Magyar Hírlap, 1982. december (15. évfolyam, 282-306. szám)

1982-12-01 / 282. szám

2 1982. DECEMBER 1. SZERDA NEMZETKÖZI POLITIKA HGYBB HÍRÍÍAP Helmut Schmidt nyilatkozata a BBC-nek (MTI) Helmut Schmidt volt nyugat-német kancellár a BBC televíziónak adott nyilatkozatában „egészen nevetségesnek” minősí­tette „a Nyugat katonai kisebbségi komplexusát” — nemcsak hagyo­mányos, nukleáris értelemben is. Utalt rá, hogy az NSZK hadsere­ge, habár csak hagyományos fegy­verzettel van ellátva, „önmagá­ban is hatalmas erő­ képes arra, hogy bárkit elrettentsen az ag­ressziótól”. A szociáldemokrata politikus — aki magánlátogatáson tartózkodik Londonban — tisztelgő látogatást tett Margaret Thatcher miniszter­elnöknél, a BBC szerint azért is, hogy tanácsokat adjon a decem­ber 3-i közös piaci csúcsértekez­let előtt. Nyilatkozatában Schmidt — ne­vek említése nélkül — kijelen­tette: „itt Nyugaton minden ne­gyedévben, vagy minden hónap­ban akad egy politikus, hol a NATO főtitkára, hol valamely (NATO-) állam feje, vagy mi­niszterelnöke, aki szörnyülködni kezd azon, milyen rettenetesen erősek a szovjetek, mennyi kato­nájuk van, mennyi hajójuk stb. S hogy nekünk már kellene vala­mit tennünk ez ellen ... Én ma­gam meglehetősen magabiztos vagyok. Itt van például a (nyugat­német) Bundeswehr . . . A katonai kisebbségi érzésnek ez a kultivá­lása egyenesen nevetséges” — mondotta. Az interjú egy másik helyen Schmidt kétségeit fejezte ki az iránt, komolyan tárgyalni akar-e a Reagan-kormány az európai közép-hatótávolságú rakétafegy­verzet korlátozásáról. I­G­ Az SOMMÁSAN UGYAN, de igen találóan fogalmazott jó másfél esztendővel ezelőtt — közvetle­nül Ronald Reagan beiktatása után —, egy magas rangú wa­shingtoni külügyi tisztviselő, Latm­­on Walker, midőn az Egyesült Államok Afrika-politikáját így minősítette: „Olyan ez a politi­kánk, mint a kígyó, bizonyos idő­szakonként vedlik, azaz régi bő­rét újra cseréli”. Ha a kígyó egyéb jellemzőinek ecsetelésétől és elemzésétől ezúttal el is tekin­tünk, azt kétségtelenül leszögez­hetjük: van valami találó ebben a kígyóbőrhasonlatban. Hiszen az Egyesült Államok is időről időre fölülvizsgálja Afrika-politi­­káját, s taktikát cserél. Ám való­ban olyan ez, mint a a kígyó­­vedlés: a külszín alatt ugyanis a lényeg változatlan marad. A mindenkori taktikai módosítások nem befolyásolják a felszín alatt húzódó fő célt: a kísérletet a vi­lághegemónia visszaszerzésére, konkrétan a fekete kontinensen­­ pedig a viszonylag korlátozott be­folyás megszilárdítására, sőt, ki­­szélesítésére — a neokolonialista érdekek jegyében. E törekvések mindig is megfi­gyelhetőek voltak, a konzervatív és a rugalmasabb Afrika-politi­­kában egyaránt. Nem volt men­tes tőlük az afrikai ügyeket (a kontinens kérdéseivel foglalkozó szenátusi albizottság volt vezető­jeként) már elnökké választása előtt jól ismerő John F. Kennedy, aki politikai nyitással próbálko­zott az afrikai országok felé. Bár a Kennedy-éra után Washington — a vietnami háborúra és a kö­zel-keleti eseményekre összpon­tosítva — meglehetős passzivitást mutatott e térségben, azért a hat­vanas években is „jelen volt” Af­rikában. Igaz, elsősorban a gaz­dasági érdekeknek biztosítva el­sőbbséget ... Emiatt, valamint po­litikai lépéseinek Janus-arcúsága következtében, a hetvenes évekre jócskán le is hűltek az afro­­amerikai kapcsolatok. Fagypont­jukat azonban 1975—76-ban érték el, amikor is nyilvánvaló vált Washington angolai beavatkozása, illetve szerepe az MPLA-kor­­mány elleni dél-afrikai támadás­ban. Kedvező fordulatot e kap­csolatokban csupán a Carter-kor­mányzat színes bőrű ENSZ-nagy­­követének, Andrew Youngnak si­került elérnie. Úgy tetszik azon­,­ban, hogy ez sem maradt tartós. A REAGAN-KORMÁNYZAT ugyanis ismét a régi, konzerva­tív módon „kezeli” a fekete kon­tinenst. A jelenlegi amerikai irányvonal „konstruktív elkötele­zettség” címkéjű új afrikai takti­káját Chester Crocker külügyi ál­lamtitkár fogalmazta meg a leg­­nyíltabban (és mellesleg a legci­­nikusabban is): „Az Egyesült Ál­lamoknak olyan koherens afrikai stratégiát és taktikát kell kidol­goznia, amely szavatolja gazdasá­gi és politikai létérdekeit Afri­kában. Az előző kormányzatok idején érdekeink nagyobb mér­tékben növekedtek, mint a befo­lyásunk, s a retorikánk és a valós teljesítményünk közötti szakadék veszélyessé vált. Elődeink politi­kája túlságosan is cseppfolyós, és úgymond lusta volt” ... Hogy a gyakorlatban mit is je­lent ez a crockeri elképzelés? Azt, hogy a Fehér Házban, s a kül­ügyminisztériumban mostanság azon igyekeznek, hogy mind job­ban erősítsék az amerikabarát afrikai államokhoz fűződő gazda­sági és politikai szálakat,­ s így még biztosabb támaszokra lelje­nek. Egyrészt saját energia-, és nyersanyag-utánpótlásukhoz, másrészt pedig az állítólagos „szovjet befolyásnövekedés” visz­­szaszorítására. Célpontként keze­lik Washingtonban a „veszélyes felforgató központoknak” minősí­tett olyan haladó országokat, mint Angola, Etiópia, vagy­ Líbia. (Kéts­­ségtelen, hogy az agresszív ame­rikai tervekhez már sikerült megbízható szövetségeseket talál­ni: a kontinens északnyugati ré­szén Marokkót, keleten Szudánt, Szomáliát, és Kenyát, Afrika bel­­sejébe il Zaire-t, délen pedig vál­tozatlanul a Dél-afrikai Köztársa­ság a fő partner.) NOS, ILYEN TÁMOGATÁS­­SZERZŐ, és­­adó körutat tett a minap­­ Afrikában George Bush, amerikai alelnök, akinek szemé­lyében Reagan elnök megválasz­tása óta a legmagasabb rangú amerikai politikus látogatott a fekete kontinensre. Bush hét or­szágot látogatott meg, sorrend­ben: a Zöld-foki Köztársaságot, Szenegált, Nigériát, Zambiát, Zimbabwét, Kenyát és Zaire-t. Dossziéjában a namíbiai kérdés amerikai érdekeknek megfelelő megoldását javasló — már is­mert — terveket, és a megláto­gatott országoknak nyújtandó gazdasági segélyek programját vitte magával. A kettős cél egyi­két, a namíbiai rendezés ameri­kai feltételeinek elfogadtatását, nem sikerült elérnie. Sőt: vala­mennyi vendéglátója elutasította, hogy Namíbia függetlenségét az Angolában tartózkodó kubai csa­patok kivonásától tegyék függő­vé. Érdekes, hogy még a nyu­gatbarátnak számító Zambia, és a Washingtonnal kimondottan jó, kapcsolatokat ápoló Kenya sem támogatta az amerikai álláspon­tot. Az az igazság, hogy ezek az országok a biztonságukat alap­vetően Dél-Afrikától féltik, a ku­bai csapatokat viszont (amelyek a törvényes luandai kormány ké­résére állomásoznak Angolában), egyfajta biztosítéknak tekintik Pretoria nyomasztó katonai fölé­nyével szemben. AZ AMERIKAI ALELNÖK kénytelen volt hát tudomásul ven­ni e kudarcot, s Nairobiban lako­nikusan csak annyit mondott, hogy a namíbiai függetlenség problémája túl fontos ahhoz, hogy más kérdésekkel együtt foglal­kozzanak vele .. . Vagyis Bush, el­utasítása után, inkább a gazda­sági kapcsolatok megvitatására helyezte a hangsúlyt. Fekete-Afrika országai számos olyan nyersanyagnak, ásvány­kincsnek a forrásai, amelyek lét­fontosságúak az Egyesült Államok számára. A térség államaiból fe­dezik — javarészt, vagy kizáróla­gosan — az amerikai krómérc-, mangán-, kobalt-, réz-, platina-, vanádium-, és magnéziumbeho­zatalt. S az iráni olaj kiesése miatt innen — Nigériából — biz­tosítja Washington az olajimport 16 százalékát is. Az Egyesült Ál­lamok és Fekete-Afrika kereske­delmi forgalma 1980-ban megkö­zelítette a 24 milliárd dollárt, s az itteni amerikai magánberuhá­zások mértéke meghaladja a hat­­milliárd dollárt. Az Egyesült Ál­lamok, természetesen, a magán­­szektor bátorítását ajánlja az af­rikai gazdasági gondok orvoslá­sára, hozzátéve, hogy a fejleszté­si programokba szívesen bekap­csolódnának az amerikai vállal­kozók is. Egyeztetett érdekek alapján. S mellesleg azokból a segélyösszegekből, amelyeket „nagyvonalúan” maga Washington adott. Semmi kétség persze, hogy ezek a­ gazdasági segélyek és fel­­használásukkal­­ kapcsolatos egyeztett érdekek külpolitikai cé­lokkal párosulnak. Chester Croc­ker keményen fogalmazta meg ezt is: „Tovább már nem nyújt­hatunk szétszórt, kétoldalú támo­gatást, nem bátoríthatjuk a több oldalú kölcsönöket, nem segíthet­jük elő a magánszektor beruhá­zásait olyan országokban, ame­lyeknek politikája nem hozza meg a kellő eredményeket”. Világos beszéd. S a megsegített szövetségesek közül már eddig is jó néhányan beváltották a hoz­zájuk fűzött reményeket. Kenya Mombasa kikötőjét biztosította az amerikai hadihajóknak, Zaire pe­dig az USA „barátságára” tekin­tettel is vette fel idén tavasszal a diplomáciai kapcsolatokat Iz­raellel ... Kérdés azonban, hogy Nigériával és Zimbabwével — amely két ország politikai állás­­foglalásai nem mindig Washing­ton szája íze szerint valók —, va­jon miért szorgalmazza az ameri­kai kormányzat a minél szoro­sabb gazdasági kapcsolatokat? NIGÉRIÁRÓL MÁR esett szó: Szaúd-Arábia után az USA má­sodik legnagyobb olajszállítójává lépett elő — Washington tehát rá is van utalva, hogy Lagossal jó viszonyban legyen. Ezen kí­vül pedig nem elhanyagolható Nigéria Afrikában elfoglalt helye. A kontinens legnépesebb állama ugyanis vezető szerepre törek­szik Afrikában — s nem is esély­telenül. Washingtonban pedig ar­ra számítanak, hogy Lagoson ke­resztül esetleg az egész földrész­re hatással lehetnek. Zimbabwe jövőjének alakulása ugyancsak hatással lehet Afrika jövőjére. Pontosabban: Afrika déli részének jövőjére. A Hararéval fenntartott jó kapcsolatok pedig ahhoz segíthetik hozzá Washing­tont, hogy az e térségben levő stratégiai fontosságú nyersanya­gokhoz is hozzájuthasson. Hiszen már most gondol a jövőre. Járai Judit A kígyó bőre Az új japán miniszterelnök a jövő év elején Washingtonba látogat (MTI) Nakaszone Jaszuhiro, Ja­pán új miniszterelnöke hétfőn este fogadta az Egyesült Államok tokiói nagykövetét, Mike Mans­­fieldet. Mansfield átadta Ronald Reagan levelét, amely a japán— amerikai kapcsolatok megszilár­dítás­t sürgette. A nagykövet ugyanakkor elmondotta: Wa­shington elvárja tengerentúli szö­vetségesétől, hogy jövő évi kato­nai költségvetését az előirányzott­nál nagyobb mértékben növelje. Nakaszone megerősítette, hogy a kölcsönös bizalmon alapuló két­oldalú viszony elmélyítésére tö­rekszik, s fontos célkitűzésének tekinti az ország védelmi rend­szerének erősítését a japán— amerikai ,,biztonsági” szerződés alapján. Bejelentette, hogy előre­láthatólag január 15-én öt napra az Egyesült Államokba látogat. Tanikava Kazuo, a japán nem­zetvédelmi hivatal vezérigazgató­ja, azaz az ország új hadügymi­­nisztere.Már Aszahi Simbun keddi számában megjelent nyilatkoza­tában konkrétan nem foglalt ál­lást a japán katonai költségvetés fokozottabb növelését sürgető amerikai követelésekkel kapcsola­tosan. Csak annyit mondott, hogy a Tokió által előirányzott, erede­ti 7,35 százalékos emelést ,,min­denképp biztosítani kell”. A mi­niszter azonban elismerte, hogy még ehhez is rendkívül nehéz lesz megszerezni a lakosság meg­értését. Nakaszone Jaszuhiro új japán miniszterelnök kedden közölte Kína tokiói nagykövetével, hogy hivatalos látogatásra meghívja Hu Jao-pangot, a Kínai Kommu­nista Párt KB elnökét. A kor­mányfő ugyanakkor közölte: kabi­netje a két ország közötti jó kap­csolatok elmélyítésére fog töre­kedni, hogy újabb gyümölcsöző esztendők következzenek a ja­pán—kínai viszonyban. A japán kormányfő első külpo­litikai lépései között szerepel, hogy felvette a kapcsolatot több távol-keleti, illetve délkelet-ázsiai vezetővel. Suharto indonéziai el­nökkel egy telefonbeszélgetésben­ közölte, hogy Japán meg akarja szilárdítani a politikai és gazda­sági kapcsolatait az ASEAN- tagállamokkal. KÜLFÖLDI LAPOKBÓL a PASAII A tömegméretűvé vált h­áborúelle­­nes mozgalmak részvevői egy sor kérdésben vallott, eltérő véleményük ellenére a legfontosabb kérdésben azonos álláspontot foglalnak el: mi­hamarább meg kell fékezni a fegy­verkezési hajszát és az egyenjogú­ság, a kölcsönös biztonság elve alap­­ján meg kell kezdeni a fegyverzet csökkentését — írja a Jurij Zsukov, az ismert szovjet újságíró, a szovjet békebizottság elnöke a moszkvai Prav­da keddi számában. Zsukov megállapítja: az Egye­sült Államokban és a vele szövet­séges államokban kibontakozott békemozgalmakat kettős hatás éri. Washington továbbra sem mondott le a fegyverkezési hajsza fokozódását eredményező kalan­dor politikájáról, a ,,korlátozott” és „elhúzódó” nukleáris háborúra vonatkozó terveiről. A békemoz­galmak részvevőinek ugyanakkor erősödik az a meggyőződése, hogy elhárítható a nukleáris háború ve­szélye, tartós békét lehet terem­teni. Ezt a célt szolgálja a leg­utóbbi kongresszusokon kijelölt szovjet békepolitika, s a Szovjet­unió számos javaslata a nukleá­ris fegyverzet befagyasztására, kötelezettségvállalása, hogy nem alkalmaz elsőként nukleáris fegy­vert. A jelenlegi bonyolult nemzet­közi körülmények között, amikor az imperialista erők háborús kon­frontációba akarják taszítani a népeket, a szovjet párt és állam megingathatatlanul fogja védel­mezni a Szovjetunió érdekeit. V­­es mile a shiaedu Camp David tévéjén a béke oázisában Szovjet—török kapcsolatok Gazdaság és politika H­agyományosan rendezettnek nevezhetők Törökország és a Szovjetunió kapcsolatai. Így bizo­nyos fokig rutinjellegűnek is te­kinthetjük I­ter Türkmen török külügyminiszter mostani moszk­vai látogatását. A Szovjet­unió már 1923-ban — az első államok között — ismerte el a Török Köztársaságot. Sőt, ezen túlmenően súlyt helyezett arra is, hogy az akkori lehetőségeihez képest anyagiakkal támogassa a török szabadságharcot az antant imperialista hatalmaival szem­ben. Jóllehet az Atatürk vezette török forradalom és szabadság­­harc más utat jelölt ki hazája számára, mint a Szovjetunióé, a két ország viszonya a különböző társadalmi rendszerű államok bé­kés egymás mellett élésnek egyik — életképes — példáját nyújtja. Szovjet részről a második vi­lágháború alatt nagyra értékel­ték, hogy Törökország semleges maradt a világkonfliktusban, bi­zonyos fokig biztosítva a Szovjet­unió határait a Közel-Kelet fe­lől. 1945 után a hidegháborús idő­szakban Törökország csatlakozott a NATO-hoz, és ez kétségtelenül bizonyos fokig lekötötte a Szov­jetunió és Törökország kapcsola­tait. Az Észak-atlanti Szerződés számára Törökország stratégiai szempontból rendkívül jelentős. A NATO-nak itt van az egyedüli közvetlen és hosszabb határvona­la a Szovjetunióval (Norvégia is határos a Szovjetunióval, de ez rendkívül rövid, és az Északi­sarkkörön túl fekszik). Ezen kí­vül Törökország a Dardanellák és a Boszporusz őre, lévén, hogy el­lenőrzi a Földközi-tenger és a Fe­kete-tenger közötti átjárást. Mind­emellett a hatvanas évektől az egymást követő polgári kormá­nyok Ankarában mindig súlyt he­lyeztek arra, hogy a hagyomá­nyoknak megfelelően rendezett kapcsolatokat tartsanak fenn a Szovjetunióval politikai és gazda­sági téren egyaránt. A gazdasági együttműködés eredményeként Törökországban számos nagyberu­házás született­ szovjet műszaki és anyagi támogatással. Az 1980-as török katonai ha­talomátvétel alapjaiban érintetle­nül hagyta az addig kialakult együttműködési formákat. Bizo­nyos fokig ezt bizonyítja I­ter Türkmen külügyminiszter mosta­ni moszkvai látogatásáról kiadott közös közlemény is. A dokumen­tum szerint a szovjet és török tár­gyaló felek egyaránt megelégedés­sel állapították meg, hogy a két ország kapcsolatai jó irányba fej­lődnek. Megerősítették azt a szán­dékukat, hogy közös erőfeszítése­ket tesznek a szovjet—török kap­csolatok további bővítése érdeké­ben. Szovjet részről felhívtak a tö­rök fél figyelmet azokra az újabb moszkvai kezdeményezésekre, amelyek a nemzetközi életben az enyhülés vívmányainak megőrzé­sére irányulnak. Ugyancsak a nemzetközi kérdéseknél maradva török részről is aggodalommal szóltak, hogy az utóbbi időben romlott a nemzetközi helyzet, és hangsúlyozták, valamennyi állam­nak további erőfeszítéseket kell tennie a háború elhárítására, a béke megóvása és a nemzetközi biztonság megszilárdítása érde­kében. A szovjet—török külügyminisz­teri tárgyalások egyúttal azt is jelzik, hogy Ankarában az el­múlt időszak belpolitikai vi­harainak hullámhegyeit maguk mögött tudva, nagyobb energia jut a külügyek intézésére. (Ezt példázták egyebek közt a magyar kormányfő, Lázár György ankarai tárgyalásai is.) A moszkvai megbeszéléseknek érthetően egyik témája volt a Közel- és Közép- Kelet problémaköre is, hiszen Tö­rökország szinte Ilidként köti ösz­­sze Európát a Földközi-tenger keleti medencéjével. (g. I. P.) (MTI) Nyikolaj Tyihonov, az SZKP KB politikai bizottságának tagja, a Szovjetunió miniszterta­nácsának elnöke kedden Moszk­vában fogadta Iiter Türkmen tö­rök külügyminisztert, aki a szov­­jet kormány meghívására vasár­nap óta tartózkodik hivatalos lá­togatáson a Szovjetunióban.

Next