Magyar Hírlap, 1983. január (16. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-03 / 1. szám

VrfVMT rV­­J 0 1983.JANUAR 4.KEDD - KULTÚRA - MŰVÉSZET / ^ MAGYflR HÍRUP , , ------------------------- ... ■ ■ ■ ■ ■" - — ■- ■ —........................................... — ............................ ■ " ■ ■ ■ ■■ Magyar szobrász Bécsből kilépni az élet formálásába Tizenkét éve, a külföldön élő, magyar származású képzőművé­szek első nagy budapesti­ kiállí­tásán NYROM volt a messze leg­fiatalabb kiállító, de a hatvanas évek eleje óta Bécsben élő Nyrom Mafia a második, a Tisztelet a szülőföldnek elnevezésű sereg­szemle több száz részvevője közül is a legfiatalabb művészek közé tartozik. 1970 ben, Wotruba pro­fesszortól, mesterétől kapott friss diplomájával élete egyik első ki­állítására érkezett haza Buda­pestre; az azóta eltelt években számos nyugat-európai nagyváros egyéni és csoportos tárlatán mu­tatta be munkáit, s a hetvenes évek elején egyéves ösztöndíjjal Egyiptomba is eljutott. Mint szob­rász, hosszú ideig nem használta keresztnevét („nem akartam, hogy tudják, nő vagyok"), újabb ka­talógusain azonban már fényképei is megjelennek a neve mellett. Szüleinek budapesti otthonában fogad: a szép lakás szellemében és tárgyaiban is a Bauhaus ma­gyar mestereinek emlékét őrzi.­­ A kisméretű plasztikák, ter­mészetük szerint, elsősorban csak kiállításokon, magánlakásokban érvényesülnek: a közösségi terek, az utcakép monumentális térfor­máinak kialakítására jóval keve­sebb megbízatás adódik. Lát-e ön lehetőséget a tárlatokból, a mű­kereskedelemből való kitörésre, a környezet esztétikus formálására? — Szakmai téren vannak lehe­tőségek, adott erre a művészi ka­pacitás. Sajnos, sok esetben az építészek hagyják cserben a mű­vészt, nem vesznek maguk mellé jó szobrászt, megelégszenek olyan megoldásokkal, amelyek sem formában, sem térben, sem funkcióban nem felelnek meg. Ausztriában igazán jó szobrászok élnek, de az építészek nélkülük csinálnak mindent, az állam pe­dig spórolni akar, megelégszik ol­csóbb, rosszabb kivitelezéssel. Ar­ra volna szükség, hogy a társada­­mon belül a közös érdek érvé­nyesüljön, s a cél a környezet, a­­ társadalom emberibbé tétele le­gyen. Egyébként nem látok döntő különbséget aközött, hogy két­szer két centiméterben, vagy öt­ször öt méterben dolgozom, hi­szen kis térben is lehet monu-­ mentálisat alkotni. A különbség csak annyi, hogy az előző esetben jóval kevesebben észlelik munká­mat. Nem tagadom persze, hogy bizonyos dimenziók eleve mellbe­vágják az embert, eláll tőlük a lé­legzet, egészen mást adnak:s ami­kor a piramisokat építették, más volt a szellemi háttér is. Akár­hogyan azonban, az infrastruktú­rába az esztétikai értékeket is bele kellene helyezni. — A képzőművészet, ha jól lá­tom, még ma sem tudott igazán kilépni a protokolláris keretek kö­zül: lehatárolt, ünnepi fogalom­ként él, amit az emberek egy-egy tárlaton délután négytől fél ötig megnéznek, azzal a tudattal, hogy az „igazi” élet azért egészen más, így látja ezt ön is? — Arról, hogy a képzőművészet ilyen körbe van bezárva, a mű­vészek csak részben tehetnek. Nincs, pontosabban szólva na­gyon kevés a szellemi, anyagi tér, a lehetőség. Sokkal többször kel­lene jó művészeket is bevonni a hétköznapi élet formálásába, hi­szen nagyon is fontos például egy autópálya külső megjelenése. A képzőművész — ha igazán az­t­­globálisan, összefüggéseiben látja mindazt, amit a szakemberek csak a maguk speciális területén. Városrendezésnél, az infrastruk­túra formálásánál, az emberi élet alakításánál nagy szükség lenne arra, hogy legalábbis kikérjék a széles látókörben gondolkodó mű­vészek véleményét. A politikusok egyfelől látják a dolgokat, a szak­emberek egy másik oldalról: vé­leményem szerint a jó képzőmű­vész az lehetne, aki összefüggé­sekben szemlélve, észrevehetne olyan hibákat, amelyeket a spe­cialisták nem fedeznek fel. De sajnos, a művészek eljátszották ezt a szerepüket, mégpedig a sar­latánokon keresztül. Minden mű­vész „bohóc” lett, azzá kénysze­rült lenni. Ha azt mondják rám, „művész”, én már szégyellem is magam, nem művész vagyok, ha­nem ember. — Szobrokon, térformákon kí­vül festményeket is készít. Men­­nyiben függnek össze az egyes műfajok, munkaterületek? — Festményeimben elsősorban a festészet primér létjogosultsága­­ érdekel, a szín és a fény. A színt és a fényt el kell helyezni a vász­­­­non, vagy ami még sokkal jobb lenne, egy házfalon. Ahogy meg­­­­oldom ezt a feladatot, az szerin­­­­tem nem­ áll túl messze a szob­­­­roktól sem, egyik a másikat meg-­­ termékenyíti. A szobrokat is több színben, több anyagból csinálom.­­ Hosszú ideig az volt az alapelvem,­­ hogy az ember ne legyen „min-­­ den lében kanál”, az sohasem ve-­­­zet jóra. Először titokban kezdtem­­ festeni, véletlenül találtak rá ké­ ,­pen­­re mások, értékelték, s idő­vel nagyobb bátorságom, önbizal­mam lett. Most már úgy látom, az ember csinálhat képet, filmet,­ berendezhet egy kórházat, egy te­­­­rét, tervezhet ruhát is, ha tisztá­­­­ban van az alapfogalmakkal, az alapegységekkel; ha a szakmát, a mesterséget ismeri, minden mű­fajban alkothat. — Katalógusaiban, az önről szóló tanulmányok reprodukciói­ban gyakorlatilag kizárólag non­figuratív munkákat láttam. Tu­datosan szakított a figurális áb­rázolással? — Hosszú évekig figurálisan dolgoztam, anélkül nincs kezdet. Szükségem volt rá, hogy megta­nuljak látni, összefüggéseket észlelni, azokat rögzíteni: er­re a természet legalkalmasabb a maga saját, önálló „énjével”. Sokat segített például egy-egy akt lefixálása: pontosan jelezte, mennyire haladtam előre a fejlő­désemben. Ma m­ár nem az em­beri testet használom fel a konkrét kifejezési formára. De hangsúlyozni szeretném, hogy én nem absztrahálok, nem irodal­mi tematikából indulok ki, hanem bizonyos formákon és összefüggé­seken keresztül próbálok létre­hozni valamilyen önálló, élő egy­séget. Hogy milyen méretben, mi­lyen műfajban, az véleményem­ szerint nem változtat a kvali­táson. Hegyi Gyula v­annak sokat dolgozó, sokat al­­­­kotó koreográfusok, és van­nak olyanok is, akik ritkábban jelentkezhetnek egy-egy újabb művükkel, önálló estjükkel Ga+­lambos Tibor ez utóbbiak vál­tózik. Egy jegyzet terjedelme nem teszi lehetővé, hogy még en­nek okaira is kitérjünk, annyit azonban feltétlenül meg kell je­gyezni, hogy a koreográfus, aki az OKISZ Erkel Ferenc Művész­együttes tánckarának művészeti vezetője, „mellékesen” a Fészek Művészklub igazgatója, és — ter­mészetesen társadalmi munká­ban — a Budai Vigadóban helyet kapott Táncfórum szervezője, spiritus rectora. Ami most már Galambos ko­reográfiáit illeti, azokat egy elmúlt hétfőn lehetett látni az Erkel együttes előadásában, néhány más koreográfus műveinek társaságá­ban. Galambos tánckompozíciói közt voltak olyanok, amelyeket már régebben, néhány évvel ez­előtt láthattunk (például a szol­noki néptáncfesztiválon), ám ezek bizonyos változáson mentek át. Ilyen darab a magyarországi ci­gányfolklórból merítő Extázisban, amely cigányok énekére (szer­kesztett és komponált énekére) koreografálódott. A néhány évvel ezelőttihez képest kis változáson ment át a mintegy tízperces da­rab — tegyük hozzá: javára vált —, a dalok, táncok egymásutánja elősegítette az elmélyültebb áb­rázolást, a tragikum és a komi­­­kum ellentétpárjának felvillantá­sát, s a darabon belüli részek plasztikus elkülönülését, a tánc­stílus ugyanakkor egységbe fogta az egészet. S végül is semmi egye­bet nem láttunk, mint cigánytán­­cot, e formába, e stílusba mégis mennyi minden belefért. Tetszett az a triptichon, amely­nek három darabja, a Nász és gyász, az Arc és álarc, valamint­­a Kör, karika, játék? címűek, 3—­­5 szereplővel szinte már pszicho­­logizáló módon közelednek egy­­egy magánemberi drámához, ugyanakkor a magyar néptánc formanyelvén szólnak. A Tisztelgés Kodály Zoltánnak című önálló tömb érdekes módon sem egyöntetű, sem egyforma színvonalú nem volt. Még csak nem is kizárólag Kodály-művek­ből vette a zenét sem, mert a hat darabból álló ciklus egyike, a Há­rom Csík megyei népdal Bartók zenéje. Ez természetesen­ még nem baj, mint ahogy az sem tragédia, hogy hol a magnóból szól a kísérő­zene, hol pedig a helyszínen ülő zenekar húzza a talpalávalót. Igazán a táncbéli egyenetlenség volt feltűnő, egészen kiválóan megoldott — és a közönséget is magával ragadó — koreográfiák mellett, után kevésbé meggyőző­ek is voltak láthatók. Galambos Tibor koreográfiai arculatát elsősorban a szenvedé­lyek és azok kifejezése jellemzi; a szinte zabolátlan, fergeteges len­dület, az érzelmek kitörése, lát­ványos, n­agyívű gesztusok, s ugyanakkor a lírai gyengédség megszólaltatásához is van eszkö­ze. Talán ezért sok néha, amikor túlzásba viszi a szinte tprő-zúzó indulatok fokozását, mert az erő­sebbet a még erősebb kioltja, a nézőt érzéketlenné teszi. Hanem amikor eltalálja a koreográfiai­­szellemi-érzelmi-táncnyelvi épít­kezés és szerkesztés helyes ará­nyait, akkor nemcsak a kerek és egységes kompozíció megszületé­se lehet öröm a számára, hanem a nézők közt aratott sikere is Kenesner András 4 1 Galambos-portré mi Szólótáncverseny A közönség számára is nyitott ajtók előtt kezdődik január 7-én, pénteken Békéscsabán az ifjúsági és úttörőházban az az országos szólótáncverseny, amelyen az in­dulók az aranysarkantyúért, il­letve az aranygyöngyös bokrétáért versengenek. A vetélkedőt immár hatodik alkalommal rendezi meg a békéscsabai művelődési köz­pont. A szakmai érdeklődésre jellemző, hogy mintegy 70 tán­cos jelentkezett az idén e ver­senyre. A nézők összesen 108 pro­dukciót láthatnak, egyrészt a szabadon választott táncokból, másrészt a kötelező programból. A pénteken kezdődő verseny gálaműsorát vasárnap este tart­ják. A hét új filmjei Amerikai, szovjet és bolgár filmeket, magyar mesesorozatot mutat be az év első csütörtökén a MOKÉP. James M. Cain azonos című műve alapján készült A postás mindig kétszer csenget című szí­nes, szinkronizált, kétrészes ame­rikai film. A harmincas évek Amerikájában játszódó bűn­ügyi történet főszerepeit Jack Nicholson, Jessica Lange és John Colicos alakítja. A csak 18 éven felülieknek ajánlott filmet Bob Rafelson rendezte. Az Egy trombitás Szocsiban című színes szovjet film forga­tókönyvét Viktorija Tokarjeva és Leonyid Kvinyihidze írta, utób­bi egyben a rendező is. A­ há­nyatott sorsú címszereplő, Dm­it­­rij Gyenyiszov szerepében Öteg Jankovszkijt láthatja a közönség. Partnerei: Ljudmila Szavelieva, Igor Kvasa és Natyija Trubnyi­­kov..­. Felmérés a legújabb kori műemlékek védelmére Az Építésügyi ,és Városfejlesz­tési Minisztérium irányításával megkezdődött a legújabb kori épí­tészeti és történeti értékeket őr­ző épületek felmérése. Kiválaszt­ják a legbecsesebbeket, s gon­doskodnak arról, hogy megkapják a műemlékeket, a műemlék jelle­gű és a városképi jelentőségű épületeket megillető rangot és védettséget. A századforduló tá­ján és elsősorban a két világhá­ború között épült alkotásokat ve­szik számba, köztük a szecesszió és az eklektika, majd a megújuló modern építészet stílusjegyeit hordozó épületeket. A felmérés­sel nem jutnak el napjaink épí­tészeti alkotásaihoz, mert kellő történeti távlat szükséges a mű­emlék jelleg megítéléséhez. Az Országos Műemléki Fel­ügyelőség elsősorban azokat a legújabb kori épületeket nyilvá­nítja műemlékké, amelyeknek al­kotói úttörő jellegű kezdemé­nyezésekkel gazdagították a ma­gyar építészetet. Védetté nyilvá­nítják a történelmileg legbecse­sebb munkásmozgalmi, agrár-, és ipari emlékeket. Am városainknak, falvainknak a­ nemzeti megbecsülésre érdemes létesítmények mellett jó néhány olyan, épülete van, amelynek egy adott körzetben, vagy a települé­sen van kiemelkedő jelentősége, s ezért érdemli meg, hogy a tanács saját rendeletben gondoskodjon a védelméről, megőrzéséről. Buda­pesten például az Országos Mű­emléki Felügyelőség az emlékeze­tes Wekerle-telep főtéri épületét védi, s a környezet védelméről a tanács gondoskodott. Győrött a Hazafias Népfront javaslatára a városi tanács — a helyi törté­nelmi értékek miatt — tanácsren­delettel védi a gyárvárosi mun­kás-lakónegyedet. Jó példával szolgál Pécs, Kecskemét, Sopron, Mezőkövesd és például Barcs is, az ország településeinek többsé­gén viszont a tanácsok még nem élnek kellően ezzel a lehetőség­gel. A Hazafias Népfront helyi szervezeteinek, a lelkes lokál­­patriótáknak, városvédőknek ki­bontakozó mozgalma még sokat tehet az építészeti értékek és tör­ténelmi emlékek megvédéséért. Kezdeményezéseikkel nem késtek el, hiszen a számítások szerint várhatóan 1986-ban fejezik be a legújabb kori építészet műemlék­rangra emelhető értékeinek fel­mérését és jegyzékbe vételét. A Nyugat alapítása A Nyugat folyóirat — amelyet '' 1908-ban indított útjára né­hány nagy tehetségű literátor és amely így születésének hetven­­ötödik évfordulójához érkezett — úgy gyűjtötte maga köré az új irodalom tehetségeit, mint a Nou­­velle Revue Francaise, avagy a Neue Rundschau tette azt Fran­cia-, illetve Németországban. Az­zal a mással, többlettel, hogy a megújuló magyar szellemben — mindenekelőtt Ady Endre és Mó­ricz Zsigmond művészetében — nagy szociális és nemzeti misz­­sziót is vállalt, a művészet nyel­vén fogalmazódtak meg a nemzet előtt álló legfontosabb, tenniva­­­lók, feladatok. Hogy a Nyugat, amely a század leghosszabb életű (1908-tól 1941- ig élt, amikor is Babits Mihály halála után megvonták a meg­jelenési engedélyét, de Illyés Gyula Magyar Csillag címmel indított a Nyugatot folytató fo­lyóiratot, amely még 1944-ig, az ország német megszállásáig eg­zisztálhatott) és legfontosabb fo­lyóirata volt, hogyan született, arról Bölöni György így emlé­kezett meg: Szavai hitelét garan­tálja, hogy Ady Endre, az új iro­dalom lelke közeli jó barátja volt: „1907 nyara volt. Ady Endre hazaérkezett Párizsból. A mo­dern irodalomnak nem volt ak­koriban Magyarországon semmi­féle folyóirata. Ady a Budapesti Naplóba írta verseit, de akkor már a Buda­pesti Napló is megszűnőben ivott. Így Ady számára életkérdés lett egy irodalmi folyóirat. Pár nap­pal rá, hogy hazajött, Adyt egy délelőtt felkísértem Ignotushoz, Veigelsberg Hugóhoz . . . Adynak első verseinek megjelenésétől hí­ve és barátja, a fiatalabb modern magyar irodalomnak egyik veze­tője volt. Ignotusnál egy rég ter­vezett irodalmi revü megindítá­sáról volt szó. Ady boldog érzés­sel mesélte, hogy Ignotus mi­lyen megbecsülten fogadta és kö­tötte a lelkére a meginduló lap sorsát. ,ígérjük meg, Bandikám — mondotta Adynak" —, hogy akármi történik is később közöt­tünk, akárhogyan bántanák vagy gyűlölnék egymást, ezt a lapot nem hagyjuk el.’ így lett számunkra, az újonnan­­ jelentkező' magyar írók számá­ra a Nyugat nem­ egy újság, h­a­nem a haladó magyar irodalom ügye. És így jelent meg a Nyu­gat első száma 19­18. január else­jén”. Szépen és hűségesen fogalmaz­ta meg Bölöni György az indulás, az alapítás pillanatát övező szel­lemi atmoszférát. Szavaihoz az irodalomtörténész azt teheti hoz­zá, hogy ekkorra már megértek a kedvező feltételek egy tartós életű folyóirat alapítására. A forradalmi-politikai válság éveit élte a magyar társadalom. Az Ausztriával társult, így Osztrák— Magyar Monarchiának nevezett első világháború előtti ország intelligenciáját súlyos társadal­mi gondok nyugtalanították. Az 1867-es kiegyezéssel ugyan sza­badabb útjai nyíltak a polgáro­sodásnak, s a Monarchián belül bizonyos (látszat) függetlenséget nyert az ország. A szociális gon­dok azonban megoldatlanok ma­radtak és társadalmi feszítő erő­ként jelentkeztek. Hatalmas ag­­rárproletár réteg és az iparosodás révén gyarapodó proletariátus követelte egyre öntudatosabban jogait , s a nemzetek, a ma­gyarságnak a 48-as hagyomá­nyokhoz ragaszkodó része sem elégedett meg a Monarchia adta függetlenséggel. A Nyugat ennek a politikai-for­­radalmi válságnak a légköré­ben indult, amikor a polgárság egy kis csoportja — az ő szó­szólóik voltak a Nyugat alapító esztétái: Osvát Ernő, a legendás szerkesztő. Ignotus, az új iroda­­lom­ életkora és irodalmi múltja miatt is vezető egyénisége és Hatvany Lajos, az ország egyik leggazdagabb polgári családjának nagy tehetségű író tagja — úgy érezte, hogy olyan irodalmi fó­rumra van szüksége, amelyet mi sem köt már a konzervativizmus testületeihez, így lehetett irodalmunk legna­gyobb­­termőkorszakának a repre­zentatív folyóirata. Csak a múlt század közepének — Petőfi, Arany, Jókai nemzedékének — irodalmi terméséhez lehet mérni, amit hozott. Több mint három évtizedes léte alatt megadatott, hogy egymást követő nemzedé­keknek adjon fórumot. Az alapító írók — Ady Endre Babits Mi­hály, Juhász Gyula, Móricz Zsig­mond ... és hány nevet kellene még ideírni!.. — érdeme és di­csősége soha el nem homályosul­­hat! A het­­­enötödik évfordulón erre a nagy termőkorszakára is gon­­dolünk irodalmunknak, amikor a Nyugat folyóirat alapítására em­lékezünk.. Dr. Vargha József az irodalom­tudomár.wc! kandidátusi

Next