Magyar Hirlap, 1931. november (41. évfolyam, 249-272. szám)

1931-11-20 / 264. szám

Mai számunkban közöljük a teljes heti rádió­műsort 10n.ua 10TMI* P 1.60 vászonkötésben I ^ I* I ELŐFIZETÉSI ÁRAK: H. Q. WELLS IS&mI Mp« pipwj IlmJl» ISPilsi JrEm ÍlIlPSF* " ’ISten Magyarországom * “ I • * * rtJllli rali Pia jSpgfp jllpria ® lllpi ^ n°«> 2.bo, 14 évre s, a évre xs p«iga k J §|j§l| Ilii pppl a JlpBHajai MmeS J”^óra'eo'dinar”4 évre 180 «lln.» a MAGYAR HÍRLAP pp|| JH&jg ||||| JHKjjg Éjj Csehszlovákiában | ^ ^ BUDAPEST, 19­31 NOVEMBER 20 | PÉNTEK, XLI. ÉVF., 264. SZ. Nagy izgalom az egységes pártban Dréhl Imre mentelmi jogának felfüggesztése körül híres város... Kecskemét agrárképviselője, volt pol­gármestere, a felejthetetlen Kada Elek utóda beszélt ma a képviselőházban a híres város nagy bajairól, amelyek semmivel sem kisebbek, mint más, ke­vésbé híres városéi és faluéi. De mégis, Kecskemét panasza kihangzik a többi közül, mert a híres város nemcsak­­Petőfi verse szárnyán s bora, búzája és gyümölcse révén vált világhíressé. Tíz év előtt itt csapott a legmagasabbra az ellenforradalmi hullám, amely nemcsak Urna menthetetlen bűncselekményeket sodorta magával, amelyeket ma már jobb meg nem bolygatni az emlékezés­sel, de innen indult ki az új gazdaság­­politikai irányzat is, amely a politika segítségével régi termelőket lódított ki­­máról-holnapra birtokukból s régóta be­vált, belföldön és külföldön kiépített hálózattal rendelkező értékesítő szerve­zet ítélt statáriálisan­ halálra. Kecskemét borkereskedelme és gyümölcsexportja akkor rendült meg, amikor évtizedes kereskedőcégek nagyobb veszélyek el­kerülése érdekében kénytelenek voltak félreállni az útból, hogy átengedjék a terepet annak a gazdaságpolitikának, amely a bort és a barackot is keresztény nemzeti alapon akarta megszervezni. Évek teltek el, amíg a régi, szakértő kereskedelem vissza tudott foglalni va­lamit elvesztett pozícióiból — nem a gazdaságpolitika, hanem a kijózanodott kecskeméti gazdatársadalom jóvoltából, amely ráeszmélt, hogy garázdasággal és jelszavakkal nem lehet pótolni az el­vesztett piacokat. És ráeszméltek arra is, hogy az a rendszer, amely a kisgazda és földműves tömegek mozgósításával került hatalomra s amely később is állandóan hangsúlyozta agrárjellegét, e virágzó agrikultúr­vidék fokozatos pusz­tulását majdnem passzívan szemlélte és szeszélyes átszervezési, állami értékesí­tési kísérleteivel és elkésett tarifakönnyí­­téseivel semmiképpen sem tudja ellen­súlyozni azt a rombolást, amit adópoli­tikája az egzisztenciák legyengítése te­rén végez. Sándor István kecskeméti képviselő szerint „hazafiasabb cselek­mény lett volna, ha a pénzt meghagyták volna az adózók zsebében, mert a ter­melés nem sínylené meg olyan nagyon a pénzhiányt és az embereknek nagyobb ellenállóképességük lenne a ránkzúdult bajok ellen“. Azt mondja a kecskeméti követ, hogy „mialatt a tihanyi halbioló­giai állomás medencéjében a csiborok vígan úszkálnak, a kecskeméti gyümöl­csöt vígan pusztítják a másfajtájú rova­rok, mert az alföldi gyümölcs exportját megbénító féregveszedelem kiirtására egyetlen fillért sem fordítottak“. A költ­ségvetésből nem futotta ez elsőrendű nemzetgazdasági érdek finanszírozására, a gazdákat pedig annyira elszegényí­tették a közterhek, hogy nem tudják valóra váltani a földművelésügyi mi­niszter színes plakátjainak tanácsait, amelyekkel, úgy látszik, az agrárkor­mány egyszer és mindenkorra lerótta a magyar gyümölcstermeléssel szemben tartozó kötelezettségeit. Hogy közben a magyar gyümölcs fokozatosan kiszorult régi piacairól, nem aggasztotta a kor­mányt annyira, hogy a kérdéssel inten­zíven foglalkozzék, holott, ha vala­melyik ága mezőgazdaságunknak, éppen a gyümölcstermelés volt az, amely sok­szorosan visszahozta volna a befektetett tőkét, mert a magyar gyümölcs fogyasz­tási területei ma is automatikusan adódnak. De nem jutott pénz a féreg­irtásra s nem jutott pénz a gyümölcs­termelés tudományos eszközökkel való átszervezésére sem. Aki Svájcban járt, hallhatta, hogy egyik legnagyobb fo­gyasztó piacunk azért volt kénytelen le­mondani a magyar gyümölcs behozata­láról, mert sohasem tudtak neki ugyan­abból a barack- vagy almatípusból egy­másután kétszer szállítani, mert a gaz­dák állami támogatás híján képtelenek voltak áttérni a típusok szisztematikus tenyésztésére. Ezért nem lehet a gazdá­­kat felelőssé tenni, ezért egyedül az a rendszer felelős, amely agrárérdek címén iszonyú terheket tudott rakni a nem agrár lakosság vállaira, de egyre megrendítőbben kiderül, hogy egyetlen területen sem segített a termelésnek a fejlődésben, a kvalitásjavulásban, nem beszélve arról, hogy minden értékesítési akciója visszafelé sült el, mert deficitjét ismét csak az adófizetőnek kell viselnie. Ugyanez vonatkozik a kecskeméti borra, amelynek jövőjét Sándor István a kö­vetkező szavakkal vetíti elénk: „Ha fenntartjuk azt a rendszert, hogy a 8 filléres bor után 21 fillér fogyasztási adót kell fizetni, akkor­ megszűnik a szőlőtermelés, sok gazda és többszázezer munkás rovására.“ „Ha van a kormánynak regeneráló terve — mondja végül —, hozza a par­lament elé és akkor nem leszünk kény­telenek a múltakról vitatkozni!“ De a kormánynak, amint többízben hang­súlyozta, nincs regeneráló terve, sőt az eddigi degenerációt is tetézi tervszerűt­len intézkedéseivel. A súlyos adóterhe­ket újakkal tetézi, ugyanakkor azon­ban még olyankor sem védi az adó­alanyt, amikor az államháztartás veszé­lyeztetése nélkül megtehetné. Kecske­mét sok mindenféléről híres, Makó csak a hagymájáról, de ez a hír csak­ugyan eljutott öt világrészbe. A jelleg­zetes kis zsákot, amelyben a makói fokhagymát árulják, épúgy ismerik New Yorkban, mint Észak-Afrikában. Legkevésbé ez a világhír akadályozta meg a kormányt abban, hogy most, amikor a fogyasztói válságot a makói hagymapiac is megsínyli s nagy kész­letek maradtak eladatlanul, a kereske­delmi miniszter negyven vágón bolgár hagyma behozatalára adjon engedélyt egy magyarországi konzervgyár szá­mára. Ez az intézkedés a napokban történt, Makó rendkívüli közgyűlése tiltakozott ellene, a főispán és az egy­ségespárti képviselő interveniált — de reménytelenül. A makói hagyma el­adatlanul hever és a magyar konzerv­gyár bolgár hagymát fog a külföldre exportálni? Ki érti meg ezt a fantaszti­kumot, s hogy fogják nagyhangon megmagyarázni, milyen nagy érdek­ követelte, hogy a magyar agrárproduk­­ciót agrárimporttal lekonkurrálják? És miből fizeti a makói hagymakereskedő az inségadót s miből vásárolja meg a hagymatermelő még eladatlan készle­­teit, ha a kormány éppen most tartja időszerűnek egy nagymúltú termelési ág dumpinggal való letörését. Mindezt azért mondtuk el elsősorban, hogy megmutassuk a rendszer másik arcát is, amellyel az agrártársa­dalom felé fordul. Amelyikkel a kereskedelem,­­az ipar és a fogyasztó felé fordul, jól ismerjük, de lehetnek, akiket megté­­vesztett a minden alkalommal túl ak­­centuált agrár­jelző. Holott a rendszeri agrárpolitikáját is csupán politikai tak­­tikája irányította: amikor egy-egy vá­­lasztás előtt hangulatkeltés céljából szüksége volt a mezőgazdasági lakosság rokonszenvére, ötletszerű intézkedések­­kel, át nem gondolt kedvezményezések­­kel elhódította, de valójában mezőgaz­­dasági politikája époly terméketlen volt, ugyanazzal a passzív szaldóval zárult, mint a többi területeken. S ha igaz is, hogy mezőgazdasági világkrízis van, a kormány azzal, hogy a mező­­gazdasági reszortot mindvégig politikai tárcának tekintette — felelős az export katasztrofális csökkenéséért és a ma­­gyar mezőgazdasági termékek minőségi elmaradottságáért, leromlásáért is. A múlt rendszer tehát itt sem tud alibit bizonyítani — a földet ugyanúgy kor­­mányozta, mint az aszfaltot, ‘ Öt évig terjedhető­­egyházzal büntetik a külföldi követelések bejelentésének elmulasztását Törvényjavaslat az eddigi rendelkezések szigorításáról és kibővítéséről a Magyar Távirati Iroda Jelenti: Gróf Ká­rolyi Gyula miniszterelnök a képviselőház csütörtöki ülésén törvényjavaslatot nyújtott be a külföldi fizetési eszközök és külföldi követelések bejelentéséről. A törvényjavaslat a korábbi rendelet szerint bejelentési kötelezettség alá eső külföldi fizetési eszközök, értékpapírok és külföldi pénzértékre szóló követelé­sek bejelentésére a törvény kihirdetését követő naptól számított 15 napra ter­jedő új határidőt állapít meg. A tör­vényjavaslat kimondja, hogy a meg­állapított bejelentési kötelezettség nem­teljesítése, vagy tudva valótlan adat be­jelentése bűntett és öt évig terjedhető fegyházzal büntetendő; ha pedig a kö­telezettet csupán gondatlanság terheli, a cselekmény vétség­e egy évig terjed­hető fogházzal büntetendő. A törvény­­javaslat felhatalmazza a kormányt, hogy a Magyarországon lakó magyar állampolgárok és a Magyarországon székelő jogi személyek külföldön lévő, a korábbi rendelet szerint bejelentés alá nem eső minden vagyonának és kül­földről eredő minden jövedelmének és a jövedelmek forrásainak vagy e va­gyonok, jövedelmek és jövedelemforrá­sok egyes csoportjainak bejelentését rendelettel elrendelhesse. Az, aki az erre irányuló rendeletben megszabott köte­lezettségét megszegi vagy kijátssza, vét­ség miatt hat hónapig terjedhető fog­házzal büntetendő. A törvényjavaslat indokolása rámutat arra, hogy a külföldi fizetési eszközök és külföldi követelések bejelentéséről kiadott korábbi rendelet 1981 szeptember 30-ában állapította meg a határidőt. A gazdasági és hitelélet rendjének, továbbá az államháztar­tás egyensúlyának biztosításáról szóló tör­vény nem adott felhatalmazást arra, hogy a bejelentési kötelezettség megszegését a ki­hágásra vonatkozó rendelkezéseknél súlyo­sabb büntetőrendelkezés alá vonják s ezért ezeket a súlyosabb büntetőrendelkezéseket új törvényben kell kimondani. Mivel a be­­jelentési kötelezettség megszegését az eddigi­­nél súlyosabb büntetőrendelkezés alá vonja a törvényjavaslat, indokolt és méltányos a súlyosabb büntetőrendelkezések megállapít­­ásával egyidejűleg a bejelentésre póthatár, időt kitűzni, úgyhogy csak annak cselekedetét vonják az ed­­digi rendelkezéseknél súlyosabb elbírá­­lás alá, aki a póthatáridő alatt sem tett eleget bejelentési kötelezettségének. A törvényjavaslat a póthatáridőt 15 napba­­ szabja meg, olyképpen, hogy az a törvény kihirdetését követő naptól kezdődik. Abból a célból, hogy az eddigi rendelkezések sze­rint bejelentési kötelezettség alá nem eső külföldi vagyonok és külföldről eredő jöve­delmek fölött is az ország fizetési mérlege szempontjából fölötte fontos teljes áttekin­­lés legyen elérhető, felhatalmazást ad a ja.

Next