Magyar Hírlap, 1969. október (2. évfolyam, 271-301. szám)

1969-10-09 / 279. szám

Magyar Hírlap KULTÚRA - MŰVÉSZET 1969. OKTÓBER 9. CSÜTÖRTÖK Képeslapok, naptárak eszközével • A szépért, az ízlés pallérozásáért !Ha valamennyi képes levelezőlapot egy­más mellé helyeznénk, amelyet az el­múlt másfél évtized alatt a Képzőművé­szeti Alap Kiadóvállalata megjelente­tett, a színes és fekete-fehér lapok kí­gyója ötször körülérné a földet. Egymil­­liárd fotós, rajzos, reprodukciókkal díszí­tett üdvözlő kártyát küldtünk hazai és külföldi ismerőseinknek, ennyi dicséri a vállalat munkáját. Csendben, hírverés nélkül küzdötte fel magát a világszínvo­nalra, de hogy az egymás után sorakozó nullák mögött még mi minden rejtőzik, arról a számok nem beszélnek. Pótoljuk mi a mulasztást, szóljunk ar­ról a munkáról, amelyet e kiadóvállalat szinte ismeretlen „küzdővonalban” vé­gez — nem a látványos, nagy sikerekre vadászva, ám a giccs elleni harcban, az ízlés nevelés­ben, sőt mondhatni, a népmű­velés néhány sajátos területén mégis fi­gyelemre méltó eredményeket érve el­. Képeslap mint televízió A képes levelezőlapokkal kezdtem, időz­zünk még néhány mondat erejéig közöt­tük, hiszen ezek fémjelzik leginkább a vállalat tevékenységét. Bizonyára sokan visszaemlékeznek még a régi idétlen üd­vözlő lapokra, a „Nézd meg az anyját, vedd el a lányát...”, vagy a pitykés­­pántlikás, mézesmázos, eleve falura szánt lapokra. Ezek bizony a jó ízlésnek még csak a határát sem súrolták. No de hát ez már a múlté, több szót nem is érde­mel, sokkal inkább azonban a jelen ké­peslap kiadása. Hogyan is nyilatkozott er­ről dr. Nemes Béla, a vállalat igazgatója: — Ma már képeslapjainkat a látáskul­túra, az ízlésnevelés színes és mindenkit megnyerő katonáinak nevezhetném. Se­regük eljut a legkisebb falvakba, ta­nyákra. Oda is, ahol még nincsen vil­lany, nem működik televízió, és a lakos­ság nagy része talán sohasem jutott túl a megyehatáron. Ezeken a helyeken — kis túlzással élve — a képes levelezőlap jelenti a televíziót. És hogy a „képer­nyőn” változatos, szép és hasznos képek jelenjenek meg — ez nagyon fontos tö­rekvésünk. Egy most megjelent sorozat­ban például a járművek fejlődését mu­tatjuk be, kezdve az ősrégi autókon, a mai modern kor gépkocsijaiig. Lássa a városon kívül élő ember is — ha egyelőre csak képről is —, hová jutott el a köz­lekedéstechnika. Városképsorozatainkkal földrajzi távolságokat hidalunk át, bemu­tatjuk az ország legszebb, legjelentősebb vidékeit; sok művészi alkotás reproduk­ciója neves festő- és grafikus művészek képeit juttatja el az említett portákra: mutassák meg a valódi szépet, az ízlése­set, a cicás-gombolyagos, háziáldásos „műalkotások” helyett. 13 festőművész — naptárban Feljegyeztem a beszélgetéskor, átgon­dolt, tervszerű ez a törekvés, kidolgozott módszerekkel közelítenek a vállalat ve­zetői kulturális célkitűzéseikhez. Mond­hatná valaki, ez természetes. Valóban az. Legalábbis már napjainkban az. De e fel­ismerésig el kellett jutni, s aztán a „gombhoz kabátot varrni”. És, hogy ez megtörtént — méghozzá nem kis fejtörés, erőfeszítés árán —, mindenképpen elis­merést érdemel. No de a képeslapkiadás mellett van még említésre méltó a vállalat tevékeny­ségében. Már köztudott, hogy naptáraik­kal évről évre kiemelkedő sikereket ér­nek el a drezdai nemzetközi naptárkiállí­táson, megelőzve jóval korszerűbb nyom­dai eszközökkel, anyagi lehetőségekkel rendelkező országokat. A siker biztosíté­ka ez esetben is a művészi tartalom, színvonalas kiállítás. Hadd idézzem is­mét az igazgató szavait: — Az idei, gobelineket ábrázoló több­nyelvű naptárunk például olyannyira fel­keltette a figyelmet, hogy ennek nyomán az Iparművészeti Múzeum gobelinanyagát szerepeltetni kívánják egy svájci kiállítá­son. Máris nagy a hazai és külföldi ér­deklődés az 1970-es naptáraink iránt. Kü­lönösen azt a falinaptárt várják, amely Szász Endre keze munkáját dicséri. Ezút­tal tizenhárom halhatatlan festőművész portréját örökítette meg, sajátos külön­leges technikájával, úgy, ahogyan a „mo­dellek” életét, munkáját ismerve, az ő képzeletvilágában jelentkeztek. Valami szépet mondani . — Naptárakról lévén szó, szeretném még megemlíteni, hogy a vállalatok — állandó megrendelőink — is újszerűbb, tartalmasabb termékeink között válogat­hatnak. Egy példát mondok. A Hungaro­­tex naptára nemcsak egyszerűen a cég gyártmányainak bolti hírét viszi el üz­leti partnereinek, de valóságos textiltör­téneti kiállítás is. Bemutatja a legszebb kopt selymek mintáit, a százados magyar népviseleteket, hímzéseket, népi motívu­mokat. Százhúsz grafikust, közöttük szá­mos élvonalbeli művészt foglalkoztat vál­lalatunk, hogy kulturális „jószolgálati” törekvéseinket valóra válthassuk. A beszélgetésből kiderül az is, hogy a jövő évtől kezdve, erejükhöz mérten részt vállalnak a művészeti könyvek kiadásá­ban. 1970 elején már érdekes köteteket vásárolhat a közönség, a többi között Gogol. Egy őrült naplójának fakszimile kiadását, a Kisfaludi Stróbl Zsigmond születésének 85. évfordulójára megjelenő dokumentumkötetet, és azt a könyvcse­megét, amely az Egri csillagok című filmhez készített Szász Endre-tanulmá­­nyokat tartalmazza. Nem akarom túlértékelni a Képzőmű­vészeti Alap Kiadóvállalatának tevé­kenységét, amikor e néhány példát le­­jegyzem. Csak illusztrálni szeretném, hogy lehet egyszerűbben, de mégis hatá­sosan mondani valamit az embereknek a szépről. Valami ízléseset, hasznosan. Akár a képes levelezőlapok egyszerű nyelvén is. • Esztergomi László Előkészületek az őszi megyei könyvhetekre Kilencedszer kerül megrendezésre az „őszi megyei könyvhetek” akciója. A SZÖVKÖNYV igazgatója, Varga János, a sajtó munkatársainak elmondta, hogy idén több mint tízezer bizományos vesz részt ebben a könyv- és irodalomnépsze­rűsítő munkában. — Az elmúlt évek során — közölte az igazgató — 3050 faluban építettünk ki könyvárusító hálózatot. Ez az apparátus egyötödét adja el a hazai forgalomban megvásárolt könyveknek. Ez szép ered­ménynek látszik, de ha azt is tekintetbe vesszük, hogy az ország lakosságának a fele falun lakik, már korántsem lehetünk elégedettek. Ezért törekszünk most is ar­ra, hogy a mintegy hárommilliós könyv­állományunkból egyre többet válogassa­nak a falvak lakói. Az akcióban jelentős segítséget kapunk a tanácsok művelődési osztályaitól, könyvtáraktól és főként a nőtanács, valamint a KISZ szervezeteitől, amelyek tagjai házról házra járva juttat­ják el a portákra az olvasnivalót. A beszámolóban szó esett arról is, hogy idén leszállított árú könyveket is vásá­rolhat a közönség. Most először lesz al­kalma a falusi lakosságnak, hogy a szö­vetkezeti boltokban a régebben mejelent köteteket hatvanszázalékos áron­ megve­hesse. Ha a vásár így sikeresnek bizonyul, a SZÖVKÖNYV állandósítja ezt a ter­jesztési módszert E. L. i m­indössze harmincnégy­­VI évet élt, meghalt het­venöt esztendeje; hazájától távol, a francia cote d'azur­­ön, Cannes-ban. Irodalmi hagyatéka néhány sovány kötetnyi novella, napló, úti­rajz és egy felibe­ harma­­dába maradt regényciklus. Szerb Antal előkelő di­lettánsnak nevezte Justh Zsigmondot. Valóban, egyik­másik írásában tetten ér­hető a tollal csak kacérko­dó főnemes, de nevét mégis kitörölhetetlenül beírta a XIX. század végének ma­gyar b­irodalmába. Magatar­tásával, java írásaival egy­aránt. A fin de siécle sajátos magyar képviselője volt. A földbirtokosoknak, az arisz­tokratáknak abból a fajtá­jából, mely külföldet meg­járva felismerte a magyar állapotok tohonya elmara­dottságát, és megpróbált a maga módján változásokért kiáltani. Pusztaszenttornyán, népi nevén Kopogón született. Birtoka nem nagy, de az anyagi függetlenséghez elég. Zürich, Kiel egyetemei után húsz esztendős, amikor Pá­rizsban feltűnik. Megbabo­názza a francia szellem és véglegesen rabságába ejti. Párizs legjobb társaságai­nak kedvence hazatérve, maga is szalont szervez, irodalmi barátokat gyűjt maga köré. Legjobban azonban szü­lőhelyén, a Békés megyei Pusztaszenttornyán érzi ma­gát, ahol parasztszínházat alak­­ít és az egyszerű embe­rekkel Shakespeare-t, Mo­­liére-t játszat, kihíva ezzel a bundaszagú maradiság gyanakvó lenézését. Üggyel se vet rá, barátai — Re­ Justh Zsigmond (1863—1894) viczky Gyula, Ambrus Zol­tán, Gozsdu Elek, Pekár Gyula, Czóbel Minka — sokszor felkeresik, gyönyör­ködve paraszti játékszíné­nek mulatságaiban, amely korában egyedül­álló volt a maga nemében. Mint író, ő is azok közé tartozott, akik a nemzet csi­­nosodását tekintették fő fel­adatuknak. A francia iroda­lomból Zola naturalizmusa hatott rá a legjobban. Zola Rougen-Macquart ciklusá­hoz hasonlóan Justh Zsig­mond is ciklust tervezett, melynek összefoglaló cí­méül A kiválás genezise cí­met adta. Célját az első kö­tet, A pénz legendájához fűzött és Czóbel Istvánhoz címzett ajánlásában világo­san megfogalmazta: „Mi mindketten a jövő Mag­yar­­országnak az anyaföldben gyökerező filozófiai világ­nézetét, szellemét keressük. Te biológiai alapon állva .. én regényformában... A mulattatás nem volt célom, nem is lesz soha. Mert az életben sem a mulatságot keresem, de még nem is lá­tom mulatságnak az életet. Így hát nem akarván zsák­bamacskát árulni, a köny­veket tanulmányoknak ne­vezem el...” A pénz legendája Belé­­nyesy Mária grófnő napló­ja. Ennek szinte ellentéte a Gúnyó Julcsa. Megint csak Justh szavait idézve, az egyikben: „ ... egy túlfino­mult társadalmi kör csupán izgalmakat kereső, akarat­ra képtelen alakjának tra­gikus sorsát rajzolom”.­­ A másikban: „Julcsa kiállja a tűzpróbát, mert fajának ez életerős, bár életnagysá­gánál nem nagyobb, s így tipikus alakra szüksége van. Julcsa emelkedik, mert erős. Ebben párhuzamos a két tanulmány, ebben kapcsoló­dik össze. Ezt akarom a két regényben feltüntetni.” A legszélesebb sodrású re­génye a Faimus. Ebben a felső-magyarországi nagy­­birtokos arisztokrácia ha­nyatlását festi meg pontos színekkel, de el nem titkolt vonzódással és szánalom­mal. A megújulást kétség­telen a gányakulcsákban, a békési parasztban, a kondo­rosi pásztorban — vagyis a népben látja. De ez a nép, az ő szemében, túlságosan eszményített, elszakított a valóságtól, a mindennapi élettől. Hogy meddig jutott volna még tovább? Ki tudja. A fiatalon szerzett tüdőbaj korán elhatalmasodott raj­ta. Gyógyulását keresve jár­ta a mediterrán tájakat, ak­kor is, mikor Cannes-ban utolérte a halál. Sz. E. Solness építőmester JELKÉP ÉS VALÓSÁG játszik össze egymással számtalan fénytörésben. A köz­napok fakó szürkeségéből minduntalan át­billenünk az álmok világába, hol a kínzó öntöprengést felváltja a reménykedő vá­gyakozás az elérhetetlenért, a soha be nem teljesedőért. S mindezt Ibsen e kései darabjában a költészet varázsos holdud­vara veszi körül, amelyben a hangulatok sajátos összefüggéseikben lépnek elénk. Solness építőmester az öregedés szelé­től megérintett, a búcsúzó évektől riad­tan visszahőkölő ember drámája. Még ereje teljében van, de már rettenetes fé­lelem ült meg benne. A tehetség amiatt szorong, hogy az utána lépő nemzedék le­­söpri őt a színről. Fél a fiataloktól, mégis rögeszmés meg­szállottsággal a fiatalok kezébe kapaszko­dik. Előbb Kaja Fosk­éba, aki lelkének csendes békéjével, talán éppen az öregkor derűs őszét ígéri. De Solness körül láthatatlanul ördögi manócskák tipegnek. Üzik-hajtják hol a kínzó lelkiismeret-vizsgálatba, hol az ön­ző ridegség sáncai mögé. Egész életében ahhoz, hogy építsen, előbb rombolnia kel­lett, így, bár nem tehet közvetlenül róla, de szívből kívánta felesége házának le­égését, hogy helyette újat emelve, elindul­hasson építőmesteri pályáján. A koboldok létezésében maga is hisz — éppen hogy ő találta ki — általa csitít­­va zajongó lelkiismeretét. Ezzel mintegy saját maga elől menekül, s igyekszik le­rázni magáról élete kellemetlen emlékeit. A szívében fel-fellobbanó tűz, a vá­gyakozás, hogy még egyszer felkapasz­kodhasson a régi magaslatokra, már-már hamvadóban van, amikor váratlanul be­kopogtat, sőt, egyszerűen rátör a fiatal­ ATHZ-'OQ Ibsen-bemutató a Vígszínházban ság, Hilda Wangel­s személyében. Kaja Foslival szemben Hilda egyetlen tüzes sis­tergés, nyugtalan vérű, izgága kamasz­lány, hús-vér alak. Még álmai is két láb­bal járnak a földön. Felcseperedve meg­unta az álmos egyhangúságot, és kivá­lasztotta Solnesst, hogy az ő híre­ nevében fürödjék. KEGYETLEN ÉS SZÁMÍTÓ a maga nemében, önző szeszélyességgel rángatja az építőmestert. Mikor felismeri Solness­­ben a fáradtság nyomait, egyéni varázsát latba vetve sarkallja, hogy tegye fel élete művére a koronát, tűzze ki személyesen az újonan épülő háza előtt jelképesen emelkedő torony tetejére a koszorút. Az építőmester drámája az első felvo­nástól kezdve egyre táguló körökben bon­takozik ki. Éleiben látjuk őt megtörve, régi tartására környezete előtt kínosan ügyelve. De ahogy Kárpáti Aurél írja: „A jelentkező öregség mesze már lerakódott benne. Szinte halott hideg akarat, mely könyörtelenül nehezedik a rettegett ifjú­ság betörése elé. Sírkő Solness elmúlt if­júságának sírján. Külső jel, öncsalás, ár­nya csak a régi Solness igazi akaratának, amely egykor teremteni tudott." A második felvonásban a betoppanó „vadmadár” felvillanyozza, vállalja a to­rony megmászását, de már a felvonás vé­gén a tragédia előreveti árnyékát, hogy azután a következőkben szívszorongatóan be is teljesedjék. Solness építőmester zu­hanása a mélybe, óriásira nagyított jel­kép: őszinte és könyörtelen leszámolás minden hamis képzelgéssel. POROS-E IBSEN? — vetődik fel újra és újra a kérdés. A válasz csak egy: le­het porosan felfogni és porosan játszani. A Vígszínház mostani bemutatója fénye­sen rácáfolt minden kétkedőre. Ibsen fris­sen és elevenen jelent meg a színpadon, a vénség aggasztó jegyei nélkül. Várkonyi Zoltán rendezése nem a port fújta le a drámáról. Az előadás éppen azt bizonyít­ja, hogy nem is volt rajta por. Minden modernkedő hókusz-pókusz nélkül, a mű lényegéig lehatolva a valódi, a minden ko­rokban élő Ibsent látja vendégül a ren­dező a színpadon. Szilárd tartópilléreken nyugvó, feszesen megszerkesztett az elő­adás, száműzve belőle a kényelmes rá­­érősség, a cselekmény vontatott bonyolítá­sa. Solness nagy szerep, Básfi Lajos játssza. Csodálatos azonulással, az alakban él, az alakkal együtt lélegzik. A tépelődő ví­vódás pillanatai sima könnyedséggel vál­tanak át az önigazolás perceibe; fenséges és szánandó, rideg önzése viszolyogtat, bukása mégis mélységesen megráz. Hilda szerepében Béres Ilona mutatkozott be, a színház új tagjaként. Győzte cserfes csitriséggel, de alulmaradt, amikor az utolsó felvonásban Hilda démoniságának kellett volna felülkerekedni. A többi sze­replő közül nagyon tetszett Békés Rita, a feleség tragikusan bezárkózott alakjában. A figura komor színei nem mosódtak egy­be és jól érvényesült a szövegében óva­tosan megbúvó irónia is. A hatásos dísz­leteket Jánosa Lajos, a kort idéző ruhá­kat Láng Rudolf tervezte. Szombathelyi Ervin DR. KLAUS DÖRTER, a hallei Luther Márton Egyetem növénytermesztési szek­ciójának igazgatója tegnap a Keszthelyi Agrártudományi Főiskolára érkezett. Ma­gyar kollégáival tanácskozik a közös me­liorációs, valamint a rét- és legelőgaz­­dálkodási kísérletekről. BARCSAI JENŐ egész falfelületet be­borító, több mint 20 négyzetméteres márvány mozaikja díszíti a miskolci Ne­­hétsy­ i Műszaki Egyetem 40 millió fo­rintos k­öltséggel kialakított könyvtárá­nak előcsarnokát.

Next