Magazin Sălăjean, septembrie 2015 (Anul 20, nr. 165-184)

2015-09-16 / nr. 176

Miercuri 16 Septembrie 2015 Editorial Daniel Săuca Crize unitare ■ Criza refugiaților. Am citit, auzit, văzut destule informații, reportaje, comentarii, propagande. Ce nu am prea citit, auzit, văzut, de ce? și cum? s-a ajuns la această situație fără precedent în istoria recentă. Să fiu scutit de materialele gen „teoria conspirației". Și de declarațiile prim-baciului ungurean: „Liderii europeni trăiesc într-o lume a viselor, nu conștientizează riscurile; dacă permit venirea tuturor aici, Europa va dispărea. Imigranții sunt înșelați atât de traficanți, cât și de politicienii germani care le promit vieți mai bune și dreptul de ședere chiar și după restabilirea păcii în țările lor. Mierea pentru care merg în Germania se va dovedi curând mai puțin dulce decât sperau. Nivelul de trai este determinat de performanțe, nu de nevoi", a spus premierul Ungariei, citat de Mediafax. Va dispărea Europa? Și, totuși, de ce și cum s-a ajuns la această criză? Poate vor afla răspunsuri copiii noștri. ■ Ioan - Aurel Pop, „Transilvania și vocația europeană a României" (Magazin istoric, nr. 8 (581), august 2015): „Transilvania a fost, în secolele XVI - XVII, un exemplu de stat european, din zona de interferență a civilizațiilor latină și bizantină, apuseană și răsăriteană, în care au coexistat etnii, confesiuni, culturi, modele de civilizație diversă" (p. 8). M-am gândit la acest citat și la auzul declarației unui reprezentant al patronatelor din turism, conform căreia Transilvania ar putea fi în acest moment, alături de Delta Dunării și București, destinație turistică de top în România. Ar putea fi. ■ Aud, de mulți, mulți ani, povestea salarizării unitare a angajaților din așa-numitul sector bugetar. Politicienii, de toate calibrele și culorile, invocă și astăzi necesitatea elaborării și „implementării" unui asemenea demers legislativ, chiar dacă ține de domeniul evidenței că nu există resurse financiare suficiente și probabil nici „ok" de la organismele financiare internaționale care ne veghează supraviețuirea..., nevoile și neamul. Sindicatele, aflate oricum în moarte clinică, strigă, dacă se mai aude cineva, că prioritatea o reprezintă „sănătatea" și „educația". Unele confederații. Altele cer în continuare salarizarea unitară sau se ocupă de plângeri penale împotriva guvernului. Pe de altă parte, patronii din toate țările mioritice îi înfierează în continuare cu mândrie... capitalistă pe așa-zișii „bugetari", căpușe pe pielea subțire a unui buget amărât. Discuțiile, supărările, înjurăturile sunt multe, pestrițe, violente sau printre dinți, ca și așteptările (lucrătorilor din domeniul invocat) ori inegalitățile (evidente). Salarizare unitară într-un nou an electoral? Magazin Sălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro ornai I: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Magazin Sălăjean Lapte fără corn, în școlile sălăjene Flavia Pintea Peste 25.000 de copii din peste 400 de grădinițe, școli primare și gimnaziale din Sălaj vor fi privați, în primele două săptămâni ale acestui an școlar, de produsele de panificație oferite de Guvern. Nevoit să respecte anumite termene legale impuse de legislația în domeniul achizițiilor publice, Consiliul Județean Sălaj a reușit să finalizeze numai o parte a licitațiilor pentru Programul guvernamental "Laptele și cornul". Astfel, administrația județeană a încheiat marți, 15 septembrie, doar contractele pentru furnizarea produselor lactate în școlile din județ, valoarea totală a acestora fiind de 2.886.065 de lei, iar firma ce și-a adjudecat licitațiile este SC Simultan SRL Timiș. Potrivit reprezentanților Sălaj, laptele va ajunge în unitățile de învățământ începând de astăzi, iar în ceea ce privește furnizarea produselor de panificație, se estimează că semnarea contractelor va avea loc în data de 28 septembrie. In acest an școlar, numărul total al beneficiarilor Programului guvernamental este de 25.372 de elevi și preșcolari. Reamintim că demararea procedurilor de licitații deschise privind încheierea contractelor de furnizare a produselor de panificație și a celor lactate au fost demarate de către administrația județeană în luna iulie, termenul pentru deschiderea ofertelor fiind stabilit pentru 26 august, în cazul produselor lactate și pentru 24 august, pentru produsele de panificație. Valoarea estimată a contractelor a fost de 1.302.344,76 de lei, fără TVA, pentru produsele de panificație, respectiv 2.919.048,6 lei, fără TVA, pentru produsele lactate. La fel ca și în anii precedenți, se încheie contracte de furnizare a produselor pe opt zone: zona 1 - Zalău, Hereclean, Crișeni, Mirșid, zona 2 - Sărmășag, Bocșa, Șamșud, Bobota, Chieșd, Carastelec, Măieriște, zona 3 - Șimleu Silvaniei, Nușfalău, Marca, Ip, Camăr, Plopiș, Sâg, Boghiș, Halmășd și Valcău de Jos și zona 4, cu comunele Crasna, Pericei, Vârșolț, Meseșenii de Jos, Horoatu Crasnei, Bănișor, Cizer, zona 5 - Sânmihaiu Almașului, Treznea, Buciumi, Românași, Agrij, Hida, Dragu, Zimbor, Cuzăplac, Almaș, Fildu de Jos, zona 6 - Cehu Silvaniei, Sălățig, Benesat, Dobrin, zona 7- Jibou, Someș Odorhei, Năpradea, Surduc, Creaca, Bălaj, Cristolț, Gîrbou și zona 8 - Ileanda, Băbeni, Letca, Lozna, Gâlgău, Rus, Șimișna, Zalha și Poiana Blenchii. Un nou termen în dosarul viceprimarului Daniela Coța Florin Negoiță Potrivit comunicatului primit de la Adrian Dănilă, expert comunicare în cadrul Curții de Apel Cluj „cauza a fost amânată la cererea recurentei interveniente care, din motive obiective, a fost în imposibilitate să se prezinte în instanță pentru acest termen de judecată". Reamintim că în cursul anului trecut, mai exact în luna august, între Instituția Prefectului Sălaj și Consiliul Local (CL) a apărut o dispută ca urmare a faptului că, în cadrul unei ședințe de CL, din data de 6 august 2014, consilierii au votat două proiecte de hotărâre cu privire la "schimbarea din funcția de viceprimar al Municipiului Zalău a doamnei Coța Daniela" și cu privire la "alegerea unui viceprimar al Municipiului Zalău". La data precizată consilierii au decis prin vot secret și alegerea unui nou viceprimar în persoana lui Claudiu Bîrsan, care nu a reușit să ocupe fotoliul de viceprimar, numirea acestuia fiind tergiversată, timp în care Instituția Prefectului Sălaj, respectiv prefectul Ionel Ciunt, a atacat în contencios administrativ decizia CS Zalău la Tribunalul Sălaj. Decizia Tribunalului Sălaj a fost contestată de Prefectura Sălaj printr-un recurs înregistrat la Curtea de Apel Cluj, în cursul lunii aprilie, care urmează, potrivit comunicatului Curții de Apel, să fie judecat în 12 octombrie 2015. Viceprimarul zălăuan s-a confruntat în ultima vreme cu unele probleme de sănătate, ea solicitând Instanței, în baza actelor medicale, amânarea cauzei pentru a avea posibilitatea să fie prezentă în sală în momentul judecării recursului. Cererea i-a fost admisă fiind acordat acest nou termen în dosar.