Magyar Fórum, 2015. január-június (27. évfolyam, 1-26. szám)

2015-01-01 / 1. szám

4 KÜLGAZDASÁG Ne csak beszállítók legyenek a kis-és középvállalkozások Minél több kedvezményes exportösztönző hitelt szeretnénk biztosítani a kkv-szektornak Milyen meggondolásból indították el az Ex­portra fel! elnevezésű programsorozatot, és előtte születtek-e a témában különböző­ tanulmányok? - Természetesen, a tanulmányokon, elem­zéseken kívül lényegesebb, hogy átfogó, min­denre kiterjedő stratégia született külgazda­sági szempontból, hogy bemutassa, Magyar­­ország szeretne élni exportlehetőségeivel. A bruttó hazai termék (GDP) nagysága össze­vethető az exportunk nagyságával. A KSH adatai szerint 2014 első félévében ez az arány meghaladta 96%-ot. Ez azt mutatja, hogy annyira lényeges a magyar gazdaság számá­ra az export, hogy vétek lenne figyelmen kí­vül hagyni jelentős gazdasági, főleg külgaz­dasági döntések meghozatalakor. Már júni­usban átalakult a Külügyminisztérium, Kül­gazdasági és Külügyminisztériummá, és olyan új struktúra jött létre, amelynek a kifejezett célja az exporttevékenység javítása. A kis- és középvállalkozások sajnos nagyon alulrep­rezentáltak az exportban: a teljes magyar ex­port 15-20%-át bocsátja ki a kkv-szektor, melynek növelése kiemelt kormányzati szán­dék különös tekintettel arra, hogy a munka­­vállalók 73%-át ők alkalmazzák. Ez igen nagy kitettséget jelent, mert túlságosan is függ a magyar GDP a nagy, multinacionális válla­latok exportjától, és ezért is szükséges, hogy a kis-és középvállalatokat minden elérhető eszközzel segítsük. Az új struktúrájú Kül­gazdasági és Külügyminisztérium illetve a hozzá kapcsolódó háttérintézmények is most kifejezetten ezt a célt szeretnék elérni. Ezért indítottuk el az Exportra fel! exportfejleszté­si fórumsorozatot is, amelynek célja a kkv­­k külpiacra lépésének ösztönzése. Kérem, részletezze a struktúra elemeit, és a háttérintézmények feladatait.­­ A minisztériumon belül elsősorban azt vettük figyelembe, hogy az eddigi „klasszi­kus” diplomáciai feladatok mellett kulturá­lis diplomáciával és külgazdasági diplomá­ciával is foglalkoznunk kell. Azért, hogy se­gítsük a külképviseleteket ebben a „többlet­­munkában”, minden egyes külképviseletre - így főkonzulátusra, nagykövetségre - kül­gazdasági attasékat küldünk, hogy nemzet­közi külkereskedelmi tapasztalattal rendel­kező szakemberek segítsék a munkát a kül­képviseleteinken. A nagykövetek részére is egyértelmű, hogy a nemzetgazdasági érde­kek képviselete az egyik legfontosabb felada­tuk, amellett, hogy természetesen a „klasszi­kus” és a kulturális diplomácia képviselete továbbra is nagyköveti feladat marad. Emel­lett a háttérintézmények is az új külügyi és külgazdasági struktúrát segítik. A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) kifejezetten a nagybefektetők Magyarországra vonzásá­val foglalkozik, bemutatva a kedvező hazai befektetési környezetet, az adórendszert, az ipari parkokat, a szakembergárdát, a szakis­kolai, az egyetemi hátteret, ahogyan azt is, hogy milyen finanszírozások szükségesek a külföldi beruházásokhoz. A Magyar Nem­zeti Kereskedőház Zrt.-nek kettős feladata van: egyrészt felméri és megpróbálja minél pontosabban beazonosítani azokat a magyar­­országi kis-és középvállalkozásokat, amelyek exportképes árut vagy szolgáltatásokat kí­nálnak, vagy már exportálnak; másrészt se­gítséget nyújt abban, hogy ezek a szolgálta­tások és termékek eljussanak a nagyvilágba. A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. jelen­leg már 22 külföldi képviselettel rendelke­zik, év végére 25 iroda fog működni, és 2015 végére 45-50 -re szeretnénk emelni ezt a szá­mot. A Kereskedőház segítséget nyújt a kkv­­k számára piacok, ügyfelek felkutatásában, segít a nyelvi akadályok leküzdésében, a szer­ződések, az üzleti tervek megírásában, s fel­veszi a kapcsolatot a helyi kamarákkal. Te­hát ügynökszerepben próbálja a magyar kis- és középvállalkozás sikerét elősegíteni. Eh­hez tudnia kell azt, hogy mely cégek termé­keit, szolgáltatásait lehet külpiacokra szállí­tani mennyiségi és minőségi volumenben. A cél, hogy minél hamarabb beazonosítsuk azt a 3-4 ezer kis-és közepes vállalatot, ame­lyek már ma is tudnának exportálni, vagy exportálnak is, és ezt a számot szeretnénk megháromszorozni a következő 4-5 évben. A siker érdekében a Kereskedőház tovább­képzéseket szervez, de együttműködik fel­sőoktatási intézményekkel is, illetve a nagy­­vállalatok know-how-ját, tudását próbálja felhasználni ahhoz, hogy minél jobban, és minél nagyobb számban váljanak exportké­pessé a kis-és középvállalkozások. A harma­dik háttérintézményünk az Eximbank, amely­nek célja, hogy a magyar exportőrök számá­ra hatékony finanszírozási és biztosítási konst­rukciókat szolgáltasson. Ez a bank nyújtja az eddig felsorolt feladatokhoz a pénzügyi szolgáltatásokat, így azokhoz a projektek­hez, melyeket beazonosít a HIPA, a Keres­kedőház vagy közvetlenül a minisztérium, az Eximbank nyújt kreatív eszközökkel tá­mogatást. Célunk az, hogy a kis-és középvál­lalkozók minél több kedvezményes hitelhez jussanak, és bátran merjenek vállalkozni. A minisztérium és az EXIM szervezésében meg­valósuló Exportra fel! elnevezésű exportfej­lesztési fórumsorozat keretében kilenc olyan vidéki városban adunk tanácsot a kkv-knak, ahol a banknak már fiókja működik, vagy hamarosan nyílni fog. Először Győrött tar­tottunk ilyen programot, utána pedig Nagy­kanizsán. 2015 első negyedévében folytatjuk a sorozatot, hogy minél több kis-és közép­­vállalkozóval megismertessük a felvázolt le­hetőségek tárházát. Azoknak a kkv-knak, amelyek exportképes termékeket és szolgál­tatást állítanak elő, meg kell erősödniük, hogy ne csak a nagyvállalatok beszállítói le­gyenek. Emellett bátorítani kell azokat a kkv­­kat, amelyek nem is gondoltak még arra, hogy exportáljanak. Említette az Eximbank szerepét, viszont azt tapasztalom, hogy a gazdasági világválság óta tíz­szer is átgondolja valaki, hogy­ hitelt vegyen föl.­­ Az Eximbanknak nagyon széles a port­foliója, és így nagyon sokrétű termékpalet­tát biztosít a kis-és középvállalkozóknak, így magyarországi befektetést finanszíroz, de a leendő vásárlót, a külföldi piacon lévő céget is segíti vevőhitellel annak érdekében, hogy a magyar terméket megvásárolhassa. Az Ex­imbanknak, mint állami tulajdonú pénzin­tézetnek nem a profittermelés a lényege, ha­nem a jó hitelek kihelyezése, alacsony kama­tokkal. Az átlag kamat az elmúlt években 1,99%-os volt euróban. Szeretném hangsú­lyozni, hogy a külgazdasági célok megvaló­sítására és az export fejlesztésére soha nem állt még rendelkezésre ennyire szinergista, összefüggő struktúra, amely hatékonyan, úgy­nevezett egyablakos módszerrel segít a kis- és középvállalkozóknak. Exportösztönző programot indított a kormány az exportképes árukat és szolgáltatásokat előállító kis- és közepes vállalkozá­sok (kkv-k) támogatására. Dr. Szabó László külgazdasági és kül­ügyminiszter-helyettes, a magyar munkaerő közel kétharmadát a kkv-k foglalkoztatják, míg az ország exportjának nagy részét a nagyvállalatok adják. Ezen a helyzeten szeretne változtatni a kormány. Dr. Szabó László Az Oppenheimer család uralta a XX. század elején az afrikai gyé­mántbányák nagy többségét. Op­­penheimerék találmánya, hogy az újonnan felfedezett bányákból gya­korlatilag korlátlan mennyiség­ben kitermelhető gyémántokból mindig csak annyit dobtak piac­ra, amennyi garantálta, hogy egy esküvői gyűrűbe való átlagos gyé­mánt ára valahol 2000 dollár kö­rül mozogjon. Annak ellenére, hogy a gyémánt az egyik legna­gyobb mennyiségben rendelkezés­re álló drágakő, tehát unikális jel­legről Oppenheimerék nélkül nem beszélhetünk, a drágakő értéke az­óta is stabil. Az akkor teljesen új­szerű marketing mellett, például, hogy jelentős összegeket fizettek filmeseknek, hogy az éppen aktu­ális filmben a hősszerelmes gyé­mántgyűrűt ajándékozzon kedve­sének, Oppenheimerék áru-vissza­tartási technikája több aggályt is felvet, különösen, hogy a gyémánt­kereskedelem éppen ezért jelen­tős konfliktusok és népirtások oko­zója lett. De a messzi afrikai bányákról és amerikai piacokról jöjjünk köze­lebb hazánkhoz. A másik fontos széntartalmú anyag, a kőolaj árá­nak kialakításakor, úgy látszik, új­ra Oppenheimerék technikáját al­kalmazzák a világ nagy elosztói. Máskülönben nehezen magyaráz­­hatóak az elmúlt hetek történései. Az amerikai döntéshozók több szempontból is fontosnak tartot­ták, hogy az olaj ára leessen. Egy­részt az Iszlám Állam nevezetű agyrém kezébe került olajkutak termeléséből keletkező bevételt akarták minimalizálni. Bár nehéz elképzelni, hogy a feketén, és nyil­ván jócskán áron alul értékesített olajból valóban akkora bevételre tenne szert az Iszlám Állam, hogy finanszírozni tudja a már két or­szágra kiterjedő háborúját, amit lényegében mindenki ellen vív. De mégis, a hivatalos magyará­zat szerint a feketepiac felveszi a Az olaj ára gigantikus mennyiségű olajat, és bizonyára fantomtankereken el­juttatja a felhasználókhoz, ezért a drasztikus olajárcsökkenés elvileg kihúzza a talajt a dzsihadisták alól. A másik fontos olajár csökken­tő érdek, hogy az oroszok az előb­binél nagyságrendileg nagyobb olajtermeléséből származó bevé­teleit minimalizálják. Ez része an­nak a hidegháborúnak, mely az amerikaiak ukrajnai akciója és Uk­rajna lángba borulása óta határoz­za meg az orosz-amerikai viszonyt. Az amerikai forgatókönyv szerint Oroszország térdre kényszerítése gazdasági eszközökkel történne. Egyrészt a befektetései alapok mozgatta dollár százmilliárdok beve­tésével hiperinflációt idéznek elő Oroszországban, másrészt az olaj árá­nak mesterségesen alacsonyan tar­tásával az oroszok legfőbb bevéte­li forrását próbálják csökkenteni. Persze azonnal felvetődik, hogy miért gondoljuk ezt a drasztikus árcsökkentést mesterségesnek? Nem mesterséges, tehát piaci alapú olajáresésről akkor beszél­hetnénk, ha valami okból az olaj­felhasználás csökkenne, vagy va­laki hatalmas mennyiségű olajat dobna piacra. Kinek van annyi olaja, hogy azzal levigye a világ­piaci árát? Nyilvánvalóan az olaj­termelőknek. De vajon nekik mi érdekük lenne az árcsökkenésben. Nyilván semmi, boldogan alkal­maznák Oppenheimerék jól bevált visszatartását, hacsak a világ leg­nagyobb katonai, és egyelőre még legnagyobb gazdasági erejével ren­delkező állam oda nem szól. Az odaszólás ténye azonban komoly kérdéseket vet fel. Ha egy amerikai stratégia cél ér­dekében drasztikusan lehet csök­kenteni az olaj árát, akkor az fel­veti az árképzés piaci jellegének hamisságát. Azaz az elmélet, mi­szerint a piaci viszonyok, a kíná­lat és a kereslet viszonya határoz­zák meg az olaj árát, egyszerűen nem igaz. Márpedig az olaj ma a világgaz­daság egyik legfontosabb tényező­je, összességében a legfontosabb energiahordozónk. Innentől önálló piaci mechaniz­musokról, a piac önszabályozásá­ról, a kínálat és kereslet viszonyának meghatározó erejéről lénygében csak elméleti síkon beszélhetünk. A gyakorlat egészen más, inkább az utasításos gazdálkodásra, mond­juk a tervgazdaságra emlékeztet. Ennek a ténynek ma Magyarorszá­gon óriási jelentősége van. Ugyan­is a korrupcióvád és a demokrácia­deficit számonkérése mellett, ez a vád, tehát, hogy a kormány beavat­kozik az oly üdvözítő szabad pia­ci mozgásokba a legdöntőbb az Or­­bán-kormány ellen kreált bűnlajst­romban. De vajon milyen alapon tekint­hetők Orbánék piackorlátozó - bár inkább erővel való visszaélést tiltó - intézkedései bűnnek, és miért te­kinthető jogosnak az Obama admi­nisztráció olajmutyija? csórja Magyar FortiM 2015. január 1.

Next