Magyar Grafika, 1978 (22. évfolyam, 1-6. szám)

1978 / 1. szám

Lengyel Lajos útja Rényi Péter Az avantgarde-tól a korszerű alkalmazott művészetig, az „izmusok” görögtüzes sistergéstől és forradalmi robbanások zajától kísért jelentkezésétől (a század­­forduló után) napjaink építészetének, fogyasztási és ipari termékeinek formavilágához, ahhoz az eszté­tikai környezethez, amelyben a 20. század harmadik harmadának embere életének javarészét leéli - Len­gyel Lajos a magyar avantgarde-nak az a képvise­lője, akinek pályája mintegy klasszikus hazai példá­ja ennek a folyamatnak: oeuvre-jén, művészetének alakulásán szemléletesen bemutatható e művészeti irányzat útja. Lengyel Lajosra még közvetlenül hatottak a magyar­­országi avantgarde primer irányzatai, ugyanakkor alkotói tevékenységét - szinte teljes egészében - az alkalmazott grafika területén fejtette ki; útja tehát nemcsak az avantgardista művészére, hanem a mo­dern alkalmazott művészet művelőjére is jellemző. Betűszedőként egy vidéki nyomdában, Makón kezdte pályáját, az első világháborút követő évek­ben. Apja cipészmester volt, közvetlen környezeté­ből tehát nem szerezhette azokat a grafikai szakmai és művészeti ismereteket, amelyek már első munkái­nál feltűnnek; a szülői ház iparos-kézműves tradí­ciója azonban arra adott indítékot a kezdő segédnek, hogy keresse a lehetőségeket önmaga továbbképzé­sére. Amikor feljött Pestre, ahol akkoriban igen ne­héz volt munkaalkalmat találni, főként ez az ambíció fűtötte; a bizonytalanabb egzisztenciális helyzetet is vállalta, hogy láthasson és tanulhasson. És a szo­cialista munkásmozgalom, a baloldali munkás­értelmiségi körök művészeti önképző mozgalmaiban erre nyílott is lehetősége. A környezet, amelybe a fogékony és minden újra figyelő fiatal munkás került, alapvető szerepet ját­szott szemléletének és művészetének kialakulásában. Első tanítóinál, a nyomdaipari továbbképző tanfo­lyamok akcidensszedőinél, Kun Mihálynál, Wankó Vilmosnál, az ólommetsző Dukai Károlynál hama­rosan elsajátította a mesterség fogásait, precizitását, gondosságát. Stiláris kultúrájuk azonban nem elé­gítette ki: a modernkedő népieskedés, az eklektikus és külsőleges díszítgetés, amely munkáikat jelle­mezte, idegen maradt számára. S az idegenkedést csak fokozta, hogy új utakat kereső fiatal festőkkel, belső építészekkel került össze, elsősorban Schubert Ernővel, a festővel, aki már akkoriban iparművé­szettel, textil- és bútortervezéssel foglalkozott; vele vitatta meg éjszakába nyúló beszélgetésekben első igényesebb munkáit. Szoros kapcsolatok fűzték Juhász Lászlóhoz, a belső építészhez is. Schubert mellett Kepes György és Korniss Dezső voltak festő barátai - mindhárman volt Csók-tanítványok -, akiknek politikai magatartásuk és esztétikai állás­­foglalásuk miatt hamarosan meggyűlt a bajuk a Képzőművészeti Főiskola konzervatív vezetőivel. Az együttesbe tartozott még Trauner Sándor is, aki később mint film-díszlettervező szerzett nevet. Ezek a művészek különböző fokon és módon, de mindnyájan az avantgarde-hoz kapcsolódtak, leg­inkább a Bauhaushoz. Kepes György, mielőtt ki­ment Angliába, majd az­ Egyesült Államokba, dol­gozott is a Bauhaus egyik berlini utódjánál, Moholy- Nagy berlini műhelyében. E kapcsolatok révén ke­rült össze később Lengyel Moholy-Nagy Lászlóval is, a fotomontázs, a fotogram, a modern fény- és filmtechnika úttörőjével, aki Gropiusszal együtt a Bauhaus egyik alapítója volt. Lengyelnek több íz­ben is alkalma volt az időnként Budapestre látogató Moholy-Nagynak bemutatni munkáit és meg­hallgatni tanácsait. Moholy és a Bauhaus reá gyakorolt hatását csak erősítette a Kassák vezette Munka­kör, amelyben Lengyel aktívan részt vett, és amely az avantgarde sokféle irányzatát ápolta, de egészében és leginkább mégiscsak a Bauhausszal rokonszenvezett. Némi ha­tással volt grafikai munkásságára Kassák képarchi­tektúrája is. De, mint érdeklődése is tanúsítja, Len­gyel nem volt sohasem doktrinér bauhausista; ha első írásaiban ismételgeti és a dessauiak funkciona­­lista teóriáit, mind munkájában, mind tájékozódásá­ban érezni lehetett más törekvéseket is. Még abban is, hogy figurális rajzot tanult. Goldmann György, a később mártírhalált halt kommunista szobrász tan­folyamát látogatta. Ebből az időszakból megmaradt

Next