Magazin Sălăjean, august 2016 (Anul 21, nr. 146-166)

2016-08-01 / nr. 146

; atüm CmMiie uh 1 2 Lunii August 2016 -----------ai AIOA________| Magazin Sălăjean Editorial Florin Nagoiță A. Perceptor-Impărat și noaptea cerebrală Fiscul (sau, mă rog, cei care sunt la sforile lui) aterizează din lac în puț în ultima vreme, având în vedere faptul că pe măsură ce lansează Ordine sau Hotărâri, constată la câteva nopți cerebrale distanță, caracterul lor aberant și abuziv, și, ori le modifică substanțial, ori le retrage, pe vârfuri, pe ușa din dos, după ce își atrage criticile și penibilul din partea massmedia și a cetățenilor. Ultima ispravă - evident, la fel de mare ca și celelalte - datează de la începutul acestei săptămâni, și se referă la dorința Fiscului de a avea un control total și cât mai detaliat asupra cumpărăturilor pe care fiecare cetățean le face, în țară sau în străinătate, mai concret, tot ce ține de deplasările cuiva la un supermarket, farmacie, magazine de chiloți sau ciorapi, chioșcuri, baruri etc. Ai cumpărat o sticlă de bere? Analul știe și marca și ce culoare are PET-ul, înainte ca tu să ieși pe ușa magazinului. Ai cumpărat un medicament care te-ar putea ajuta, sau vindeca de o boală al cărei dosar medical se află sub șapte lacăte și, evident, sub jurământul de confidețialitate al medicului curant? Ei, nu! Perceptorul național află într-o clipă, cu puțin exces de zel, ce medicament ți-ai luat, cât a costat, de unde l-ai luat și, dacă tot află asta, știe eventual și cât vei mai trăi în urma bolii de care suferi. Date precum numărul cârdului, ora, minutul, datele de identificare ale clientului vin, evident, la pachet deci nu mai are rost să le detaliem. După ce aberația a fost pusă ca o clătită pe site-ul instituției, și după ce iureșul a început și a căpătat forme apocaliptice de indignare și revoltă, Anaf a anunțat că urmează să modifice "pe ici pe colo, prin punctele esențiale" acest proiect de Hotărâre care reprezintă apogeul intruziunii în viața privată și încălcarea tuturor normelor, de la cele de bun simț până la cele care, atâtea câte mai sunt, ne mai apără. Nu vă gândiți că masonii de la butoane vor renunța atât de ușor la acest proiect, nici vorbă. Prin titlurile zilei aflăm că Fiscul renunță la anumite prevederi, una din ele fiind numărul cârdului cumpărătorului. Vrăjeală! Doar nu sunteți atât de naivi încât să credeți că cei care au pus la cale mizeria asta legislativă, ca și celelalte, vor renunța la presiunea media și a străzii, la butoanele care le dau putere și control deplin asupra noastră. Că doar cu toții suntem infractori, cu toții mergem la DNA, vorba vulpoiului Tăriceanu, "am fost și eu la DNA, ca orice cetățean". Să mori de râs, nu alta în fine. Proiectul va fi modificat prin părțile moi însă legea rămâne în final în picioare, chiar și șchioapă și fără dinți în gură, de la atâția pumni și porții de paie de la populație. Un alt exemplu, și cu acesta încheiește proiectul denumit pe bună dreptate Lista Rușinii (dar a rușinii lor, nu a noastră), prin care Fiscul a publicat, fără pic de discernământ legislativ sau bun simț, ori respect pentru cetățeni, lista cu persoanele fizice datornice, încălcând grav drepturi care în alte țări, în cazul în care autoritate fiind, le încâlci, intri în pușcărie. Realizând proporțiile dezastrului și "greșeala" comisă, perceptorul național a decis ca, începând cu tura viitoare - vecte trimestrul al doilea al acestui an - să elimine persoanele fizice și firmele ale căror datorii la stat sunt mai mici sau egale cu sumele pe care trebuie să le primească de la stat. Dă- i dracu' de sărăntoci, umplem listele cu toți proștii. Schimbăm, gata, nu mai publicăm. Ne gândim la ceva mai eficient și, de ce nu, mai distractiv!", și-au spus geniile legislative. Deci, și acest proiect legislativ cade cu târtița de pământ, în aceeași săptămână în care a căzut (parțial, atenție!) și cel legat de plățile la POS și darea în gât a cetățeanului care face trafic cu supă la plic și bicarbonat, de la supermarket. Nu mă mai miră nimic în această țară. Exact cetățeanul care cumpără, vai de steaua lui, câte ceva folosind un card, și ăla gol și plin de zgârieturi, exact ăla reprezintă în țara asta adevăratul pericol, adevărata cauză a dezastrelor care macină ca un cancer aproape fiecare instituție, de sus în jos. Mai așteptăm și alte proiecte de hotărâri, la fel de logice și fătate de mințile fiscale luminate, care, după lansare, să poată fi retrase în huiduieli, ouă și roșii aruncate din public. Ceea ce mulți nu știu sau poate că nu capacitează, este faptul că nu Anaf este Regele în tot acest șah halucinant. Anar e doar un pion. Angajații acestei instituții, oricum batjocoriți și ei cu salarii mizerabile și, de multe ori, condiții de muncă inumane, nu au nici ei, evident, nici măcar o vină. E o poveste care urcă în straturi înalte, în cercuri cu aer rarefiat, acolo unde se joacă șah pe o tablă pe care noi, oamenii simpli, nici măcar nu existăm, pentru a mai fi luați în calcul atunci când vine vorba de ceva bun sau drept, pe lumea asta! Medicii care fac gărzi primesc vești bune de la Guvern Florin Negoiță Gărzile suplimentare vor reprezenta vechime în muncă și în specialitate, iar medicii care efectuează doar gărzi, vor beneficia de concediu, după cum a declarat ministrul Muncii și Familiei, Dragoș Pîslaru, la ieșirea de la discuțiile avute la Ministerul Sănătății pe tema controversată a gărzilor medicilor. "Discuția nu a fost doar ca să aflăm de data acesta ce mai vor sindicatele. Am avut mai multe discuții anterioare. Am venit cu soluții. Pe partea de Codul Muncii am venit cu niște lucruri care clar ajută. Am explicat astăzi că am rezolvat împreună cu Ministerul Sănătății problema vechimii și mai bine zis a faptului că timpul pe gărzile suplimentare va conta ca vechime în muncă și ca vechime în specialitate. Lucrul acesta nu era clarificat. L-am clarificat împreună, în discuțiile bilaterale, în echipă, Ministerul Muncii și Ministerul Sănătății", a spus Dragoș Pîslaru. A fost luată în discuție și plata sporurilor de noapte pentru gărzile care se fac în completarea orelor de lucru: "Am agreat în același timp ca pentru contractul individual de muncă al medicilor care au doar gărzi, atunci evident trebuie să beneficieze de concediu, conform prevederilor Codului Muncii. Este un lucru absolut firesc și care decurge ca urmare acestui lucru pe care l-am permis prin OUG 20, de a exista contract individual de muncă separat", a afirmat Dragoș Pîslaru. Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, și ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Dragoș Pîslaru, s-au întâlnit zilele trecute cu reprezentanții sindicatelor din Sănătate, pentru a discuta pe tema plății gărzilor suplimentare. APIA Sălaj anunță Luni este ultima zi de depunere a cererilor de subvenție la motorină pentru trimestrul II Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) Sălaj atenționează producătorii agricoli locali că mai au la dispoziție doar ziua de luni, 1 august, să depună la instituție cererile privind subvenția la motorină folosită în agricultură în trimestrul II al anului 2016. "Beneficiarii pentru care a fost emis acordul prealabil de finanțare pentru 2016 depun cererile de solicitare a ajutorului de stat însoțite de o situație centralizatoare privind cantitățile de motorină achiziționate și utilizate în trimestrul respectiv, precum și documentele prevăzute de Ordinul MADR nr. 1727/2015, pentru aprobarea Procedurilor specifice de implementare și control, precum și a formularisticii necesare aplicării schemei de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură", spun reprezentanții APIA. Șeful Serviciului Măsuri de Sprijin din cadrul APIA Sălaj, Ioan Tarău, ne-a comunicat faptul că pentru acest trimestru, 270 de fermieri au depus cererea, dintr-un număr (potențial) de 376. Totuși, cei care nu vor veni cu cererea până luni, nu vor pierde subvenția pentru trimestrul doi, urmând ca, în următorul trimestru, să depună această cerere.Ajutorul însă va veni, firește, mai târziu. Aproape 3.400.000 de litri de motorină reprezintă cantitatea de combustibil solicitată pentru anul 2016. APIA Sălaj nu are nicio restanță pe acest segment, pentru anul 2015. Ajutorul de stat constă în rambursarea diferenței dintre acciza standard și acciza redusă (stabilită la 21 euro/1.000 litri) pentru motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură, a cărui valoare unitară este de 1,7975 lei/litru. ■ F.N. Firmele sălăjene vor să angajeze peste 200 de persoane Andreea Vilcovschi Sălăjenii aflați în căutarea unui loc de muncă pot alege unul dintre cele 207 de joburi pe care le pune la bătaie în această perioada. Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM). Potrivit unui comunicat de presă remis redacției, cele mai multe slujbe sunt vacante în domeniul producției și prestărilor de servicii, unde angajatorii sunt în căutarea a 110 persoane, pentru posturi de muncitor necalificat, lăcătuș mecanic, strungar, frezor, zugrav, zidar ori faianțat. In industria confecțiilor, două societăți au scos la concurs 42 de locuri de muncă, jumătate din ele fiind destinate persoanelor cu specializare în confecționarea articolelor din piele și înlocuitori. Alte 28 de posturi sunt disponibile în sectorul construcțiilor, zece dintre ele fiind de dulgheri. AJOFM Sălaj a mai anunțat că în turism și industria alimentară este nevoie de 16 persoane: pizzari, barmani, ospătari, patiseri, în timp ce firmele din comerț vor să încadreze 11 vânzători, lucrători comerciali și gestionari. Oferta pentru absolvenții de studii superioare continuă să fie destul de săracă. Potrivit sursei citate, pentru cei care au terminat o facultate, societățile sălăjene pun la bătaie două posturi de economist, unul de inginer mecanic, unul de contabil și un altul de agent imobiliar.