Magyar Hirlap, 1934. december (44. évfolyam, 271-294. szám)

1934-12-01 / 271. szám

Szombat Földrengés Triesztben, Fiuméban, Anconában, Zágrábban és Laibachban A földlökéseket több mint hatszáz kilométeres körzetben érezték, komolyabb kár nem történt Fiuméból jelentik. Az Adriai-tenger északi medencéjében a péntekre virradó éjszaka heves földrengés pusztított, amely úgy a jugoszláv, mint az olasz partvidéken nagy pánikot keltett. A földlökések oly erősek voltak, hogy a földrengésjelző-készülékek Ingái kiugrottak tengelyükből és a legna­gyobb kilengéseket már nem is tudták regisztrálni. A földrengés központja valahol az olasz partvidéken lehetett, a Po torkolatának kör­nyékén és nincs kizárva, hogy nem is szá­razföldi, hanem tengerrengés volt A föld­lökéseket több mint hatszáz­­kilométeres körzetben érezték és a dalmát partoktól Isztrián és a velencei síkságon át egészen Anconáig mindenütt felriadtak éjszakai álmukból az emberek. Olasz területen, Triesztben és Anconában volt a legnagyobb pánik. A földrengés haj­nali négy órakor kezdődött és hosszabb ideig tartott A rengések hullámvonalban terjedtek és főleg a magasabban fekvő vá­rosrészekben lehetett érezni. A Trieszt fölött emelkedő hegyoldalban a lakók kirohantak házaikból, mert úgy látszott, hogy a falak rájuk omlanak. Fiuméban és a szomszédos Szusákban szintén nagy volt a nyugtalanság az erős földlökések miatt. Jugoszláv területen Laibach volt a leg­távolabbi pont, ahol a földrengést érezték, így ebben a városban, mint Zágrábban csak a magasabb emeleteken jelentkeztek a földlökések hatásai, komolyabb kár azonban nem történt. A zágrábi földrengésjelző-intézet szeizmográfja hajnali 3 óra 58 perc és 54 másodperckor jelezte a legerősebb lökést, amely kidobta az Ingát tengelyéből. A zágrábi számítások szerint a földrengés központja mintegy háromszáz kilométer távolságra lehetett az Adria olasz partvidékén, Velence és Ancona között. A belgrádi földtani intézet szeizmográfja az első földlökést 3 óra 52 perc és 36 má­sodperckor jegyezte fel, míg az utolsó lökés 4 óra 2 perc és 30 másodperckor követke­zett be. A gócpont távolsága Belgrádtól 680 kilométer volt. Ez a távolság is megfelel a zágrábi számításoknak, amelyek szerint az Adria északolasz partvidékén lehetett szá­razföldi vagy tengerrengés. Érdekes, hogy a belgrádi földtani Intézet szeizmográfja ugyanezen az éjszakán még egy másik, távolabbi földrengést is jelzett, amelynek gócpontja mintegy 9200 kilomé­terre lehetett, tehát vagy Ázsiában, vagy Amerikában. Ez a földrengés teljes ötne­gyedére hosszat tartott: 3 óra 19 perc 4 másodperckor kezdődött, 4 óra 9 perc és 32 másodperckor kulminált, majd 4 óra 36 perckor befejeződött. A távoli földrengés ingamozgása még tartott, amikor 3 óra 52 perc 36 másodperckor megkezdődött a kö­zeli földrengés ingamozgása is. Felesleg tehát 4550 pengő. A községi pót­adó kulcsát változatlanul 50 százalékban állapította meg a közgyűlés és változatlan maradt a kereseti adó­pótlék, a házbér­­krajcár, a személyfuvarozási illeték kulcsa, valamint a gáz, villany és víz egységára is. A közgyűlés ezzel befejezte, a költségve­tési vitát, amely éjszaka 11 órakor ért véget. Végleg letárgyalta a főváros közgyűlése a költségvetést Közlekedési és egyéb kérdések a pénteki záróvitában A főváros törvényhatósági bizottsága pénteken délután befejezte a költségvetési vitát. Az utolsó napon a részvénytársasági üzemek költségvetését vitatták meg s a napirend előtt Usetty Béla tiltakozott az ellen, mintha a BSZKRT székházában po­litikai kérdésekkel foglalkoznának. A BSZKRT elnöki székében nem politizál és nem tűr politikát. Az üzemi vita során Weisz Konrád a BSZKRT üzletvitelét bí­rálta. Nagy hiba, hogy nincsen egységes közlekedési politika a BSZKRT-nál, ahol egyébként túlteng a bürokrácia. A személyi kiadás az összbevétel 47 százaléka. Szabó József védelmébe vette a villamosvasutat és szerinte hamis beállítás, hogy a BSZKRT anyagi helyzete erősen megromlott volna. A leértékelt vagyon közel 150 millió pengő. Elismeri, hogy vannak panaszok, vannak tennivalók, de adatokkal bizonyította, hogy a BSZKRT lényegesen kevesebb mértékben csökkentette a kocsikilométer-teljesítményt az utóbbi évek alatt, mint amennyi az utas­­forgalom csökkenésével arányban állott volna. Közlekedési bajok Lázár Emil azt nehezményezte, hogy az autóbuszközlekedés javítása terén nem tör­ténik semmi, majd élesen bírálta a BSZKRT üzleti vezetését és azzal fejezte be beszédét, hogy Budapest közüzemei legyenek mono­póliumai a fővárosnak, de ne legyenek mo­nopóliumai semmiféle politikai érdekcso­portnak vagy politikai pártnak. Mart­se­rény­i Imre szerint a BSZKRT nem elégíti ki Bu­dapest közlekedési szükségleteit. A közle­kedés rossz, a BSZKRT vezetésében szer­telenségek és túlzások vannak. A BSZKRT boldogulásához okos telekpolitikára is szük­ség lenne, rövid relációk kellenek a közle­kedésben, kényelmes és gyors átszállási le­hetőség mellett. A kisipari hitel tőke emelése A következő szónok Éber Antal volt, aki nagy elismeréssel nyilatkozott a Kisipari­­ Hitelintézet szükségességéről és annak vez­­zetőségéről. Megállapította, hogy a fővá-I rosnak ez a hitelszerve teljes szakszerűség- í­gel és tárgyilagossággal végzi fontos fel- s adatát és egyaránt kiérdemli a főváros és a kisiparosság elismerését. Minthogy az in­tézet alaptőkéje mindössze 21/7 millió pengő, viszont a kisiparosság helyzetének javítására hivatott másik szerv, az IOKSZ nem aktív, komolyan kell foglalkozni azzal a gondolattal, hogy a kisiparosoknak való hitelnyújtási lehetőségek fokozása céljából az alaptőkét legalább egymillió pengővel fölemeljék. Ezért a közgyűlés ál­landó helyeslése között azt ajánlotta, hogy a Kisipari Hitelintézet tőkeemelését mi­előbb hajtsák végre. Szilágyi Antal a kisipar bajairól beszélt. Nézete szerint a fővárosnak gondoskodnia kellene arról, hogy a Kisipari Hitelintézet­nél kétmillió pengőt helyezzenek el betét gyanánt. Wolff Károly a költségvetési vita során megtett két indítványával kapcsolatban szólalt fel, majd azt a meggyőződését fe­jezte ki, hogy a községi háztartás egész éven át tudja majd biztosítani szükségle­teit, mert a lefolytatandó józan szanálás könnyítéseket fog eredményezni. Gál Benő a közlekedés egységesítését, a HÉV-utazás megkönnyítését és a perifériá­kon autóbuszjáratok beállítását sürgette, majd Csapó Ferenc a déli pályaudvar és a kelenföldi pályaudvar közvetlen környékén uralkodó rossz közlekedési állapotokra hívta fel a közgyűlés figyelmét. Lévai Sán­dor szerint a főútvonalakon is botrányos a közlekedés. Indítványozta, hogy lehetőleg az egész belső terület közlekedését kizáró­lag autóbusszal bonyolítsák le. A végleges költségvetés Ezzel a költségvetési vita véget ért s az elnöklő Liber Endre helyettes polgármester felszólalása után a közgyűlés nagy többség­gel tudomásul vette Wolff Károlynak ko­rábban megszavazott indítványát a deficit eltüntetésére, majd a közgyűlés az 1935. évi községi háztartás költségvetését a kö­vetkező végösszegekben állapította meg: rendes kiadás 142,612.534 pengő, rendkívüli kiadás 3,315.033 pengő, összes kiadás tehát: 145,927.567 pengő. Rendes bevétel 145,632.117 pengő, rendkívüli bevétel 300.000 pengő, összes bevétel: 145,932.117 pengő. Kellemes karácsonya, Boldog utává less, h­a 7—10 napot tölt a Saimiti Szenatopiumosi Kara, sport, szórakozása Mérsékelt árak: BiobuMdcU* 0-4-47, HIPLAP 4934" December 9. 3 Meghiúsult a megegyezés a pápai szövőmunkás-sztrájk Ügyében Pápáról je­lentik: A Perutz Testvérek pápai szövő- és fonógyár 820 munkásának sztrájkja tovább tart. A sztrájk, mint ismeretes,­ öt nappal ezelőtt tört ki, mert a gyár igaz­gatósága a Bedeaux-rendszert akarta beve­zetni, aminek munkáselbocsátás lett volna a következménye. Azóta majdnem minden­nap voltak tárgyalások a békés megegyezés és a munka felvétele ügyében. Csütörtökön Hamut János polgármester a kereskedelemügyi minisztériumban járt az ügyben és pénteken délelőtt a polgármesteri hivatalban a gyár igazgatóságának és a munkások megbízottainak részvételével újabb tárgyalások voltak. A gyár vezetősége elő­adta, hogy az új rendszert mindenképpen be fogják vezetni, de ennek következtében sem munkáselbocsátásra, sem bércsök­ken­­tésre nem kerül sor és a munkásoktól nem fognak nagyobb fizikai munkát követelni. A munkások megbízottai a tárgyalás eredmé­nyeiről munkásnagygyűlés előtt számoltak be. A munkásság végül kijelentette, hogy ha a Bedeaux-rendszert az igazgatóság be akarja adja meg a lehetőségét ar­­nak, hogy iskolai tanulmányait otthon, a rádió oktató elő­adásaival kiegészíthesse! A 3+2 csöves, 303-as Orion reflex-super 3 hullámsávon mű­ködik. Gyermekét oktatja, Ön­­nek kellemes szórakozást nyújt. ORION RADIO MINDEN ORION RÁDIÓKERESKEDŐNÉl KAPHATÓ Előzékenyen kiszolgálja és készséggel bemu­­tatja mm • 1 _1 •­­* Morvai-radio Erzsébet körút 40. sz. Tel.t 34-3-64 vezetni, akkor a munkát továbbra is szüne­telteti. Viharos jelenetek Debrecen közgyűlésén egy építkezés „diszkrét kiadásai“ körül A meggyanúsított Vásáry polgármester összeférhetetlenségi bejelentést tett egy építész-bizottsági tag ellen Debrecenből jelentik: Debrecen város tör­vényhatósági bizottsága pénteken délután báró Vág László főispán elnöklésével rend­kívüli ülést tartott. A közgyűlés a debreceni virilistaválasztás időpontját december 5-ében állapította meg, míg a választott bizottsági tagokat december 16-án fogják megválasz­tani. A közgyűlésen több interpelláció hangzott el. Mádéfalvi Zöld Aladár felszólalásával kapcsolatban heves jelenetekre került sor. Az ellenzéki bizottsági tag ugyanis azt kér­dezte, igaz-e, hogy egyik debreceni építési vállalkozó könyvében a városi építkezések­kel kapcsolatban „diszkrét kiadások“ vannak bejegyezve és hogy bizonyos oldalról ebben az ügyben Vásáry István polgármestert gya­núsítják. Dr Varga Elemér helyettes polgár­­mester kijelentette, hogy a kérdésre a leg­közelebbi ülésen adja meg a választ. Dr Vásáry István polgármester személyes megtámadtatás címén tiltakozott a vádak el­len. Elmondotta, hogy a város egyik bérhá­zának építésével kapcsolatban Sebestyén La­jos építész könyveiben van bejegyezve az említett 140.000 pengős diszkrét kiadási té­tel. A polgármester szavait az ellenzék tom­boló zajjal kísérte. A polgármester felszólalása végén össze­férhetetlenségi bejelentést tett Sebestyén La­jos ellen. Sebestyén Lajos elmondotta, hogy csupán adózási szempontból kifogásoltak könyvei­­ben egyetlen tételt, ez az ügy fellebbezés alatt áll. Tiltakozott az ellen, hogy vállalata bárkinek diszkrét összegeket juttatott. Az izgalmas jelenet után a közgyűlés vé­get ért. Mussolini és Schuschnigg üdvözlőtávirata Gömbös miniszterelnökhöz Gömbös Gyula miniszterelnököt altábor­­naggyá történt előléptetése alkalmából kül­földről is számosan keresik föl szerencse­­kívánataikkal. Mussolini olasz miniszterelnök a követ­kező táviratot küldte: „Most értesültem al­tábornaggyá történt előléptetéséről. Fogadja ebből az alkalomból baráti szerencsekívána­­taimat.“ Gömbös miniszterelnök az alábbi távirat­tal köszönte meg a Duce szerencsekívánatait: „Különösen jól estek Nagyméltóságodnak őszinte barátságtól áthatott szerencsekívá­­natai. Kérem, fogadja értük hálás köszönete­­met.“ Schuschnigg osztrák szövetségi kancellár távirata a következőképpen hangzik: „Ké­rem Nagymélóságodat, fogadja legőszintébb szerencsekívánataimat abból az alkalomból hogy kiváló érdemei elismeréseként altábor­­naggyá léptették elő.“ Gömbös miniszterelnök Schuschnigg kan­cellár táviratára a következő választ adta: „Nagyméltóságod baráti szerencsekívánatait tiszta szívből köszönöm.“ Osztrák részről táviratilag keresték fel Gömbös miniszterelnököt dr Schuschnigg kancelláron kívül herceg Starhemberg alkan­cellár és Berger­ Waldenegg külügyminiszter. Behidi bej budapesti török követ az alábbi táviratban üdvözölte Gömbös miniszterelnö­köt: „Engedje meg Nagyméltóságod, hogy legmelegebb és legőszintébb szerencsekívána­ a­taimat fejezzem ki abból az alkalomból, hogy Magyarország főméltóságú kormány­zója különös elismerése jeléül önt altábor­­naggyá léptette elő . Boucher pilótanői halálos lezuhanása Párizsból jelentik: Franciaország legnép­szerűbb hölgypilótája, az alig huszonhat­éves Heléne Boucher pénteken lezuhant gé­pével és halálra zúzta magát. A fiatal pilóta­­kisasszony, aki az elmúlt években több világrekordot állított fel a könnyű sport­­gépek kategóriájában, a Párizs közelében fekvő guyancou­­rti repülőtér fölött gyakor­latozott, amikor a gép eddig még ismeretlen okból hirtelen egyensúlyát vesztette és lezu­hant. Boucher kisasszony oly súlyos sebesü­léseket szenvedett, hogy kevéssel a ver­­saillesi kórházba való beszállítása közben meghalt. AS3 húzása 40.000 aranypengs december 17.000 különböző 14-én nyeremény

Next