Magyar Fórum, 2011. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)
2011-07-07 / 27. szám
Stabil félévet zár Zalaegerszeg önkormányzata. Nem nőtt a város adósságállománya, amellyel kevés település büszkélkedhet. Arról, hogy miként sikerült ezt elérni, az Ökováros-koncepcióról Gyutai Csaba polgármester urat kérdeztem. Tisztelt polgármester úr! Igaz, hogy nőtt a költségvetés főösszege és további normatív támogatások érkeztek? Valóban nőtt a költségvetés főösszege; egyrészt az állami költségvetésből érkezett meg a városhoz olyan forrás, amire év elején nem számítottunk, másrészt nőtt a város saját bevétele, és a tavalyi megtakarításokat, pénzmaradványokat is visszaterveztük, így hozzávetőlegesen kb. 2 milliárd forinttal sikerült a költségvetés főösszegét megemelnünk. Zalaegerszeg nincs eladósodva, igaz mintegy 2,1 milliárd forintos hitelállománya van, s ez is tisztán fejlesztési hitel. Kevés város mondhatja el magáról azt, hogy a választások évében a hitelállományt sikerült csökkentenie. Sajnos, az utóbbi években a szocialista kormányok nehéz pénzügyi helyzetbe hozták az önkormányzatokat, ezért már az utolsó három évben kénytelenek vagyunk működési hiánnyal tervezni. De egyetlenegy alkalommal sem kényszerültünk működési hitel felvételére. Takarékos, precíz gazdálkodással, többször is átgondolva fogalmaztuk meg a kiadásokat. Az idén 640 millió forintos működési hiányt voltunk kénytelenek elsősorban az intézményrendszer működtetése miatt tervezni, de ez már az első félévben csökkent, s reményeink szerint év végére ezt is sikerül majd kiiktatni a költségvetésből. 2010 végére is sikerült a 690 milliós hiányt leküzdenünk. Az első félévben jelentősebb csökkenést lehetett volna véghez vinni, de a város fő tulajdonosa a Kosárlabda Kft-nek, ahol komoly anyagi problémák vetődtek föl. Menedzsmentet kellett cserélni és szanálni kellett a vállalatot, ami 50 millió forinttal emelte a működési kiadásokat. A működési hitel felvétele már azért is veszélyes az önkormányzatok számára, mert elveszítik függetlenségüket, s a gazdálkodás a bankok kezébe kerül. Mi erre az útra nem akarunk rálépni. -Említette, hogy nőttek a saját bevételek. Ilyenkor sokan arra gondolhatnak: növelték a helyi adók összegét. - Ez nem így történt. Év közben nem szerencsés adót emelni, ráadásul Zalaegerszegen az iparűzési adón kívül más adónemet a vállalkozókra és a lakosságra nem vetünk ki. Természetesen, azok az adónemek, melyek központiak, de helyben kerülnek befizetésre, mint pl. a súlyadó, itt is megtalálhatók. Viszont nem vetünk ki ingatlanadót, és más kommunális terhet. Amikor két évvel ezelőtt éreztük, hogy a pénzügyi válság milyen helyzetbe hozta a vállalkozásokat, az iparűzési adóról szóló rendeletet a kisvállalkozók érdekében módosítottuk, így az 1 millió forint árbevétel alatti kisvállalkozásoknak nem kell iparűzési adót fizetni. Ezzel munkahelyeket mentettünk meg és támogattuk a mikrovállalkozásokat. Alapvetően a város bevételei az iparűzési adóból, a súlyadóból, bérleti díjakból származnak. Az idegenforgalmi adót pedig nem a zalaegerszegiek, hanem az ide érkező vendégek fizetik éjszakánként. - Milyen nagyberuházásokról tud beszámolni, polgármester úr? - A belváros-rehabilitációs programmal a történelmi városnegyed átépítésére kerül sor. Ez egy többmilliárdos projekt, aminek kb. a felénél tartunk. Már átépítettük a főutcát, a Kossuth Lajos utcát, a következőkben szeretnénk a gépjárműforgalmat teljes, vagy csökkentett mértékben onnan elterelni. Emellett a régi vár környékén, a piactéren jelentős felújítási munkálatokat kezdtünk meg, s ez a program folytatódna egy belső elkerülőút építésével, valamint a 74-es és 76-os utak csomópontja, a Kazinczy tér is megújulna. Ezen túl egy nagytérségi hulladékgazdálkodási program megvalósításáról is beszélnünk kell. Ez a projekt most fejeződik be. A Zala jobb partján csapadékvíz-levezető programot valósítunk meg, valamint egy 25 milliárdos hulladék-és szennyvízkezelési EU-s projekt zárul le. Térjünk rá az ökováros-koncepcióra. A zalaegerszegi önkormányzati választás kampányában is többször elhangzott, a közgyűlés alakuló ülésén pedig ön is hangsúlyozta expozéjában az ökováros program megvalósítását. Konkrétan miről van szó? - Az ökoprogram egyik eleme, célja az, hogy Zalaegerszeg teljesen csatornázott legyen. Ezt gyakorlatilag teljesítettük, hiszen a város 98- 99% -ban - annak ellenére, hogy dombos területen fekszik - mára csatornázott. Zalaegerszegen szinte ásványvíz-minőségű az ivóvízkészlet, s most egy új programot indítunk ennek a vízbázisnak a megőrzéséért és fejlesztéséért. Ezentúl a város és térsége szennyvíztelepén egy olyan beruházást hajtottunk végre az elmúlt időszakban, ami egy biogáz-telep megépítését is lehetővé tette. Olyan mennyiségű, és minőségű biometánt állítanak elő, amit a városi tömegközlekedésében tudunk felhasználni. Szeretnénk tehát a városi tömegközlekedést a Volánnal együttműködve biometán alapúra átállítani. Ennek a költségei a dízelhez képest 40-50%-kal olcsóbbak. Az viszont kétségtelen, hogy mindehhez drágább járműveket kell vásárolni. A megújuló energiák hasznosítására is programot dolgoztunk ki. Ennek első eleme egy geotermális fűtőrendszer kiépítése volt, ami az egyik kórházat, egy termálfürdőt és egy campinget fűt 96 fokos termálvízzel. A folytatásra pedig a földtani lehetőségeink miatt nyílik lehetőségünk. Magának a városnak 200 hektáros erdeje van, ahol jelentős mennyiségű zöldhulladék képződik, így felvetődik, hogy azt olyan rendszerben égessük el, ami által közintézmények fűtését oldanánk meg. A program fontos eleme a szemléletváltozás elősegítése, ezért az iskolákban környezettudatos nevelést valósítunk meg. A szelektív hulladékgyűjtők tartalmát pedig külön dolgozzuk föl egy olyan teljesen önkormányzati tulajdonú cégen keresztül, aminek a hozama jelentősen segíti a város költségvetését is. Itt kell kihangsúlyozni: amíg több szocialista vezetésű városban eladták a közműveket - gondoljunk a pécsi vízmű esetére-, nálunk ilyen fel sem vetődött. Megmutatjuk, hogy az önkormányzati cégek is működhetnek hatékonyan, hiszen nálunk közel 1 milliárd forinttal járulnak hozzá a város költségvetéséhez. -Az MSZP még tavaly azt mondta a koncepcióval kapcsolatban: örülnének, ha az írásban is megjelenne. Nem tudom, hogy azóta ez már megtörtént-e? - Már a választási brosúrákban is kifejtettük azt, mit értünk ökoprogram alatt. Arról nem tehetek, ha a szocialisták az olvasással is hadilábon állnak és a kákán is csomót keresnek, ahelyett, hogy segítenék a program megvalósulását. Zalaegerszeg nem szorul működési hitelfelvételre Magyar Fórum Kiskunhalas a csőd szélén Az új városvezetés nyolc hónap alatt csődbe vitte Kiskunhalast - olvashattuk a lapokban. Éppen ezért a képviselő-testület feloszlatását kezdeményezte - eddig eredménytelenül - a kiskunhalasi önkormányzat Fidesz-KDNP frakciója. A kiskunhalasi botrányos helyzetről dr. Skribanek Zoltán, a frakció vezetője nyilatkozott. - Tisztelt frakcióvezető úr! Mielőtt rátérnénk a fő témára, ejtsünk szót arról, hogy milyenek voltak az erőviszonyok a tavalyi önkormányzati választások után és mostanra hogyan módosultak. A tizenöt fős testületbe hét Fidesz-KDNP-s képviselő került be. Gyovai István polgármester úr pedig a Jövőnk Halal Egyesületet képviseli. Ez a szervezet a második legerősebb frakciót adja a maga négy tagjával. Úgy gondoltuk, és az ésszerűség is így kívánta volna, hogy a két frakció koalícióra lép. Azonban, annak ellenére, hogy számunkra úgy tűnt, a tárgyalások jó úton haladnak, a polgármester mégis úgy döntött, hogy a nem fideszes képviselőket fogja össze. Ez politikailag egy eléggé széles mezőny, amiben benne van mind a Jobbik által támogatott, mind az MSZP-s képviselő is. —Akárcsak Esztergomban, így van. Mi akkor is úgy éreztük, és az idő azt igazolta, hogy hibás döntés volt a polgármester úr részéről, hogy nem a racionális megoldást választotta, hanem egy ingatag, heterogén koalíciót gyúrt össze. Nyolc hónappal ezelőtt már láttuk, hogy az a koalíció, amit a négy főállású alpolgármesteres modell tart össze, nem marad fenn 2014-ig. A négy alpolgármester fejenként majdnem 400 ezer forintot keresett, ami igencsak felingerelte a város lakosságát. Néhány héttel ezelőtt a nyolc főből kettő kilépett a koalícióból, ami városvezetési válságot eredményezett, így érlelődött meg annak a feltétele, hogy a Fidesz időközi önkormányzati választást kezdeményezzen. Úgy gondoltuk, nyissunk tiszta lapot, s álljon fel olyan városvezetés, ami mögött stabil a többség. Önök mire alapozzák azt, hogy a csőd réme fenyegeti a várost? - Amikor az előző polgármester, a szocialista Várnai László átadta Gyovai úrnak a városvezetést, akkor mindketten leszögezték, hogy stabil a pénzügyi helyzet. Ezt követően néhány hónappal Várnai Lászlónak megjelent egy írása a helyi újságban, amiben ezt megerősítette. Azt írta, nincs nagy baj. A mostani csőd közeli helyzet kialakulásában természetesen szerepe volt az előző polgármester pénzügyi politikájának. Várnai úr nyolc évig volt polgármester, s már az ő idejében is voltak kedvezőtlen lépések. -Ne vádolják azzal, hogy csak a levegőben beszél. Kérem, mondjon rá példát. - Alacsony támogatási intenzitású beruházások történtek. Tehát minimális állami támogatású, majdnem teljesen az önkormányzat által pénzelt beruházásokról volt szó. Erre egy példa, egy városon belüli - Dongéri- elkerülő út megépítése. A költségvetés kiadási és bevételi oldalán az egyensúly akkor kezdett felborulni. Ekkor már láttuk, ha nem lesz kiigazítás, akkor itt baj lehet. Ettől függetlenül októberben mind a volt, mind az új polgármester azt mondta: megoldhatatlan probléma nincs. Eltelt néhány hónap, és Gyovai úr először csak pénzügyi-gazdasági szükséghelyzetről beszélt, az utóbbi hetekben pedig ő maga deklarálta a város csőd közeli helyzetét. Tehát ezt nem a Fidesz, hanem a város vezetője jelentette ki.Egy napilapban azt olvastam, hogy Várnai László volt polgármester arra biztatta utódját még 2010-ben: ne fizessék ki az esedékes mintegy 350 millió forintos hiányt a rendelkezésre álló 500 millió forintos folyószámlahitelből, hanem hozzák át a következő évre, különben az önkormányzat fizetésképtelenné válik. Ezt a tanácsot viszont Gyovai nem fogadta meg. Ez valóban így történt? Önök szerint helyesen döntött a polgármester, hogy tiszta lappal akart kezdeni 2011-ben? Helytállók az információi. Mi nem azt mondjuk, hogy hosszú távon helyes magunk előtt görgetni a hiányt. De az nagyon rossz ötlet volt, hogy egyben kifizették a 350 millió forintot. Egy ilyen gazdasági, pénzügyi helyzetben a kifizetésnek fokozatosan, részletekben kellett volna történnie. Nem így történt, s ez vezetett a mostani állapothoz, hogy pénz nélkül maradt az önkormányzat. Most azon múlik minden, hogy ebben a kusza helyi politikai helyzetben sikerül-e olyan pénzügyi partnert találni, aki meghitelez több,mint 300 millió forintot. Sajnos nem azt az utat választotta a polgármester, hogy velünk lép koalícióra, s egyértelmű, hogy az érdekérvényesítést magasabb, hatékonyabb fokon tudtuk volna művelni. Ehelyett Gyovai úr az elmúlt nyolc évben kialakult szocialista érdekkörnek akart megfelelni. Inkább a város érdekeit áldozta fel, hogy egy szűk réteg érdekét védelmezze. Ezért nem kerülhettek megvalósításra olyan lényeges elképzelések, mint a város oktatási intézményrendszerének átalakítása.A frakciójuk tehát június 23-án kezdeményezte a feloszlatást. Gyovai István polgármester június 27-én pedig előbb napirendre vetette előterjesztését, amelyet az ön indítványa alapján készített el, majd szünetet rendelt el, s visszavonta azt. Polgármester úr mindezt mivel indokolta, és ezt önök hogyan fogadták? Mi már régóta hangoztatjuk, hogy a testület önfeloszlatása és egy időközi választás lenne a megoldás. Az volt a kérdés, mindezt ki mondja ki, ki terjessze elő. Mi tudtuk, hogy ezt létszámunk miatt hiába terjesztjük elő. -Akik kiléptek a Gyovai-féle koalícióból, Nagy Péter és Nagy Róbert, nem támogatták az önök javaslatát? - Úgy tapasztaljuk, nekik nem érdekük az időközi választás megtartása. Különös módon a szocialista képviselőtől hangoztak el korábban olyan nyilatkozatok, hogyha valaki kezdeményezi az önfeloszlatást, akkor támogatja azt. Mi úgy gondoltuk, ezt a kérdést nem szerencsés tovább lebegtetni,ezért a 27-ei ülésre elkészítettük az előterjesztést. Kétségeink persze voltak, hogy a polgármester napirendre tűzi-e. Az ülés előtt derült ki, hogy a polgármester úr a fideszes előterjesztés általa módosított változatát, mint napirendi pontot önálló előterjesztésként adta be. A miénkkel nem foglalkozott. Sajnos a testület jelenlegi, a nyolcfős koalíció által átírt, szervezeti és működési szabályzata antidemokratikus elemeket is tartalmaz. Ez alapján a polgármester megteheti, hogy az ülés előtt néhány perccel előterjesztést nyújtson be, ellenben egy képviselő által napokkal korábban benyújtott előterjesztést a testület nem tárgyal. Az ülésen a nem fideszes képviselők mindegyike megszavazta azokat a napirendi pontokat,melyek a polgármester helyzetének stabilizálásához elengedhetetlenül szükségesek voltak, ezek után taktikai okból, mint előterjesztő, saját beadványát visszavonta. -Kezdeményezik-e újra az önfeloszlatást? - Elemeztük a 27-ei szavazásokat, s láttuk, hogy több olyan ügyet is, így az intézkedési tervet, megszavazták az eredeti nyolc fős koalíció tagjai - tehát a kiváltak is - melyek a polgármester szempontjából lényegesek. Láthatjuk, hogy a nem fideszes képviselők csoportja most fontos kérdésekben újra együtt szavazott. Ezért feleslegesnek találjuk, hogy újra kezdeményezzük az önfeloszlatást.Jekő Attila, az MSZP önkormányzati képviselője szerint „ha az intézkedési tervet nem fogadja el a testület, akkor nem látnak más utat, mint az önkormányzat feloszlatását. ” Nos ennek lehet olyan aspektusa is, ha a többiek nem fogadják el a tervet, akkor a Fidesz önfeloszlatását támogatja. Valóban Jekő Attila korábban nem kötötte semmilyen feltételhez az önfeloszlatást. Amikor ezt megtette, máris elfogadták az intézkedési tervet. Történt még egy érdekes dolog a zárt ülésen - ez nem sért személyiségi jogot - az intézkedési terv vitájában. A városvezető koalícióból kivált egyik képviselő, Nagy Róbert azt indítványozta: az intézkedési tervet csak akkor fogadja el a testület, ha a polgármester garanciát ad arra, hogy további két alpolgármester megbízatását visszavonja. Ebben a formában szavazták meg az intézkedési tervet. Tehát a polgármesternek meg kell tennie ezt a lépést. Ha ez megtörténik, akkor olyan fordulat állhat be az önkormányzatban, hogy talán lesz egy, vagy két képviselő, aki megérti álláspontunkat: csak stabil városvezetés tudja a települést irányítani. - Önök közül vállalna bárki alpolgármesteri posztot? - A jelenlegi felállásban nem! Nem vagyunk hajlandóak Gyovai úrnak asszisztálni a város pénzügyi tönkretételében. Medveczky Attila 2011. július 7.