Magazin Sălăjean, octombrie 2022 (Anul 27, nr. 183-203)

2022-10-25 / nr. 199

2 Marți 25 Octombrie 2022 I Editorial Augusta Teșinschi O generație pe cale de dispariție Am avut ocazia de a petrece două zile în compania unor oameni deosebiți, majoritatea persoane vârstnice. Am fost părtașă la o excursie organizată de un grup de vârstnici tocmai în Slovacia, în cinstea eroilor români căzuți pe câmpurile de luptă în afara granițelor țării în timpul celui de- Al Doilea Război Mondial. Ceea ce am constat că îi definește, comparativ cu noi - generația mai tânără, este patriotismul, care în ultima perioadă îl întâlnim tot mai rar. Sunt generațiile care își iubesc țara și încă mai încearcă din puținele puteri care le-au mai rămas să ducă tradițiile mai departe. Sunt oameni paroliști, sunt oameni care se rușinează dacă simt că nu și-au respecat promisiunea. Sunt oameni cu empatie care încă mai cred că trebuie să ne ajutăm atunci când suntem în necaz. Sunt oamenii care, în ciuda tuturor problemelor, merg cu demnitate înainte. Sunt obișnuiți cu lipsuri pentru care nu fac o tragedie. Știu să-și disimuleze perfect problemele, deși privirea îi trădează. Știu să-și ascundă dorul față de copiii lor care au luat calea străinătății și i-au lăsat aici singuri. Sunt oameni care nu ar da niciodată cinstea pe rușine, chiar dacă ar avea de suferit. Bunicii, dar și părinții noștri sunt o generație care încet, încet.... Să-i respectăm cât mai sunt în viață! Salajcatt fondat 1907 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 feUtof: s.c. „ SIMÁK Director: g K_L Daniel Mureșan Consiliere juridică: ZALĂU J. Cornel Merișan Redactori: Secretariat : Cristina Bot 14-S3-12.83 Augusta Teșinschi Daniel Săuca Tehnoredactare: Tiparul : T Silviu Mocan executat la Adrian Lunga Tipografia Marius Morar “Garamond” Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 CAP., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Magazin Sălăjean APIA Sălaj continuă în ritm alert autorizarea la plată a sumelor în avans pentru fermieri Adrian Lungu La nivel național, în perioada 16 - 22 octombrie 2022, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură a autorizat la plată suma de 741,16 milioane euro pentru un număr de 320.755 de fermieri. Banii aferenți ajung deja și în conturile tot mai multor fermieri din Sălaj. Sursele de finanțare pentru campania actuală sunt Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) și Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), la care se adaugă cofinanțarea de la Bugetul Național. Perioada efectuării plăților în avans este 16 octombrie - 30 noiembrie 2022, iar avansul reprezintă până la 70 la sută în cazul plăților directe și până la 85 la sută în cazul sprijinului acordat în cadrul măsurilor pentru dezvoltare rurală. Fermierii sunt autorizați gradual pentru plata în avans, iar în intervalul precizat vor primi finanțare toți beneficiarii care se încadrează pentru plata avansului. Listele zilnice cu fermierii autorizați la plată conțin beneficiari din toate zonele țării, autorizarea nu se face în ordine alfabetică sau pentru toți locuitorii unei localități în aceeași zi. Conform fluxului procedural, după autorizare, fermierii primesc banii în contul bancar indicat într-un interval de câteva zile. Cuantumurile pentru anul de cerere 2022 au fost stabilite prin Hotărârea de Guvern nr. 1209/2022 privind stabilirea pentru anul 2022 a cuantumului per hectar al plății unice pe suprafață, al plății redistributive și a intervalelor de suprafață pentru care se acordă aceasta, al plății pentru practici agricole benefice pentru climă și mediu și al plății pentru tinerii fermieri. Șoferii drogați tot mai prezenți pe drumurile Sălajului Adrian Lungu Numărul celor care conduc pe drumurile județului chiar dacă sunt drogați sau băuți este în creștere, cel puțin asta arată datele polițiștilor. Un astfel de caz a fost înregistrat zilele trecute în orașul Jibou. Un tânăr de 25 de ani a fost depistat conducând deși consumase substanțe despre care există suspiciunea că sunt droguri. Polițiștii au oprit în trafic, pe strada Teilor din Jibou, un autoturism la volanul căruia a fost identificat un bărbat de 25 de ani, din localitate. Polițiștii au testat conducătorul auto cu aparatul Drugfest, rezultatul fiind pozitiv la o substanță interzisă, motiv pentru care acesta a fost condus la o unitate medicală unde i-au fost prelevate mostre biologice, în vederea stabilirii prezenței în organism de substanțe psihoactive și tipul acestora, în cauză, a fost întocmit dosar penal și se continuă cercetările pentru comiterea infracțiunii de conducere sub influența substanțelor psihoactive.