Magazin, ianuarie-iunie 2011 (Anul 54, nr. 1-26)

2011-06-30 / nr. 26

r).ipagazd APA Puțini dintre noi știm câte miraculoase însușiri are apa, chiar dacă ea este prezentă pretutindeni în jurul nostru. Apa ocupă trei sferturi din suprafața Planetei Pământ Ea a creat climatul Pământului și a dat naștere vieții. Proprietăți uimitoare Dacă n-ar fi existat apa, planeta noastră de mult s-ar fi răcit, iar viața de pe ea s-ar fi stins. Se știe că apa are o capacitate calorică deosebit de ridicată. Atunci când se încălzește absoarbe o mare cantitate de căldură și în schimb, când se răcește, degajă această căldură. Oceanele, ca și vaporii de apă, se aseamănă unor acumulatori termici: când este cald absorb căldura, iar când este rece o cedează, astfel aerul se încălzește. Dintre toate substanțele existente doar apa se dilată, prin răcire, restul se contractă. Dacă apa s-ar contracta, gheața ar fi mai grea decât apa și s-ar scufunda, astfel, treptat, întreaga cantitate de apă s-ar transforma în gheață, iar Pământul ar fi „îmbrăcat” într-un fel de impermeabil subțirel dintr-o atmosferă gazoasă, lipsită de vapori de apă. Dar cea mai uimitoare proprietate a apei este capacitatea ei de a forma o peliculă superficială rezistentă, ce apare datorită atracției puternice dintre moleculele straturilor de suprafață. Oamenii de știință au observat, cu multă vreme în urmă că, dacă apa este curată sunt necesare eforturi mai mari pentru a-i „sparge” această crustă. Specialiștii au demonstrat că pentru a sparge o coloană de apă pură cu diametrul de 2,5 cm este nevoie de o forță egală cu 95 tone. Adică, dacă pe Pământ ar exista un lac cu apă pură 100%, pe suprafața lui s-ar putea merge și patina fără probleme, insuficiente, avertizează specialiștii. Studiile arată că, până în 2025, oamenii vor folosi din resursele de apă potabilă cam 90%, celorlalte forme de viață rămânându-le o cantitate infimă. Preocupați de această problemă, tot mai mulți cercetători își îndreaptă atenția spre găsirea unor noi resurse de apă. Eric Lannan, inginer în cadrul Institutului Tehnologic Rochester, din New York, împreună cu o echipă de specialiști, consideră că algele ar fi o sursă viabilă atât pentru obținerea de biocombustibili, cât și pentru curățarea apelor menajere. în testele de laborator făcute de echipa lui Lannan, tipurile de alge identificate, ce pot transforma eficient nutrienții în combustibil pe baza unei „diete” din deșeurile menajere, s-a dovedit că au avut nevoie doar de trei zile pentru a asimila până la 99% din amoniac, 88% din nitrații și 99% din fosfații conținuți într-un amestec asemănător apei menajere, transformându-le în surse de combustibil chiar pe timpul purificării apei. Prin această metodă, susțin cercetătorii implicați în studiu, s-ar putea epura, ieftin, până la 200.000 litri de apă cu deșeuri pe zi, echivalentul unei centrale de epurare tipică în SUA. Formarea apei din spațiu Prin anul 2001 când oamenii de știință europeni au descoperit vapori de apă în jurul unei stele vechi, numite IRC 10216, inițial s-a crezut că vaporii de apă provin de la evaporarea cometelor în urma căldurii degajate de stea. După doar câțiva ani, ei au observat însă niște linii spectrale care le-au dat un indiciu vital: apa avea temperaturi foarte mari ceea ce însemna că nu s-a putut forma în urma distrugerii organismelor de gheață celeste ci trebuia să se fi format mult mai aproape de stele. Atunci de unde provenea dacă nu de la comete, s-au întrebat oamenii de știință. După multe alte cercetări, s-a dedus că lumina ultravioletă emisă de stelele din jur a străpuns norul, provocând ruperea moleculelor precum monoxidul de carbon și de siliciu, rezultatul fiind eliberarea atomilor de oxigen care, atașați moleculelor de hidrogen, au dat naștere apei. „Lumina ultravioletă nu a creat apa, a ajutat la formarea ei - a declarat omul de știință Goran Pilbratt. Lumina ultravioletă este singura modalitate în care apa poate fi produsă în astfel de condiții”. Apa elastică și „apa uscată” în vremurile noastre în care știința ne surprinde cu tot felul de invenții, oamenii de știință susțin că au descoperit... „apa uscată”și speră ca, folosindu-se de această invenție să poată lupta împotriva încălzirii globale. Principala calitate a „apei uscate” ar fi puternica abilitate de absorbire a gazelor cu efect de seră din atmosferă, fiind de trei ori mai eficientă decât apa obișnuită. Totodată, „apa uscată”, după cum afirmă doctorul Ben Carter, de la Universitatea Liverpool, ar putea fi utilizată și pe post de catalizator în industria farmaceutică și pentru a mări siguranța stocării și transportării lichidelor primejdioase. Cam în același timp, oamenii de știință japonezi anunțau că au creat apa... elastică. Descoperit la Universitatea din Tokio, noul material este compus din apă (95%), argilă și materiale organice. Pare un fel de jeleu, extrem de elastic și transparent ce ar putea fi utilizat în medicină sau pentru a înlocui, pe viitor, plasticul. Până una alta, apa rămâne un secret al vieții pe Pământ. IOANA FLORIA elementul care a creat Pământul Sursă unică pentru apă curată și biocombustibili Resursele de apă ale Pământului, dacă noi vom continua să o risipim fără noimă, ar putea deveni Elocvență „Discursul său a fost de o elocvență plină de expresivitate”. Pleonasmul apare destul de frecvent din dorința de intensificare a sensului. Substantivul „elocvență” este explicat în dicționare ca „Arta de a vorbi frumos, de a emoționa, convingător, expresivitate”. De aceea, tot greșite sunt combinațiile de cuvinte ca: „elocvență concludentă”, „elocvență convingătoare”, „elocvență expresivă”, „elocvență grăitoare” și altele de acest fel. (Irina Stoica) o s? oCJ[ ■s o5». со Nr. 26 (2796) din 30 iunie 2011 Statistici despre sinistrati Trăitori în locuri care ne sugerează că tragedii majore de genul războaielor ori al catastrofelor naturale nu pot veni peste noi, de obicei privim ca la un film artistic știrile despre asemenea evenimente. Totuși, numai în statisticile oficiale și numai în privința sinistraților mutați în zone mai sigure, anul 2010 a înregistrat cifra rotunjită de 42 de milioane de oameni, cât două Românii de astăzi. Statisticile - datele reale nu vor fi cunoscute niciodată - mai arată că fenomenul deplasărilor de populații din cauza catastrofelor naturale este în creștere față de anii precedenți, aproape dublu în cifre față de anul 2010. Potrivit Centrului de supraveghere a deplasărilor interne (în interiorul granițelor aceleiași țări), circa 90% din mutări au fost cauzate de inundații și furtuni, în ultimele două decenii numărul catastrofelor naturale globale s-a dublat, ajungând la aproximativ 400 pe an. Cele mai afectate sunt țări din Asia, în special India, Filipine, Bangladesh, Indonezia, China și Pakistan. Și, probabil, nu întâmplător, dacă ținem cont de faptul că aici trăiesc cele mai mari comunități de pe glob și deci cei mai mari consumatori de hrană... (A.N.P.) Caleidoscop Gestionarea crizei nucleare .Am intrat în era consecințelor, spunea Churchill, referindu-se la anumite tehnologii de vârf din acea vreme. Forța tehnologică pe care am creat-o se va întoarce spre noi. ” Aceste profeții realiste s-au concretizat în evenimente cumplite, precum cele din Hiroshima și Nagasaki sau Cernobîl și Fukushima. ccidentul nuclear din Fukushima a schimbat radical datele privind viitorul energetic al omenirii. Centralele nucleare, care asigură, la prețuri atractive, o mare parte din necesarul energetic, au căzut dintr-o dată în dizgrație. Specialiștii din numeroase țări ale lumii care au reflectat asupra pericolului pe care îl prezintă sunt convinși că riscul zero nu există. Reactoarele centralei japoneze au rezistat cutremurului, dar au cedat în fața temutului tsunami care a scos din funcțiune sistemele de răcire. Efectele valurilor uriașe pot fi provocate și de ploi torențiale, de inundații, așa cum s-a întâmplat în 1999, când centrala atomică din Brayais, Franța a suferit avarii. Ce se întâmplă dacă, rând pe rând, țările lumii vor renunța la această sursă de energie? Consecințele nu pot fi precis evaluate, dar cu siguranță sunt dezastruoase. Și asta în condițiile în care lumea e departe de a fi pregătită pentru a-și asigura energia electrică pe alte căi, deși în ultimii ani s-au dezvoltat și extins sistemele alternative de producere a electricității. Ce se va întâmpla însă cu populația din insula japoneză și cu mediul? Cel mai periculos element contaminant îl constituie cesium 137 care va persista în sol multă vreme. La Cernobîl s-a constatat faptul că elementele radioactive au rămas captive în sol. Dacă e nisipos, tendința acestora este de a migra pe distanțe mult mai mari decât în cazul unui sol fertil. Elementele radioactive din Fukushima nu s-au extins, din fericire, pe distanțe mari, datorită terenurilor agricole fertile. Efectele radiațiilor din Cernobîl pot constitui un obiect de studiu pentru japonezi, iar unele experimente, unele banale, dar edificatoare, pot fi reproduse. De pildă, la puțin timp după catastrofa ucraineană, au fost lăsate vaci să pască în zone contaminate. Analizele au demonstrat faptul că laptele era radioactiv. Ucrainienii au studiat și mecanismele biologice de captare a elementelor radioactive de către plante. Apoi au fost cartografiate terenurile utilizabile și contaminate. S-a procedat și la înlăturarea pământului contaminat (s-a săpat până la 1-2 metri), dar la această adâncime solul s-a dovedit a fi steril. Bineînțeles că aceste lucrări au fost abandonate. Efectele au fost dramatice pentru o mare parte a populației din zonele afectate. Cei care s-au întors în ultimul deceniu de la dezastru în zonele învecinate cu cele intens contaminate, au fost periodic examinați medical, constatându-se că procentul de leucemii și cancere nu-l depășește pe cel din zonele îndepărtate. Care vor fi însă consecințele pe termen lung în insula niponă? (Va urma) DORIN MĂRAN CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE: ECATERINA BÀTRÂNEANU - Președintă GEORGE CUȘNARENCU - Administrator NICUȘOR DINCĂ - Administrator ISSN 0258-1523 REDACȚIA: Telefon: 021.317.89.64 Paul Ioan, Dorin Măran, Gabriel Tudor, Irina Stoica, Ioana Floria, Ionel Cojocaru, Adrian-Nicolae Popescu Responsabil de număr: Ioana Floria Secretar de redacție: Gabriela Nițu PUBLICITATE: Tel/Fax: 021.317.89.66 DIFUZARE: Tel/Fax: 021.317.89.65 Nicușor Dincă (director) 0722.625.622, Simion Ionescu FINANCIAR-CONTABIL: Tel/Fax: 021.317.89.65 Cont:B074 BACX 0000 0030 0016 0000 (LEI) Unicredit Țiriac Back SA - Sucursala Panduri COLEGIUL DE REDACȚIE: ECATERINA BÂTRÂNEANU Președintă a Consiliului de Administrație Tel Fax: 021.317.89.66 GEORGE CUȘNARENCU Redactor șef DOREL DORIAN, ADRIAN HORJA, PAUL IOAN ECHIPA DE SERVICIU:Г TEHNOREDACTARE COMPUTERIZATĂ: Săptămânalul ,Magazin” este editat de CASA EDITORIALĂ „MAGAZIN” S.R.L. trțr înmatriculata la Oficiul Registrului Comerțului București sub nr. 140/2623/1991 din 8 mai 1991. Adresa: București sector 1, Piața^resenJbe^tri^oriQ1370L^ Cititorii din străinătate se pot abona prin Casa Editoriala „Magazin” S.R.L. Piața Presei Libere nr.1, sector 1, București, România Fax: 021.317.89.66 Redactorii semnatari ai articolelor publicate în revistă sunt direct răspunzători, material și penal, conform art. 205, 206 Cod penal, de exactitatea și corectitudinea celor relatate. Revista își declină orice responsabilitate. „MAGAZIN” Gabriela Nițu, Rodica Nițu Tiparul: INTACT S.A.J