Magazin Sălăjean, noiembrie 2022 (Anul 27, nr. 204-224)

2022-11-21 / nr. 218

2 Luni 21 Noiembrie 2022 Editorial Daniel Mureșan Plouă cu minciuni Plouă de câteva zile și nu se mai oprește. Plouă bacovian sau ardelenește, sau doar plouă. Poate ne mai spălăm din păcate, dar la câte păcate are țara asta, ploaia nu ajută. Am apă pe haine, în pantofi și în suflet. Stropii sunt deși, nu se mai sfârșesc, plouă cu îndârjire și perseverență. Nu a mai plouat așa din primăvară. Pentru câteva minute norii parcă sunt în pauză, se risipesc, dar în scurt timp se adună iar, ca niște ugere pline. Plouă din nou. Duminicile ploioase parcă nu sunt ale noastre, cum nici noi nu suntem ale lor. Plouă cu păcate, parcă e un plânset în surdină ce sună a deznădejde apăsătoare. Un veac de singurătate ploioasă, absorbit de lacrimi ce nu vor să perturbe liniștea universului. Ne înecăm în mările făurite de noi, întotdeauna e loc de mai multă suferință. Plouă și pe front, unde soldații sfidează sau nu moartea ce o poartă pe umeri, simțindu-i respirația de gheață. Ploaia există, dar nu pare de ajuns. Nu vindecă, nu domolește furia, nu anulează ura. Nu șterge lacrimile reci de pe tancuri. Nu! Simt picurii de ploaie în mine, în inimă, simt tristeți nedeslușite. Vindecarea sufletului e grea. Dar lumea nu așteaptă, se grăbește. Clopotul bisericii de alături parcă e făcut din frunze veștejite, ploaia prelingându-se pe afară și pe dinăuntru, ca pe scoarța unui copac. Totul se mișcă încet și umed, ca într-un film de Tarkovsky ce l-am văzut de multe ori. Duminicile cu ploaie sunt ale noaste, dar noi nu suntem ale lor. Sunt ale acestui oraș uitat de Dumnezeu, plin de noroi și gropi, ce nu mai are aerul boem și desuet, în care noi căutăm gutui cu mireasmă îmbietoare sau copaci vagabonzi dorind să răsară an de an de spaima sinuciderii. Cerul se zbate să ne salveze printr-o respirație, printr-o inspirație, chiar dacă duminicile ploioase suntem noi. în comunism locuiam la etajul patru, ploaia se strecura prin tavan. Ploua. Azi, la cel mai mare și modern spital de urgență din țară, ploaia se strecoară prin tavan. Plouă. Afară plouă cu tristețe și minciuni... Director: Daniel Mureșan Redactori: Augusta Teșinschi Daniel Săuca Adrian Lungu Marius Morar Sălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presa și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Secretariat Cristina Bot Tehnoredactare: Silviu Mocan Editor: s.c. SIMAUL S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond” Gluj Napoca Magazin Sălăjean Peste 1.700 de tone de sare și nisip "arsenalul" pentru deszăpezire în Zalău Augusta Tesinschi Societatea Citadin din cadrul Primăriei municipiul Zalău dă asigurări în ceea ce privește deszăpezirea și curățarea străzilor din oraș. Potrivit unei informări a municipalității, societatea are deja pregătite materialele antiderapante pentru deszăpezirea și curățarea străzilor din Zalău. Pentru această iarnă, 80 de angajați ai companiei vor acționa 24 de ore din 24 pentru deszăpezirea municipiului Zalău. Angajații vor lucra pe trei schimburi, iar la nevoie, numărul lor poate fi suplimentat. 200 de tone de sare, 210 tone amestec nisip cu sare, 1.350 de tone nisip, 20 tone de clorură de calciu se află deja în depozitele societății Citadin pentru activitatea de deszăpezire. Mai mult decât atât, 20 de utilaje de diferite tipuri, răspânditor de material antiderapant cu lamă, răspânditor de material antiderapant, auto pentru intervenție manuală cu material antiderapant, buldoexcavator, tractor cu lamă, autogreder, încărcător frontal și ATV cu lamă vor acționa la nevoie pentru a menține municipiul în stare bună, în această iarnă. Principalele zone pe care vor acționa angajații Citadin sunt porțiunile de drum cu declivitate mare (pantă): urcare spre Spitalul Județean de Urgență, strada Gheorghe Doja, strada Kossuth, zona Ortelec, strada Voievodul Gelu și Dealul Aghireș, urmând zona spitalelor, instituții publice, unități de cult și cartiere. Activitatea de deszăpezire în municipiu este realizată de S.C. Citadin Zalău S.R.L. Locuri noi de parcare în cartierul Dumbrava Aproximativ 100 de noi locuri de parcare sunt disponibile în cartierul Dumbrava din municipiu Zalău. Acestea au fost realizate de municipalitate, prin compania Citadin, pe strada Dumbrava în spatele Grădiniței Licurici, în zona blocurilor D16 - D27 (în apropierea Centrului de Transfuzii). Pe lângă locurile de parcare, în zona precizată s-a modernizat și extins iluminatul public și canalizarea pluvială. ■ A. T. Profanator de morminte, prins de polițiști Un bărbat în vârstă de 26 de ani din comuna Meseșenii de Jos, profanator de morminte, a fost identificat de polițiști. Acesta a profanat un mormânt din cimitirul reformat din localitate. Mai exact a furat un stâlp funerar - o cruce din lemn. Fapta a avut loc la finalul lunii octombrie 2020, iar profanatorul a fost identificat de polițiștii Postului de Poliție Meseșenii de Jos la finalul săptămânii trecute. "In cauză se continuă cercetările, sub supravegherea unității de parchet competente, în vederea finalizării cercetărilor și dispunerii măsurilor legale", au precizat reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj. ■ A. T.