Magyar Hírlap, 1985. június (18. évfolyam, 127-151. szám)

1985-06-01 / 127. szám

5111 CH-1J 2 1985. JÚNIUS 1. SZOMBAT Baevas ili.ii.ip­­ ________NEMZETKÖZI POLITIKA Nyugat-Európa és az űrfegyverkutatás ^­4"" Mégis, kinek az érdeke? MIKÖZBEN a habozó nyugat­­európai politikusok Reagan csi­­­­­lagháborús terveinek realitásáról és indokoltságáról vitatkoznak, a­­posta naponta 25—30 kövér Irat­­csomagot kézbesít a Pentagon ré­szére. A küldemények cégektől, egyetemektől érkeznek, amelyek alaposan kidolgozott tanulmány­­kötetekkel ajánlják magukat a Hadászati Védelmi Kezdeménye­zésnek (SDI) elkeresztelt program számára. A vállalatok nem akar­nak lemaradni a koncról, és úgy látszik,,nem sokat törődnek, kor­ ,­mánya elv bizonytalankodásával. De ha ez lehetséges, a cégek eny­­nyire függetlenek, akkor miért kell a politikusokat megkínozni, miért kell, hog­y látványosan ad­ják be a derekukat az amerikai hadászati elképzeléseknek? Talán ezeket látta be maga Weinberger is, amikor — bár még csak a hírügynökségek útján — lemondott arról, hogy a nyugat­európai kormányok válaszoljanak márciusi levelére. Annak értel­mében ugyanis két hónapon belül a címzetteknek nyilatkozniuk kel­lett volna részvételi szándékukról az SDI-ben. Az Atlanti-óceán innenső partján az érintettek minden bizonnyal nagy m­egköny­­nyebbüléssel vették a hírt: nem kell színt vallani, elkerülhetők az összeütközések az űrfegyverke­zést ellenző nagy többséggel. Az Egyesült Államokban járó euró­pai küldöttségek eddig sem győz­ték hangsúlyozni, milyen „kárt okoznak” a különböző konferen­ciákon az SDI-ről folytatott „fö­lösleges” viták. Így aztán nincs mit csodálkozni, azon, hogy a Nyugat-Európai Unió — a konti­nens katonai ügyeiben egyetlen illetékes szervezet — legutóbbi ülésszakán az űrfegyverkezést tö­rölte a napirendről és arról a vi­tát decemberre halasztotta. A po­litikusok tehát behunyják a sze­müket, miközben — az amerikai hadügyminiszter szavaival — „a magáncégek és a tudósok dolgoz­nak nekünk A nyugat-európai vállalatok részvétele az Svl-ben háromfé­leképpen valósulhat meg: /Tn Az illető európai kutatóintézet sa­­va­­­ját pénzeitől végzi a­­szü­kséges munkákat. Költségeihez természetesen a kormány is hozzájárulhat, de sem­miféleképpen­­ nem­ részesül az ameri­kai SDI-keretekből.­­ - Egyes kutatási területeket keret­­re/ szerződés formájában teljes egé­szében európaiak vállalnak fel. A szerződő fél vagy maga a kormány, vagy valamelyik európai műszaki fej­lesztési szervezet. Az egyes európai cégek önállóan­­ szereznek megrendeléseket Ame­rikából, mint alvállalkozók. Vagy mint az amerikai multinacionális vállalatok bedolgozói. A lehetőségek az egyes nyugat­európai országok cégei számára — a megszerezhető pénzügyi alapok­tól függően —­ különbözőek. A bonni kancellári hivatalban ar­ról beszélnek, hogy még nem döntöttek az együttműködés for­májáról. Eszerint szó sincs arról, hogy a szövetségi kormány meg­tiltaná vállalatai számára az SDI- ben való részvételt. Annál is in­kább, mert a tengerentúlon első­sorban is nyugatnémetekre szá­mítanak: a Zeiss és a Léiti opti­kai érzékelőre, a Messerschmitt— Bölkow—Bid­ei repülőgépgyár termékeire. Alj­ nyugatnéh­et had- Üg­yminisztériumT a több mint har­minc vállalatot nevezett meg, me­lyek érdekeltek lehetnek az űr­­fegyverkutatásban. Köztük olyan hatalmasságokat, m­int a Krupp, a Mannesmann vagy a Wacker- Chemie. MARGARE­T THATCHER, az SDI kettes számú nyugat-európai támogatója kijelentette, hogy pénzt nem tud adni a programhoz csatlakozó vállalatai­k számára. Így a brit cégeknek csak akkor van esélyük, ha futja összekupor­­gatott kutatás-fejlesztési alapjuk­ból, vagy ha olyan technológiát birtokolnak, am­it az amerikaiak meg akarnak szerezni. Ilyen pél­dául a Marconi Defense System, amely a középhatósugarú rakétái­kat is képes útjuk néhány perce alatt jelezni. De megrendelésre számíthatnak a britek ezen kí­vül megfelelő rakétameghaj­tás, illetve adatfeldolgozási eljá­rások kutatásaira is. A legjobb kapcsolataik az ille­tékes amerikai katonai komple­xummal éppen a francia vállala­toknak van, jóllehet Mitterrand köztársasági elnök az SDI legel­szántabb bírálója. Persze, a cégek részvételét a programban ő sem ellenzi, csak azt, hogy a francia kormány beszálljon a kutatások finanszírozásába. És ennek — ahogy mondani szokták — száz oka van; a 99. az, hogy nincs pénz. Ugyanakkor a Thomson és a Cilas cégek amerikai kapcsola­ta közismert Párizsban. A Socié­té Européenne de Propulsion (az Ariane űrrakéták motorjait ké­­­szíti) már jelezte, hogy szívesen fejlesztene ki önállóan működő meghajtóműveket az SDI számá­ra, míg a másik nagy állami vál­lalat, a Matra kérte a kormányt, hogy „építsen hidat” a francia polgári űrkutatási­­ program, az Eureka és az SDI között. A Repsc­i precíziós optikai művek — mint­­ magánvállalat — sokkal mész-­­ szebbre ment: már egy 900 millió­­ dolláros szerződést is kötött az * U. S. Navyvel egy hatalmas lé­zertükör gyártására. Persze* Az olaszok — élükön a Fiat Művek­kel —­­sem akarnak lemaradni. Az Ante, az elektronikai ipartes­­tület például a múlt héten jelen­tette be, hogy a részvétel érdeké­ben mindent megtesz a Cldett-kor­­mány befolyásolására. És a töb­biek, a holland, a dán, a belga és a norvég hadiiparosok? Kimarad­ni ők sem fognak. Sőt megvan az az előnyük is, hogy régóta isme­rik James A. Abrahamsont, az SDI igazgatóját. Az amerikai tá­bornok volt ugyanis az, aki an­nak idején 2,5 milliárd dolláros megrendelést osztott ki közöttük az F—16-os vadászrepülőgépek alkatrészeinek gyártására. VÉGIGNÉZVE Nyugat-Euró­­pán, aligha várható, hogy vala­melyik NATO-tag­állam kormá­nya megtiltaná bármely vállala­tának, hogy részt vegyen az SDI- programban. Még akkor sem, ha néha utalásokat tesznek bizonyos feltételekre. Ezekben az európai érdekek közös védelme mellett a leggyakrabban használatos­­kife­je­­zés a „kétirányú utca”, azaz hogy az amerikaiak ne csak el­adjanak, hanem vásároljanak is haditechnikát az öreg kontinens­ről. Ismeretes, hogy jelenleg az úgynevezett beszállítások aránya a közös védelmi rendszerbe 7:1 az USA javára. Hogy ez éppen a leg­fejlettebb technológia területén fog megváltozni, azt sokan kéllik. Angliában még mindig emlékez­nek arra, milyen várakozással te­kintettek az amerikai Trident­­program elé — végülis a megbí­zások alig több, mint két ezrelé­két kapták. MEGKAPARINTANI pénzeket, megrendeléseket egy másik or­szág katonai költségvetéséből, persze nem könnyű dolog. Külö­nösen nem az USA-ban, ahol a Pentagonnak megszavazott óriási­­ összegek több mint fele csupán 25 mammutvállalat kasszájába ván­dorol. És ez az arány évről évre növekszik. Szabályos versenytár­gyaláson a megbízások mindösz­­sze hat százalékát adják ki. AZ International Herald Tribune az USA harmadik legnagyobb hadi­szállítója, a General Dynamics túlszámlázása miatt kirobbant botrányt kommentálva nem vé­letlenül idézte Eisenhofver elnök negyedszázaddal ezelőtt elhang­zott szavait: „A kiépült hatal­mas katonai potenciál és a hadi­ipar közötti kapcsolat új jelenség az amerikai gyakorlatban. Ezért állandóan azon kell őrködni, hogy az üzleti körök ne tegyenek szert, őket meg nem illető befolyásra.” Márpedig ez a befolyás ma már az Atlanti-óceán mindkét oldalán érvényesül — teszi hozzá az ame­rikai napilap. Nyugat-Európában a politikusok az amerikai hadi­ipar ottani partnervállalatainak nyomása alatt állnak. A „csilla­gok háborúja”, minden idők leg­költségesebb amerikai kormány­­programja megkezdte önálló éle­tét , és ennek már egyre keve­sebb köze van a katonapolitikai megfontolásokhoz, a „védelmi stratégiához”. Nonn V. György Francia elnökválasztás Barre fagyrtba jel­étként akar indulni (MTI) Raymond Barre volt miniszterelnök a L'Expressnek adott nyilatkozatában bejelentet­te, hogy „párton kívül álló” el­nökjelöltként kíván indulni a leg­közelebbi elnökválasztáson, ha az lesz a meggyőződése, hogy a fran­ciák többsége bizalommal visel­tetik iránta. Barre ismét leszögezte, hogy el­lenzi más ellenzéki vezetőknek azt a felfogását, amely szerint a jövő évi nemzetgyűlési választá­sok után­­lehetséges a „társbér­let” Mitterrand elnök és a válasz­táson győztes ellenzéki pártok között. A francia szenátus pénteken el­utasította az arányos választási rendszert bevezető választójogi törvényjavaslatot,­ amelyet előző­leg a nemzetgyűlés már elfoga­dott. A szenátus jobboldali több­ségének e döntése azonban nem jelenti a kormány választójogi reformjának meghiúsulását, mert a két ház konfliktusa esetén egyeztető tárgyalásokat folytat­nak, s azok kudarca esetén a nemzetgyűlés akarata a döntő. Pérez de Cuellar havannai sajt­ériakezdető (MTI) A kubai csapatok angolai jelenléte kizárólag a két érintett kormányra tartozik — hangsú­lyozta háromnapos hivatalos ku­bai látogatásának befejeztekor tartott sajtóértekezletén Javier Pérez de Cueslar ENSZ-főtitkár. A dél-afrikai térség problémáiról szólva annak a szilárd meggyő­ződésének adott hangot, hogy a namíbiai kérdés megoldása egye­dül az ENSZ Biztonsági Tanácsá­nak 435. számú határozata alap­ján lehetséges. (Mint ismeretes, ez a Namíbia függetlenségével kapcsolatos határozat a dél-afri­kai csapatok kivonását és szabad választások megtartását sürgeti.) A világszervezet főtitkára ezzel kapcsolatban rámolni ott: a gyar­matosítás maradványainak fel­számolása, az apartheid eltörlése emberi kötelesség is. Huták moszkvai istegesszélései Új szovjet javaslat a genfi tárgyoásak menetére (Folytatás az 1. oldalról) XVII. kongresszusának előkészí­téséről. Elégedetten szóltak a két párt közötti együttműködés­­ma­gas szintjéről, a szovjet—csehszlo­vák állami és társadalmi kapcso­latok intenzív jellegéről. Kifejez­ték azt a kölcsönös törekvésüket, hogy a jövőben is fejleszteni fog­ják a két ország közötti szövetsé­ges­ kapcsolatokat, erősíteni fog­ják a Szovjetunió és Csehszlo­vákia népeinek barátságát. A két vezető nagy figyelmet szentelt a gazdasági kapcsolatok állapotának és fejlesztésük táv­latainak. Hangsúlyozták a Szov­jetunió és Csehszlovákia közötti, most aláírt 2000-ig szóló hosszú távú gazdasági és tudományos­műszaki együttműködési program következetes végrehajtásának je­lentőségét. Este Mihail Gorbacsov vacso­rát adott Gustáv Husák tisztele­tére. Pohárköszöntőjében az S­ZKP KB főtitkára külpolitikai kérdésekről szólva a többi között rámutatott: — Csütörtökön Genf­ben megkezdődött a szovjet— amerikai tárgyalások­­második fordulója. A Szovjetunió újfent megerősíti javaslatát, hogy hala­déktalanul hirdessenek morató­riumot az atom- és az űrfegyve­rekre. A moratórium ugyanis már most leállítaná a fegyverke­zési hajszát, és megakadályozná annak kiterjedését a világűrbe. A moratórium bevezetését természe­tesen csak első lépésnek tekintjük — mondotta az S­KP KB főtit­kára, s rámutatott, hogy ez meg­­erősíteti a kölcsönös bizalmat, előmozdíthatja azt, hogy áttérje­nek az atomfegyverek radikális csökkentésének útjára. Javasol­juk: a moratórium mellett a Szovjetunió és az Egyesült Álla­mok állapodjon meg abban, hogy meghatározott időn belül, mond­juk egy-két hónap leforgása alatt valamennyi megvitatandó kérdésben konkr­ét javaslatokat terjeszt a tárgyalások elé. E ja­vaslatok tartalmazzák azt is, hogy a felek milyen szín­ekre készek csökkenteni hadászati támadó­­fegyverzetüket, természetesen a csapásmérő űrfegyverek betiltá­sa mellett. A csehszlovák—szovjet szövet­ségesi kapcsolatok, a szocialista közösséghez tartozás állandó és változatlan külpolitikai iránytű és hathatós támogatás számunk­ra a szocialista építésben — je­lentette ki Gustáv Husák pohár­­köszöntőjében. A CSKP KB főtitkára pénteken hazautazott. k Az amerikai szélsőjobbteddal kampány­a és SALT--2 dián (MTI) Az amerikai szélsőjobb­­oldal vezetői ki akarják erősza­kolni, hogy az Egyesült Államok­­ mondja fel a SALT—2 szerződés érvényét. Mint ismeretes, a ha­dászati nukleáris­­fegyverek szá­mát korlátozó szovjet—amerikai szerződés érvénye ez év végén­­ lejár, s Reagan elnöknek most kellene jelentést terjesztenie a törvényhozás elé arról, hajlandó, lesz-e az Egyesült Álla­m­ott a­­jö­vőben megtartani az általa nem ratifikált szerződés előírásait. Mint az amerikai lapok pénte­ken jelentették, Reagan legalább egy héttel el akarja halasztani a kongresszushoz e témában kül­dendő jelentését. A szélsőjobb­­oldal vezetői — Jesse Helms, Malcolm Wallop és Steve Symms szenátorok — viszont közölték: megakadályozzák a katonai költ­ségvetés elfogadását a szenátus­ban mindaddig , amíg Reagan be nem terjeszti a jelentést, s fő­ként nem jelenti ki, hogy Wa­shington, legalábbis ,módosítja a SALT—2 vízelfejlessel kapcsola­tos magatartását. Közben az amerikai vezetés azt is felvetette, hogy módosításokat akar a SALT—1 szerződésben is. Parlamenti választások Görögországbart­­fj­­ Össztűz és ellenérvek Kiküldött tudósítónk telefon­­jelentése. Sípszó hasít keresztül Athén központi terének nyüzsgő forga­tagán. A rend élez­­őre határozott mozdulattal „emeli ki” a forga­lomból a sötétkék Fiatot. Nem kell görögül tudni ahhoz, hogy a szemlélődő megértse: a rendőr hiányol valamit a gépkocsin. A sofőr idegesen kutat kis táskájá­ban, míg végre felderül az arca: megvan. Egy színes kartonlapot vesz elő, amelyet a szélvédő üveg­re ragaszt, közvetlenül a tükör alá oly módon, hogy annak fel­irata és a rajta lévő pecsét kívül­ről jól látszódjon. Az igazolás nem mást bizonyít, mint­ azt, hogy a gépkocsi tulajdonosa befizette járműjének adóját. Görögország­ban az autóknak nem kell mű­szaki vizsgát tenni, de az a tulaj­donos, aki elmulasztja a kötelező adó befizetését, komoly kellemet­lenségekkel számolhat. A gépkocsiadó eltörlését ígérte a tegnap zárult választási kam­pányban a konzervatív Új De­mokrácia. Természetesen a kam­pány során nemcsak az ilyen „apró-cseprő” témák kerültek szóba. A két nagy rivális, And­­reasz Papandreu, a Pánhellén Szocialista Mozgalom (PASZOK) vezetője, jelenlegi kormányfő és ellenlábasa. Konsztantin Micota­­kisz, a konzervatív erők vezére heves szópárbajt vívott egymás­sal. A most v­éget ért választási kampány egyik jellemző vonása volt, hogy sokan kétségbe vonták Krisztosz Szárcetakisz államfő márciusban történt megválasztá­sának törvényességét, és lehetsé­ges, hogy a holnap sorra kerülő választásokon ez a kérdés dön­tően esik majd a latba. Micota­­kisz azt állítja, hogy Szárcetakisz megválasztása törvénytelen volt, mert a leköszönt köztársasági el­nök, Konsztantin Karamanlisz funkcióját ideiglenesen ellátó ál­lamfő is szavazott, márpedig ez megengedhetetlen lett volna. Az e kérdés körüli huzavona azon­ban nem szorítja háttérbe a kül­politikai ügyeket. Andreasz Pa­pandreu arra hivatkozik, hogy Görögország ma lényegesen na­gyobb mozgástérrel rendelkezik, mint négy évvel ezelőtt. Igaz ugyan, hogy az 1931-es választá­sok előtti PASZOK-ígéretekből száz százalékig nem minden tel­jesült (Görögország nem lépett ki a NATO katonai szervezetéből, nem fordított hátat a Közös Piac­nak és nem számolták föl az ország területén levő amerikai tá­maszpontokat sem), de Athén az Észak-atlanti Szerződéssel szem­ben mindig is hangoztatta külön­véleményét, újabb és újabb pénz­összegeket csikart ki a görög pa­rasztok támogatására a Közös Piactól és újratárgyalták az ame­rikai bázisok működésének fel­tételeit. A belpolitikában Andreasz Pa­pandreu elmondhatja, hogy új munkahelyeket teremtett, öt-hat százalékkal sikerült visszaszorí­tania az inflációt, az ország gaz­daságát egyensúlyban tartotta. Az ellenzék éppen e lépéseket tá­mad­ta legjobban, mondván, hogy az állam túlzott mértékben be­avatkozott a gazdaság szférájába, korlátozza annak működését. A sorozatos választási nagy­gyűléseken a ciprusi probléma és a Törökországhoz fűződő viszony is természetszerűleg szóba kerül. Micotakiszék azt állítják, hogy a görög—ciprusi egyeztetett diplo­mácia elmulasztotta az alkalmat a megállapodásra, Papandreu túl sokat akart fogni, de keveset markolt. Ez egyben az Új Demok­rácia politikai ars poeticája is, hiszen, a párt vezetői sohasem csináltak titkot abból, hogy hata­lomra kerülésük esetén szorosabb­ra fűznék Athén kapcsolatát Washingtonnal. Ezúton remélik elérni a Törökországhoz fűződő viszony normalizálását, a ciprusi kérdés megoldását. Ez egyet je­lentene Görögország NATO-ban elfoglalt különutas politikájának feladásával is. A két nagy rivali­zálását figyelemmel kísérve meg­állapítható, hogy a PASZOK to­vábbra is a négy évvel ezelőtt bevált recept szerint próbálja a szavazókat megnyerni, a „vál­tozás” programját mind a kül-, mind a belpolitikára ki­terjesze­ni. Ezzel szemben az Új Demok­rácia inkább az átfogó tagadás politikáját követi, kevés újat tud felmutatni, az össztüzet az 1931 óta folytatott polit­kára túdj­­a. A PASZOK, amely 1981-ben ab­szolút többséget szerzett a parla­mentben, most is arra számít, hogy sikerrel veszi a holnapi aka­dályt. Számos megfigyelő viszont nem tartja kizártnak, hogy Mi­­colakisz taktikáin beválik és szo­ros eredménnyel végződhet a s­za­vazás. A Kommunista Párt minden bizonnyal megkapja a szavazatok tíz százalékát, de az sem tűnik valószínűtlennek, hogy ennél töb­bet szerez. Péntek este nyolc órakor Athén központjában a PASZOK több százezer fő részvételével záró tö­meggyűlést tartott. Ma már tilos mindenfajta választási kampány. A polgárok egy nap gondolkodási időt kapnak. Athén, 1985. május 31. G. Fehér Péter

Next