Magazin, ianuarie-iunie 2017 (Anul 60, nr. 1-26)

2017-02-23 / nr. 8

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Consultații fără plată «Unii oameni sunt ca moneda de un ban. » Au două fețe și nu valorează nimic.» Umberto Eco O civilizație a MILENIULUI 3 VINDECAREA RAPIDA A diabetului? 5 948427 000133 Drumul spre a 4-a Revoluție Industrială Cu Motorwagen spre Tesla mașina fără șofer Timp de o sută de ani, automobilul alimentat cu un motor cu ardere internă n-a cunoscut mari evoluții structurale: în ultimii câțiva ani, accentul se mută pe automobilul electric, dar și spre mașina autonomă, fără șofer, în cadrul celei de-a patra revoluții industriale. Pe 29 ianuarie a fost ziua automobilului, prilej cu care s-a recurs la istoria acestui mijloc de transport. Cum a început era automobilului, când, cu ce încercări și unde s-a ajuns azi, Agerpres a alcătuit un interesant rapel la istorie, pornind de la primul automobil apărut pe străzile Europei pentru a ajunge la automobilul autonom de azi despre care am scris în mai multe rânduri în revista noastră. Când e vorba despre primul automobil, lumea are în minte modelul T al companiei Ford, scos pe piața americană în anul 1908 de Henry Ford. Numai că acest model este cunoscut și pentru faptul că a fost primul automobil produs pe scară industrială pe o linie de producție automată, „fordism” pe care îl parodia Charlie Chaplin în filmul Modern Times (Timpuri moderne) din 1936. Din acel moment, istoria automobilului a cunoscut evoluții constante privind viteza, confortul, siguranța, consumul, autonomia, motorizarea etc, ajungându-se azi la luxoasele automobile prezente pe toate șoselele lumii. Mai puțină lume știe însă faptul că primul automobil cu motor cu ardere internă a fost cel construit de inginerul german Karl Benz în anul 1885, acel model numindu-se Motorwagen. Vehiculul era propulsat de un motor cu explozie în patru timpi, alimentat cu benzină, care costase 1000 de dolari (echivalentul a 26.337 dolari, în 2016), Benz primind pentru invenția sa patentul cu nr. 37435, pe care constructorul îl solicitase în 29 ianuarie 1886. Automobilul demara greu, scotea un zgomot infernal și un nor de fum gros și urât. Pentru a porni, motorul trebuia încălzit mai întâi cu apă fierbinte, iar apoi, în timp ce șoferul manevra pornirea, vehiculul trebuia împins până când pistoanele ajungeau să funcționeze singure. Iar când intra pe drum drept, Motorwagenul atingea o viteză maximă de 16 km/h. Adică de patru ori mai rapidă decât mersul omului și pe undeva aproape de performanțele caleștilor trase de cai la modă în acele vremuri. Din păcate, Motorwagen a fost produs în doar trei exemplare, iar unicul care mai există și astăzi este expus la Muzeul Tehnicii din München. Acesta este și motivul pentru care modelul nu s-a impus ca o revoluție tehnică „de viitor”, așa cum a devenit modelul Ford T. Dar istoria a reținut eforturile lui Benz, măcar pentru gestul lui de pionierat. Benz și-a prezentat oficial invenția în public la 3 iulie 1886, pe Ringstrasse din Mannheim, iar la demonstrație s-a produs și un mic incident. Zgomotul motorului a speriat calul măcelarului care a luat-o la goană, răsturnând produsele din căruță și rănind vizitiul. Iar benzina îngrozea lumea, pentru că Motorwagen era alimentat cu benzina, iar în acele vremuri apăruseră mașinile de gătit cu petrol, care mai făceau explozie prin bucătării. Cum în rezervorul automobilului intra cam de 20-30 de ori mai mult carburant, unele ziare au sugerat că ar fi bine să-i fie retras brevetul inventatorului, pentru a nu incendia întreg orașul! Bertha Benz și primul automobil Noroc că inginerul Benz nu s-a descurajat și a prezentat noi modele mai silențioase și a propus amenajarea unor stații de alimentare cu benzină la unele intersecții, pentru ca rezervorul mașinii să nu fie prea mare. Iar ca publicul să se mai liniștească, dar și pentru a populariza invenția, soția lui Benz, Bertha Benz, a plecat cu automobilul să-și viziteze rudele, pentru a-i demonstra utilitatea ca mijloc de transport pe distanțe lungi. Excursia a început la începutul lunii august 1888, iar întreprinzătoarea doamnă și-a luat la bord și cei doi fii, pe Eugen și Richard, și au călătorit din Mannheim, prin Heidelberg și Wiesloch, până în Pforzheim, orașul natal. Pe lângă a fi șofer, Bertha Benz a fost și mecanicul Motorwagenului, curățind pe drum carburatorul cu un ac de pălărie și folosind o jartieră pentru a izola un cablu. A alimentat automobilul cu carburant la o farmacie din Wiesloch și atunci când i s-au defectat frânele, a rugat un cizmar să i le fixeze cu nișe bucăți de piele, inventând astfel garnitura de frână. La sosirea în Pforzheim, a trimis soțului ei o telegramă, a petrecut noaptea în casa mamei sale și s-a întors acasă, trei zile mai târziu. Călătorise în total 194 de km, ceea ce pentru acele vremuri nu era de colo. Pe lângă performanța în sine, o serie de caracteristici încorporate în această mașină pot fi considerate revoluționare, care pot fi întâlnite și la mașinile de azi, chiar dacă proiectul Motorwagenului a „murit” în 1906, cum ar fi supapele de admisie mecanice, diferențialul și aprinderea electrică. 08 Autoturismul autonom Merită să amintim faptul că urmașul Motorwagenului în 2017, automobilul Koenigsegg Onel, o mașină în valoare de 1,1 milioane de lire, care atinge o viteză maximă de 450 km/h, este cea mai rapidă mașină din lume. Dar performanțe apropiate de Koenigsegg Onel obțin azi și mașinile electrice care au cunoscut în ultimii ani dezvoltări importante atât în ceea ce privește viteza, cât și autonomia bateriilor electrice. Iar aportul Inteligenței Artificiale (IA) în cadrul noilor mașini autonome este mai mult decât evident. Folosirea IA deschide drumul spre mașina fără șofer, deși aici sunt încă multe semne de întrebare. Elon Musk, fondatorul companiei Tesla, a declarat că toate modelele din gama Tesla vor fi echipate cu tehnologia necesară unei rulări autonome, după cum Model S și Model X simt deja produse împreună cu pachetul hardware necesar. Pachetul include opt camere, 12 senzori noi, un radar și are o putere de procesare cu 40% mai bună. Pachetul va putea asigura vizualizarea drumului la un unghi de 360 de grade, pe o distanța de 250 de metri. Radarul instalat de Tesla se presupune că ar urma să „vadă” prin ceață, ploaie, praf sau ninsoare. Tesla a mai anunțat că la finalul lui 2017, automobilul său va putea fi capabil să parcurgă distanța de la New York la Los Angeles, fără ca șoferul să atingă volanul. Și alți mari constructori auto au anunțat că o astfel de funcție ar putea fi posibilă abia după anul 2019.