Magyar Fórum, 2005. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

2005-01-06 / 1. szám

2 A december 5-i népszavazás eredménye után barátaim és ismerőseim közül sokan buktak, süppedtek, dőltek indítékhiányos, betegségig szomorú állapotba. Sok remény­kedő magyar számára ez az éjjel - amikor egyébként az MTV Lagzi Lajcsi dáridóját közvetítette - a magyar megalázódás csú­csát és a magyar történelem bezáródását jelentette. Magam pedig, ezt a tavaly még „Magyar szemmel” címen közreadott heti elemzésemet az utolsó három 2004-es számban a magyar szót feketével bekere­tezve adtam közre. Most új címen és némi­leg megújítva kezdem el az új esztendőt. Ki nem kerülöm, de kevesebbet fogok fog­lalkozni a közvetlen pártpolitikával és töb­bet a kulturális és társadalmi kérdések tag­lalásával. Tulajdonképpen azt akarom meg­fejteni, kinyomozni, megokolni, hogy mi­lyen is az az általános állapot, amelybe a társadalom belesüllyedt, hogy milyen is az a tömegtársadalom, amelyben ez a népsza­vazási eredmény egyáltalán lehetségessé vált. És természetesen szembenézek, akár­mennyire keserves és hidegrázós is sokunk számára a magyarság nemzetként való ki­múlásának gondolatával, illetve tényével is, természetesen azt is vizsgálva, tapogatva, kérdezve, hogy lehetséges-e visszaút, van­­- még halvány esélye a megmaradásnak. S ha van, mit kell tenni érte. Magyarország most egy lehetőségek nél­küli ország. Ezt, akármennyire meglepő is az állítás, a petárdahelyzet bizonyítja. A petárdázás és a házi tűzijáték elterjedése a magára maradt, beszűkült életű ember egyik kitörési eszköze. Szegényé és viszony­lag jobb módúé egyaránt. Elsütök egy ru­dacskát egy téren, fellövök villám udvarán, tömblakásom erkélyén egy csomó petárdát, és ennek szikrázásával, durrogásával hí­vom fel magamra a figyelmet. Legalábbis azt hiszem, hogy felhívom. Kielégülök, amíg a lövedékem fent hányja a szikrát az égen. Az én petárdám. Végtelen magá­nyom töltete kisül a szmogos légben, s talán magam is felrepülök a konformista égre és szikrázom. Mintha sziporkáznék. Kitűnök, miközben idelent nemcsak mun­kám nincs, szerepem végképpen semmi. Itt állok fiatalon az élet kapujában, amely be van zárva előttem, vagy kábszerrel tom­pítom az agyam, vagy szikrázom, amikor lehet. Az út, ami ide vezetett, hosszú volt. Ré­gen csak dudáltak papírtülkökből. Már a hetvenes években megírtam a Magyar Nemzet tárcarovatában az aluljárók szil­vesztereit, a Körúton vonuló elszabadult jókedvet, amely már akkor is egy kicsit erőszakolt indulatkitörés volt. Petárda ak­kor még kevés durrant el, hiszen robbanó­szerkezetnek számított. Tiltották. Csak a dudálást tűrték. Szinte észre sem vettük, és az addig mégiscsak zárt, családi körben vagy vendéglők, mulatóhelyek asztalainál és a színházakban zajló óévbúcsúztató mulatások kikerültek az utcára. Vonul a nép az utcákon, összegyűlik a tereken, ki­ki egy-egy üveget himbál a kezében, hot dogot majszol vagy hamburgert, ráiszik, mindenki a barátja, mindenki vigyorog, örül, vagy úgy tesz, mintha örülne valami­nek, mert ez most kötelező, hiszen a kon­formizmus alaptörvénye, hogyha minden­ki örül, akkor nekem is örülnöm kell, ha nem mindjárt örülnöm. Ugyanakkor min­denki túl akar tenni a másikon, de csak egy kicsit. A sikeres szilveszter kötelező. Az öröm fog. Csak a pénz fogy. A pia maga a szabadság. Szabadok vagyunk és nemzet­köziek. Sikeres utcaszilveszter kiárasztá­­sában és felmutatásában, árad, dagad és meg-megcsappan a tömeg, néha dílerek ál­lítják meg a mulatót, kábítószert kínálnak, be kell menni egy kapualjba, amely tele van hányva. Extasy kell, mert otthon sincs már. Nicsak, a partnernőt meg elkötötték? Másik nő kéne, másik vézna, vagy más. Ez a tömegtársadalom szilvesztere és a ha­talom nagy üzlete. Persze sok embernek nincs rendes ott­hona. Vagy, ha van is, ott már nem jó, mert ott nem történik semmi, és el kell viselni a másikat, esetleg a szülőt, a nyomorgót, aki­nek még annyija sincs, hogy berúgjon. A nagyvárosok népét különben is évek óta arra idomítják, hogy kiáradásait pará­dékon, a sugárutakon és a tereken élje ki. A nagy utcai bacchanáliákról szóló jelenté­sekben beszámolnak arról is, hogy a nagy­lelkű fővárosi vezetés hány tonna szemetet szedett össze másnap, s hogy ennek meny­nyi a „költségkihatása”. (Bocsánat, az ilyen hülye szavakat mindig idézőjelbe teszem.) A lelkekben összegyűlt szemétről termé­szetesen nincs közlemény. A tömeg lever­­ten megy haza a parádékról, vagy részegen és másnap szembejön vele a kilátástalan élet, a lehetőségek nélküli élet, és nincs más adva számára, minthogy felkészüljön a kö­vetkező utcai parádéra, amikor megmutat­hatja testét, a durvaságát, az egyetlen ikes­­igéből álló nyelvét, fellőheti petárdáját és bejárhatja azokat az útvonalakat, amelye­ket a másik is bejár. A konformizmus és a konformizmusból való kitörés vágyának megütközései és ösz­­szecsapásai ezek a tömegünnepek, s ilyen volt ez a mostani szilveszter is, amelynek központi ünnepségét Budapesten a Vörös­marty téren tartották. Legalábbis a tévék onnan közvetítettek, márpedig ahonnan a tévék közvetítenek, ott van a középpont. Ez nem vitás. A tévék másik fő helyszíne önmaguk, a saját belviláguk és a saját unalomig ismert sztárjaik voltak. (Ezen sztárok esetében belvilágról jobb, ha nem beszélünk...) Ez is korjelenség, ez is betegségtünet. A tévé kiszalad az utcára és megmutatja néhány kockában a nagybetűs valósá­got, a mulató, petárdázó töme­get aztán visszalép a stúdióba és elkezdi mértéktelenül és ízlés­telenül sztárolni azokat, akiket egyébként egész évben sztárolt, s akikről már mindent tudunk, unásig. A szórakoztatásnak és a humornak, a kabarénak ma már csak egyetlen eszköze van a tévékben: a paródia. Ez kétség­telenül lehet nevettető, de hu­moros ritkán, ez a komikum legalacsonyabb foka. Hatása abban áll, hogy valaki megta­nulja utánozni a másikat, annak hangját, taglejtését, modorát. Ezt lehet természetesen magas fokon, majdnem művészi fokon művelni, de igazán jó ez csak akkor lesz, ha a szellemét is utá­nozzák, illetve kifigurázzák a pa­­rodizáltnak. Ez mostanság el­marad. Csak az orrhangot vagy a raccsolást - ezt mindig visszafo­gottan, nehogy antiszemitának tűnjék fel a parodizáló - utánoz­zák. Már csak a külső jegyek szá­mítanak, és a siker a tökéletes má­solat. Legfeljebb egy-két jobbol­dali, vagy jobboldalinak szá­mító politikus kapott régebben érdemi, szellemi parodizálást. Ma már ez sem divat, túlságosan sűrűn van kormány­­váltás. Az azonban, amit a két tévé - RTL Klub, MTV - sztárjai most műveltek, mindent alulmúlt. Órákon keresztül ugyanaz a csa­pat csak egymással és csak önmagával fog­lalkozott. Pontosan ki volt dekázva, hogy kinek mennyi „kigúny-idő” jár. Nagy sztár sokkal többet kapott és ő maga élvezte legjobban. Nyilván mérte az időt. A kisebb „cigúny-művészek” megcsinálták a nagyob­­bakét, ezzel egyengetve karrierjüket. Az adott egy-egy parodizátornak - aki év köz­ben politikai paródiát vagy kérdezz-fele­­lek műsorvezetést csinál­­ rangot, hogy fel­fedezhette olyan tulajdonságait, amelye­ket még nem ismert. Az egészből termé­szetesen az derült ki, hogy mindannyian a fennálló rendszer hívei. Összességükben. Az élet a leghalványabb mértékben sem szüremlett be ebbe a két stúdióba. Az MTV még kora este bemutatta archív felvételről Hofi Géza nagyszerű előadását, amely 1980-ban készült. Az ellentét óriási volt. Hofi kitűnően, majdnem zseniálisan egy gugyerákos bolondot, az elmegyógy - mikor privatizálják? - egy lakóját játszot­ta, aki ott bent présgépen ágytálakat gyárt. A szám végére a szín megtelik fehér ágytá­lakkal, amelyekkel Hofi minden elképzel­hető trükköt végrehajt, fejére teszi, bele­beszél, tükörnek használja és a végén el­mondja a millió petárdánál nagyobb durra­­nású poént, hogy értékesítési gondjainak - 1980! - enyhítése céljából szocialista szer­ződést köt egyik nagyvállalatunkkal, amely szerint ő gyártja továbbra is az ágytálat, a nagyvállalat pedig a belevalót. Vagyis, Ho­fi, miközben a kis színház közönsége he­lyett nem a tapsgép nevetett, hanem az em­ber maga, a legégetőbb, a legfontosabb, a legdrámaibb korkérdésekről, politikáról, társadalomról, szegénységről és gazdagság­ról beszélt: az életről. Nem paródia volt, hanem komédia, helyi­ hely komédia del arte. Ma pedig a sztárokat láttuk, a magán­életüket és a végtelenül nagy tehetségüket és ami a legborzalmasabb: önelégültségü­ket. Önelégült férfiak és nők ültek egymás mellett, ugratták egymást úgy, hogy az ug­ratott az ugratástól azért még népszerűbb lett, hiszen bizonyos ugratás, kifigurázás rangot jelent. Az a rang, ha valakit kifi­guráznak, de ez ma már csak a rendszer híve lehet. S ugyanakkor mi történt az idén kint az életben? Nem volt egy fölöttébb gyanús kormányváltás, nem léptünk be az unióba, nem kerül ez a belépés egy kicsit sokba ne­künk? Nem történt semmi? Nem voltak és nincsenek hülyék kormányon? Nem volt egyetlen nagy lelepleződés sem, amiről kabarészámot lehetett volna csinálni? Csak a paródia? S végül csak a sztárok egymást parodizálása, amit hivatalból is, pénzért is el kell viselniök, s ami egyébként növeli a sztárságukat? Ez a hülyítés magasiskolája. A tömegem­ber kint hullámzik a tereken, aki pedig beszorul a saját képernyője elé, az egyrészt a tömegembert látja, másrészt a tömegem­ber sztárjait, akik minden tekintetben fö­lötte állnak és már nem is tudják, hogy mennyire okosak. Az élet császárai. Senki más nem számít. A nép már régen nem, minthogy nincs is, a tömeg pedig csak másnap jön rá, amikor kijózanodott, hogy ő sem számít, annak ellenére sem, hogy ő tartja el a sztárokat. Ez a világ akkor a legrondább, amikor nevet. Mert nem nevet, hanem vigyorog, ugyanakkor az sem lehet kétséges, hogy a paródiavilágnak a politika a megrendelője, anélkül természetesen, hogy tételes meg­rendeléseket adna fel. Nem, a globális poli­tika egyszerűen csak a valóság kérdéseinek teljes kiszűrését várja el a tévéktől. Be­széljenek a köz ügyeiről a tájékoztató mű­sorok, azoknak a megszerkesztése, meg­szervezése, hazugsággyáraik felépítése már régen megtörtént, az is olajozottan megy. Művészi eszközökkel azonban ne fejeződ­jék ki a kor a tömeg számára. Ne legyen egy művész, aki kimondja, hogy én gyártom az ágytálat, a nagyüzem, azaz a politika, a kor­mány, a kétpártrendszer pedig a belevalót. Ehelyett a belevalót az úgynevezett művé­szek úton-útfélen megnevezik, természete­sen csak úgy, hogy maga ez a durva szó, a megnevezés legyen a humorforrás. De hát nem az. Hofi Géza 1980-ban nem mondta ki. Eszébe sem jutott. Volt humora. A romlás tehát, amely a december 5-i ma­gyar tragédiához vezetett, sokkal mélyeb­ben van, mint a politika és a kétpártrend­szer. A romlás az egész kultúrát áthatja, a paródiatúltengéstől az utcai parádézásig és vissza. A megmaradás útja ebből követ­kezően kulturális. Új magyar kultúrát kell teremteni, írni kell és olvasni, tanulni, szépen beszélni és tisztán énekelni. Jó­ízűen nevetni és mosolyogni. Igen, a ma­gyar megmaradáshoz mosoly kell, tiszta. K: Csurka István VOLTUNK. LESZÜNK? Magyar Fórum MEGJELENT Csurka István új könyve, Az áldozat imperializmusa Európa egyetemes irodalomtörténete abból áll, hogy a különféle alkotók hatottak egymásra, így vagy úgy kiegészítették, folytatták, magukévá tették vagy tagadták, továbbépítették, tompították, ki­emelték vagy módosították a másik hatását. Sokszólamú zenekar ez, ahol a dirigens és a partitúra láthatatlan, mégis megtörténik a csoda: egységes összhangzattá, halhatatlan szimfóniává áll össze mindaz, amit a legnagyobbak létrehoztak. Csak utólag döbbenünk rá: más nyelven, más nemzetből, más vidékről indultak, mégis egyet akartak, azonos igazságot hirdet­tek, egyazon művet írtak, ki-ki a maga nyelvén, a maga szimbó­lumaival. Ez a kis könyv nagyon fontos magyar és nem magyar igazságok, történelmi tapasztalatok summázata, noha valójában nem akar más lenni, mint A. I. Szolzsenyicin Együtt című műve I. kötetéhez írott terjedelmes reflexió. Hangsúlyozottan magyar adalék egy hangsúlyozottan orosz műhöz. Minden kisiskolás ismeri a varázslatot: ha két egyformán hangolt hangvilla van a szobában, és az egyiket megrezegtetjük, a másik is megszólal. Valami ilyesmi történt e könyv kapcsán is: a Moszkvától nem túl messze élő Szolzsenyicin megírta a múl­hatatlan jelentőségű Együttet, aminek hatására a Budapesttől nem messze élő Csurka István megírta Az áldozat imperializ­musát. Olyan ez, mint a gótika, azért nem omlik össze a szédítő ma­gasságokba szökellő boltív, mert több irányból tartják az oszlopok. Fontos könyv, garantáltan nem romlandó igazságokkal, elmúl­ni nem tudó, és nem akaró feszültségekkel. Kapható a Magyar Fórum Kiadóhivatalában (1092 Budapest, Ráday u. 32.1/4.). Ára: 1380 Ft 2005. január 6.

Next