Magyar Grafika, 2004 (48. évfolyam, 1-8. szám)

2004 / 1. szám

és a biztonsági nyomatok terén várható, beleértve a védett címke- és csomagolóanyag előállítást is. Az előadó szerint - túlélési célból - a siker titka az alábbiakban kereshető A gyártás hatékonyságát kell jelentősen fokozni. A konkurens cégnél 2-3%-kal alacsonyabb ár­képzéssel kell operálni, ami rövid távon ugyan fáj­dalmas lehet, de hosszú távon biztosan megéri. A cégadminisztrációra fordított költség az ipari átlag alatt legyen legalább 2-3%-kal. „Tanulékony szervezetet" kell kinevelni és fenn­tartani! Óriási hiba lenne sajnálni a humánerőforrás beruházásra, oktatásra, felnőttképzésre fordított pénzeket! Néhány más hozzászóló véleménye Bár úgy szoktuk meg, hogy a nyomdász dolga csak az, hogy a papírra a megfelelő időben és a megfelelő helyre a megfelelő festék megfelelő mennyisége kerüljön, újabban már más média­hordozóra is dolgozik a nyomda. Például CD­­ROM kiadványok előállítása céljából. Ez is része a jövőnek, benne a CMP-nek. A fokozódó verseny gyakran kritikus helyzeteket tud teremteni. Iparunk ma legfőbb gondja az, hogy az azonos körülmények hatására minden nyomdász kvázi egyforma szemléletűvé vált, és minden megren­delő szintén egyforma mentalitású, de nyomdá­szok és megrendelők teljesen különböző hullám­hosszon vannak, ugyanarról teljesen másként gondolkodnak, ami nagy baj! Képletesen szólva „a négerek között négernek lenni nem bolt", azaz csak olyan nyomdász szá­míthat a gyors sikerre, aki alapvetően mást tud nyújtani, mint a többi. Egyre inkább kiderül, hogy az új kifejlesztésű technológiák ennek ellene dol­goznak, és az egységesítés irányába tolják el az ipart. Minden látszat ellenére várhatóan ide jutunk majd a hibridtechnológiával is. Amíg csak keve­seknek van ilyen eszközük, addig azok a menők. Egyre nehezebb lesz „másnak" lenni, a többiektől eltérőt nyújtani. Egy idő után aztán rá kell döb­bennünk, hogy kezdhetjük a kutatást a még újabb megoldások után! A paneldiszkusszió során elhangzott hozzászólá­sokból A vállalat-összevonások és -bekebelezések tapasz­talható következményei Ez a jelenség szintén a globalizáció egyik „áldása". A multinacionális, a határokon gátlások nélkül át­nyúló, túlkínálattal, árletöréssel, létszámcsökken­téssel, alacsony bérszinttel, gyárbezárással, de ha érdekük úgy kívánja bérfelsrófolással operáló transznacionális nagyvállalatok (multik, transzik) terjeszkedésének az egyenes következménye, ami alól - úgy tűnik - senki nem vonhatja ki magát. „2002 óta a nyomdaiparban is egyre jobban dívik a másik felfalása, bekebelezése - mondja Harris DeVese. - A következmény: egyre kisebb számú, egyre nagyobb gazdasági potenciállal rendelkező cég marad talpon. Következésképpen a globális nyomdaiparban is egyre többen jelentenek cső­döt." Várhatóan ez a tendencia 2004-ben is foly­tatódik. A vállalatóriások, vállalatbirodalmak könnyebben vészelik át a gazdasági recessziót. Az is igaz viszont, hogy bukásuk, csődjük - a dominó­effektus révén - jól működő iparokat, nemzetgaz­daságokat képes magával rántani! Ha az adott országban, ahonnan eddig folyamatosan kimen­tették a saját hasznot, vagy (mint pl. hazánkban is) ha rájuk nézve kedvezőtlenné válnak a körülmé­nyek, az adózási előírások, akkor szó nélkül és hir­telen kivonulnak, nem törődve a következmé­nyekkel. Ez szomorú dolog, de számukra a túlélés igen hatékony eszköze! Az ő számukra, de nem az ott maradt, vagy egyik napról a másikra bezárt kisebb üzemek utcára rakott dolgozói számára. A jelszó a Print On Demand Ez határozza meg a jövő piacait. Pesko szerint, két éven belül a nyomdai munkák átlagos átfutási ideje huszonnégy órányira csökken. Az ún. last minute (kb. jelentése: utolsó pillanatban hozott) típusú munkák és azok a nyomdák vezetnek majd, akik ezt rutinszerűen, nyereséggel képesek csinálni. Még egyszer a megszemélyesített nyomtat­ványokról A perszonalizácó műszaki lehetőségének előnyeit senki nem vitatja. A digitális technika ezt lehetővé teszi ma már bárki számára. A hibridgépeket szinte erre a célra találták ki. Mégis, szinte min­denünnen olyan híreket kapunk, hogy ahol ilyen kapacitást hoztak létre, az ott kihasználatlan marad. A megrendelők még nem szoktak rá, nem ismerik fel a benne rejlő előnyöket, vagy nincs ötletük. Felteszem a kérdést: ki határozza ma meg a di­gitális nyomtatványokkal szemben támasztott

Next