Magyar Hirlap, 1929. március (39. évfolyam, 50-73. szám)
1929-03-01 / 50. szám
Péntek" HAPILAP 1929 március 9. 3 Budapestről csütörtök dél óta nem indítanak vonatot Bécsbe Hófúvás és orkán akadályozza az osztrák vonalon a magyar vonatok átvételét Az Államvasutak igazgatóságától február 28-án az esti órákban vett értesülés szerint a Hegyeshalom—Zurány (Zurndorf) állomások között osztrák területen fennálló nagyméretű hóakadályok miatt a 27-én, szerdán éjjel 23 óra 30 perckor Budapestről Bécsbe indított 10. számú gyorsvonat az esti órákban még Zurány előtt a nyílt vonalon el van akadva.A kiszabadítására irányuló intézkedések eddig nem vezettek eredményre. A 28-án reggel Győrből indított 840. és 842-es számú személyvonatok, valamint a Budapestről reggel indult 2-es számú bécsi gyors és a 72-es számú személyvonat még Hegyeshalmon állanak. Minthogy az osztrák vasút egyelőre semmiféle vonatot nem vesz át, ezért a ma délután 13 óra 15 perckor esedékessé vált 4-es számú bécsi gyorsvonatot Budapestről nem indították. A 6-os számú gyorsvonatot pedig 16 óra 25 perckor csak Hegyeshalomig indították. A MÁV vonalain Győr—Szombathely között a forgalmat, ugyancsak hóakadályok miatt,korlátolt mértékben tartották fenn. A hegyeshalom—porpác—oroszvári és a pápa—bánhida—csornai, végül a zalabér—sárvár—visi vonalakon a hófúvásban elakadt vonatok miatt a forgalom ez idő szerint szünetel.A hóakadályok elhárításán mindenütt erősen dolgoznak. A munkálatokat azonban megnehezíti az elmúlt éjfél óta tartó erős szélvihar, amely a 27-én esett friss havat, továbbá a már részben összefagyott, de újból feltépett régi havat is erősen hordja. Ez természetesen nagymértékben hátráltatja a munkálatok véghezvitelét. Az Államvasutak késő éjjel még azt is jelentik, hogy a csütörtök esti 10. számú gyorsvonat, amelynek 23 óra 30 perckor kellett volna indulnia Bécs felé, nem közlekedik, mivel az osztrákok nem vesznek át semmiféle vonatot. A Duna-Száva-Adria Vasút igazgatósága viszont azt közli, hogy hófúvások miatt a Nagykanizsa—Ágfalva országhatári vonalán Szombathely és Sopron között a személyszállító vonatok csak hóeke előreküldésével közlekedtek, aminek következtében a személyszállító vonatok fél órától három óráig terjedő késést szenvedtek, így a bécs— nagykanizsa—zágrábi gyorsvonat három órát késett. A Székesfehérvár—komáromi vonalon a Komáromból 12 óra 15 perckor elindult 713. számú vonat Ászár és Kisbér állomások között a hóban elakadt. A kiszabadítási munkálatok folyamatban vannak. Ennek következtében ma Kisbér és Komárom között a 226. és 715. számú vonatok elmaradtak. A vasúttársaság többi vonalain semmiféle forgalmi akadály nincs, teljesen betemette a pályatestet, úgyhogy a forgalmat be kellett szüntetni. Brünn és Lundenburg között az elmúlt éjszaka a pálya megtisztításán dolgozó katonák között súlyos szerencsétlenség történt. Az egyik vonat lépcsői elütöttek négy katonát, akik súlyosan megsebesültek. Lipcséből jelentik: Az elmúlt éjszaka egész Közép-Németországban óriási hótömeg hullott alá. A vasútforgalomban súlyos zavarok állottak be. A drezdai lipcsei személyvonat tegnap este elakadt a hóban s utasait csak csütörtökön délben tudták tovább szállítani egy segélyvonattal. Bázelből jelentik: A fagy hullám ismét ellepte egész Svájcot. A hőmérséklet ma reggel mindenütt stoH im fimyc£,31(V 11 MEDICINAL 10 fok mínusz alatt mozgott s többhelyütt 14—16 fokos minimumot is mértek. Az ország legnagyobb részében esik a hó. Szokatlan erejű hóvihar tombol Borsod megyében Miskolcról jelenti a Magyar Hírlap tudósítója. Csütörtökön reggel óta egész Borsod vármegyében és Miskolcon ezen a vidéken egész szokatlan erejű, hóvihar tombol. A hóvihar megnehezítette, sőt egyes vonalakon teljesen megakasztotta a vasúti közlekedést s nem egy községet teljesen elvágott a világtól. A legsúlyosabb akadályok a miskolc— mezőcsáti vonalon merültek föl. A reggel 7 óra 26 perckor Miskolc felé induló személyvonat, amely zsúfolásig telve volt utasokkal, Szalonta és Mezőkeresztes között elakadt s még a késő esti órákban sem sikerült az elakadt vonatot a kiküldött segítő szerelvényekkel helyéből elmozdítani. Az utasokat mozdonyból és kocsiból álló szerelvényeken szállították be Miskolcra. A Miskolcról Mezőcsátra induló vonat Nyékládházáról visszatért, mert a hófúvás miatt helyenként 2—3 méter magas hótömegek lepték el a síneket. Hasonlóképpen teljesen meg kellett szüntetni a délutáni órákban a forgalmat a Miskolc—Hidasnémeti és Miskolc—Tornanádaska vonalon. Akadályok vannak a Szerencs—Miskolc és Szerencs—Sátoraljaújhely vonalakon is, ahol csak a gyorsvonatot indították el, míg a személy- és tehervonatokat ki sem engedték az állomásról. A vonatok leállása miatt többszáz iskolásgyermek rekedt az állomáson. Ezeknek az egyik váróteremben rendeztek be hálóhelyet az éjszakára és élelmezésükről az állomásfőnökség gondoskodik. Az országúti közlekedés is szinte teljesen megszűnt. Egyes községek teljesen el vannak vágva egymástól, mert az utakat 34 méteres hó borítja. A Miskolctól Szerencs felé vivő országúton se autón, se kocsin nem lehet közlekedni, lóháton járnak az emberek. A Bükk aljában lévő községekkel nincs semmiféle összeköttetés, errefelé a hóvihar még a telefonhálózatot is tönkretette. A hóvihar még a késő esti órákban is tovább tart. Az egész nap tartó hóviharnak tulajdonítják, hogy igen sok autó, amelynek a nap folyamán kellett volna Miskolcra befutnia, nem érkezett meg s valószínűleg valahol az országúton vagy valamely útbaeső helységben elakadt. Orkán egy veszprémmegyei községben Vinár, veszprémmegyei községből jelentik. A községben éjfél óta orkánszerű vihar dühöng. Az összes közlekedési útvonalakat a hófúvás teljesen elzárta, aminek következtében a vonatok sem közlekedhetnek. Egy vonat reggel óta budapesti utasaival együtt Marcalgergelyi határában a nyílt pályán vesztegel. A Duna és a Tisza vízállása A földművelésügyi minisztérium vízrajzi osztálya jelenti. A Duna az osztrák határtól Újvidékig lassan árad, lejjebb apad, vízállása alacsony és a legnagyobb árvizet jelentő tíz hidrográdhoz viszonyítva seholsem lépi túl az öt hidrográdot. A jég az egész szakaszon áll, torlasz még sehol sincs, mert torlasz csak a jégzajlás megindulása után képződhet. Dunaföldvár körül a nagytömegű álló jég a víz lefolyását hátráltatja és ennélfogva a vízállás itt magasabb, mint az alatta levő szakaszon. A Tisza vízállása igen alacsony és sehol sem lépi túl a három hidrográdot. A jég itt is a folyó egész hosszában áll. Milyen magyarországi utak járhatók automobilon? A Magyar Touring Club közli: Az utakon a legtöbb helyen már nem ütköznek legyőzhetetlen akadályokba a gépkocsik. Rendszeres gépkocsiközlekedés azonban még csak egyes útszakaszokon indult meg. A Budapest—Cegléd—Szolnok, valamint Szolnok—Nagykőrös és Budapest— Lajosmizse—Kecskemét vonalakon az utak egy kocsinyom-szélességben járhatók, a kikerülés azonban az olvadó havon lehetséges. Budapest—Vác, valamint Budapest— Nagykáta—Jászberény útvonalakon a kitérés nem mindenütt lehetséges. A kalocsai út csak Dunaharasztiig, a székesfehérvári csak Érdig járható. Hóviharok egész Közép-Európában Prágából jelentik: Csehszlovákiában, Morvaországban és Sziléziában az elmúlt éjszaka mindenütt erős hóvihar dühöngött, amely a vasúti közlekedésben súlyos zavarokat okozott. Több vonalon teljesen be kellett szüntetni a közlekedést s a vasútigazgatóság a katonai hatóságokhoz fordult segítségért. A vonatok horribilis késésekkel érkeznek Prágába. A pozsonyi gyorsvonat például, amelynek ma reggel fél 9 órakor kellett volna Prágába érkeznie, 10 órás késéssel este fél 7 órakor jött meg. Prága és Oderberg között a hófúvás több helyütt Pilsudszky tábornagy lopással és csalás az előző lengyel kormányokat „A szejm tanácskozási módja buta és haszontalan“ Varsóból jelentik. A szejm költségvetési bizottságában ma váratlanul megjelent Pilsudszky tábornagy is és másfélórás beszédben a szejm ellen súlyos vádakat emelt. — Eddig — mondotta — nem vett részt a vitában, mert a szejm tanácskozási módját „butának“ tartja és azonfelül „haszontalannak“. Ehhez járul még, hogy a szejmben ismételten megtámadták a lengyel hadsereg tisztikarát és neki, mint tábornagynak az ilyen támadásokra nem beszédekkel, hanem tettekkel kell válaszolnia. Pilsudszky ezután a hadügyminisztérium költségvetését védelmébe vette, mondván, hogy a hadügyminisztérium annyira takarékoskodik, mint a korábbi kormányok alatt sohasem. Régebben a hadügyminiszter ,,gyalázatosan" gazdálkodott. Az elmúlt évek jobboldali kormányai mást sem tettek, mint loptak, csaltak és sikkasztottak, úgyhogy a szejm most nagyon rosszul teszi, ha az ő L-ni-m ínjának pénzügyminiszterét vonja felelősségre. Éles hangon fordult szembe a tábornagy a szejmnek azzal a kívánságával, hogy a belügyminisztérium titkos rendelkezési alapját töröljék a költségvetésből. A szejm nagyon jól tudja, hogy ez a rendelkezési alap, főleg a kémszervezetek leküzdésére szolgált A világnak egy országában sem kémkednek annyit, mint Lengyelországban. A képviselők azáltal, hogy ezt a rendelkezési alapot törlik a költségvetésből, szolidaritást vállalnak a kémekkel. Pilsudszky beszédét a többséghez tartozó képviselők nagy tapssal fogadták, különösen a beszédnek végső passzusát, amelyben Pilsudszky beismeri, hogy a parlament elleni kritikája túllépi a parlamenti szokásokat. A tábornagy beszéde óriási feltűnést keltett. Azt hiszik, hogy a diktátor most már végleg le akar számolni az engedetlen képviselőházzal. „haszonta Csatornabúvárokkal akadályozzák meg Budapesten az esetleges csatorna-robbanásokat Az utóbbi időben Londonban és más külföldi városban katasztrofális robbanásokat okozott a csatornák mérges gázokkal telített levegője. A mérges csatornajégnek a múlt héten Budapesten is két halálos áldozata volt és ezért a főváros út- és csatornázási ügyosztálya a hasonló szerencsétlenségek megakadályozására megtette a szükséges intézkedéseket. Mindenekelőtt elrendelték a csatornahálózat állandó és gyakori szellőztetését, amely az aknákon át történik. Gondoskodás történt aziránt is, hogy a szellőztetés éjjel legyen, amikor az utcán kevesen járnak. Elrendelték továbbá, hogy a jövőben a lakóházak csatornabekötését csakis hatósági személyek végezzék, mert ha ezt a munkát felületesen végzik, akkor a csatornahálózatban később súlyos zavarok támadnak. A kerületi mérnökök ellenőrzik ugyan a bekötéseket, de csak külsőleg, míg a csatorna belsejében nem ellenőriz senki. Emiatt fordult elő aztán az, hogy a bekötés hanyagul történt és csatornabeomlás következett be. A főváros most kötelezővé teszi, hogy minden csatornabekötést jelentsenek be a csatornázási ügyosztálynak, amely azután búvárjaival benn a csatornában ellenőriztet, hogy jól történt-e az elkészítés. Erre szükség van azért is, mert hozzá nem értő emberek az ilyen munkánál nemcsak a közcsatornákat rongálják mos? dp mmsértll A közeljövőben tehát csatornabúvárok ellenőrzik a robbanó és mérges gázokkal teli hálózatot, hogy elejét vegyék a csatorna-katasztrófáknak. A földalatti közművekről egyébként most katasztert fognak készíteni és Budapest csatornatérképe már készen is van. Ezt írói vetik a víz-, gáz- és kábelhálózatra vonatkozó térképek. Jelenleg az a helyzet, hogy, minden úttest-felbontás ötletszerűen történik s nem tudni előre, hogy az ember milyen közműbe ütközik. A központi csatornaszivattyútelep újjá-építési munkálatai is folyamatban vannak s a telepnek külön érdekessége lesz a szennysvízkamarák berendezése, amelyekben az iszapot kétszeri láncrostély szállítja fel és a szennyvíz teljesen tisztán, átszűrve ömlik a Dunába. A láncrostélyiszapból viszont trágya lesz, amelyet mezőgazdasági célokra fog a főváros értékesíteni. A központi csatornaszivattyútelephez hasonló berendezés épül az Andor utcánál, az angyalföldi főgyűjtő számára pedig a Rá,kospatak torkolatánál. A budai főgyűjtőcsatorna a Dunaparton vonul majd végig és két átemelő állomása lesz, az egyik a Pálity téren, a másik pedig a Döbrentei téren. Mindebből az is kiderül, hogy Budapest csatornázása a nagyváros követelményeinek megfelelően modernizálódik.