Magyar Hírlap, 1971. február (4. évfolyam, 32-59. szám)

1971-02-24 / 55. szám

2 1971. FEBRUÁR 24. SZERDA HAZAI KORKÉP Magyar Hírlap Lakásügyi tájékoztató így rendelkezhet a tulajdonos a lakással A tanácsi rendelkezés megszűnése 1­2 év Az egyéni tulajdonos rendelkezési joga a házában levő lakás felett olyan alap-­­vető változáson megy át, hogy indokolt az eddigi és az új jogi helyzet rövid ösz­­szehasonlítása. A korábbi jogszabályok­ különbséget tettek személyi tulajdonban álló tanácsi rendelkezésű és szabad rendelkezésű há­zak, illetőleg lakások között Tanácsi rendelkezésűek voltak az 1953. április 1. napja előtt épült háromszobás­nál nagyobb lakások, kivéve azokat, ame­lyeket a tulajdonos az államtól vásárolt. (A szobák számának meghatározásánál egyébként a több lakásos családi házak­ban levő valamennyi lakás szobáinak a számát együttesen kellett számításba ven­ni, s így tanácsi rendelkezésű volt pl. az a ház is, amelyben két különálló, egyen­ként 2 szobás lakás volt.) A tanácsi rendelkezésű lakásba csak a lakásügyi hatóságok kiutaló határozata alapján lehetett beköltözni. A megürese­dő lakást — ha erre igényt tartott — a tulajdonos, illetve egyeneságbeli rokona (pl. gyermeke) részére kellett kiutalni, míg ilyen igény hiányában a bérlőt a la­kásügyi hatóság választotta ki. Szabad rendelkezésűek voltak az 1953. április 1. napja után épített és az állam­tól vásárolt lakások, továbbá a korábban épült házak, illetőleg lakások is, ha azok­ban a lakószobák száma nem volt több, mint három. A szabad rendelkezésű lakásba, ha az megüresedett, a tulajdonos a lakásügyi hatóság kiutaló határozata nélkül beköl­tözhetett, vagy a lakást az általa kivá­lasztott személynek bérbeadhatta, sőt akár üresen is tarthatta. 1971. július hó 1. napjával a tanácsi és a szabad rendelkezésű lakások közötti megkülönböztetés megszűnik. Ettől kezd­ve minden személyi tulajdonban álló la­kás kikerül a tanács rendelkezése alól, így a lakás megüresedése esetén a tulaj­donos szabadon dönthet arról, hogy a la­kásba beköltözik-e vagy azt bérbeadja Lehetőség nyílik arra is, hogy a tulajdo­nos a megüresedett lakás bérbeadása fe­jében az új bérlőtől lakáshasználatba­vételi díjat is kérhessen. A díj fizetésének módjában és feltételeiben a felek szaba­don állapodhatnak meg, a díj összege azonban nem haladhatja meg a hasonló állami lakások használatbavételi díjának összegét. Ez a rendelkezés nagyobb meg­fontolásra kell hogy késztesse azokat a kísérletezőket, akik eddig a tulajdonos háta mögött igyekeztek a bérlővel „meg­egyezni” és a lakás birtokába jutva, utó­lagosan­ próbálták helyzetüket törvénye­síteni. A tulajdonos szabad rendelkezési jo­gának azonban van egy fontos korlátja is. Ez a korlát abban áll, hogy a tulajdonos lakását csak lakás céljára adhatja bérbe. nélkül, azonnal alkalmazni kell, ha a la­kást a rendelet hatálybalépése után — tehát már a tilalom ismeretében és azt megsértve — adják bérbe. A tulajdonos beköltözése A távlati lakáspolitika egyik elve, hogy a személyi tulajdonú lakásnak elsődleges rendeltetése a tulajdonos és családja la­kásszükségletének kielégítése. A bérlő által lakott ilyen házak karbantartása is csak nehezen biztosítható. Ezért közérde­ket is szolgál, hogy ilyen lakásban maga a tulajdonos és családja lakjon. Ezt kí­vánta biztosítani a korábbi jogszabálynak az a rendelkezése, amely a lakásba be­költözni kívánó tulajdonos részére — megfelelő cserelakás ellenében — lehe­tőséget adott a felmondásra. Ez a felmon­dás azonban csak viszonylag ritkán veze­tett eredményre; a jogszabály s az arra épülő gyakorlat túlzottan szigorú követel­ményeket támasztott a cserelakással szemben, s a tulajdonos csak ritkán és nehezen tudott hozzájutni a megfelelő cserelakáshoz. Az új jogszabály továbbra is fenntartja azt az elvet, hogy a tulajdonos — saját lakásszükségletének kielégítése céljából — csak cserelakás biztosítása ellenében mondhat fel. Ezt a lakáshiány feltétlenül szükségessé teszi. Ez alól azonban van egy kivétel. Nem kell cserelakást fel­ajánlani a bérlő részére, ha annak tulaj­donában — ugyanabban a városban vagy községben — megfelelő beköltözhető la­kás van, hiszen ebben az esetben elhe­lyezése cserelakás hiányában is biztosí­tott. Ilyenkor azonban a bérlő követelheti a tulajdonostól, hogy térítse meg részére egy olyan lakás „árát”, amelyre cserela­kásként más körülmények között igényt tarthatott volna. E rendelkezés célja, hogy ösztönözze a bérlőket saját ház épí­tésére. A tulajdonos cserelakásként addigi ta­nácsi bérlakását is felajánlhatja. Ha ez — a bérlője részére — cserelakásként nem felelne meg, a tanácstól igényelhet olyan másik lakást, amelybe bérlőjét ki­költöztetheti. Ilyen esetben természetesen a tulajdonos köteles bérlakását a tanács rendelkezésére bocsátani, továbbá e lakás és az új lakás „árának” esetleges különb­ségét a tanács részére megtéríteni. bérlő lakásigényének felső határát meg­haladó lakásban lakik, csak a jogos lakás­igényének megfelelő cserelakásra tarthat igényt (pl. a 3 szobás lakásban lakó há­zaspár be kell érje kétszobás cserelakás­sal is). A jogszabály ugyanakkor biztosítja azt is, hogy a bérlőt se érje méltánytalan­ság. Így a bérlő igényt tarthat a két la­kás „ára” közötti különbségre, továbbá öt évig a lakbérkülönbözetre, végül a lakásváltozással kapcsolatos indokolt költségeinek megtérítésére. A bérlők zak­latásának pedig gátat vet az a rendelke­zés, hogy — ha a bíróság a cserelakást nem találta megfelelőnek — a tulajdo­nos újabb pert csak két év eltelte után indíthat. Csak lakás céljára! A lakáshiányt csak úgy lehet csökken­teni, majd fokozatosan megszüntetni, ha a lakásállományunk jelentős részét kite­vő személyi tulajdonú lakásokat — ame­lyek építésének, fenntartásának támoga­tása érdekében az állam jelentős anyagi áldozatokat hoz — rendeltetésüknek meg­felelően, lakás céljára használják. Fontos közérdeke fűződik ezért ahhoz, hogy a tulajdonos a számára átmenetileg feles­leges lakást — szabad rendelkezési jogá­val élve — ne iroda, műhely stb., hanem lakás céljára adja bérbe, még akkor is, ha a vállalatok, szövetkezetek stb. — amelyek maguk is helyiséghiánnyal küz­denek — magasabb összegű bért tudná­nak fizetni. Az új jogszabály ezért megtiltja a sze­mélyi tulajdonú lakások bérbeadását nem lakás céljára. Ha valaki a jövőben ilyen szerződést köt, az érvénytelen lesz. 1971. július 1-ével ugyancsak érvénytelenné válik minden olyan korábban megkötött­­ szerződés is, amellyel a tulajdonos lakást más célra adott bérbe. Az utóbbi rendel­kezés természetesen csak a tulajdonos elhatározása alapján bérbeadott lakások­ra vonatkozik, s nem azokra a lakásokra, amelyeket — elsősorban az ötvenes évek elején — a tanács vett igénybe és jut­tatott közületi célra. Az említett tilalom súlyos jogkövetkez­ményekkel jár. Ha a lakást az új rende­let hatálybalépése előtt adták bérbe, a bérlő egyéves „türelmi időt” kap, amely alatt más helyiséget kereshet a maga számára. A türelmi idő eredménytelen eltelte esetén a lakás kiürítéséről — más elhelyezés biztosítása nélkül — a lakás­ügyi hatóság gondoskodik. Ha a tulajdo­nos a lakást három hónapon belül nem hasznosítja lakás céljára, a tanács a ház kényszereladását rendelheti el. Az említett szankciókat türelmi­ &18 Mikor „megfelelő” a cserelakás ? Az új jogszabály csökkenti a cserela­kással szemben támasztott követelménye­ket. Ha az ügyben perre kerül sor, a bí­róság nem veheti figyelembe a bérlő bár­milyen kifogását, hanem a bérlő által lakott lakás és a cserelakás összehason­lításánál csak az alábbi körülményeket vizsgálhatja: a két lakás alapterületét, komfortfoko­zatát, műszaki állapotát, a lakóhelyiségek számát, valamint a lakások településen belüli fekvését, azt, hogy főbérleti vagy társbérleti la­kásról van-e szó, végül hogy a bérlő a lakás épületen belüli fekvése miatt egészségügyi szempontból nem ke­rül-e hátrányosabb helyzetbe (pl. a föld­szintes lakásban lakó idős házaspár nem kötelezhető lift nélküli házban IV. eme­leti lakás elfogadására). Továbbra is követelmény, hogy a cse­relakás ugyanabban a városban, illetve községben legyen, mint a bérlő lakása. Kertes lakás helyett azonban bérházban levő lakást is fel lehet ajánlani. Ha a­­ szakszervezetekben — a nőmozga­lom minőségi változása következtében — megválasztották a nőfelelősöket. Az ő funkciójuk is garancia arra, hogy az adott iparágban dolgozó nők helyzete állandóan napirenden lesz, politikai, gaz­dasági, szociális és kulturális szempont­ból. A Textilipari Dolgozók Szakszerve­zetében is van a nőknek külön „képvi­selőjük”. Azonban minden osztályon el­mondták ugyanazt és ugyanúgy: itt, eb­ben a szakszervezetben mindenki nőfele­­lős. A textilipar hét iparágának — pamut-, gyapjú-, len­kender-, selyem, kötszövő-, rövidáru- és rostipar — 140 ezer dolgozó­jából 95 ezer a nő, tehát a népgazdaság más ágazataihoz viszonyítva a nők fog­lalkoztatási aránya magas. Az iparban foglalkoztatott összes nő 12,5 százaléka a textiliparban dolgozik. Szerepük a ter­melésben meghatározó, élet- és munka­­körülményeik javítása, érdekvédelmük, kulturális és politikai nevelésük alapve­tő fontosságú. Párthatározat, kormány­­határozat, SZOT-határozat született ezek­nek megvalósítására, amelyeket széles körű, országos felmérés előzött meg. A textilipar régi iparág Magyarorszá­gon is. Gyapjúmosó és Finomposztógyár például 1968-ban ünnepelte 100 éves fennállását. A férfimunkások aránya kez­detben, sőt később is, egészen a II. vi­lágháború idejéig jóval magasabb volt. A háború miatt munkaerő tekintetében átalakult az iparág: sok nő került férfiak helyett a gépek mellé. A nők még foko­zottabb termelésbe állítását a felszaba­dulás után elősegítette a népgazdaság fejlődése, a munkalehetőségek bővülése. Ma már szinte nincs is férfi szövő-fonó szakmunkás. A Szegedi Textilgyárba lá­togatva, a szövő-fonó munkatermekben, a brigádokban legfeljebb egy-egy férfit látni, az is a gépek gondozója, karban­tartója volt. A nők helytállnak a termelésben. Bi­zonyítja ezt az a tény is, hogy a textil­ipar évek óta teljesíti tervét és eleget tesz a belkereskedelmi és exportigények­nek. Olyan nehézségek ellenére, mint a műszakilag nagyobb részt elavult gép­par­k, a nagyarányú munkaerő-fluktuáció, a viszonylag nehéz munkakörülmények (zajártalom, pára, meleg, por, nagy fizi­kai megterhelés). A jó termelési eredményekben első­sorban a nők munkája fejeződik ki, hi­szen a textiles „kulcsmunkahelyeken” szinte mindenütt nők dolgoznak. Munka­brigádjaik háromnegyed része szocialista brigád, a brigádvezetők csaknem vala­mennyien nők. A textilipar 5500 fizikai kiváló dolgozójából 4400 a nődolgozó. Azonban a vezető állásban levő nők aránya messze elmarad munkában el­foglalt helyük, felkészültségük és szám­arányuk mögött. Néhány példa: Az összes vezető száma tehát 6476, a nők száma ebből mindössze 822! A Ma­gyar Gyapjúfonó- és Szövőgyárban 30 osztályvezetőből 7 a nő, a 65 művezető között pedig egyetlen nő sincs. A Szom­bathelyi Pamutiparban 130 középvezető­ből 11 a nő, a Pamutfonóipari Vállalat­ kaposvári gyára 63 vezetőjéből 13. Nem a statisztika javítása, hanem a vezetésre alkalmas nődolgozók bátrabb előléptetése, megbecsülése várat még ma­gára. De szükséges az is, hogy megvál­tozzék a rossz arány, az egyéb okok miatt kialakult tartózkodó magatartás a nők körében, amely sokszor akadályozza előbbre jutásukat. A párthatározat és az 1013-as kormány­­határozat is foglalkozik a textilipar bér­helyzetével, a munkások bérével, anya­gi elismerésével. (Az iparágak összeha­­sonlításában az utolsó előtti helyen áll a textilmunkások bére.) A bérszínvonal csak részint a múlt öröksége, másrészt a textilipari munkakörök rangsorolásának következménye. A textiliparban is bevezették a 20 ka­tegóriás munkásbesorolási rendszert. A szakmunkás-munkakörök (szövő, fonó stb.) az alacsonyabban rangsorolt, egy­szerű betanított munkakörök (22) kate­góriájába került, annak ellenére, hogy a szakszervezet szorgalmazta a szakkép­zettség és a nehézségi fok szerinti beso­rolást. Ennek is köszönhető tehát, hogy a többségében nőket foglalkoztató tex­tiliparban a nők viszonylag alacsonyabb bért kapnak, mint más szakmák dolgo­zói. A részesedési alap csökkenése, illet­ve stagnálása a jövedelem arányaiban még további eltolódásokat okozott. A kormány 1968-ban 4 százalékos, 1970-ben további 3 százalékos bérfejlesz­tést fogadott el a bérhelyzet és a nehéz munkakörülmények figyelembevételével, a Könnyűipari Minisztérium és a szak­­szervezet javaslatára. A munkaerő-prob­lémák ennek ellenére változatlanok. Bár a vállalatok próbáltak a saját erejükből is bérfejlesztéseket végrehajtani, továb­bi intézkedésekre van szükség, s ezen be­lül arra is, hogy a nők azonos munka­végzés, képzettség esetén ugyanazt a bért kapják, mint a férfiak. A szakszervezet javasolja továbbá a 20 kategóriás munkásbesorolási rendszer módosítását, ugyanis megítélése szerint a rangsorolásnál nem szerepelt kellő súllyal a zajártalom, az álló és járó mun­ka stb. A bér- és jövedelemarány javításához — a szakszervezet javaslata szerint — szükség lenne a szabályozók olyan mó­dosítására, amely lehetővé tenné a meg­felelő munka utáni megfelelő nyereség­­részesedést. Juhász Erzsébet * Nők a textilipari üzemekben Termelés, vezető állások, bérezés összesen: Nő. Magasabb vállalati ve­zető (vezérigazgató, igazgató, főmérnök, főkönyvelő) i­s n Felső szintű vállalati vezető (főosztályveze­tő, osztályvezető) ms­­3 Felső szintű gyári vezető (gyárigazgató, műszaki vezető, adminisztratív vezető) ism m Középszintű vezető (telep-, gyárrészleg-, üzemvezető) W ns Alsó szintű vezető főművezető, művezető) 1245 3*4 A napokban megkezdik az új lakbérek közlését A kerületi házkezelési igazgatóságok a Budapesten levő állami bérlakások fel­mérését a közeli napokban befejezik. Tegnapig — mint Dános György, az In­gatlankezelési Főigazgatóság vezetője mondotta — a felmérők a budapesti la­kások 93 százalékában jártak. Előreláthatólag március 1-ig minden budapesti állami tulajdonú bérlakásban befejeződik a felmérés. A közeli napok­ban a kerületi ingatlankezelő vállalatok már köztik a lakás bérlőivel az új lak­béreket. Először a komfort nélküli laká­sok bérlői kapják meg az értesítést ar­ról, hogy július 1. után mennyi lesz a lakbérük. Négyszázezer új lakásigénylő-nyomtat­­ványt készíttetett a tanács lakásügyi fő­osztálya. Az igénylőlapokat — előrelát­hatólag — a kerületi tanácsoknál lehet majd megvásárolni, darabonként 1 fo­rintért. Befejeződött a KISZ központi bizottságának ülése Kedden folytatta munkáját a KISZ központi bizottságának ülése. A közpon­ti bizottság tagjai csoportos megbeszélé­seken cserélték ki véleményüket a tes­tület működéséről és munkamódszeréről.­­ A­­ KISZ­­ központi­­ bizottsága személyi ügyekben is döntött; érdemeinek elisme­rése mellett , más, fontos beosztására való tekintettel, felmentette Kárpáti Sándort, a KB titkári tisztsége alól, a KISZ központi bizottságának titkárává dr. Gombár Józsefet választotta meg. A népfrontbizottságok napirendjén A választások előkészületei A megyék, járások népfrontkollektívái ezekben a hetekben sorra napirendre tű­zik az országgyűlési képviselők és ta­nácstagok új mandátumával kapcsolatos előkészületi teendőket, a választások le­bonyolításával kapcsolatos helyi szerve­zési feladatokat. Visszatérő témája lesz a közeli napok­ban összeülő népfrontfórumoknak an­nak felmérése is, hogy a X. pártkong­resszus határozataiból eredően milyen feladatok kerülnek előtérbe a népfront­mozgalom politikai munkájában. ■ Ugyancsak a napi aktualitású témája a megyék, járások, községek népfront­­bizottságainak, hogy a március 8-i nem­zetközi nőnap helyi ünnepségeit milyen rendezvényekkel, új formákkal tegyék bensőségessé a munkahelyeken, a társa­dalmi szerveknél.

Next