Magazin, ianuarie-iunie 2015 (Anul 58, nr. 1-25)

2015-03-26 / nr. 12

SERIE NOUĂ • 1238 • ANUL LVIII • 26 MARTIE 2015 • 16 PAGINI • 2 LEI 12 (2988) Adresă INTERNET: www.revistamagazin.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Mersul la biserică nu te face credincios, așa cum statul intr-un garaj nu te face mașină. Mark Twain ■ Omului sărac, n-are cine-i da pâine, dar sfaturi se găsesc mulți săi dea. Proverb armenesc Femina club Pentru dumneavoastră, doamnă Totul despre un shop de parfum Dosarele frumuseții natural și decent FEMEIA în civilizația maya Consultații fără plată FEBRA LA COPIII adevăruri și prejudecăți Ipoteze despre data apariției „ Omului” Este umanitatea .Era Omului este o denumire ambiguă, dar în viziunea oamenilor de știință ea ar semnifica momentul în care oamenii, umanitatea, omenirea, a avut un impact ireversibil și fundamental asupra planetei. Care ar fi momentul exact al apariției acestei, ere a Omului’, iată o întrebare care provoacă deocamdată controverse printre experți, în ciuda unui studiu recent care pretinde că acest moment poate fi definit cu exactitate. Problema cu stabilirea unei date de început a Erei Omului, adică a momentului istoric în care omul a avut un impact ireversibil asupra Terrei, asemenea schimbărilor globale produse de „impactul unui meteorit asupra Pământului”, este că nimeni nu poate răspunde cu siguranță dacă omul este, într-adevăr, o forță geologică, la paritate cu vulcanii sau activitatea plăcilor tectonice, de pildă. Un studiu apărut recent în publicația Nature afirmă că omul are o asemenea forță, bazându-se pe analiza activității din ultimele 5-6 decenii: „Activitatea umană este azi globală și este cauza dominantă a schimbărilor de mediu contemporane”. Autorii studiului prezintă și o metodologie pentru a fixa cu exactitate anul din momentul în care influența umanității a devenit o forță hotărâtoare pe planetă. Acel moment nu este unul și același cu momentul apariției activităților umane. Era Omului este momentul în care aceste activități au avut un efect hotărâtor, „geologic”, asupra planetei. Antropocen, acesta este termenul care este sugerat de autori pentru a descrie Era Omului. The Smithsonian’s Museum of Natural History in Washington, D.C. plasează apariția activităților umane cam în aceeași perioadă a fosilelor de triceraptori. Dar când a debutat Antropocenul? Ajutorul în această încercare de datare îl oferă, spun specialiștii, vârful de aur, adică momentul în care oamenii au început să influențeze fundamental geologia Pământului. „Căutăm aceste «vârfuri de aur», un interval temporal real în care putem arăta, cu dovezi, că întreg Pământul s-a schimbat”, a declarat profesorul Mark Măslin, de la University College din Londra (UCL), coautor al studiului publicat în revista Nature. Numai că acest „vârf de aur” depinde de metodologia după care îl stabilești, motiv pentru care, o dată exactă nu este unanim acceptată, este controversată. Astfel, majoritatea cercetătorilor și a filozofilor consideră că punctul de referință, „vârful de aur”, este anul 1800, adică startul Revoluției Industriale, ceea ce pare plauzibil. Numai că autorii studiului din Nature consideră că Revoluția Industrială nu poate fi acest start al Erei Omului pentru că nu există un marker limpede care să certifice acest lucru. Așa că, analizând sistematic dovezile geologice, noul studiu stabilește două repere pentru debutul erei Omului, unul înainte, altul după anul 1800. Studiul amintit propune ca prim reper anul 1610. Așadar, Era Omului a început în 1610. De ce atunci? Pentru că, argumentează studiul, sosirea europenilor pe continentul american a avut un impact fără precedent asupra planetei. „Creșterea rapidă a comerțului la nivel global, imediat după acea perioadă, a dus la o deplasare a speciilor pe suprafața planetei. Porumbul din America Centrală a început să fie cultivat în sudul Europei, în Africa și China. Cartofii din America de Sud au fost cultivați în Marea Britanie și apoi în toată Europa și până în China. Alte specii au făcut drumul invers: grâul a ajuns în America de Nord, iar zahărul a devenit cunoscut în America de Sud — un adevărat amestec al speciilor din întreaga lume”, este de părere autorul principal al studiului, Simon Lewis, geograf la University College din Londra și University of Leeds. „Lucru care a avut un impact fără precedent din punct de vedere geologic, punând Terra pe o nouă traiectorie evoluționară”. Simon Lewis spune mai mult: „Noi oamenii suntem acum o putere geologică în deplină forță, precum a fost ciocnirea Pământului cu un meteorit uriaș”. Cercetătorii ar prefera în locul Antropocenului, denumirea de „Marea Accelerare” care înseamnă o explozie fără precedent a dezvoltării umanității care a urmat după Cel de-al Doilea Război Mondial. A doua dată de referință pe care o propune studiul ca start al Erei Omului este anul 1964. De ce? Pentru că acest an coincide cu un vârf al precipitațiilor radioactive globale rezultate în urma testelor cu arme nucleare. Este, de asemenea, și începutul „Marii Accelerări”. Este perioada în care plasticul și chimicalele industriale apar în dovezile geologice. Puterea omului de a schimba climatul din acel moment devine o forță geologică de sine stătătoare. Asta îl face pe Andrew Rerkin de la Pace University și colaborator la publicația New York Times să se declare susținătorul acestui moment: „Propunerea anului 1610 este interesantă. Dar alternativa semnăturii lăsate de experimentele nucleare este mai aproape de viziunea celor care susțin Marea Accelerare ca forța geologică a umanității”. Spre deosebire de Rerkin, autorii studiului publicat în Nature preferă anul 1610 pentru că, spun ei „colonialismul, comerțul global și cărbunele au adus Antropocenul”, Era Omului, și acești factori încă influențează civilizația. Cu atât mai mult cu cât autorii studiului aduc și un alt indiciu important referitor la startul noii ere geologice în 1610, și anume bolile mortale introduse pe continentul american de europeni. „Circa 50 de milioane de oameni (de pe continentul american) au murit, iar cei mai mulți dintre ei erau fermieri”, a declarat Simon Lewis. „Iar terenul pe care îl cultivau acești fermieri a devenit din nou sălbatic, transformându-se în junglă, pădure sau savană. Aproximativ jumătate din substanța uscată a unui copac este reprezentată de carbon, astfel că toată acea vegetație în plină creștere a absorbit suficient de mult carbon din atmosferă pentru ca acest lucru să fie vizibil ca o scădere a concentrației atmosferice globale de dioxid de carbon înregistrate în straturile de gheață foarte veche. Această informație oferă un indiciu exact referitor la anul 1610 ca fiind debutul Antropocenului, când s-a înregistrat cel mai mic nivel al concentrației de dioxid de carbon care poate fi măsurată în straturile de gheață”, a explicat cercetătorul britanic. Prin comparație, anul 1964 se bazează mai mult pe creșterea puterii armelor de război și pe decizia internațională de a diminua această tendință înfricoșătoare. în mijlocul acestei controverse legate de anii care ar marca începutul Erai Omului, un grup internațional de oameni de știință, intitulat Anthropocene Working Group, evaluează în prezent informațiile referitoare la stabilirea debutului noii ere geologice urmând să anunțe data convenită pentru noua perioadă geologică anul viitor, după cum informează bbc.com. Să spunem că, totuși, studiul, publicat în Nature, nu este singurul care încearcă stabilirea debutului „Erei Omului”, alți savanți propunând, cum am arătat, ca revoluția industrială sau primele teste nucleare să fie folosite ca repere ale debutului noii ere, în timp ce alți oameni de știință consideră că data exactă a debutului unei noi perioade geologice poate fi stabilită abia după mii sau milioane de ani de retrospectivă. Comentând cercetarea publicată în revista Nature, profesorul Jan Zalasiewicz, de la Universitatea din Leicester și care este președintele Anthropocene Working Group, a spus că studiul este foarte interesant și conține „idei uimitoare”. „Desigur, grupul de lucru le va lua în discuție. Aceste idei se adaugă dezbaterii generale privind Antropocenul și numărului tot mai mare de sugestii referitoare la data la care această eră ar fi debutat. Ideea privind debutul erei în anul 1610 reflectă în mod clar un eveniment important din punct de vedere istoric, deși ar fi nevoie de mai multe dovezi, cred eu, referitoare la faptul că aceste criterii sugerate de studiu ar fi mai potrivite decât semnalele multiple asociate cu «marea accelerare» de la mijlocul secolului al XX-lea”, a declarat Jan Zalasiewicz pentru BBC News. Б 948427 000119 Biblioteca Județeană MUR^Ș SUDOK jocul săptămânii:U 12