Magazin Sălăjean, noiembrie 2016 (Anul 21, nr. 210-230)

2016-11-08 / nr. 215

2 Marți 8 Noiembrie 2016 Editorial Florin Negoiță Alegerile trec, neputințele rămân Nu există statistică, indiferent de domeniul în care este întocmită, să nu regăsești micul Sălaj undeva la periferia topului. Indiferent dacă vorbim de salarizare, de nivel de trai, de facilități și posibilități oferite cetățenilor în domenii cum ar fi cultura, divertismentul, chiar și banalul shopping, tot printre ultimii suntem. Mai aud cum râd trist unii concetățeni, de alte județe, fie de prin Moldova, fie de prin pustiitul sud, acolo unde, zice ardeleanul, sărăcia e la ea acasă. O fi și așa, însă nici noi nu suntem departe. Sălajul a ajuns, din păcate, un fel de enclavă în Ardeal, în ceea ce privește nivelul de dezvoltare, salarizarea, atragerea de investiții străine de durată și multe alte sectoare ori segmente ale vieții. Paradoxul este acela că nici nu știi exact pe cine să arunci anatema. Pe foștii, pe actualii "foști" cândva și ei, sau pe viitorii, care și ei la rândul lor sunt actuali sau foști conducători, parlamentari, directori, șefi de servicii și așa mai departe. Se spune că o zonă, atunci când este foarte bine cotată, atrage în acest vârtej fericit toate județele care o compun. Noi, chiar și în miezul zonei fiind, facem mereu aceeași deprimantă excepție. Dacă privești doar câteva proiecte, care zac nerezolvate de peste un deceniu, deja te iei cu mâinile de cap. Șoseaua de centură, purtată de la Ana la Caiafa de generații de senatori, deputați, primari, consilieri locali, este doar una dintre marile dezamăgiri ale Zalăului. A rămas așa cum o știam de acum 12 ani. Un drum incomplet, măcinat de interese, neputință, prostie, incompetență și lipsa de implicare. Industria respiră și ea cu sincope, marii industriași sălăjeni având și ei suficiente probleme cât să ne pună, pe termen lung, pe gânduri. De realizările din mediul rural sau din micile "aglomerații" urbane sălăjene, nici nu are sens să mai pomenim. N-avem un cinematograf, un bazin de înot mai de Doamne-ajută, un stadion, o pistă de alergat de nivel decent. Nu avem o sală de de spectacole, care să-i atragă pe marii artiști, să aducă teatre, balet, operă, spectacole de calitate care să ne mai scoată din rutina care ne apasă tot mai mult. Nu avem un parc sau un loc de joacă dotat corespunzător și mai modern, nu avem magazine cu lucruri de calitate, nu avem un fast-food în afară de două-trei locuri în care știm foarte bine cu toții ce găsim, cum arată un hamburger în Zalău și ce gust are o shaorma. Cui să-i bagi de vină pentru faptul că, prin magazinele de haine găsești numai făcături și știfturi, pe cine să tragi la răspundere pentru faptul că la supermarket ești nevoit să pui în coș ouă din import, clocite și vai de găina care le-a făcut, în timp ce fermele din județ bat pe la porțile magazinelor cu produse proaspete iar patronii le trântesc ușile în nas. Pe cine să mai crezi când auzi, dintr-o parte, că nu sunt bani, iar din cealaltă să ți se fluture în fața ochilor hârtiile oficiale cum că n-am fost în stare să cheltuim, în 2015, ce bani ni s-au oferit și am ieșit pe excedent bugetar. De ce la Bistrița și la Satu Mare se poate, iar la noi nu? De ce într-o comună, cea mai săracă din Constanța, de exemplu, oamenii au apă gratuit, copiii primesc cadouri, tinerii căsătoriți primesc locuri de casă iar în mijlocul comunei sunt parcuri, fântâni arteziene, străzi asfaltate și o curățenie de lingi de pe jos? Acestor comunități de unde le vin banii, din Dubai? Rămânem suspendați pe mai departe, acum, în prag de alegeri, între promisiuni și adevărul care rânjește la fiecare dintre noi, cu dinții stricați și fața hâdă, vin alegerile, ne găsesc la fel cum eram și acum 12, opt sau patru ani, neschimbați. Iar dacă veșnicia neputinței s-a născut și ea, ca oricare alt lucru, undeva, cu siguranță istoricii sălăjeni ar trebui să-i caute originile undeva la poalele Meseșului. Acesta este tristul adevăr pe care trebuie să-l înghițim din nou, ca un medicament oribil pe care îl luăm o dată la patru ani conform prescripțiilor pe care nu și le asumă nimeni. Indiferent cine apare la tribune, indiferent ce citim pe afișe, indiferent ce ni se promite iar și iar. Lecție învățată? Nu cred, deși tare aș fi bucuros să reușim, cât nu e prea târziu, să o învățăm. Magazin Sălăjean Deputatul ALDE Mirel Taloș, un nou atac la guvernul Cioloș “Atacarea Legii privind conversia creditelor în franci elvețieni de către Guvernul Cioloș la Curtea Constituțională arată faptul că acest guvern nu este unul al intereselor românilor” Parlamentul a adoptat Legea conversiei creditelor făcute de români în franci elvețieni în lei, la cursul de schimb de la data creditării, România fiind una din ultimele țări din Europa care reglementează această chestiune printr-o modalitate care avantajează cetățenii care au făcut credite și nu dezavantajează băncile. Deputatul ALDE Mirel Taloș este unul dintre parlamentarii care au votat această lege. Traseul acestei legi spre promulgare și intrarea în vigoare a fost însă oprita de guvernul Cioloș, care atacat legea la Curtea Constituțională. In opinia deputatului Mirel Taloș, guvernul acționează "ca de multe alte ori, la comandă unor interese politice și financiare străine și își neglijează propriii cetățeni. Faptul că guvernul motivează principiul neretroactivității legilor arată clar că se urmărește de fapt blocarea completă a acestei legi, în interesul băncilor străine. România este în situația absolut inacceptabilă în care primul-ministru este plătit lunar de către Comisia Europeană cu 8300 de euro fără a face nimic pentru acești bani la Comisia Europeană, el fiind prim-ministru al României, și atunci ne întrebăm cum sunt folosiți banii cetățenilor europeni, inclusiv ai românilor. Pe de altă parte, faptul că primulministru al țării este plătit din afară țării este cu siguranță o premieră rușinoasă în istoria României. Nu poți face guvernarea României în interesul Românilor dacă ești plătit de Comisia Europeană, pentru că de multe ori interesele țării și ale Comisiei Europene nu sunt aceleași. Liderii PNL au avut proastă inspirație să-l compare pe domnul Cioloș cu Mihai Viteazul și Ștefan cel Mare, modele de integritate și patriotism. Să ni-l imaginăm pe Ștefan cel Mare plătit de turci cu o indemnizație lunară. România trebuie redată românilor", a declarat deputatul ALDE. ■ M.S. Cârdul de sănătate, din nou defect Andreea Vilcovschi Sistemul cârdului de sănătate, care trebuia să fie unul dintre proiectele majore din ultimii ani, nu face altceva decât să creeze bătăi de cap celor din sistem. După ce săptămâna trecută, cârdul a putut fi folosit doar câteva ore, din cauza problemelor tehnice, dispozitivul a redevenit inutilizabil luni, 7 noiembrie. Potrivit unui comunicat de presă postat pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, începând cu ora 10, Platforma Informatica a Asigurărilor de Sănătate a devenit indisponibilă din cauza unor probleme tehnice. "Până la remedierea problemelor tehnice apărute, serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line", precizează oficialii Casei. Sursa citată a mai precizat că pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate în această perioadă sunt aplicabile dispozițiile art.199-202 din H.G. 161/2016, cu modificările și completările ulterioare și ale art. 361 - 364 din H.G. 206/2015, cu modificările și completările ulterioare: "în acest sens, până la termenul de raportare a activității lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite ordin, conform prevederilor legale mai sus menționate". Desele defecțiuni îi nemulțumesc pe medici, pacienți și farmaciștii care ar trebui să onoreze rețetele bolnavilor. "în fața cabinetelor este coadă, iar noi privim neputincioși la calculator. Oamenii sunt revoltați și ne învinovățesc pentru situația jenantă în care sunt puși, deși noi nu avem nicio vină. Din păcate, problemele tind să devină o normalitate", ne-a declarat un medic de familie sălăjean. Un altul susține că deși există o hotărâre de Guven prin care rețetele medicale pot fi eliberate offline și recunoscute atunci când sistemul informatic nu funcționează, validarea serviciilor medicale este condiționată de existența unui comunicat oficial al Casei, prin care se anunță că sistemul cârdului de sănătate este blocat. Pe durata defecțiunilor tehnice, activitatea din cabinetele medicilor de familie este îngreunată, aceștia neputând verifica nici calitatea de asigurat a unei persoane, nici dacă aceasta a ridicat sau nu medicamente pe rețete eliberate de alte cabinete medicale.