Magazin, ianuarie-iunie 2011 (Anul 54, nr. 1-26)

2011-01-13 / nr. 2

SERIE NOUĂ - 1022 • ANUL LIV • 13 IANUARIE 2011 • 16 PAGINI • 2 LEI SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT BIOPSIA LICHIDA, o nouă arma împotriva cancerului Oncologii sunt de acord că numărul mare de victime pe care maladia canceroasă le face, anual, este provocat, în mare măsură, și de detectarea tardivă a tumorilor, cauzată fie de indiferența bolnavilor față de simptome, fie de lipsa acestora. Metodele de detecție a semnelor cancerului, deși au avansat foarte mult în ultimele decenii, sunt totuși insuficiente. O speranță ar putea-o constitui noua metodă introdusă de concernul farmaceutic Johnson - Johnson, care ar putea detecta cancerul încă de la apariția, în organismul uman, a primelor celule maligne. Q48427 00007202 Cancerul, depistat imediat ce apare Un simplu test de sânge, făcut periodic, în mod obligatoriu, de toți pacienții cu risc, ar putea identifica o celula canceroasa, din un miliard de celule sănătoase, susțin cei ce au pus la punct revoluționara metodă. Testul ar putea salva sau prelungi viața bolnavilor de cancer, depistând mai ușor celulele canceroase încă dinainte ca acestea să alcătuiască formațiuni tumorale și i-ar ajuta pe medici sa prescrie medicamentele adecvate. De asemenea, prin folosirea a doar câțiva mililitri de sânge va fi eliminata necesitatea unor analize extinse, a unor tomografii sau radiografii și a unor biopsii sau examinări interne dureroase. Se apreciaza ca noua metoda, dezvoltata de concernul Johnson . Johnson în colaborare cu Memorial Sloan-Kettering Cancer Centre din New York va fi utila mai ales în cancerele de sân, prostata, colon și plămâni, adică unele dintre cele mai frecvente tipuri de cancere care afectează locuitorii țarilor civilizate. Daniel Haber, unul dintre inventatorii testului, îl considera a fi „un fel de biopsie lichida, ce evita prelevarea dureroasa de mostre de țesut și este mai eficienta decât imageria cum Testul ar putea fi disponibil până în 2015 Echipamentul necesar consta într-o piesa de plastic având pe interior zeci de mii de fire subțiri din material plastic, încurcați cu anticorpi. Aceste „perii de anticorpi” atrag celulele canceroase, dar nu și pe cele sanatoase. Când sunt inundate cu sânge, periile declanșează o reacție luminoasa, în contact cu celulele canceroase, permițând cercetătorilor sa le identifice rapid pe acestea. Inițial, doctorii vor folosi testul pentru a încerca sa vadă care tratament s-ar preta mai bine tumorilor individuale. Ulterior, după tratament testul este reluat, pentru a vedea daca numărul de celule canceroase a scâzut, și deci terapia este sau nu eficace. „Testul va fi folosit pentru monitorizarea mult mai ușoară a bolii, comparativ cu modul în care aceasta este ținută sub supraveghere prin mamografii și colonoscopii”, spune dr. Minetta Liu, specialistă în cancer mamar la Centrul Oncologic Lombardi, din cadrul Universității Georgetown, Washington DC. Potrivit experților, testul ar putea fi disponibil pe piața până in anul 2015, iar oncologii de la Massachusetts General Hospital îl folosesc deja, pentru a monitoriza progresele realizate de pacienții cărora li se administrează chimioterapie. Printre cei care participă voluntari la acest program se numără și inginerul pensionar Greg Vrettos, în vârsta de 63 de ani, depistat cu cancer pulmonar în 2004. Acesta face testul de sânge la fiecare trei luni și astfel medicii au reușit de fiecare data sa găsească medicația ideala, pentru a stopa răspândirea celulelor canceroase. Ultimul test de sânge a înregistrat o sporire a acestora, astfel încât barbatul va fi supus iarăși unei noi cure dte citostatice. „Daca nu aveam la îndemâna aceasta metoda, probabil ca boala ar fi progresat mult mai rapid. Așa însa, medicii au gâsit soluția pentru a o ține în frâu”, consideră Vrettos, fără sutană și fără poftă de viață LAMAILE puterizata clasica in monitorizarea regulată a pacienților”. S-au inventat pereții transparenți O echipă de arhitecți italieni au reușit să inventeze un „ciment transparent” ce permite luminii să pătrundă în camere, astfel încât pereții acestora să arate ca niște ferestre imense. Materialul, numit ilumină, are zeci de orificii minuscule care lasă să pătrundă lumina, fără să compromită integritatea structurală a zidului. Găurile sunt vizibile de la câțiva centimetri, dar de la o distanță mai mare, betonul respectiv pare absolut normal. Materialul minune a fost realizat prin adăugarea unor rășini speciale în cimentul fabricat de concernul Italiementi. Până în prezent, din el a fost construit un singur edificiu - pavilionul Italiei de la Expoziția Mondială din Shanghai - la realizarea acestuia fiind folosite 3774 panouri transparente și semitransparente. în fiecare panou transparent sunt aproximativ 50 de orificii, ceea ce duce la o transparență de 20 °/o. Se preconizează că utilizarea pe scară largă a noului material, la construcția de blocuri de locuințe sau de clădiri de birouri, va duce la importante economii de energie electrică, edificiile respective permițând iluminatul natural de la răsăritul la apusul soarelui. ■ Poți să stai în gară 23 de ore din zi, dacă nu ești acolo când pleacă trenul, ai stat degeaba! Lucian Blaga u Când doi oameni sunt întotdeauna de acord, înseamnă că unul dintre ei nu este necesar. Henry Ford SUDOKU jocul săptămânii: 2 . 1 . Soluția în numărul viitor