Magazin Sălăjean, septembrie 2016 (Anul 21, nr. 167-188)

2016-09-27 / nr. 185

2 Marți 27 Septembrie 2016 Editorial Florin Negoiță De la Barbu citire, sau cum să iei eroii la mișto Am trăit să o aud și pe asta: "Profesia de politician este una mai riscanta decât misiunea unui soldat în Afganistan". Această propoziție, venită din puțul gândirii senatorului Daniel Barbu. La o oră de maximă audiență, parlamentarul ne-a adus în case, via TV, un putpuriu de elucubrații, spunând inițial că meseria de politician este mai dificilă decât cea de miner, adăugând ulterior faptul că aceasta este mai grea și decât cea de militar pe front. Lăsând la o parte faptul că, oricum o sucești, tota inepție sună, pentru că nu ai cum să compari o muncă intelectuală cu una fizică, în niciun context, comparația cu pricina a fost imediat împerecheată cu o alta, și mai halucinantă. Cum că ăia de calcă pe mine prin însoritul Afganistan, dorm iepurește cu ranița în spinare și pistolul automat la cap, nu au atâta de lucru și, atunci când au, oricum nu e atât de greu, comparativ cu ceea ce face măria-sa politicianul. Ceea ce m-a șocat a fost nu comparația în sine, ci faptul că ea vine din partea unui om pe care eu îl credeam un intelectual rasat, un om cu bun-simț politic. M-am înșelat, pentru că auzind această comparație aberantă, am realizat că oamenii aceștia, așa-zis politicieni (cu puține excepții) trăiesc într-un marasm "țesut" de ei înșiși, ajungând, precum cei cu probleme pe la mansardă, să creadă grozăviile și minciunile pe care le rostesc plenar. N-aș vrea să-l văd, vreodată, pe acest domn, îmbrăcând o uniformă și încălțând bocancii de luptă, manevrând un aruncător de grenade sau făcânduși cruce după ce tocmai a constatat că nu i-a zburat un picior, ori vreo bucată de falcă, deși mina ce tocmai a explodat se afla la câțiva metri de el. Dacă nu ai legătură cu această meserie nu ai cum să dimensionezi responsabilitatea, greutatea incredibilă a misiunii, riscul vital și stresul psihologic prin care trece un militar, zi și noapte, secundă de secundă, aflat într-o misiune pe un câmp de luptă. Iar dacă nu știi, decât să spui prostii în fața națiunii, mai bine taci! Mai mult ca sigur că nu putem vorbi despre un om care a făcut armata sau care are un minimum de băgăjel informativ referitor la ceea ce fac militarii pe câmpurile de luptă, cele mai violente și mai nenorocite de pe Pământ. Și nu acesta este lucruri cel mai grav, că nu știe, ci faptul că nici măcar nu a avut în atâția ani, curiozitatea să afle, ori să se documenteze cu privire la ceea ce fac militarii noștri acolo, ce înseamnă un teatru de război, ce mai fac cei care au mers la aeroport să-i aștepte pe cei dragi, veniți acasă între patru scânduri, din Afganistan. In condițiile în care toată lumea simte, vede și știe, de decenii, ce face un politician, cu ce se ocupă în principal, unde duce amestecul politicului sau al politicianului în viața cetățeanului, ce dezastre vin cu aceste imixtiuni politice în toate instituțiile locale și județene, să mai vii cu o astfel de declarație... înseamnă că ori ești mai sărac cu duhul decât întunericul, ori chiar nu ai aflat niciodată în viața ta ce înseamnă bunul-simț. Căci despre politică și cum se face ea, astfel încât să semene o politică și să nu semene hoție, minciună și demagogie, pe acolo pe unde trece, nici nu mai are sens să discutăm, având în față astfel de declarații gândite în noaptea minții. Miam amintit faptul că domnul în cauză nu este la prima aberație, în trecut el făcând triște comparații și trasând, în calitate de sinistru al culturii, niște directive de te lua cu vertij și cârcei, înainte de a demisiona, în 2014, din funcția de Ministru al Culturii, Barbu a gafat magistral spunând că programul anti HIV-Sida ar trebui lăsat deoparte, în favoarea "festivalurilor și evenimentelor culturale". De plâns, de-a dreptul. Iar acești oameni ne conduc, ne fac legile, ne hotărăsc destinele, nouă și cele ale copiilor noștri. Tocmai pregătesc marea milogeniă și cerșetorie de voturi, apar seară de seară la televizor punând concluzii prețioase și făcând astfel de declarații care, cu siguranță, vor rămâne așezate într-un colț de istorie, respectiv coșul de gunoi. Magazin Sălăjean AVE Ecoserv mărește tarifele pentru gunoiul zălăuanilor Un proiect de Hotărâre menit să modifice tarifele practicate de societatea de salubritate care asigură serviciile pe raza municipiului Zalău, urmează să fie supus votului consilierilor locali în ședința de Consiliu Local ce va avea loc joi, 29 septembrie. Astfel, conform Proiectului de Hotărâre, la solicitarea SC AVE Ecoserv SRL și a rapoartelor comisiilor de specialitate din cadrul Primăriei, tarifele pentru activitățile de precolectare, colectare, transport și depozitare a deșeurilor municipale aferente serviciului de salubrizare din Municipiul Zalău vor crește, începând cu luna septembrie 2016. Astfel, persoanele fizice și asociațiile de locatari respectiv proprietari vor plăti, pentru o persoană, 5,86 lei, față de prețul de până la data modificării - 5,10 lei. Persoanele juridice, altele decât asociațiile de locatari/proprietari, vor plăti 48,30 de lei față de vechiul tarif de 41,91 de lei pentru un metru cub de gunoi. Pe de altă parte, cota de dezvoltare se va diminua, începând din aceeași lună, de la 5,1 la sută la 3 la sută pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice, de la 7,6 la sută la 5 la sută. în acest sens, primăria Municipiului Zalău va încheia un act adițional la contractul de cesiune existent, în care vor fi prevăzute aceste modificări, precum și cele referitoare la modificarea cotei de dezvoltare pe care persoanele fizice și cele juridice o achită lunar societății AVE. Florin Negoiță Camera de Comerț și Industrie Sălaj premiază firmele fruntașe Camera de Comerț și Industrie a județului Sălaj organizează și în acest an, o festivitate de premiere a firmelor sălăjene care au obținut rezultate remarcabile în activitate. Astfel, pe baza datelor existente în bilanțurile firmelor, Camera de Comerț a întocmit clasamentul firmelor care au obținut cele mai bune rezultate în activitate, clasament în urma căruia firmele care au obținut locul I vor primi o diplomă. Festivitatea va avea loc miercuri, 28 septembrie, în Sala Avram Iancu a Primăriei Municipiului Zalău. Potrivit reprezentanților Camerei de Comerț și Industrie Sălaj, topul național al firmelor — faza județeană, ajuns la cea de-a XXIII-a ediție, constituie un mijloc eficient de a face cunoscute pe plan național și internațional firmele sălăjene cu rezultate deosebite în activitate. ■ F.N. Consilierii locali mai fac un pas in realizarea a două obiective importante: Creșa și Grădinița din cartierul Meseș Două obiective extrem de necesare zălăuanilor capătă contur, iar startul lucrărilor este la doar un vot distanță în ceea ce privește noua Creșă, dar și Grădinița cu Program Prelungit din cartierul Meseș. Astfel, în ședința de Consiliu Local (CL) ce va avea loc joi, 29 septembrie, va fi supusă votului consilierilor locali dezlipirea a două loturi de teren intravilan de 10.111 metri pătrați, respectiv 6.599 metri pătrați aparținând Municipiului Zalău. Prin dezmembrarea se vor forma două corpuri funciare noi, conform planului de amplasament și delimitare întocmit de topograful autorizat în efectuarea documentației topografice aferent celor două obiective. Atât noua Grădiniță cât și Creșa au făcut parte din planurile fostei conduceri a Primăriei Zalău, acest demers funciar fiind unul dintre ultimele acte necesare în vederea demarării construcției celor două clădiri. Documentațiile tehnicoeconomice aferente obiectivelor de investiții Grădinița cu program prelungit respectiv Creșa - cartier Meseș, ce va fi construită pe strada Alexandru Lăpușneanu din Zalău, au fost aprobate în urmă cu un an prin Hotărârea de CL din 7 septembrie 2015. Costurile acestui obiectiv se vor ridica la aproximativ 9.254.000 de lei (peste 2 milioane de euro), în timp ce noua creșă va costa aproximativ 4,5 milioane de lei ( aproximativ 1 milion de euro). ■ F.N. /