactice vor primi mai mulți bani pentru ași cumpăra cărți sau pentru programe de formare profesională. Anunțul a fost făcut de către ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, la finele săptămânii trecute. Potrivit acestuia, programul 100 de euro pentru profesori va fi reintrodus într-o formă mai bună. După cum a explicat oficialul Ministerului, de această dată va fi vorba de aproximativ 150 de euro ca sumă forfetară, adică dascălii vor lua decizia finală pentru folosirea acestor fonduri. Banii vor putea fi utilizați fie pentru achiziționarea de cărți fie pentru participarea la conferințe sau programe de formare. "Trebuie să ne gândim nu numai la salariu propriu-zis, ci și la condițiile în care un profesor își exercită profesia", a mai declarat Remus Pricopie. Ajutorul financiar, primit după doi ani Circa 2.500 de cadre didactice din Sălaj au beneficiat de suma suplimentară pentru achiziționarea de cărți. Potrivit reprezentanților Federației Sindicatelor Libere din învățământ (FSLI) Sălaj, a fost vorba de câte 67 de euro pentru anul 2009 și de câte 100 de euro pentru anul 2010, pentru fiecare dascăl, sume primite abia la sfârșitul anului 2013. Ajutorul financiar nu s-a mai acordat din 2010, fiind anulat, printr-o ordonanță, de Executivul de la acea vreme, iar restanțele aferente celor doi ani au fost achitate în luna decembrie a anului trecut, în baza unor hotărâri judecătorești.