Magazin Sălăjean, septembrie 2022 (Anul 27, nr. 161-182)

2022-09-16 / nr. 172

Magazin Sălăjean Porți vechi din Sălaj, cuprinse într-un amplu program de promovare și salvare Adrian Lungu O echipă a Asociației „Arhaic" derulează un proiect cultural menit să identifice porți vechi din satele sălăjene, elemente care constituie piese de rezistență ale patrimoniului construit. Proiectul cultural „Porți și împrejmuiri tradiționale și istorice din Sălaj" a vizat ieșiri în teren și documentarea unei categorii aparte de patrimoniu construit: porțile vechi. „Nu ne-am limitat la sate ci am străbătut și orașele în contextul în care, în zona urbană, evoluția spațiului construit este una mai dinamică iar presiunea înnoirii porților este chiar mai mare decât în zona rurală. Până în prezent, a fost încheiată etapa de documentare în teren a porților și împrejmuirilor tradiționale din Sălaj. Demersul nostru continuă întrucât obiectivele principale ale acestui proiect simt restaurarea/repararea completă a unei porți tradiționale din județul Sălaj și realizarea mai multor materiale video. Acestea vor conține scurte montaje de materiale video surprinzând o perspectivă actuală asupra problematicii porților tradiționale, simboluri, obiceiuri, percepția asupra porții în lumea satului și procesul de restaurare a porții selectate în cadrul proiectului. In urma unei selecții, pentru 10 porți documentate vor fi realizate modele 3D, iar în final va fi realizată o expoziție cu fotografii relevante pentru cercetarea realizată", se arată în mesajul echipei de cercetare. Scopul proiectului este conștientizarea publicului larg în legătură cu valoarea, importanța și frumusețea acestei categorii de patrimoniu construit din lemn și piatră, anume porțile și gardurile vechi - elemente funcționale ale oricărei gospodării și care înglobează elemente de artă și meșteșug. Proiectul este susținut de Ordinul Arhitecților din România și se desfășoară în parteneriat cu Centrul de Cultura si Arta al Județului Salaj, Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, Muzeul Județean Satu Mare și Asociația Tamat - Kalotaszeg Durabil. Echipa proiectului este formată din Comelia-Florina Fechete, Mădălina Varga și Bogdan Ilieș. Foto: Asociația „Arhaic" Bărbat cercetat de polițiști Și-a însușit un telefon mobil găsit pe o bancă Augusta Teșinschi Un bărbat în vârstă de 43 de ani din comuna Sâg, care a găsit un telefon mobil pe care și l-a însușit, este cercetat de polițiști. Concret, o femeie din localitatea Agrij și-a uitat telefonul pe o bancă din parcul din Zalău și când s-a întors pentru a-l recupera nu l-a mai găsit. Femeia a sesizat polițiștii din cadrul Poliției municipiului Zalău. Aceștia au făcut cercetări și în cursul zilei de 14 septembrie au identificat persoana bănuită că și-a însușit bunul găsit. Telefonul a fost recuperat și predat persoanei vătămate, iar polițiștii continuă cercetările, urmând ca la finalizarea acestora dosarul penal să fie înaintat parchetului cu propuneri legale. Pe această cale polițiștii reamintesc că, potrivit Codului penal, "fapta de a nu preda în termen de 10 zile un bun găsit autorităților sau celui care l-a pierdut sau de a dispune de acel bun ca de al său constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă. Cu aceeași pedeapsă se sancționează și însușirea pe nedrept a unui bun mobil ce aparține altuia, ajuns din eroare sau în mod fortuit în posesia făptuitorului sau nepredarea acestuia în termen de 10 zile din momentul în care a recunoscut că bunul nu îi aparține". Sfaturi pentru a nu deveni victima hoților . Pentru a nu deveni victima hoților, reprezentanții Inspectoratului Județean de Poliție Sălaj vin cu o serie de recomandări. "Evitați să purtați banii, portofelul sau telefonul la vedere, în buzunarele exterioare ale vestimentației sau în sacoșa de cumpărături. Acordați o mai mare atenție poșetei decât plaselor de cumpărături. Siguranța poșetei și a portofelului să fie o grijă permanentă pentru dumneavoastră! Purtați rucsacul sau poșeta în partea din față a corpului, în raza vizuală pentru a le putea proteja. Nu le lăsați niciodată nesupravegheate, de exemplu în coșul de cumpărături. Când stați la rând, pentru a cumpăra ceva, nu vă înghesuiți și nu permiteți să fiți înghesuit. Evitați conversațiile cu persoane necunoscute. Hoții care fură din poșete sau genți și buzunare pot «lucra» în grup, iar rolul unuia dintre ei este acela de a distrage atenția în timp ce altul acționează. Nu vă lăsați atrași în locuri dosnice pentru a cumpăra ceva de ocazie, oricât de avantajos vi s-ar părea. Nu vă lăudați în public că aveți asupra dumneavoastră sume de bani. Manifestați o grijă sporită pentru a nu vă fi luate cârdurile de debit sau de credit, de tip «contactless» întrucât acestea se pot utiliza la cumpărături fără introducerea unui cod PIN pentru sume mai mici de 100 de lei. Aveți grija la folosirea cardurilor când luați bani din bancomate. Există riscul să fiți urmărit și să rămâneți fără bani. Evitați să numărați banii pe stradă sau când sunt mai multe persoane în jurul dumneavoastră, printre cetățeni pot fi și infractori cărora le oferiți singuri pontul. Acordați atenție sporită copiilor, cărora trebuie să evitați să le oferiți bunuri de valoare (telefoane mobile, sume mari de bani)". Vineri 16 Septembrie 2022 O nouă ofertă de muncă în Sălaj, șanse mici de angajare pentru persoanele cu studii superioare Persoanele cu studii medii sunt în continuare cele mai căutate de angajatorii din mediul privat din Sălaj. Dovada în acest sens sunt cele 97 de locuri de muncă vacante declarate de angajatori la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj. Din cele peste 90 de oferte, doar două se adresează persoanelor cu studii superioare - inginer instalații pentru construcții. De asemenea, pentru persoanele cu studii medii angajatorii oferă joburi de muncitori necalificați, instalatori centrale termice, electricieni montatori de instalații, asistenți materiali, operator spălător textile, lăcătuș mecanic, strungar universal, vânzător și animator socio-educativ. Oferta de muncă este valabilă până în 23 septembrie, iar joburile sunt disponibile în Zalău. Persoanele interesate se pot adresa la sediul AJOFM Sălaj. ■ A. T.