Magazin Sălăjean, iulie 2019 (Anul 24, nr. 117-139)

2019-07-15 / nr. 127

2 Luni 15 Iulie 2019 Editorial Augusta Teșinschi Ne pleacă tinerii! Și? Văd în ultima vreme, tot mai des, anunțuri de angajare. Nu unul, nu două, ci... multe. Zilnic de ordinul zecilor. Mai nou, zicala "nu găsesc om, nu vine nimeni", a devenit un clișeu în rândul angajatorilor care își caută mână de lucru. Ofertele de muncă, săptămânale, puse la dispoziția persoanelor aflate în căutarea unui job de agenții privați, parcă sunt tot aceleași. Nu se mai înghesuie nimeni și nici pretențiile din partea angajatorilor nu sunt mari. Muncitorii necalificați sunt la mare căutare, iar meseriașii greu de găsit. Cei buni au luat drumul străinătății. Pe rând, încet și sigur, ne-au plecat: medicii, profesorii, inginerii și meseriașii. Și nu e tot! Statisticile ne arată că exodul forței de muncă din România către țările din vest continuă în ritm accentuat din cauza situației economice din țară. O estimare a specialiștilor spune că peste 7 milioane de persoane au luat drumul străinătății, adică aproape cât întreaga populație activă care a mai rămas să muncească acasă. Citeam zilele trecute părerile unor experți în ecomonie, ale căror previziuni sunt sumbre, în România nu se accelerează creșterea economică și nu se îmbunătățește climatul de afaceri; în plus, creșterea migrației va transforma România într-o țară de pensionari. Tot mai mulți români aleg să plece din țară fiind în căutarea unei vieți mai bune, ei preferă să plece mai ales în vest. Acest lucru face ca ocuparea posturilor vacante pentru angajații obișnuiți să devină foarte dificilă. Angajatorii din mediul privat suferă de o lipsă acută de personal, mai ales de oameni care au experiență și realizează muncă de calitate. Ei se confruntă cu dificultăți mari în găsirea de forță de muncă calificată, de care au nevoie pentru locurile de muncă vacante. Experții spun că unele firme au astfel de probleme de 2-3 ani, chiar și mai mult. Practic încă de la angajare nu vin oameni sau vin câțiva. Aceștia se prezintă și acceptă, stau doar câteva luni și pleacă. Patronii doresc să-și păstreze angajații însă nu-i pot convinge suficient deoarece salariile nu sunt la nivelul așteptărilor acestora. Deja în țara noastră există o lipsă de mână de lucru, tinerii nu vor să se angajeze pe salariu minim pe economie, ei doresc să plece din țară, iar cei care vor rămâne sunt, în majoritate, oameni de vârstă mijlocie sau de vârstă înaintată; în România populația este deja obișnuită ca generațiile tinere să plece peste granițe și să-și caute de lucru în alte țări ale Europei. Astfel se explică de ce populația României este îmbătrânită, iar în câțiva ani va fi alcătuită din pensionari, pentru care nu va avea cine să muncească. Magazin Sttlftjenu fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 I Editor: s.C. Director: SIMAR Daniel Mureșan Consiliere juridică: S.R.L. Jr. Cornel Merișan ZALĂU Redactor-șef: D . secretariat Olivian Vădan Anca Bartha ISSN 1453-1283 Redactori: Tehnoredactare: Augusta Teșinschi Silviu Mocan Tiparul executat la Daniel Săuca Distribuție: Tipografia Florin Negoiță Ștefan Bordeianu “Garamond” Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Magazin Sălăjean Radu Căpîlnașiu renunță la președinția PNL Zalău și la funcția de consilier județean Cunoscutul om politic, fostul primar al Zalăului, Radu Căpîlnașiu, a demisionat din funcția de președinte al organizației municipale a PNL Zalău, dar și din funcția de consilier județean. Și asta începând din 11 iulie. Funcția de președinte al organizației municipale a PNL a fost preluată, prin interimat, de Mihai Crișan, până la organizarea de noi alegeri, iar cea de consilier județean îi va reveni omului de afaceri Liviu Ungurușan. Motivele care l-au determinat să demisioneze din cele două funcții politice au fost explicate în cadrul unei conferințe de presă, care s-a desfășurat vineri - 12 iulie la sediul PNL Sălaj, chiar de Radu Căpîlnașiu. "încă de acum un an am discutat acest aspect cu președintele PNL Sălaj, Lucian Bode, cum că ar fi nevoie de o schimbare și în zona Biroului Municipal, la nivel de președinte. Am amânat luarea acestei decizii, pe motivul că vom încerca să ne axăm pe viitorul candidat PNL la Primărie, lucru care probabil se va întâmpla în perioada următoare. E nevoie de forțe prospere, am înțeles mesajul electoratului. Se dorește să apară oameni noi, fețe noi. Am spus că este cazul să provoc partidul la această schimbare și, ca atare, mi-am depus demisia, mandatul, din funcția de președinte al organizației municipale. S-a ajuns la această formulă validată și agreată, în persoana lui Mihai Crișan. Este, după cum s-a și văzut, o variantă agreată în unanimitate de toți colegii și va fi bine receptată de către oamenii din oraș, mai mult de către tineri. (...). Așa am simțit eu, că e momentul să se întâmple acest lucru în organizația Zalău. Rămân la nivel de prim-vicepreședinte al organizației județene alături de ceilalți colegi pentru a ne atinge obiective propuse", a precizat Căpîlnașiu. Plecarea din Consiliul Județean Sălaj. "Nu se ține cont de absolut nimic din ceea ce propun" Acesta și-a justificat și "plecarea" din Consiliul Județean (CJ) Sălaj. "De fiecare dată am discutat pe anumite teme și probleme. Unul dintre obiectivele noastre a fost să propunem realizarea unui parc industrial în Sălaj, în Zalău. Acest lucru nu a fost luat în considerare. S-au găsit tot felul de argumente, printre care cum că nu ar exista forță de muncă. Am explicat atunci că nu există forță de muncă nici în Oradea, nici în Cluj și că totuși se fac parcuri industriale și că aceste orașe se dezvoltă și atrag forță de muncă. Această investiție se putea realiza cu sprijinul CJ și a Primăriei. (...). Este deranjant... Eu am fost obișnuit, fiind în funcție, să țin cont și de părerile altora. Și acolo le consideram bine să le pun în aplicare. Aici, după trei ani, vezi că orice spui și orice argument ai nu se ține cont de absolut nimic din ceea ce propui. Acest lucru mă nemulțumește. De exemplu, la ultima ședință de CJ s-a votat alocarea unor sume de bani pentru tineret și sport și s-au dat pe tot felul de activități ecumenice. Și asta pentru simplul fapt că s-a scris într-un proiect cuvântul tineret. Sunt lucruri pe care majoritatea actuală din CJ Sălaj le votează la greu. Nu cred că este chiar așa de confortabil să răspunzi la comandă politică, îți asumi totuși lucruri care ar putea să te coste pe viitor. Acesta este unul din motivele pe care le-am luat în considerare când am decis să renunț și la această funcție", a adăugat Căpîlnașiu. PNL Sălaj, amplu proces de analiză a rezultatelor pe fiecare organizație De cealaltă parte, președintele PNL Sălaj, Lucian Bode a explicat faptul că după alegerile europarlamentare din 26 mai, PNL Sălaj a trecut la un amplu proces de analiză a rezultatelor pe fiecare organizație locală în parte. Totodată Biroul Executiv Național a decis evaluarea fiecărei filiale județene în parte, filiala PNL Sălaj fiind evaluată în data de 26 mai. "Scopul acestor analize îl intuiți cu siguranță. Să învățăm din aceste alegeri (aceste alegeri au spulberat un mit: «nu merg la vot pentru că oricum votul meu nu contează»). Dar mobilizarea și rezultatul au dovedit contrariul. Noi trebuie să valorificăm acest rezultat în perspectiva alegerilor prezidențiale, locale și parlamentare pe care PNL le va câștiga", a precizat Bode. Potrivit acestuia, la finalul acestor analize, BPJ al PNL Sălaj a luat câteva decizii în ședința din 11 iulie. La propunerea șefilor de sectoare și cu consultarea Birourilor Politice Locale (BPL) o serie de organizații locale vor trece în perioada următoare printr-un proces de restructurare: "în urma acestui proces, fie vom avea o conducere interimară, fie vom întări BPL ale unor organizații locale. Mă refer la organizațiile Bănișor, Bocșa, Carastelec, Cristolț, Letca, Meseșenii de Jos, Mirșid, Pericei, Sâg, Sânmihaiu Almașului și Șimișna. Acest proces de restructurare ne propunem să-l finalizăm până pe 11 august, dată după care PNL și Klaus Iohannis intră în precampanie pentru alegerile prezidențiale. Luând act de demisia domnului Radu Căpîlnașiu din funcția de președinte al organizației Zalău, în urma consultării BPL am decis în ședința Biroului Politic Județean să numim un președinte interimar la organizația Zalău, stabilind totodată și un calendar pe care noul birou interimar al PNL Zalău să-l respecte. Astfel, un nou birou interimar aprobat de BPJ ( până la finele săptămânii viitoare), un plan de acțiuni concreteimplicarea în procesul de strângere de semnături pentru susținerea candidaturii domnului președinte al României și desemnarea candidatului pentru funcția de primar al municipiului Zalău, din partea PNL", a adăugat președintele PNL Sălaj Lucian Bode. Mihai Crișan - noul președinte interimar al PNL Zalău Noul președinte interimar al PNL Zalău este începând de joi -11 iulie. Mihai Crișan. De profesie inginer, Mihai Crișan este membru PNL Sălaj din 2014, fost președinte al organizației de tineret Sălaj (2017), absolvent al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, secția Construcții civile - Limba engleză, masterand în cadrul aceleași facultăți, în prezent activează în domeniul pe care l- a absolvit. Este membru PNL încă din timpul studenției. "Și eu am fost surprins de acest lucru, doar că în același timp sunt conștient de dimensiunea acestei provocări și consider că dincolo de persoana mea, important este mesajul pe care dorim să îl transmitem: oamenii tineri, implicați și responsabili pot să își facă vocea auzită în cadrul PNL", a precizat noul președinte interimar PNL Zalău - Mihai Crișan.