Magazin Sălăjean, aprilie 2016 (Anul 21, nr. 64-84)

2016-04-22 / nr. 79

2 Vineri 22 Aprilie 2016 Editorial Marius Morar Am căzut de pe bârnă după aproape cinci decenii La finalul lui octombrie a anului trecut, în cadrul Campionatului Mondial de Gimnastică de la Glasgow, gimnastica românească feminină ne-a pus în fața unui rezultat neobișnuit: absența din finala pe echipe și amânarea calificării la Jocurile Olimpice de la Rio de Janeiro până în această lună. După 40 de ani de luptat pentru medalii mondiale, gimnastele românce au părăsit în lacrimi concursul după prima zi de calificări, iar Larisa Iordache a fost singura care a urcat pe podium, câștigând bronzul la individual compus. La fel ca fotbalul, gimnastica e sportul cu care cei mai mulți dintre noi am crescut. Ani la rând, a fost principalul punct de interes al Campionatelor Mondiale și Jocurilor Olimpice, de unde așteptam podiumul și medaliile ca pe ceva ce ni se cuvenea. La fel ca Hagi, Nadia e numele cu care ne mândrim când scoatem capul în lume. Dacă "sportul rege" a trecut printr-o perioadă nefastă după rezultatul "tricolorilor" din 1994, sportul reinventat și iubit de Nadia ne-a tot oferit ocazii să ne agățăm speranțele de câte o medalie, de câte o revenire, de câte o nouă posibilă urmașă. Ocazii care au devenit tot mai rare în ultimii ani, iar duminică s-a întâmplat un adevărat dezastru. Echipa feminină de gimnastică a României a ratat, după 48 de ani de prezențe consecutive, calificarea la Jocurile Olimpice de la Rio de Janeiro, iar această contraperformanță este una dintre cele mai mari "palme" pe care le primește sportul românesc în ultimii ani. Interesele politice ale celor care conduc întreg sportul românesc și ale acolițior au dus la un genocid, după cum spunea fostul mare tenismen, Ion Țiriac. Unul din care, cu toții avem ceva de învățat, chiar și noi, simplii părinți care, în loc să ne încurajăm odraslele să facă sport și mișcare, o dăm pe "las că merge și așa". Vina este colectivă pentru acest dezastru, însă, uneori, adevărurile nu pot fi urlate în gura mare. Cert este că specialiștii au anunțat acestă nenorocire, însă, cei care au avut frățele în mână și-au văzut, în continuare, de interesele politice și personale. Magajiiul Sălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260611364; 0360566067; 0360566076 'T*-1 *ryÍX-X' Editaa WHHHMLMIMH "IHII S.C. Director: SIMAR Daniel Mureșan Consiliere juridică: S.JR..L.J. Cornel Merișan ZALĂU Redactor-șef: Olivian Vădan , , ISSN Tehnoredactare: Redactori: Silviu Mocan 14S3-1283 Andreea Vilcovschi Anca Bartha Tiparul Daniel Sauca executat la Marius Morar Distribuție. Tipografia Augusta Teșinschi Ștefan Bordeianu “Garamond” Florin Negoiță Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Magazin Sălăjean Un liberal ia locul unui pesedist în CJ Sălaj Andreea Vilcovschi Situație surprinzătoare în Consiliul Județean Sălaj. Demisia pesedistei Lorena Filip din Consiliul Județean (CJ) Sălaj îi pune în avantaj pe liberali, care dobândesc, astfel, încă un fotoliu în această structură, de Potrivit informațiilor furnizate către Lucian Bode, copreședintele PNL Sălaj, în locul Lorenei Filip va fi numit liberalul Aurelian Cosma, fost primar al comunei Rus, supleant pe listele USL. „El va depune jurământul în cadrul ședinței de vineri", a mai spus Bode. Anunțul liberalilor vine la scurt timp dup ce președintele PSD Sălaj, Tiberiu Marc, ne declara că nu va fi desemnat vreun înlocuitor, invocând că „nu mai este timp suficient ca să putem propune un alt consilier, în condițiile acestea postul va rămâne vacant". „Rabla 2016” ia startul la mijlocul lunii mai Programul „Rabla” va demara în prima jumătate a lunii mai, pentru 2016 fiind asigurat un buget de 220 milioane de lei. Din această sumă, 75 de milioane de lei sunt alocați cumpărării mașinilor hibrid și electrice. Ediția din acest an a Programului „Rabla" va avea o nouă secțiune intitulată „Rabla Plus", destinată impulsionării achiziției de mașini electrice, a anunțat ministrul Mediului, Cristina Pașca Palmer. Potrivit spuselor sale, cei care vor să aleagă o mașină care nu poluează deloc beneficiază de la Fondul de Mediu de două tipuri de tichete: un ecotichet de 5.000 de lei pentru achiziția unui autoturism electric și un ecotichet de 20.000 de lei, pentru mașini 100 la sută electrice. La „Rabla Plus" va dispărea obligativitatea casării automobilului vechi. „Vrem să vedem pe șoselele din România cât mai multe vehicule nepoluante", a spus ministrul, în ceea ce privește varianta clasică a programului, aceasta este aproape neschimbată față de anii trecuți. Astfel, a rămas în vigoare prima de casare de 6.500 de lei, cu posibilitatea accesării suplimentare a două ecobonusuri pentru următoarele situații: un ecobonus de 750 de lei pentru cei care decid să caseze o mașină care generează o cantitate de emisii de dioxid de carbon mai mică de 100 de grame pe kilometru și unul de 1.500 de lei pentru situația în care populația optează pentru un autovehicul nou cu un sistem de propulsie hibrid. Dacă sunt respectate ambele criterii, un cetățean beneficiază de ambele eco-bonusuri și costul mașinii noi va scădea cu aproximativ 9.000 de lei, bani decontați din bugetul de Mediu. Totodată, Guvernul intenționează să stimuleze dezvoltarea infrastructurii electrice pentru alimentarea autovehiculelor hibrid și electrice. „în aceste zile colegii mei lucrează la ghidul de finanțare pentru că fiind o linie nouă practic suntem în consultare și cu industria. După ce această perioadă se încheie, va urma validarea producătorilor în program și sper ca în prima jumătate a lunii mai să putem să deschidem linia de finanțare pentru toți cei interesați", a mai zis Cristina Pașca Palmer. Guvernul consideră că prin aplicarea acestor măsuri se vor casa aproximativ 20.000 de autovehicule poluante, ceea ce va conduce la scăderea poluării. Persoanele fizice sau juridice care pot beneficia de aceste facilități trebuie să aibă domiciliu sau reședința în România, să nu aibă datorii față de bugetul de stat și să dețină un autovehicul mai vechi de opt ani. ■ A. V.