Magazin Sălăjean, ianuarie 2020 (Anul 25, nr. 1-17)

2020-01-13 / nr. 5

Augusta Teșinschi 16 ani, trei săptămâni și două zile Dragă mamă, în urmă cu două ore am ajuns de la muncă. Și aici la noi, la mii de kilometri distanță de casă, se apropie sărbătorile și sinceră să fiu mă usuc de dor. Mi-e dor de voi, de toți cei de acasă, câți au mai rămas, îți trimit luna asta 300 de dolari, în primul rând pentru Eliquis. Te rog mult să nu faci cumva să renunți, te rog! Grija medicamentului e sarcina mea! Să nu te mai gândești și să nu mai crezi nicio clipă că pui bir pe noi sau că ești o povară. Nu! Nici poveste de așa ceva. Te iubesc și să știi că nu trece zi să nu mă gândesc la tine. Aici ne descurcăm, trăim decent, chiar dacă nu avem casa noastră. Te-ai convins. Crezi că eu pot să uit vreodată sacrificiile pe care le-ați făcut pentru mine? Crezi că eu nu-mi aduc aminte când, eram în vremea studenției și tu erai mereu cu superglue-ul în geantă pregătită în caz că papucii tăi, cumpărați pe doi lei, erau gata să se dezlipească. Da, mereu îți cumpărai lucruri ieftine și ne spuneai cu zâmbetul pe buze că doar acelea ți-au plăcut. Ce multe economii ai făcut pentru noi și cât ați tras ca să ne fie bine. Să știi mamă că aici e bine, doar dorul de casă, de voi, de tine, de toți pe cei care i-am lăsat la plecare e singura apăsare. Tu trebuie să fii fericită că nouă ne este bine aici și la anu' ne vedem din nou, promit. Venim noi la tine sau tu la noi! Să fii convinsă de asta! Te rog să nu te întristezi că suntem departe și să nu te mai consumi cu asta. Ne este bine. Crede-mă! Știi, văd la televizor că în România e din ce în ce mai rău. Chiar mai rău decât acum 16 ani când am plecat. Povestesc mereu cu românii de pe aici când ne întâlnim. Mi-a spus recent Adela, colega din generală venită în urma noastră prin 2004, că Tanti Mia, care și-a terminat liceul la seral și apoi, spre 40 de ani, s-a apucat de Academia "Ștefan Gheorgiu" (tot la fără frecvență, că era mereu acasă), are pensie specială. Și acum țin minte cum a rugat-o pe tanti Neli, vecina de la trei, să-i dactilografieze cursurile, îi dădea câte zece lei, cafea Amigo, țigări BT, KENT, carne de porc și altele. Atunci am văzut pentru prima oară în viața mea un pachet de KENT "lung". Țin minte cum și-a adus acasă, de la serviciu, o mașină de scris. Tanti Mia nu avea dexteritate, tasta cu arătătorul. T, mamă, când mă gândesc că astfel de persoane iau pensii speciale, iar profesorii noștri stau în condiții precare din cauza sărăciei, chiar mă cuprinde furia. Săptămâna trecută am sunat-o pe doamna dirigintă, profesoara de română din liceu, să îi urez "Sărbători fericite". Știi că fac asta, de fiecare dată, la fiecare final de an, în preajma sărbătorilor. Toată viața am să-i port respect. Era tare încântată că temperaturile n-au scăzut și că centrala nu pornește atât de des. Ce trist! Mamă, te rog mult să nu faci economie la cădură. Ai făcut destule economii toată viața! Te rog mult să nu mai faci economii! Mi-e dor de casă, de tine, dar la ce să vin? Aici, niciunul din cei care astăzi e în câmpul muncii nu se poate gândi că la bătrânețe, va sta în frig, va face economii la medicamente, va aștepta la ușa spitalului să fie controlat sau va răbda foame. Fii liniștită în privința noastră, chiar dacă stăm în chirie. Muncim, suntem sănătoși, ne permitem o vacanță pe sezon, nu ducem lipsă de nimic, suntem apreciați și ne simțim speciali. Ne auzim mâine, când poți scrie-mi că eu văd mesajul. Poate te răzgândești și vii la noi iarna asta. Te rog mai gândește-te, chiar sunt oferte bune. Mama, ești cea mai specială ființă din lume! Pe mâine. Te iubesc! Magazin Sălăjean La Centrul Militar Județean Sălaj. Au început înscrierile pentru admiterea la instituțiile de învățământ militar Florin Negoiță Ministerul Apărării Naționale, prin intermediul Biroului informare-recrutare din cadrul Centrului Militar Județean Sălaj, a început înscrierile pentru colegiile naționale militare, instituțiile de învățământ universitar militar (academiile militare) și pentru școlile militare de maiștri militari și subofițeri. Astfel, adolescenții și tinerii cu vârste cuprinse între 14 și 28 de ani, pot opta pentru o carieră militară. Pentru colegiile naționale militare înscrierile se fac până în ultima zi a acestei luni, iar pentru instituțiile de învățământ superior militar (academii), precum și pentru învățământul postliceal militar (școlile militare de maiștri militari și subofițeri) înscrierile pot fi făcute până în 14 februarie, începând din această săptămână, candidații înscriși deja pot susține probele de selecție, pe baza planificării efectuate de biroul informarerecrutare în cadrul centrului zonal de selecție și orientare din Alba Iulia. Candidații declarați „Admis" la selecția aptitudinală generală vor efectua vizita medicală la Spitalul Militar din Cluj Napoca, iar cei declarați „Apt", dacă este cazul, în funcție de opțiuni (marină, aviație-naviganți), vor fi planificați pentru evaluarea medicală și/sau psihologică a aptitudinilor speciale. Cei care au promovat toate aceste probe eliminatorii vor întocmi dosarul de candidat, la biroul informare-recrutare, și se vor prezenta la concursul de admitere. Cei interesați pot obține mai multe detalii privind criteriile ce trebuie îndeplinite dar și etapele ce trebuie urmate până la examenul propriu-zis la biroul informare-recrutare din Zalău, strada lt.col. Pretorian nr. 30, telefon: 0260/660964. Elevii se întorc la școală, începe semestrul al II-lea Augusta Teșinschi Elevii și preșcolarii se întorc astăzi, 13 ianuarie, la cursuri pentru a începe cel de-al doilea semestru din acest an școlar. Ei vor avea următoarea vacanță în perioada 4-21 aprilie 2020, în perioada Sărbătorile Pascale. Semestrul al doilea va avea 20 de săptămâni și se va încheia pe 12 iunie 2020. Primul semestru a avut 15 săptămâni, fiind unul dintre cele mai scurte semestre de până acum. în total, anul școlar 2019-2020 are 35 de săptămâni. Potrivit structurii anului școlar elevii claselor a XI-a vor termina cursurile mai devreme, mai exact pe 29 mai. Și elevii claselor a VIII-a vor termina anul școlar 2019-2020 mai devreme, pe 5 iunie 2020. Potrivit structurii anului școlar, următoarea vacanță va fi cea de primăvară, care va începe în 4 aprilie și se va termina pe 21 aprilie 2020. Elevii și preșcolarii vor relua cursurile pe 22 aprilie, urmând ca pe 12 iunie 2020 să înceapă vacanța de vară. în acest an școlar probele scrise, respectiv testele de citire din cadrul evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se vor desfășura în intervalul 11 -28 mai 2020, iar în 10 iulie va avea loc prima repartizare computerizată în învățământul liceal de stat a absolvenților clasei a VIII-a.