Magazin Sălăjean, ianuarie 2020 (Anul 25, nr. 1-17)

2020-01-22 / nr. 12

2 Miercuri 22 Ianuarie 2020 Editorial Daniel Săuca Să nu anticipăm anticipatele? Nu mai țin minte cine spunea că anticipatele se fac, nu se discută. Poate nici nu are importanță cine e autorul zicerii: cel puțin la noi cam toate lucrurile importante se discută (prea mult), nu se fac (într-o perioadă de timp rezonabilă). Sau se realizează ori se amână sau se încâlcesc într-un ritm mai molcom, mai încet decât mersul / vorba ardelenilor. Ca de obicei - dacă tot suntem într-o nesfârșită, obositoare, isterică, violentă campanie electorală - se discută mai mult despre alegeri anticipate decât despre guvernare. Sau despre alegerea primarilor în două tururi decât despre sănătatea instituțiilor publice. Trăim în țara tuturor (im)posibilităților, așa că scenariul anticipatelor poate fi câștigător pentru liberali, dacă nu cumva se încalcă și vreo normă constituțională (are, totuși, vreo importanță?). Oricum, nu o să mă mir nici dacă vor fi anticipate, nici dacă nu vor fi. Nu mă mir nici de situația posibilă: președinții de consilii județene vor fi aleși într-un tur de scrutin, de către popor, în timp ce primarii vor fi aleși în două tururi de același popor elector. De 30 de ani nu prea am văzut „ceva" care să meargă (cât de cât) și să fie menținut de cei care vin la putere. Noroc cu apartenența la UE. Și NATO. Au vreo importanță aparte alegerile anticipate (sau scrutinul parlamentar la termen) într-o țară în care toată lumea cere (lista e prea lungă) iar puterea se face că dă? Elevii vor să circule gratuit și în județ; pensionarii vor pensii mai mari; mulți bugetari „privați" vor să se pensioneze cât mai repede... Ca de obicei (uită că avem încă o constantă) vor câștiga cei care strigă mai tare (în media și social media, firește)! E încă un semn că nu putem sau nu știm să ne bucurăm și de lucrurile bune (și sunt destule) realizate din decembrie 1989 încoace, situație sintetizată și de o țărancă din Fizeș: „Așe buni n-a fost dă când îi lume. Așe și știți". Chiar așa, s-a făcut ceva bine în România în ultimii 30 de ani? Afnițn^ttt Salajcmt fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică, pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactori: Augusta Teșinschi Daniel Săuca Florin Negoiță Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Secretariat Anca Bartha Tehnoredactare: Silviu Mocan Distribuție: Ștefan Bordeianu Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond” Cluj Napoca ISU? Magazin Sălăjean Dosare mai puține pe rolul Tribunalului Sălaj Augusta Teșinschi Pentru instanțele din județul Sălaj, anul 2019 nu a adus modificări notabile în raport cu anul precedent, atât în privința volumului de activitate, a performanțelor înregistrate cât și a condițiilor de muncă. Cel puțin asta au precizat reprezentanții Tribunalul Sălaj, judecătorii Ioana Diana Hodiș și Gabriela Săvescu în cadrul unei conferințe de presă desfășurată marți - 21 ianuarie unde a fost prezentat raportul de bilanț al Tribunalul Sălaj pe anul 2019. Conform raportului, în privința Tribunalului Sălaj, ca instanță de sine stătătoare s-a reușit menținerea și pentru anul 2019 a unui volum optim de muncă, realizat pe de o parte, printr-o ușoară scădere, cu un procent de 10,05 la sută, a dosarelor de soluționat, iar de altă parte, prin menținerea pe tot parcursul anului a ocupării integrale a posturilor de judecător din schema instanței. Acest fapt a determinat nu doar creșterea performanțelor de ordin cantitativ, prin realizarea unor indicatori ridicați de eficiență, ci și ridicarea calității actului de justiție, prin repartizarea eficientă a judecătorilor pe complete, cu respectarea principiului specializării și asigurarea unei distribuiri echilibrate a volumulu de activitate. In schimb, instanțele locale arondate Tribunalului Sălaj s-au confruntat și pe parcursul anului 2019 cu un număr semnificativ de posturi vacante, fie și temporar, fapt care a dus la creșterea încărcăturii efective de dosare/judecător și la imposibilitatea realizării unei specializări a judecătorilor, cel puțin în materiile de bază, civil și penal, deficiențe care s-au refectat în mod negativ în activitatea desfășurată, prin scăderea indicatorilor de eficiență. Tribunalul Sălaj - volumul total de activitate Ca instanță de sine stătătoare, Tribunalul Sălaj a avut de soluționat în cursul anului trecut un număr de 4.173 de dosare, înregistrându-se o scădere cu 466 de dosare față de anul 2018, când numărul dosarelor de soluționat era de 4.639. Scăderea a fost de 10,05 la, iar în raport cu anul 2017, pentru care dosarele de soluționat au fost în număr de 7.179, cu 47,87 la sută mai puțin, respectiv 3.006 dosare în minus. Potrivit datelor prezentate, din cele 4.173 de dosare de soluționat în anul 2019, 3.177 sunt intrate în cursul anului de referință, cu 271 mai mult față de anul 2018, procentul de creștere fiind de 9,33 la sută. De asemenea, în raport cu anul 2018 numărul dosarelor nou înregistrate este în scădere cu 44,64 la sută. Anul trecut Tribunalul Sălaj a soluționat 3.317 dosare, în scădere față de anul precedent când au fost soluționate 3.707 dosare, scăderea fiind cu 390 de dosare - 10,50 la sută și cu 2.222 dosare mai puțin față de anul 2017 când s-a soluționat 5.539 de dosare (procentul de scădere fiind de 10,12 la sută). Potrivit raportului prezentat de cei doi judecători, la finalul anului 2019 stocul de dosare a fost de 856, cu 76 mai puțin față de anul 2018 (când a fost de 932 de dosare), cu 8,15 la sută mai puțin, respectiv cu 784 de dosare mai puțin față de anul 2017. Programul "Masa caldă" se extinde la alte trei școli din județ Augusta Teșinschi Alte trei unități de învățământ din Sălaj au fost incluse în programul guvernamental "Masa caldă". Dacă anul trecut doar elevii de la Liceul Tehnogic "Liviu Rebreanu" din Hida beneficiau de o masă caldă în fiecare zi de școală, în acest an 2020, lista "mesei calde gratuite" pentru elevi cuprinde: Liceul Tehnologic "Ioachim Pop" Ileanda - 719.000 de lei, Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc - 729.000 de lei și Școala Gimnazială nr. 1 Valcău de Jos - 637.000 de lei. De asemenea, pentru Liceul Tehnologic "Liviu Rebreanu" Hida în acest an a fost repartizată suma de 715.000 de lei. Sumele precizate au fost alocate de Ministerul Educației și Cercetării. De precizat este faptul că, programul-pilot a fost implementat în anii școlari 2016 - 2017,2017 - 2018 și în anul 2019, în 50 de școli. Potrivit Ministerului, în urma acestuia, s-a observat o îmbunătățire considerabilă a frecvenței elevilor la cursuri, față de anii precedenți. Astfel, dacă anterior implementării Programului în anul școlar 2016-2017, sa înregistrat o rată a abandonului școlar de 6,1 la sută, în urma derulării Programului-pilot, aceasta a scăzut la 4,3 la sută, ajungând ca la finele anului școlar 2017-2018, să fie de 1,3 la sută. în anul 2019, s-a constatat că programul a condus chiar la eradicarea fenomenului de abandon școlar, în unele unități de învățământ. Programul urmează să fie aplicat pe an calendaristic, nu pe an școlar, în scopul simplificării procedurii de selecție a furnizorilor, având în vedere că anul trecut licitațiile au fost întârziate. Potrivit proiectului, cele patru unități de învățământ ar urma să beneficieze de un buget total de peste 3,5 milioane de lei. Prin programul-pilot "Masa caldă", preșcolarilor și elevilor din unitățile selectate li se acordă, cu titlu gratuit, un suport alimentar, constând într-un pachet alimentar sau într-o masă caldă pe zi, în limita unei valori zilnice de zece lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată.