Magyar Hírlap, 1982. szeptember (15. évfolyam, 204-229. szám)

1982-09-01 / 204. szám

2 1982. SZEPTEMBER 1. SZERDA Megyar Hírldp NSMZSTZOMPOUTii^­tHgj)...." KÜLFÖLDI LAPOKBÓL Newsweek A legnagyobb amerikai kémszerve­zet, a Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) jelentékeny befolyást gyako­rolt a falkland­i háború kimenetelére. Az amerikai hetilap legfrissebb szá­mának jelentése szerint az NSA ha­talmas műszaki apparátusa segítségé­vel megfejtette az argentin hadsereg kódrendszerét és pontos adatokkal látta el a briteket az argentinok erői­nek elhelyezkedéséről. Ez a szervezet az összes ameri­kai mechanikai és elektronikus hírszerző eszközök gazdája — kezdve az Indiai-óceán felett 40 ezer kilométer magasságban lebe­gő műholdaktól a Nyugat-Virgi­­nia hegyei közé települt „anten­nafarmnak” nevezett lehallgató központokig. Az a tény, hogy az NSA-t a kü­lönféle botrányok útján hírhedt­té vált CIA-nál sokkal kevésbé ismerik az amerikaiak is, a heti­lap szerint fölöttébb kedvező a kormány számára, mivel így ke­vesebb a szóbeszéd az egész vi­lágra kiterjedő elektronikus kém­hálózat létezéséről. Ez a hálózat kémholdak, lehallgató központok, komputerek hada segítségével gyakorlatilag az egész nemzetkö­zi távíró-, telex- és telefonforga­lom ellenőrzését kezében tartja. A technika csodái távolról sem mindenhatóak. Az argentin had­sereg kódrendszerét azért sikerült­­megfejteni, mert viszonylag egy­szerű volt. A modernebb kódrend­szereket nem tudják ilyen köny­­nyen megfejteni, mert azokat ugyancsak komputerek készítik. Ilyenkor az NSA kevésbé „intel­ligens” megoldásokkal próbálko­zik: betörést szervez a külföldi képviseletekre. Die Presse Helyzetkép a hesseni választások előtt Gyér érdeklődés és csalódás fogadta az olasz kormányfő programbeszédét (MTI) A kormánypártok részé­ről gyér érdeklődés, az ellenzék oldaláról csalódás fogadta a ró­mai parlamentben Giovanni Spa­­dolini hétfőn este elhangzott programbeszédét. Anélkül, hogy megmagyarázta volna, miért bu­kott meg az előző kabinet, a mi­niszterelnök a törvényalkotás, az államirányítás rendszerét tette felelőssé „az ország kormányoz­­hatatlanságáért”. Mintegy hetvenoldalas expozé­jának jelentős részét a parlament és a kormány közötti kapcsolat tervezett reformjának szentelte. Új adó- és árpolitikát ígért, to­vábbá az állami költségvetés mér­leghiányának lefaragását helyez­te kilátásba. Nem egyértelműen fogalmaz a dokumentum a szibériai gázveze­ték-szerződés ügyében. Spadolini kijelentette, hogy a vállalt köte­lezettséget teljesítik, de a végső döntés előtt minden „fontos té­nyezőt” figyelembe vesznek. A külpolitikai program a nem­zetközi enyhülés előmozdításában az aktív olasz közreműködést a nyugat-európai partnerekkel való szoros együttműködés alapján ígéri. Az expozé befejező részében a terrorizmussal, mint „morális kérdéssel” foglalkozott a minisz­terelnök. Kijelentette, hogy „a Vörös Brigádok technikája a vendettával és a szervezett alvi­lágéval keveredik”. Pérez de Cuéllar beszéde Montrealban Az ENSZ fő célja a súlyos konfliktusok kialakulásának megakadályozása (UPI, AFP) Sokan félreértelme­zik az ENSZ hatáskörét, ez meg­alapozatlan várakozásokat és egyúttal alaptalan csalódásokat is okoz — jelentette ki Javier Pé­rez de Cuéllar, a világszervezet főtitkára hétfőn Montrealban, a Nemzetközi Jogi Szövetség 60. konferenciájának megnyitó ülé­sén. A főtitkár szerint a világszer­vezettől nem várható el, hogy „mindenható gyógyírt nyújtson” a már kibontakozott súlyos nem­zetközi konfliktusokra, államközi politikai vitákra. A világszerve­zet fő célja az ilyen jellegű konf­liktusok kialakulásának megaka­dályozása kell hogy legyen — mutatott rá az ENSZ főtitkára. Közölte, hogy néhány napon be­lül a Biztonsági­ Tanács, illetve az ENSZ-főtitkár feladatkörét érintő bejelentések várhatók, így arról is, hogy az ENSZ-főtitkár a közeli jövőben ténymegállapító bizottságokat küldh­et a világ több térségébe új nemzetközi konfliktusok kirobbanásának megelőzésére. Az Egyesült Államok fokozott fegyverkezésre ösztönzi Japánt (MTI) Maradéktalanul beigazo­lódtak az előzetes értesülések a japán—amerikai úgynevezett biz­tonsági konzultatív testület, Jippo­­lului ülésszakának első napján. Megnyitó beszédében ugyanis Mike Mansfield, az Egyesült Ál­lamok tokiói nagykövete arra szó­lította fel Japánt, hogy nagymér­tékben gyorsítsa meg az 1983— 87-es időszakra szóló haderőfej­­lesztési programjának végrehajtá­sát. A következő két amerikai felszólaló, Francis West hadügy­­minisztériumi államtitkár és Ro­bert Long tengernagy, a csen­­­des-óceáni amerikai fegyveres­­ erők főparancsnoka pedig az éle­t Utólagos , szovjet fenyegetésre hi­­­­vatkozva ösztökélte a szigetorszá­got a Szovjetunió „elrettentésé­ben” való nagyobb szerepvállalás­ra. Japán részről egyetértettek ugyan abban, hogy — úgymond — folytatódik a szovjet fegyver­kezés, de távolról sem osztották azt a washingtoni aggodalmat, hogy az „akut fenyegetést” jelen­tene a távol-keleti térségre nézve. ­ Ma nyílik a KKP 12. kongresszusa [ Szakítás a hagyományokkal? A KÍNAI PÁRT 1969-ben tar­tott 9. kongresszusa egy szem­pontból mindenképpen forduló­pont volt a párt történelmében: megjelent a „negatív hős” fogal­ma. Liu Sao-csít, a volt államel­nököt, aki még ugyanabban az évben elpusztult a kaj-fengi bör­tön embertelen körülményei kö­zött, „revizionistának” kiáltja ki a kongresszus. Liu távozásából leginkább Lin Piao hadügyminiszter húz hasz­not: kinevezik Mao Ce-tung utód­jának. Lin Piao 1971-ben bukik, és az 1973-as kongresszuson már az ő bűneit tárgyalják. Eltűnése helyet csinál a ,,négyek bandájá­nak", elsősorban C­siang Csing asszonynak és Vang Hung-ven­nek. 1976-ban a „négyeket” le­tartóztatják, és mondani sem kell, hogy a 11. kongresszus (1977) a „négyekkel” való leszámolás kongresszusaként kerül be a tör­ténelembe.. Túlzás nélkül lehet állítani, hogy a kínai pártkongresszusok — az 1956-ban tartott 8. kong­resszus kivételével — az utóbbi években mindig lezárták a ha­talmi harc egy szakaszát, és ép­pen felemelkedőben voltak a kongresszusok idején a későbbi hullócsillagok. Kinek a bukását hozza a ma k­ezdődő 12. kongresszus? Avagy mbben új dolognak lehetünk­­ szem- és fültanúi? Vagyis azt vetélkedő csoportjai „tör­ténelmi kompromisszumot” köt­nek, és Kínában felhagynak a legyőzött politikai ellenfél meg­alázó kitaszításával, a KKP pedig — a hőn áhított stabilitás érde­kében — legalábbis egyelőre ki­lép a revans és a revanis revansá­­nak ördögi köréből? NEM TÉVEDÉS: szem- és fül­tanúi leszünk a kongresszusnak. Még augusztus elején bejelentet­ték a nyitás napját —­ami már önmagában szakítás a titkolózás régi hagyományával. További új­donság, hogy bár újságírókat nem engednek a kongresszusi üléste­rembe, a kínai televízió naponta ad összefoglalókat, és sajtótájé­koztatókat is terveznek. Peking már a külsőségekkel is cáfolni akarja, hogy a KKP a világ leg­népesebb „illegalitásban tevé­kenykedő” legális kommunista pártja. Bokán még a párt rene­szánszáról is beszélnek e válto­zások kapcsán. Amikor 1930 februárjában a KKP 5. plénuma úgy határozott, hogy idő előtt összehívják a 12. kongresszust (vagyis három évvel az előző után), a bejelentés nem keltett meglepetést.. Korábban sem tartották ugyanis be a szer­vezeti szabályzatnak azt az elő­írását, hogy ötévenként kell kongresszust tartani. Öt napiren­di pontot fogadtak el eredetileg: 1. a központi bizottság beszámo­lója; 2. a fegyelmi bizottság je­lentése; 3. a szervezeti szabály­zat módosítása; 4. a távlati fej­lesztési terv vázlatának a meg­vitatása; 5. az új központi bizott­ság megválasztása. Időközben nemcsak az vált nyilvánvalóvá, hogy­ nehézségek­be ütközik a kongresszus össze­hívása, a küldöttek listájának az összeállítása, hanem ez év júliu­sában az is kiderült, hogy a táv­lati gazdasági terv megvitatását nem tűzik napirendre, továbbá, hogy nemcsak központi bizottsá­got választanak majd. Az idei augusztus 7.-i pártplénu­­mot követően a Zsenmin Zsipaó­­ban megjelent cikkből megtud­hattuk, hogy létrehoznak egy új szervet, a központi bizottság ta­nácsadó testületét, amit a fe­gyelmi bizottsággal egyetemben a kongresszus fog választani. Ugyanúgy, mint a központi bi­zottságot. Később Van Li miniszterelnök­­helyettes egy japán színházi kül­döttség előtt elárulta, hogy fel­számolják a KKP z jenani kong­resszusán felállított elnöki posz­tot, s a párt élén ezentúl főtit­kár áll majd. Az alelnökök (ők hatan alkotják az elnökkel együtt jelenleg a politikai bizottság ál­landó bizottságát) idősebbjei más élemedett korú politikusok tár­saságában bevonulnak majd a tanácsadói testületbe. MIND EZ IDEIG nem tudtak eldönteni Pekingben, vajon Teng Hsziao-ping újabb manőveréről van-e szó — azaz így akarja-e ellenlábasait kivonni a forgalom­ból —, vagy másról: arról, hogy egy jelentőségét fokozatosan el­veszítő szervben megvalósul a veteránok fájdalommentes bú­csúja a politikai tereptől? Min­denesetre most komoly szerepet ígérnek az „öregek tanácsának”, és azt, hogy nemcsak felkérésre fog véleményt nyilvánítani, ha­nem szükség esetén mindenkor. A kínai klasszikus irodalomban van egy szép történet a három ki­rályságról és vezetőikről, akik híresek voltak egy életre szóló barátságukról, egymás segítésé­ről. Nos, ehhez a három ősi daliá­hoz hasonlítják a mai Kína élén álló triumvirátust: Teng Hsziao­­ping, Hu Jao-pang és Csao Ce­­jang véd- és dacszövetségét, amelynek a szellemi vezére poszt­tól és rangtól függetlenül Teng Hsziao-ping. A másik kettőt ő hozta fel és juttatta a párt és a kormány élére. A HU—Csao-ket­­tős fogja majd irányítani a kong­resszus után a titkárság munká­ját — mint azt magabiztosan el­mondta Hu Jao-pang a francia hírügynökségnek adott­ interjújá­ban — anélkül, hogy akár posztot kellene létesíteni a titkárságban ,a kormányfőnek. Egyébként ma is gyakorlat már, hogy Csao Ce­­jangot meghívják a titkárság ülé­seire. Hu Jao-pang és Csao Ce-jang a jövő emberei, különösen az utób­bi. Teng Hsziao-ping, amikor úgy dönt majd, hogy visszavonul (1985-öt rebesgetik), mind az In­tézményeket, mind a személyeket illetően kész életművet kíván hátrahagyni. Olajozott gépezetet, amely talán megvalósíthatja a század több kínai politikusának Vágyát, Kína modernizálását. FRIVOL DOLOG Mao Ce-tun­­got idézni a Maót rafináltan ta­gadó Teng munkájának a jellem­zésére, de mégis önkéntelenül a néhai pártelnök zongorahasonla­­ta jut az ember eszébe: ha egy­szerre akarjuk lenyomni a billen­tyűket, káosz kerekedik belőle. Teng — miután visszaharcolta magát a vezetésbe, majd 1978 de­cembere után Kína élére került — finoman ütögeti a billentyű­ket. A rendszertelen kámpírozás finom skálázásba éppen a B. kongresszus összehívásának a be­­jelentése után váltott át. Teng felismerte, vagy az ellen­tábor ereje felismertette vele, hogy az erőltetett leszámolás ,,ba­jos” ellenfeleivel Kínát újra az éles bel­viszályok küzdőterévé te­heti, az ország pedig nem tud ki­kászálódni elmaradottságából. Ezért a személyi és az intézmé­nyi feltételek fokozatos kialakítá­sának­­ az útját választotta, a re­formot. ÚJABB, TALÁN DÖNTŐ lé­pés lehet a 12. kongresszus eb­ben a manőverezésben. Sutba dobnak még egy ,,balos” doku­mentumot, vagyis a párt szerve­zeti szabályzatát, példátlan vér­átömlesztést kap­nak a központi pártszervek, amelyeket — az ál­lami szervekkel egyetemben — Teng régi formájukban és össze­­tételükben alkalmatlannak ítélt a a­ korszerűsítési tervek végrehaj­­tására. Ha a néni lebecsülendő ellentábort is m­ega­turb­a elvo­ni arról, hogy ki kell­ járni a valódi korszerűsítés iskoláját, felkerül­het az i-re a pont Teng életmű­vében.­­ Peking, 1982. augusztus 31. Sarkad­i Kovács Ferenc Vendég Ibsen hazájából VISZONYLAG KEVÉS HÍR érkezik hozzánk az „északi út” országából, Norvégiából, amely­nek külügyminisztere, Svenn Stray ma érkezik hazánkba háromnapos hivatalos látogatás­ra. Viszonylag keveset tudunk e mintegy négymillió lakosú, föld­rajzilag tőlünk távol eső skan­dináv országtól. Pedig kapcsola­taink nem új keletűek. Sajno­­vics János nyelvész és Hell Mik­sa csillagász már a XVIII. szá­zadban Norvégiába utazott, hogy — az akkor uralkodó Keresztély király támogatásával — a csilla­gászati munka mellett hozzáfog­jon a magyar-lapp nyelvrokonság kiderítéséhez. S a világon ma is mindössze három ország van, ahol lefordították, a múlt századi drámairodalom egyik óriása, a norvég Henrik Ibsen összes mű­vét — e három állam egyike pe­dig éppen hazánk. (Reviczky Gyula, Lukács György és Németh László után a 23 Ibsen-darabot tartalmazó legteljesebb magyar kiadás fordítóját. Hajdú Henriket is a Norvég Királyi Akadémia tagjává választották.) Magyarország és a Norvég Ki­rályság 1947-ben újította fel dip­­lomáciai kapcsolatait, s 1965-ben emelte azokat nagyköveti rangra. A magyar—norvég kapcsolatok­ban új szakasz kezdődött 1970- ben, amikor akkori külügyminisz­terünk, Péter János norvégiai meghívásnak tett eleget. Ezután váltak rendszeressé a két ország­­kormánytagjainak közvetlen ta­lálkozói, amelyeknek két kiemel­kedő állomását Trygve Bratteli miniszterelnök 1974-es hivatalos magyarországi és Lázár György 1977-es norvégiai látogatása je­lentette. 1978 szeptemberében Puja Frigyes volt Osló­ vendége, s e hivatalos látogatás viszonzá­saként várjuk most hazánkba a norvég külügyminisztert. KAPCSOLATAINK — bár ki­terjednek a politikai, a gazdasá­gi és a kulturális élet több terü­letére — viszonylag szerények. Jelentős szerepet töltenek be a szakminiszteri találkozók és a két külügyminisztérium, közötti, kon­zultációk. Hetényi István pénz­ügyminiszter például 1980 őszén, oslói hivatalos látogatása alkal­mával a kettős adóztatás elkerü­léséről szóló egyezményt írt alá (amely az. ..idén­ januártól ér­vénybe is lépett)­. S látogatását ta­valy tavasszal viszonozta a nor­vég pénzügyminiszter. Ugyancsak, tavaly tavasszal folytatott tárgya­lásokat a norvég fővárosban Tí­már Mátyás, a Magyar Nemze­ti Bank elnöke, ősszel pedig Szar­ka Károly külügyminiszter-he­lyettes volt Oslo vendége. Az el­múlt évben több szakmai meg­beszélésre került sor a szakszer­vezeti mozgalom területén is — Gáspár Sándor éppen­ a múlt­ hé­ten tért haza Ibsen és Grieg föld­jéről. A­ magyar—norvég politikai kapcsolatok az utóbbi időkben — valószínűleg az enyhülési fő­folyamat bizonyos fokú megtor­panását tükrözve — a sorozatos magyar kezdeményezések ellené­re nem érik el a kívánatos szin­tet, és alakulásuk eléggé hullám­zó. Országaink más-más szövetsé­gi rendszerhez tartoznak — ha­zánk a­­Varsói Szerződés, Norvé­gia pedig a NATO tagja —, és a nemzetközi élet több kérdésében eltérő a véleményük. Mindkét ország népe és kormánya egyet­ért azonban abban, hogy Euró­pának a béke és­ a biztonság kon­tinensévé kell válnia. Ezzel kap­csolatban, a most kezdődő kül­ügyminiszteri megbeszélések előtt érdemes emlékeztetni arra is, hogy tavaly októberben, az új, konzervatív kormány beiktatá­sakor, a külpolitikai program­­nyilatkozatot ismertetve Svenn Stray a többi között rámutatott: Norvégia reméli, hogy a nyolc­vanas évek az európai biztonság megszilárdításáért folyó tárgya­lások évtizedeivé válnak. A magyar—norvég gazdasági­kereskedelmi kapcsolatok rende­zettnek tekinthetők, bár e téren is kívánatos lenne, ha együttmű­ködésünk intenzívebbé válna. GAZDASÁGI kapcsolataink erősödéséhez jó kiindulópontot jelentett a tavaly szeptemberben Oslóban megtartott első össze­vont magyar—norvég kereskedel­mi és­­kooperációs vegyes bizott­sági ülés. Az idén ősszel Buda­pesten sorra kerülő vegyes bi­zottsági ülésen ismételten az együttműködés fokozásán lesz majd a hangsúly. Kapcsolataink fejlesztése, a kétoldalú tárgyalások — így Pu­ja Frigyes és Svenn Stray mos­tani budapesti megbeszélései is — segíthetik egymás jobb megisme­rését, a magyar—norvég együtt­működés elmélyítését.. Ez egyút­tal a nemzet­öözi légkör fazitá­sát, végső soron tehát az európai­­ biztonság megszilárdítását is szol­gálja. * 1 J. --------------------------------------------------------------------­

Next