Magazin Sălăjean, martie 2018 (Anul 23, nr. 38-59)

2018-03-26 / nr. 55

2 Luni 26 Martie 2018 Editorial Florin Negoiță Certitudini zălăuane: involuție, lipsuri și veșnica pomenire Nu există zălăuan care să nu se umple de frustrare și furie, privind la municipiile vecine (și nu doar la ele, ci și la cele pe care noi încă le mai catalogăm ca fiind subdezvoltate sau, oricum, cu mult sub noi!) asistând la o distanțare alarmantă, care deja poate fi măsurată în decenii, a altora față de noi. Nu știu dacă ne-a blestemat cineva sau pur și simplu așa trebuie să rămânem, mereu în urmă, un municipiu pe care mulți nici nu-l mai observă pe hartă, ce să mai vorbim despre băgat în seamă. Zalaul este, în ciuda eforturilor care, din păcate, sunt mici și insuficiente din partea autorităților, un municipiu comună. Un loc în care niciodată nu se întâmplă nimic din ceea ce se întâmplă la alții. Am să vă vorbesc doar despre un singur aspect acum, cel al divertismentului, al posibilităților de distracție, al evenimentelor cultural-artistice diversificate, altele decât simpozioanele, depunerile de coroane (cred că deținem recordul la nivel național în astfel de manifestări) discursuri ale autorităților, lecturi publice, lansări de carte, și, mai nou, activități dedicate Centenarului. Să fim lămuriți cu toții: orice comunitate are nevoie de evenimentele menționate mai sus, nimeni nu neagă acest lucru. Cu atât mai mult cu cât generațiile de tineri care ne iau locul, riscă să își arcuiască umerii atunci când sunt întrebați cine a fost Iuliu Maniu, Corneliu Coposu sau Ady Endre. Nivelul de cultură generală scade vertiginos și, în acest sens, toate activitățile cultural-educative pe care le-am menționat mai sus, dar și altele de gen, sunt necesare într-o proporție decentă, care să nu enerveze prin saturație și să nu obosească. Problema este, deci, proporția în care ele sunt aduse în fața noastră coroborat nefericit cu inexistența celorlalte genuri de activități pentru o dezvoltare armonioasă și o balanță echilibrată a spectrului cultural și de divertisment în municipiu. Priviți la clujeni, la orădeni, la sibieni. Mergeți, dacă aveți vreme și sunteți curioși să descoperiți ce înseamnă un oraș multicultural, pentru toate vârstele și gusturile, la Iași ori la Timișoara. Dar și în orașe mai puțin mediatizate la nivel național, cum ar fi Sighișoara ori Brăila. Veți avea impresia că ați ajuns în altă țară. Ne tot ascundem după deget și mereu, cu același deget, încercăm marea cu sarea. Dincolo de afișe sau anunțuri, știm bine și constatăm cu amărăciune că se îngroapă definitiv orice șansă de a fi aduse și alte evenimente sau posibilități de distracție. Urmează și alte evenimente, cum ar fi întâlnirea tinerilor ortodocși, pentru care cheltuim iar o căruță de bani i-a întrebat cineva pe zălăuani dacă își doresc un astfel de eveniment? Cei care sunt într-o altă confesiune religioasă de ce nu se pot bucura și ei de un asemenea eveniment, de exemplu? Sau, concret, asta ne lipsea?) Un alt eveniment deosebit de “important" pe agenda "diversității" social-culturale a municipiului este Marșul pentru viață, printre gropile de pe bulevard și clădirile descompuse, un kitsch ipocrit și care, oricum l-ai privi, aduce atingere libertății de decizie a femeilor și familiilor în general, un marș inutil făcut exclusiv în scopul proslăvirii eterne a autorităților și înalților prelați, a concepțiilor de Ev Mediu. Astfel de discursuri și sfaturi nu există nicăieri în lumea asta într-o societate liberă și democratică. Veți afla iarăși că "familie" înseamnă bărbatul și femeia, chiar dacă în multe cazuri știm bine cum trăiesc sute, mii de astfel de "familii". Văduvele, femeile singure, bunicii care cresc copiii rămași orfani, tații care își cresc copiii singuri sau pur și simplu cei care au alte opțiuni sexuale, de viață sau matrimoniale, sunt puși la zid și condamnați de oameni care nu au niciun drept și nicio calitate să facă acest lucru! Ne curg balele și lacrimile uitându-ne la alții, la viața lor, la felul în care cei care îi conduc îi ajută să scape de stresul și depresiile pe care le acumulează fiecare, tot mai mult, la locul de muncă. Sunt suficiente lipsurile, problemele de toate felurile și sărăcia în care trăim, nu le mai sporți cu vorbe pentru că nu au cum să arate altfel decât tot hâde și triste, așa cum sunt de fapt! Oamenii aceia au unde să iasă, au ce să facă, au de unde să aleagă. La noi? Nimic altceva în afară de ceea ce vedeți și de ceea ce v-am reamintit mai sus, în acest ritm, vom ajunge, în sunet de clopote și slujbe puse la boxe în centrul orașului, un oraș al pomenilor și al veșnicelor pomeniri. Un oraș al partidului, al intereselor politice, al mediocrității din toate punctele de vedere, tocmai pentru că ceea ce este bun și valoros în el nu este valorizat, nu este stimulat sau ajutat. Zalaul riscă, sub astfel de cadre care ne conduc, să moară definitiv, să devină o “enclavă" părăsită de copiii de astăzi - tinerii de mâine pe care ne bazăm viitorul, trăind în continuare cu ceea ce ni se oferă. Pomeniri, depuneri de coroane, mese rotunde și eternele minciuni electorale. Magazin Sǎlajean Instituțiile publice pot cumpăra mașini electrice. Rabla Plus începe luni Olivian Vădan Administrația Fondului pentru Mediu anunță că, de luni, 26 martie, în Programul "Rabla Plus", persoanele fizice se pot înscrie la producătorii validați, iar persoanele juridice pot depune dosare de acceptare. Bugetul este de 50.000.000 lei, dintre care: 15.000.000 lei pentru persoane fizice și 35.000.000 lei pentru persoane juridice. Prin ordin AFM nr. 98 din 21.03.2018: "se aprobă organizarea sesiunii de înscriere în vederea acceptării solicitanților proprietari persoane juridice, unitatea administrativ-teritorială; unitatea sau instituția de învățământ; de stat ori privată; instituția publică, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare înființat ca instituție publică, precum și instituția din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională cu sau fără personalitate juridică; organizația neguvernamentală; unitatea aparținând unui cult religios recunoscut în România; operatorul economic cu personalitate juridică, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare care își desfășoară activitatea în regim economic; societatea profesională cu răspundere limitată; unitatea medico-sanitară; proprietarul persoană juridică, de drept public ori de drept privat, entitate juridică fără personalitate juridică sau proprietarul organizație profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, în perioada 26 martie - 28 septembrie 2018", precizează AFM. Suma alocată sesiunii de finanțare Programului privind reducerea emisiilor de gaze a cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, începând cu 26 martie, este de 50.000.000 lei, dintre care: 15.000.000 lei pentru persoane fizice și 35.000.000 lei pentru persoane juridice. Noutăți despre program Autoritățile și instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și subordonare, pot cumpăra autoturisme la un preț maxim de 35.000 euro, inclusiv TVA, cu condiția ca autovehiculele să fie achiziționate în cadrul programului Rabla Plus, a decis Guvernul prin ordonanță de urgență. Până acum, acestea nu aveau posibilitatea să achiziționeze autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cmc și al căror preț nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 18.000 euro, inclusiv TVA. Condiții ofertante 9 în programul „Rabla Plus", ecobonusul este tot de 10.000 de euro la achiziționarea unei mașini pur electrice și 4.500 de euro pentru mașinile hibrid plugin. Predarea unei rable la Remat nu este obligatorie, dar dacă se respectă și această variantă, statul acordă suplimentar și reducerea de 6.500 de lei (peste 1.400 de euro), în total ajutorul fiind de aproximativ 11.400 de euro. Anul trecut, numărul mașinilor 100 la sută electrice nou înmatriculate a fost de peste 1.000 de unități. Programul „Rabla Clasic" a început din 15 martie. Flash-mob pentru promovarea unității naționale > . Andreea Vilcovschi Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională Sălaj și Inspectoratul Școlar Județean Sălaj organizează marți, 27 martie, un flash-mob cu tema "România 100 - Mai uniți, mai puternici!" Activitatea se va desfășura pe platoul de marmură din fața Prefecturii Sălaj, începând cu ora 13 și va dura circa 15 minute. Fiecare unitate de învățământ va fi reprezentantă de un grup de elevi însoțiți de cadre didactice, care vor transmite prin intemediul unor bannere, pancarte, steaguri, ținută vestimentară, diverse mesaje în sprijinul unității naționale. Flash-mob-ul este un eveniment din proiectul "100 de ani de unitate" și are ca scop educarea elevilor în spiritul unității naționale și sensibilizarea comunității locale cu privire la menținerea dezideratului unității naționale.