Magazin Sălăjean, iulie 2020 (Anul 25, nr. 114-136)

2020-07-15 / nr. 124

2 Miercuri În Iulie 2020 Editorial Daniel Săuca Scriitorii și pandemia Poate contează și ce cred scriitorii despre vremurile în care trăim. Vremuri nu prea faine. O recentă anchetă a revistei „Apostrof despre pandemie e, pentru mine, un prilej de a vă transmite și gândurile unor intelectuali, scriitori importanți ai țării. Horia Bădescu: „(...) omenirea nu învață nimic din experiențele nefericite care i-au marcat istoria. Paradigma Orwell ar putea trimite în amintire empatia, căldura relațiilor inter-umane, fraternitatea, în beneficiul mult clamatei distanțări sociale, în sensul ei adevărat de stratificare a palierelor societății, nu în acela cu totul greșit folosit astăzi pentru distanțarea fizică de la vlădică până la opincă". Ilie Rad: „Ceva se va schimba totuși! La multele spaime existențiale (războiul atomic, dezastrele naturale, războiul bacteorologic etc.) se va mai adăuga aceea că un alt virus, cu o altă «tulpină», va fi oricând posibil. Cu aceleași consecințe pe care le-a avut acest Covid-19. Aveam o încredere nemărginită, în Cuvânt, care nu poate fi distrus de nimic. Dar dacă dispare ființa umană, dispare și Cuvântul..." Olimpiu Nușferean: „Cum va fi totuși viitorul sau ce va schimba acesta în viața noastră? Nu vedeți cum, după vertijul pandemic de început, năuceala politică a revenit repede la normalul dezastruos bine-cunoscut? Minciună, corupție, inginerii negustorești, bătălie subterană și prostească pentru putere... pandemică... Sper să fim destul de înțelepți, scriitori și cititori, și să avem grijă de puterea și autoritatea literaturii!" Adrian Lesenciuc: „Mi-e teamă că, în afara efectelor economice pe care le vom resimți, modificări importante în stilul nostru de viață nu vor apărea. Memoria socială este scurtă. Am sperat o bună bucată de vreme ca spălatul pe mâini - și mă refer aici la actul fizic propriu-zis - să rămână o bună practică din această perioadă. Dar spălatul pe mâini la români a rămas mai degrabă o practică a neasumării, a dezicerii. Ceva din ritualul lui Pillat din Pont, care s-a spălat pe mâini în fața mulțimii declarându-și nevinovăția, s-a transmis ca practică în societatea românească". Pe lângă popi, psihologi și alți pisologi, maneliști, ziariști frustrați, politicieni de toate felurile, nenumărați experți și alte categorii de oameni ai muncii cu băgatul în seamă, ar merita să ținem cont și de opiniile scriitorilor. Chiar dacă nu le citiți opera (integral). Cine știe, probabil și cei care sunt (aparent) cu capul în nori pot avea un sfat, o pildă despre cum să umblăm pe pământ... fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional. Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactori: Augusta Teșinschi Daniel Săuca Florin Negoiță Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Secretariat Anca Bartha T ehnoredactare: Silviu Mocan Distribuție: Ștefan Bordeianu Editor: s.c. SI MAR S.RIL. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond” Cluj Napoca Magazin Sǎlajean Parcarea fără de lege, în Zalău Florin Negoiță Parcarea neregulamentară a devenit, mai ales în ultimii ani, un obicei al multor șoferi sălăjeni. De multe ori, opririle cu încălcarea legii, în loc nepermis, sunt făcute în urma unor situații speciale, mai ales cele cauzate de urgențe medicale, fapt ce ar putea fi înțeles atunci când conjunctura și mai ales timpul nu permit șoferului să caute un loc liber de parcare în vecinătatea unității medicale. De cele mai multe ori însă, nu avem de-a face cu astfel de cazuri atunci când vedem un autovehicul parcat neregulamentar. Pe trotuare, în apropierea sau chiar petrecerile de pietoni, în locuri în care accesul pietonilor sau bicicliștilor este îngreunat sau chiar devine imposibil, șoferii certați cu Codul Rutier parchează cât mai aproape de propriul confort și cât mai departe de... litera legii. Trotuarele ocupate abuziv de autovehicule sunt cele mai frecvente locuri pe care unii șoferi parchează, aproape mereu perpendicular pe trotuar. In astfel de situații, pietonii - copii, adulți, mame care ies cu copiii în cărucioare - toți simt nevoiți să depășească aceste autovehicule, ieșind pe carosabil, riscând să devină victime ale unor evenimente rutiere. Cele mai recente exemple, postate de zălăuani inclusiv pe rețelele de socializare, demonstrează că parcările neregulamentare sunt, în multe cazuri, un obicei de zi cu zi al aceluiași șofer și nu o situație singulară. Conducătorii auto trebuie să știe că pentru oprire neregulamentară și accesul interzis, sancțiunea este de 2-3 puncte amendă, iar pentru staționare neregulamentară amenda este cuprinsă în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv 6-8 puncte amendă, în condițiile în care un punct de amendă este 145 de lei. Poate că exemplele prezentate în colajul foto ar trebui să mobilizeze administrația municipiului, care, prin Poliția Locală aflată în subordinea ei să acționeze eficient pentru ca aceste situații - multe dintre ele fiind, așa cum am menționat, în abatere repetată să fie cât mai puțin întâlnite. Zalău. Centru de zi pentru copii în cartierul Dumbrava în locul fostului Punct termic 17, situat în cartierul Dumbrava, din Zalău. Primăria municipiului amenajează un centru de zi pentru copii, proiect finanțat din fonduri europene nerambursabile. Lucrările la acest obiectiv sunt realizate în proporție de 70 la sută, în momentul de față fiind executate lucrări la finisajele interioare și exterioare, cât și la instalațiile electrice și sanitare. Imobilul de pe Aleea Torentului va fi modernizat și recompartimentat astfel încât, la finalizarea investiției, aici să poată fi desfășurate activități cultural-recreative după finalizarea orelor de școală pentru 76 copii/zi, majoritatea proveniți din comunitatea urbană marginalizată, oferind servicii și în perioada vacanțelor școlare. Centrul de zi va avea la parter trei săli pentru cursuri, din care o sală dotată cu laborator de limbi străine, o sală de mese, o sală multifuncțională și grupuri sanitare, iar la etaj vor fi două birouri. Spațiile interioare vor fi dotate cu mobilier, echipamente IT și veselă, anunță reprezentanții municipalității. ■ F. N.