Magazin Sălăjean, octombrie 2021 (Anul 26, nr. 186-206)

2021-10-18 / nr. 197

2 Luni 18 Octombrie 2021 Editorial Daniel Mureșan Ziua de doliu De-a lungul vremii am tot avut zile de doliu național, motiv pentru anchilozata clasă politică să mai arate că îi pasă de ceva, adică de prostimea ce îi alege. Și-au mai confat imaginea cu regele Mihai (pe care îl goneau în 1990 de pe aeroport) sau cu regina Ana (pe care 90% dintre români nu o recunoșteau dintr-un grup de trei). S-a declarat doliu național pentru tragedii din lume (accidentul de la Smolensk, atentatele din SUA și Madrid, cutremurul din Italia) sau au fost dovezi de pupat poala popii (Papa Ioan Paul și colegul său Teoctist). La Revoluție, la accidentul din Muntenegru și la tragedia de la Colectiv. De altele eu numi amintesc. Zilele trecute am bătut recordul la morți Covid: 442 (cam câți au murit în 22 decembrie 1989)! Și peste 40000 de la începutul pandemiei. Acum nu e vreme de condoleanțe, de doliu național nici nu încape vorbă. Acum e lupta pentru ciolan, nu avem guvern. Caricaturile de politicieni se sfâșie între ei, într-o țară plină de ură, de incultură, de lipsă de educație, de mizerie și lingușitorie. Sau poate vorbele lui Stalin: „Moartea unui om este o tragedie. Moartea a milioane este doar statistică", și le-au însușit politicienii noștri pe deplin, de fapt toți visează la o politică totalitară sub masca democrației. Cu zi de doliu sau fără, oricum nu era mare lucru pentru un popor cu înclinații naturale pentru nerespectarea regulilor. Nu respectă nimeni regulile sanitare, ce să mai vorbim de zi de doliu... . Facem congrese cu mii de oameni, iar mai apoi rugăm lumea să nu se mai adune mulți la un loc. în România, legea e făcută să fie încălcată, nu să fie respectată. La cum merge țara asta, ar fi decretată zi de doliu național în fiecare zi pentru morții de pe șosele sau pentru cei cinci milioane de români plecați în ultimii treizeci de ani în străinătate pentru un trai mai bun. Nu pentru morți veniți acasă în coșciuge trebuie să declarăm doliu național, ci pentru cei vii și sănătoși plecați să caute o lume normală. Nu când ne mor regi și regine, ci atunci când președinții le refuză intrarea în țară. Nu pentru că un politician sau altul propune o zi de doliu, ci pentru românii care mor zilnic din cauza lipsurilor din sistemul sanitar. Poate că ziua de doliu național ar putea deveni noua Zi Națională. Magazin Sǎlajean Pe fondul creșterii incidenței Covid-19 In Sălaj se anunță val de controale in hoteluri, restaurante și cafenele Augusta Teșinschi Prefectul județului Sălaj, Dari Toma, a avut la finalul săptămânii trecute o întâlnire cu reprezentanții HoReCa din județul Sălaj, la întâlnire fiind prezenți reprezentanți ai structurilor Ministerului Afacerilor Interne - Poliție, Jandarmerie și Pompieri, care au rol supravegherea respectării măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor cu Covid-19. în contextul creșterii incidenței Covid-19 la nivel județean, reprezentantul guvernului în teritoriu a precizat că în zilele următoare vor avea loc controale în sistem integrat, în domeniul HoReCa, privind respectarea măsurilor de prevenire a infectărilor cu virusul SARS-CoV-2. Acesta le-a cerut celor prezenți responsabilitate și sprijin în respectarea măsurilor legale, pentru a putea astfel preveni măsura carantinării în localitățile unde incidența are valori ridicate. Lucrările la Creșa Meseș se apropie de final Construcția Creșei din cartierul Meseș, un proiect finanțat din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional Axa 4.4 creșe și grădinițe, se află spre final. Lucrările de suprastructură și arhitectură, dar și cele de instalații electrice, termice și sanitare au fost finalizate. Potrivit reprezentanților Primăriei Zalău au fost finalizate și lucrările de împrejmuire, de amenajare a curții, iar spațiile de joacă sunt finalizate. în prezent se montează mobilierul și se lucrează la finisajele interioare, urmând ca până la finalul acestei luni să se facă recepția lucrării, iar după obținerea autorizației Inspectoratului pentru Situații de Urgență, creșa Meseș va fi funcțională. Creșa va găzdui 55 de copii, cu vârsta cuprinsă între un an și trei ani. Valoare investiției se ridică la aproximativ 4 milioane și jumătate de lei. ■ A. T. Sprijin financiar de la bugetul județului pentru spitalul din Jibou Consiliul Județean (CJ) Sălaj a alocat, din fondul de rezervă bugetară, un ajutor financiar în valoare de 50.000 de lei Spitalului Orășenesc Jibou "Dr. Traian Herța". Decizia a fost luată la finalul săptămânii în cadrul ședinței extraordinare. Banii sunt destinați achiziționării de echipamente medicale pentru tratarea pacienților cu SARS-CoV-2. "Pe fondul creșterii semnificative a incidenței la nivelul județului și al orașului Jibou, dar și pentru că dotările Spitalului «Dr. Traian Herța» sunt insuficiente pentru a face față numărului mare de pacienți, Primăria Jibou nea solicitat în regim de urgență un sprijin financiar. Pandemia ne-a învățat că trebuie să avem grijă unii de alții, să ajutăm, să fim solidari, pentru că doar împreună putem ieși învingători. Astfel, administrația județeană rămâne alături de personalul din a șapte concentratoare de oxigen de 10 litri și a două prima linie a luptei cu temutul virus și alocă unității butelii de oxigen medical de 50 de litri", a explicat linii medicale din Jibou, din fondul de rezervă bugetară la Iancu-Sălăjanu, președintele CJ Sălaj, dispoziția CJ, suma de 50.000 de lei, pentru achiziționarea ■ A. T.