Magyar Hirlap, 1931. január (41. évfolyam, 1-25. szám)

1931-01-01 / 1. szám

rátörtek" Csfiflenes kivisilis és egyéb áruk FALUS és FODOR csődtömegkiárusítása és mis allalmi árui a cég solt helyiségében! IV. Hajó­ utca 12—14. s7. (Belváros) megkezdődött! A csődtömeg tartalmazott: 5000 méter D. J. Anderson Dij­lenet, skót ostordot, lenvászon, és selyem­sebkendőket, kik­öllórukat, szvettereket, harisnyákét és zoknikat, sifonokat, vász­nakat, stb. Eladásra kérel még külön is hihetetlen élesén: többezer méter ovlord trientin, zelk­, Tolle de Sói, Damast­árik, abroszok, törülközők, pamut és len, alsólepedők és paplan­epedők, silónok és ÁGY­NEMŰ VÁSZNAK stb. Tájékoztató árak: Ja chiftonok és vásznak . . • —-56 P-től la Oxford és zefirek .... 1.18 .. Toile de Sói la női fehérneműre 1.78 „ Nancuk la.................. . . 1.28 „ Jó zoknik és férfiharisnyák . —.78 „ Selyem és batiszt zsebkendők . —.50 „ Gyönyörű gyapji pullóverek stb. 5.50 „ fa lepedővásznak . . . 2.48 1.80 „ Paplanlepedővászon 180 cm sz. 2.88 „ Lenvásznak, damasztárak stb. hihetetlen olcsón! Viszonteladóknak árengedmény. 1931 Itt az újév, itt van újra, Köszönti víg hejehujja, Pohár csendül, zene lendül, A köszvény is láncra lendül. Az ó­év, mint Mvénhedt sztár, Balfenéken kiléphet már. Most kezdik csak jól leszólni A tegnapi hódolói... Az Idő nagy kulisszái közül új sztár fog kiszállni... Csillogó szép, drága, selymes, — Melyikünkbe lesz szerelmes? Kronosz karján is kilibben, S elszorul a vér a szívben ... Milyen karcsú, milyen bájos, Hollywoodi filmszabályos. Csókjait, nézd, hogy dobálja... És a nézőtér csodálja. Pont ilyen volt az elődje, — De ezzel most ki törődnél Lesz-e különb­ékességed?... Bort, búzát és békességet Hozol-e vagy más titok van Modern kézitasakodban? Exportot is hozz borunkhoz S bárhogy illik ez korunkhoz: Örökségül, jaj, ne vedd át Búza mellett a balettát. Békességet ne csak hirdess, Jelszavakban ne csak fürdess. Szűnjön meg a régi átok S tűnjenek el — a plakátok! Szállítsad le az adónkat, Csillapítsd le zord szabónkat, S alperesből — oh, ne vess meg! — Léptess elő felperesnek. Teljesüljön szivünk álma, Kifizetett havi számla, S keresetünk mellé némely Találatot is mellékelj. Rossz embernek ne kegyelmezz, Női nemhez légy figyelmes. Kislánynak adj szép esztendőt. Asszonyokról végy le kettőt. Ne legyen a gond fogyasztó És fogyasszon a fogyasztó. S önmagukat ne fogyasszák,­ Csak kövér nők s bő kisgazdák. Napszámosnőt, nyolc gyerekkel, Ne gyötörj még egy sereggel. Gazdagoknak bő áldást hozz, Sok gyereket szállíts házhoz. Forgalmunkba önts egy kis vért, De vigyázva, nehogy ismét A zálogház legyen zsongó És a színház egyre kongó. A magas politikától Tarts minden jó embert távol. Mert ki egyszer belekóstol, Nem szabadul a gonosztól. Ki miniszter volt, maradjon, Ki filiszter, csak izzadjon. Ki diktátor volt, diktáljon. Míg bolond lesz földi tájon. ... Látod. Újév kisasszonyka, Szivünket mi minden nyomja. Mutatóba tán elég e. ... S most köszöntünk ... Csalj meg, édes! Molnár Jenő •A. HIPLAP Ketten beszélnek Egy dialógus kísérlete a zsidókérdésről Írta: Báró M­ADAR­ASSY-BECK GYULA ELLENZÉKI ZSIDÓ: „Csak a nemzeti gondolatban való maradéktalan egybeforra­­dás hozhat számunkra teljes feloldozást, csak a tiszta nemzeti erkölcsi és társadalmi egység jelenthet sorsunk további alakulásá­hoz egyetemes garanciát.“ Ezt mondta Beth­len karácsonyi cikkében. Te, aki hithít kor­mánypárti vagy­, mit gondolsz, benne vagy ebben a nemzeti egységben vagy nem? KORMÁNYPÁRTI ZSIDÓ: Benne vagyok. Lehetetlen, hogy a miniszterelnök, azmikor a nemzeti egységből ki akarná rekeszteni azt racsonyi cikke vezérmotívumába, ebből a nemzeti egységből ki akarná rekeszteni azt a hazafias és becsületes zsidóságot, amely az ország nagyszerű felépítésének 1867-től 1914-ig egyik legfontosabb pillére volt, amely 1914-től máig a nemzet tragikus sorsá­ban hűségesen és teljes mértékben osztozott, amelynek munkája és tehetsége ma is min­den vele szemben tagadhatatlanul felállított speciális és mesterséges akadály dacára pá­ratlan értéket képvisel és épúgy az ország rettenetesen próbára tett teherbírásának, mint kultúrmunkájának egyik legjelentősebb eleme. ELLENZÉKI ZSIDÓ: Hát én nem tudom, hogy benne vagy-e. De internis non judicat praetor, tehát nem tudhatom, hogy mi volt Bethlen lelkében, amikor ezt a cikket írta. Az utolsó évek, de különösen az utolsó hetek eseményei azonban nem arra mutatnak, hogy a kormány és a„kívülről támogató“ or­­kesztet, amely minden megmozdulását hűsé­gesen kíséri. Veled valami nagyon össze akarna forrni. Emlékezzél csak Gömbös kecskeméti beszédére és a miniszterelnök felszólalására ugyanebben a kérdésben a Házban. KORMÁNYPÁRTI ZSIDÓ: Tudom, hogy Gömbös beszéde kellett hogy vérig sértsen minden önérzetes zsidót, különösen ab­ban a vonatkozásban, amely sem a parlamentben, sem egyebütt nem lett eléggé kiemelve, hogy közvetve, nemes egyszerűséggel megtagadta a zsidók magyarságát. De hidd el, ezt nem­ veszem túlságosan komolyan. Mindenekelőtt olyan nehéz jelenleg a kormány képviselő­jének tapsokat szerezni, hogy már ebből a szempontból kénytelenek szélsőséges jel­szavakat egyes esetekben kilovagolni. Azután semmiféle jogcíme nincs a honvédelmi mi­niszternek arra, hogy a zsidók magyar vagy nem magyar voltát eldöntse. Sokkal mélyeb­ben a magyar fajban gyökerező reprezentán­sai a nemzetnek ezt őelőtte ellenkező irány­ban döntötték el és eldöntötte régen a ma­gyar faj, amely az antiszemitizmus német importcikkével szemben mindig egészséges immunitást mutatott. A zsidók magyarsága túlélte Istóczyt és Verhovayt és túl fogja élni Gömböst is. Végül a magyartalanság vádjá­val szemben ebben az országban nem is va­gyunk rossz társaságban. Ady Endrére gon­dolok, aki „Én nem vagyok magyar?“ című egyik legszebb versének végén azt írja: „Korcsoknak és cifrollkodóknak, Félig­ élőknek, habzó szájúaknak, Magyarkodók­nak, köd­evőknek, Svábokból jött magyaroknak Én nem vagyok magyar?“ ELLENZÉKI ZSIDÓ: És a Vitézi Szék és a polgári házasság törvényének katonai szem­pontból való egyszerű megtagadása? KORMÁNYPÁRTI ZSIDÓ: Sérelem, nagy, súlyos sérelem és ügyetlenség, amelyhez ha­sonlót Ferenc József uralma alatt semmi­féle aktív miniszter büntetlenül nem követ­hetett volna el. De hát fontos-e mindez, életbevágóan fontos-e a mai gazdasági nyo­morúságban, amelyben nem az önérzetet érintő, nem egy házasságjogi törvényt de­­klasszifikáló nyilatkozatról vagy tényről, ha­nem egzisztenciákat alapjában megtámadó intézkedésekről is van ezerszeres okunk pa­naszkodni. Nézd a kormánypárti zsidót, aki a történtek után kormánypárti maradt, tehát másokkal együtt engem is, aljasnak neveztek a főváros törvényhatósági bizott­ságában. Pedig úgy érzem, hogy nem vagyok aljas. Más vagyok. Konzervatív, passzív, az üt­közőpontokat kerülő, a rend abszolút fönn­tartását mindenek fölé helyező, ezer és ezer évek elnyomutását minden megnyilatkozásá­ban megérző zsidó, akinek lelke atavizmusá­­ban együtt sír a Hubermann, a Mischa Ell­­mann, a Millstein, a Menuh­in Yehudi hege­dűjével, a csendes és feltű­nésnélküli munka keresője, aki ha minden pórusa lélekzésében magyar is, a politikáról komolyan nem akar tudni. Mint az öreg Isaak Landauer, a csak üzletének élő és semmi mással nem törődő bankár mondja Feuchtwanger Jud Süssé­­ben, az összes modern allűrökben díszelgő, vadászó, lovagló és hitelezőjének nagysze­rűen öltöző Sü­ssnek, királyok és hercegek barátjának, hercegnők szeretőjének, amikor ragyogó pompával berendezett lakásába ve­zeti és mint luxusa egyik szimbólumát meg­mutatja neki papagályát: „Was braucht ein Jud ein Papagei!“ De különben is, hogy Gömbösre visszatérjek, hiszen Bethlen elég energikus volt vele szemben, amikor kijelen­tette, hogy nem tehet lakatot minisztere szá­jára. ELLENZÉKI ZSIDÓ: Látod, nekem több bajom van a miniszterelnök be­szédével, mint a Gömbösével. Gömbösre nézve megáll mindaz, amit mondasz. De mit jelent például az, hogy a miniszterelnök nem lehet lakatot miniszterei szájára. Hogyan magyarázod ezt? Az a miniszterelnök, aki korlátlan úr ebben az országban, aki lakatot tud tenni egész pártja szájára, a sajtó, a gyűlések megnyilatkozásaira, egy­edülálló választási törvényeivel a közvélemény meg­nyilatkozására, éppen csak Gömbös szájára nem tehet lakatot? Ezt a természeti csodát nem tudom magamnak megmagyarázni. Itt igazán a lakatos körül lehet a baj, aki úgy látszik relatív impotenciában szenved. És főleg mit jelent az, hogy Bethlen még ebben a beszédében is, tizenegy év után, egyebet nem tud a Vitézi Szék tarthatatlan állás­pontja érdekében elmondani, hogy a zsidó­ságnak mindent meg kell értenie, a kommu­nizmusban játszott szerepe miatt. KORMÁNYPÁRTI ZSIDÓ: Hát ez a régi grammofónlemez, amelyet, fájdalom, alá­támaszt az, hogy a magyar bolsevizmus alatt a zsidóság söpredéke feltűnőbb szerepet játszott, mint a kereszténység söpredéke. És különben is a miniszterelnök kínos helyzet­ben volt és nem igen volt módjában ennél a tisztán ócskasági értékkel bíró argumen­tumnál egyebet találnia. ELLENZÉKI ZSIDÓ: Nem gondolod-e azonban, hogy ezzel a magyar közéleti antikvitással, amelyből annyian és sokan igen jól élnek, illenék egyszer komolyan le­számolni? Mert ez az egész beállítás nem fe­lel meg a tényeknek. Veszedelmesen hasonlít a versaillesi, trianoni és saint-germaini béke­szerződéseknek ahhoz a régóta történelmi­leg ezerszer megcáfolt és ma is fenntartott fikciójához, hogy a világháborúért a teljes felelősség Németországot terheli. Ez a fikció kellett az antantnak, mert ebből vezették­­le a békeszerződések semmi mással nem indo­kolható igazságtalanságait. Ugyanígy van szükségük mindazoknak, akik politikai vagy anyagi fegyverzetük alkatrészeit ennél a tűz­nél kovácsolják, annak az általános vádnak a fikciójára, amellyel a zsidókat a kommu­nizmusért felelőssé teszik. Egy catilináris exisztencia, aki az orosz szovjet propaganda­pénzéhez jut, érkezik haza és egyben zsidó, indítja meg a földalatti munkát. Ez igaz, de itt a hangsúly igazán nem Kun Béla zsidó voltán van. Lenin keresztény volt, Trockij zsidó. Hogy az akkor mézesheteit élő orosz szovjeturatom a nem o£ nélkül külföldön csavargó Kun Bélát választotta ki a magyar kommunista propaganda anyagi előkészíté­­sére, ez igazán a véletlen játéka. Erre a célra Lenin­ Trockijék mindenesetre csak egy csavargó, sikkasztás miatt valamikor körözött olyan zsidót találtak, akinek a nor­mális társadalmi rend épségben maradása mellett ebben az országban már semmi ke­­resnivalója nem volt. Ellenben Károlyi Mihály gróf volt a legjavából, hitbizomány­­tulajdonos, a keresztény magyarság egyik legősibb képviselője és talán mégsem kétsé­ges, hogy a magyar közviszonyok teljes le­­züllesztése nélkül, amely az ő neve, műkö­dése nélkül lehetetlen lett volna, soha nem láttunk volna kommü­nt. Emlékszem arra az intervjúra, amelyet Károlyi Mihály gróf egy francia zsurnalistának a kommün ki­törése előtt körülbelül két héttel adott le, amelyben a következő passzus foglaltatik: „Le monde appartient au communisme et la Hongrie doit marcher á la tété r­on à la queue.“ Tehát Károlyi Mihály már akkor kifejezetten leszögezi magát a kommuniz­mus mellé és Magyarország dicsőségének te­­­kinti ennek­ mielőbbi bevezetését Miért vál­laljon a zsidóság felelősséget Kun Béláért, amikor a kereszténység és nevezetesen a grófok szakszervezete nem vállal felelőssé­get Károlyi Mihály grófért? Vagy ha atroci­tásokról beszélünk, miért súlyosabb a fele­lősség Szamuelly Tiborért, mint Cserny Ká­rolyért? De különben is a kommün kitöré­sének első napján kommunista lett egy csomó nagy szervezete az országnak és­ testületileg egynéhány foglalkozási ág, ante-,­lyet nem nevezek meg és amelyben alig volt csak egy zsidó is, de nem lett kommunista egyetlenegy kereskedő sem, amely foglalko­zási ágban pedig ugyebár statisztika szerint a zsidóság a legeminensebb túlsúlyban van. Mert hiszen, ha csak arról a pár „gyáva** zsidóról lett volna szó, akik miatt a grammo­fónlemez újra és újra jár, azokat huszon­négy óra alatt lekaszabolták volna a mai „hősködők“, akik akkor is mindannyian je­len voltak. Bizonyos, hogy abban a salak­ban, amelyből a kommunizmus összeállótt, a zsidóság szerepe feltűnőbb volt, mint a 1931 január 1. 5 Standard Madho v ujivri A januári rádiónyugtát minden rádióelőfizető saját érdekében olvassa el és szelvényét kitöltve mielőbb küldje be. Raninamaior Tanácsadó Budapest 62, posta­fiók 173

Next