Magyar Hírlap, 1988. január (21. évfolyam, 1-25. szám)

1988-01-02 / 1. szám

Magyar Hírlap TUDÓSÍTÁS 1988. január 2., szombat ­ Interjúi Grósz Károllyal a televízióban­­ra kell fogalmaznunk az egység tartalmát Az új év első napján sugározta a televízió Grósz Károlynak­, a Mi­nisztertanács elnökének, az MSZMP Politikai Bizottsága tagjának beszélgetését Vitray Tamással. Az alábbiakban szerkesztett formában közöljük a mintegy egyórás Interjú szövegét. ■ A: Egy korábbi interjúban szóba került az ön neve. Németes hang­zású név és ön elmondta, hogy többször is kérték — magasabb helyekről —, változtassa meg. Miért ragaszkodott a nevéhez? — Tulajdonképpen ideológiát nem tudok gyártani hozzá. Nagy­apám kohász volt, a mai Lenin Kohászati Művekben. Apám Di­ósgyőrben volt esztergályos, és ő is ezt a nevet használta. Nem lát­tam indokát, hogy megváltoztas­sam a nevemet. — Rossz néven vette volna az édesapja? — Nem hiszem. Köztünk na­gyon jó, emberi viszony volt. — Beszéltek otthon németül? — Nem. Édesanyám szlovák származású Úgyhogy már ezért sem beszéltünk németül. Csakis magyarul. — Először az édesapja szakmá­ját kezdte el tanulni, aztán nyom­dász lett. — Úgy van Édesanyám akkor már a nyomdában dolgozott. Így módom és lehetőségem volt, hogy ezt a szakmát megtanuljam. — Hallottam, hogy be kellett lépnie a szakszervezetbe, mert a nyomdászok megkövetelték. — A szakszervezetek összefog­tak és az akkori viszonyok között nagyon magas munkabért harcol­tak ki. A kollektív szerződés vagy munkaszerződés már akkoriban érvényben volt. Aki nem volt szakszervezeti tag, azt a tulajdo­nos sem alkalmazhatta, mert a többiek nem vállalták vele a mun­kát. Annak pedig, aki szervezett dolgozó volt, a szakszervezet kö­veteléseit, illetve normatíváit kel­lett elfog­adnia. Nagyon igényes volt a munkára is a szakszerve­zet. Ez érdekes dolog! Tehát a szakszervezet nemcsak azzal tö­rődött, hogy a tagjainak valami­lyen előnyt és jogos előnyt kihar­coljon, hanem azt is megkövetel­te, hogy ennek fejében a tulajdo­nos a dolgozóktól jó munkát kér­hessen. Az indulás — Nem hiszem, hogy ez ne le­hetne iránymutató mára is. — Így igaz. És ami talán leg­alább ilyen tanulságos, hogy az akkori szakszervezeti mozgalom megszervezte, hogy a legtehetsé­gesebbek Németországba, Auszt­riába, Franciaországba, fél évre, egy évre elmenjenek tapasztalat­­cserére, illetve az ottani mun­kakultúrát elsajátítani. — Tehát a szakmát tanulmá­nyozni. — Így van! Megszervezték, hogy a magyar szakmunkást fo­gadja az ottani szakszervezet, al­kalmazzák kint egy évet, két évet. Eközben nyelvet tanult, a dolgozó más technikát ismert meg és az­tán visszajött. — Ön 1945-ben a kommunista pártba lépett be, holott a szak­­szervezetiek többsége inkább szoc.­dem. volt ... — Ez részben a családi légkör­ből következik, hisz' apám az il­legális kommunista párt tagja volt. Másrészt a nyomdán belül a felszabadulás után a kommunis­ta párt már legális szervezet volt. Tehát választási lehetőségem nyí­lott. — 1949-ben lett hivatásos poli­tikai munkás. Miért hagyta abba a szakmáját a politikai pálya mi­att? — Nem volt benne túl sok tu­datosság. Akkoriban azt mondták, hogy meg kell szervezni az ifjú­sági mozgalmat, nemcsak a vá­rosban, hanem falun is. Kikértek, hogy menjek el egy-két évre, szervezni a falusi fiatalokat. Tu­lajdonképpen ez egy kis kirán­dulásnak indult. Úgy számítottam, hogy később visszamegyek a szak­mámba, amit nagyon szerettem. — Ehelyett katonatiszt lett! — Katonának akkoriban is el kellett mennie mindenkinek, aki egészséges volt. Ebben semmi új nincs. Lenyírtak kopaszra, aho­gyan akkoriban szokás volt, fel­húztuk a csizmát és kezdtük a jobbra át-ot, a balra át-ot. Mint minden katona az alaki kiképzés­nél. Nekem szerencsém volt, mert én Székesfehérvárra vonultam be, ahol akkor épült a katonai repülőbázis. Elővették a papíro­kat, s látták, hogy én párttag va­gyok, látták, hogy dolgoztam az ifjúsági mozgalomban, végül el­küldték a Petőfi Politikai Aka­démiára. — Milyen előiskolái voltak ad­dig? — A mai fogalmak szerint el­végeztem a közgazdasági tecniku­­mot. Persze ez nem technikum volt akkor, nem így hívták. — 1954-ben szerelt le. Saját szándéka szerint vagy leszerelték? — Sokan nem tudják, hogy az 53-as júniusi központi bizottsági ülés után volt egy olyan törek­vés, hogy a hadsereg létszámát csökkentsék. Lehetett kérni a le­szerelést mindenfajta politikai mellékíz nélkül. Én kértem és '54 november 22-én le is szereltem. Így kerültem Borsod megyébe dolgozni. Nagyon rövid időre nyomdász lettem megint, mert eredetileg vissza akartam menni. Ám, pár hónap után hívtak a megyei pártbizottságra dolgozni, s akkor odakerültem. A politikát emberek csinálják . Most 1956-ról szeretnék kér­dezni: önt mint lapfőszerkesztőt érték az események és utólag sok szemrehányást is kapott, hogy megjelent a lapban az egyetemis­ták felhívása. Ezt önnek rótták fel. És még egyebet is... Ami aztán persze utóbb tisztázódott, olyannyira, hogy később ki is tün­tették a Szabadság Érdemrenddel és a Munkás-Paraszt Hatalomért kitüntetéssel. — Szeretném hangsúlyozni, hogy az engem akkor ért bírálat és kritika nem volt teljesen alap­talan. Nem mondom, hogy téved­hetetlen voltam azokban az idő­szakokban, s hogy pontosan ítél­tem meg a folyamatokat. Például az akkori összekuszálódott szelle­mi sodrásban nehezen tudtam el­képzelni, hogy mi lesz a párt sze­repe a jövőben. Illetve, egy párt legyen, több párt legyen? Magam támogattam történetesen, hogy le­gyen szociáldemokrata párt, le­gyen kisgazda párt, polgári de­mokrata párt és így tovább. Ab­ban persze, mai fejjel visszagon­dolva, nem volt igazam, amikor a munkáspárt megosztását fel­vállaltam, tehát, hogy legyen kommunista és szociáldemokrata párt is. Azt azonban, hogy legyen több pá­rt, talán a mai fejjel is vállalhatnám, ha a politikai vi­szonyok nem így alakultak vol­na, ahogyan alakultak. Nos, tehát alkalmat adtam, hogy kikezdje­nek, de senki nem mondhatta, hogy gyáva voltam és elbújtam. Nem mondhatták, hogy áruló vol­tam. Követtem el hibákat, ezt mondhatták. És ki is használták. Visszagondolva persze nem kell ezt ma már tragikusnak minősí­teni. Ez akkor ugyan emberileg nagyon kellemetlen volt! Én na­gyon nehezen hevertem ki az 53— 56 politikai élményanyagát. A szembenézést, a politikai helyzet, a viszonyok átértékelését... Apám nagy szövetségesem volt akkori­ban, hogy higgadtabban és tárgyi­­lagosabban nézzem ezt a kort Benne a saját szerepemet. És azt, hogy nem az eszméből és a rend­szerből kell kiábrándulnom, ha­nem le kell vonni a tanulságokat, ő döbbentett rá, hogy a politi­kát emberek csinálják, akik nem mentesek a tévedésektől, mert mi­ért is volnának. Szóval, nekem akkor nagyon sokáig tartott a lelki vívódás, vajúdás és rövid időre vissza is mentem az üzem­be dolgozni. Nem azért mert meg­vonták a bizalmat tőlem. Egyéb­ként nekem egész életutamban mindig rosszul működött az ön­­értékelési rendszerem. Engem ugyanis mindig akkor tüntettek ki, amikor azt hittem, hogy a le­váltásom készülődik, aztán akkor kellett más munkára mennem, amikor azt hittem, hogy kitünte­tést kapok. Arányérzék — biztos, hogy mindig az ön arányérzékével volt a hiba? — Nem tudom. Akkor valóban töprengtem, hogy visszamegyek a szakmába és vissza is mentem rövid időre, tudniillik ugyanakkor rendkívül vonzó volt nekem a program, amit a Forradalmi Munkás-Panaszt kormány és sze­mély szerint Kádár János meghir­detett. Lelkesített, úgy éreztem, lehet valamit csinálni és ebben én is vállalom, vállalhatom a ma­gam részét. Ezért mentem vissza a pártbizottságra dolgozni. És az­tán jött az az ötlet, hogy menjek el a pártfőiskolára, tanuljak, rám fér. — Utána lett a Magyar Rádió és Televízió pártbizottságának függetlenített titkára, majd osz­tályvezető-helyettes a Központi Bizottságban, még tovább, Fejér megye első titkára ... Később a Központi Bizottságba visszajött osztályvezetőnek, aztán Borsod megyében lett első titkár, azt kö­vetően a Budapesti Pártbizottság első titkára és most miniszterel­nök. Mondta, hogy mindig akkor tüntették ki, amikor azt hitte, hogy leváltják, illetve mindig olyankor küldték más munkára, amikor azt hitte, hogy kitüntetést kap. Felsorolt megbízatásai közül melyik hova tartozott? — Erről nehéz így utólag be­szélni. Én például úgy éreztem, hogy nem volt tárgyilagos a ve­zetés, amikor a Fejér Megyei Pártbizottság első titkárának ajánlott és felmentett a KB-osz­­tályvezető-helyettesi beosztásom­ból. Ez ugyan formálisan előre­lépés volt, magasabb beosztás, magasabb rang... Ennek ellené­re éreztem, hogy nem tárgyilago­san ítélték meg a munkámat. — Az indoklás az volt, hogy nem végezte a munkáját köz­­megelégedésre? — Az indoklásban elhangzott, hogy néhány politikai kérdésről olyan a felfogásom, ami a vezetés akkori törekvéseivel, felfogásával nincs összhangban. Én pedig ter­mészetesnek tartom, hogy a poli­tikai vezetés, ha úgy látja, hogy egy munkatársa az álláspontjától eltérő nézeteket vall, akkor annak konzekvenciái is vannak. Engem inkább az bántott, hogy nem tud­tam érvelni, vitatkozni. Hogy nem tudtam megmagyarázni az állás­pontomat. — A nézeteit kellett revideálnia, vagy a valóság önt igazolta? — Nekem utólag úgy tűnik, hogy kevésbé kellett revideálnom a nézeteimet, több kérdésben azonban kiderült, hogy nem volt igazam. Ambíció — Az embernek vannak sze­­mélyes ambíciói. Azt azért nem gondolom, hogy a miniszterelnö­ki funkció ebben szerepelt. — Egy Diósgyőrben született munkásgyereknek, ha a földön jár, lehet olyan elképzelése, hogy valaha a Magyar Népköztársaság Minisztertanácsának az elnöke lesz? Ilyen nincs. Elképzelhetet­len. Ráadásul ebben az időszak­ban nem is a legvonzóbb beosz­tás ez. — Igen, gyakran hallani is, hogy a riválisai akarják így tönk­retenni, ezzel a beosztással. Biz­tosan hallotta már .. .­ — Igen, hallottam, s olvasom is a különböző hírszolgálati je­lentésekben. Nagyon kiélezett gaz­dasági és kemény politikai viszo­nyok között keressük a megoldást, a jobb megoldás útját-módját. Ez pedig vitákon történik, nem megy másként. Ebből adódik aztán az a hamis felfogás, hogy itt valami hatalmi harc folyik a vezetés­ben. — Nincs rivalizálás? — Nincs, és én azt hiszem, hogy ez szomorú helyzet. — Komolyan mondja? — Nagyon komolyan. Tessék végiggondolni: ha a mozgalom­ban — amelynek az a történelmi teher adatott, hogy egyedül kell vállalnia a politikai felelősséget — nincs a vezetésben dolgozó em­berek között egészséges küzde­lem, hogy tisztességes eszközök­kel, tiszta módszerekkel a legjob­bak közé kerüljenek, ez végül is káros! Káros a mozgalom számá­ra, mert hiányzik az egyik leg­fontosabb: az ambíció. Nálunk az elmúlt évtizedekben olyan ref­lexek alakultak ki, hogy a véle­ményünket ugyan elmondjuk, de arra nagyon vigyázunk, nehogy azt higgye bárki is, hogy valaki­vel vagy valakikkel konkurálni akarunk. Ez olyan magunkra erőltetett hamis póz, ami vissza­fog. Másrészt elméleti gyökerei is hibásak, mert azt jelenti, hogy egyszerre kell lépnünk, egyfor­mán kell fogalmaznunk, nézetkü­lönbségeinket csak a legkisebb, legbensőbb családban szabad ki­fejtenünk. Ez pedig nem jó. Ká­rosan hat vissza az egész mozga­lom politikai arculatára. Emel­lett a vezetésben részt vevők is elszíntelenednek a közvélemény előtt. Arc nélkülivé válnak és ez mind abból fakad, nehogy rájuk fogják, ki akar ez lenni? — De hát mitől ez a félelem? — Sajátos helyzet alakult ki 56 után. Kemény küzdelem a kon­szolidációért a nagy szellemi káoszban, hogy egy nyelven be­széljünk. De utána már ez sikk is lett, meg norma is... Rá kell döbbennünk azonban, hogy mind­ez rossz hagyomány. Ezért is tudjuk nehezebben kezelni a mai, kiélezettebb politikai hely­zetet. Ha ugyanis manapság a ve­zetők szélesebb körben nem fej­tik ki nézeteiket, nem mutatják meg, hogyan gondolkodnak egy­­egy közérdekű ügyben, akkor az emberek úgy érzik, hogy nincs is gondolatuk. Ezért vallom tehát, hogy a mozgalmon belül is újra kell értékelni, újra kell fogal­mazni az egység képviseletének a követelményrendszerét is. Hi­szem, hogy ezt a mostani műhely­munkában — elsősorban a párt­­konferenciára való készülés so­rán — el is fogjuk végezni, de nem is tudnánk kikerülni. Ebből származik aztán, hogy amikor az első véleménykülönbségek megje­lennek máris kezdik mondani, hogy a Grósz barátja Berecz vagy szembefordult a Berecz Grósszal, vagy a Berecz—Grósz szembefor­dultak a Pozsgayval, s Pozsgay velünk ... Holott szó sincs róla, nemcsak azért, mert kitűnő az emberi viszony köztünk, hanem mert természetes, hogy mi vitá­zunk és véleménykülönbségünk is van. Véleménykülönbségek fo­galmazódnak meg a viták során. — Mit tekint ön a feladatának ebben a funkcióban? Vagy: mi mindent? — A magyar politika, illetve külpolitika 1956 óta minden konst­ruktív, értelmes, haladó törek­véssel kereste a párbeszéd lehe­tőségét, és azt hiszem, ez az, amin nem kell változtatni, hanem erre építkezve határozottabban és bát­rabban lehet előremenni. Ezek a külpolitikai alapértékek a változó világban érvényesültek eddig is, és változó világban élnek a jövőt illetően is. Vitathatatlan, hogy a Szovjetunióban végbemenő nyi­tás, megújulás, az egész hetven esztendő újragondolása, új mun­kastílus meghonosítása, vezetési gyakorlat meghonosítása a nem­zetközi kapcsolatokban is új vi­szonyt teremt. Más szóval a part­nerség más fokon fogalmazódik meg, mint korábban, és más tar­talmat kap. — Mennyiben? — Többek között a kölcsönös érdekek fokozottabb érvényesíté­sében. — Vagyis, egyfajta kiegyenlí­tődés van az érdekeket illetően? — Ügy van. — És a mérleg nem billen a másik fél felé? Így érti? — így. Teljesen új helyzet ez nemcsak a Szovjetunió és Ma­gyarország, hanem Magyarország és a többi szocialista ország kö­zött is. Ebből persze sok konf­liktus származik, ami megint ter­mészetes. Ám nem politikai konf­liktus, hanem egyszerűen az ér­dekek ütközése. Partnereink is ragaszkodnak a maguk igazához és mi is. Hídépítés — Akkor ez nemcsak egy sa­játosan magyar felfogásbeli vál­tozás, hanem most így alakult a szocialista táboron belüli vi­szony? — Igen. És ez nagyon nagy dolog. Erre már élményt adott nekem a KGST 43., rendkívüli ülésszakának a politikai miliője, levegője, ahol a KGST mint nem­zetközi gazdasági szervezet to­vábbfej­lesztésének, korszerűsíté­sének témakörét vitattuk, és lát­szott, hogy milyen sokoldalúan közelítjük meg és próbáljuk a nemzeti érdekeket egy nemzetkö­zi érdekben érvényre juttatni. — Meg kell azt is kérdeznem, hogy a korábbi felfogás szerint a mostani gazdasági helyzetünk­ben nem lett volna-e jobb a szo­rosabb segítségkényszer? — Jogos ez az észrevétel. Ta­lán a praktikus ügyek szem­pontjából ez jobb mechanizmus lehetett volna, de csakis a pilla­natnyi sikerek szempontjából. Új, korszerű megközelítési módra van szükség, a világhoz való vi­szony, az egymáshoz való kapcso­lat tekintetében és a belső dol­gainkat illetően is. Ami pedig a szocialista országokon kívüli világot illeti, ott is óriási átren­deződés megy végbe, így végül is az enyhülés szelleme sokkal nagyobb mozgásteret enged az ilyen kis országnak is, mint Ma­gyarország. Tehát ez a nyitás és ez a kapcsolatépítő munka új vi­lágot nyit a vezetés számára, ami­vel élni kell.­­ És úgy érzi, hogy a gorba­­csovi politika ezt segíti a szocia­lista országokban? ösztönzi? — Meg vagyok róla győződve. Bár azt nagyon nehéz mondani, hogy direkt módon ösztönzi. Hi­szen minden párt, minden kor­mány felel azért, amit tesz és maga választja meg az utakat, módokat, amelyen járni akar. De indirekt módon a legnagyobb bá­torítást adja. Hiszen nyilvánvaló, hogy ha maga a szovjet vezetés építi a népek közötti hidakat és keresi a megoldásokat, akkor nemzeti érdekeivel is összhang­ban van, ha a többi szocialista szövetséges ország ilyen hídépítő szerepre vállalkozik. — Igen, csak a kérdés az, sza­­bad-e esetleg elébük is lépni eb­ben a hídépítésben? — Ha nem lépünk elébük, azért nem lépünk, mert vagy nem ismertük fel, hogy léphe­tünk, vagy nem volt elég bátor­ságunk, hogy lépjünk. Emellett nem biztos, hogy a fogadókész­ség e lépéshez mindig egyforma. Van, ahol szívesebben tekintenek bennünket tárgyalópartnernek, és van, ahol nem is titkolják, hogy a rajtunk keresztül kiépített úton akarnak esetleg Moszkváig jutni. Ezt nekem meg is mondták. — Menjünk közelebb! Az ön miniszterelnökségének nagyon rö­vid ideje alatt mi az, amit sike­rült megteremteni, vagy megin­dítani, megmozdítani? — Tulajdonképpen nem vála­szoltunk még arra a kérdésre, hogy a 85-ös, 86-os mélypont minek köszönhető. Arra, hogy a gazdasági teljesítmény miért esett vissza, miért nőtt az adós­ságállomány több mint három­­milliárddal két esztendő alatt, dollárban számítva... Nem vála­szoltunk, hogy a gyakorlat miért cáfolta meg ilyen rendkívül gyor­san a XIII. kongresszuson felvá­zolt elképzeléseinket. Most úgy látszik, nem is lehet csak az utóbbi évek tapasztalata alapján mindenre választ adni. Az én mi­niszterelnökségem kezdetén már ez a vita folyt. Ezt tudni kell! Ha ugyanis június végétől — amikor engem megválasztottak minisz­terelnökké —, ha akkor kezdő­dik a helyzetelemzés, az útkeresés, a program megfogalmazása, az még ma sem lenne kész. A gon­dolkodásmód, hogy felül kell vizsgálni gyakorlatunkat, s a megváltozott viszonyoknak meg­felelő programot kell kialakítani — elkezdődött korábban. Június­tól szeptemberig felgyorsult ez a folyamat, amikor idekerültem — persze nem azért, mert én idekerültem —, az elemzés elju­tott abba a szakaszba, hogy meg lehetett fogalmazni a stabilizá­ciós elképzeléseket. Nem a ki­bontakozáséra, hanem a stabili­zációéra! Ezt fogadta el végül is az Országgyűlés. Vagyis, számba vette, am­i a legsürgősebb, leg­fontosabb . . A gazdaságnak né­hány kérdését, amit kellett. Ez­után jön a következő. Mindeh­hez hozzáigazítani a kormányzati munkát, az intézményrendszert, megteremteni a személyi feltéte­leket. Annak most már véget kellett vetni, hogy először meg­keresünk embereket, akikről fel­tételezünk valamit és hozzájuk igazítjuk a szervezetet. Ezt pon­tosan fordítva kell csinálni. Ezért jutottunk el most a kormányzat legfelsőbb szintű átalakításának gondolatáig. Én a parlamenti ülé­sen is mondta­d, meg az újság­ban is megjelent, hogy mindez csak az átszervezés első állomása, s nem a vége. Sőt, a korábbi el­képzelés 90-ig tartó kifutási időt tervezett. Ez túl hosszú. Mi 88- ban szeretnénk ezt befejezni. Megrázták a fát? — Ismeri bizonyára azt a mondást, hogy csak megráz­ták a fát... Azaz, nem történt itt semmi, csak megrázták a fát es a másik ágon telepedtek meg ugyanazok a madarak. — Valóban, én is hallottam ezt. Hadd jegyezzem meg: hibás ál­láspont. Ugyanis a leglényege­sebb változás, az nem a személyi kérdésekben történt, hanem az intézményi korszerűsítésében. Eb­ben pedig nem megrázták, hanem kivágták a fát. És ez nagy kü­lönbség. Megszüntettünk egy döntési szintet, a miniszterelnök és a miniszterek között. Volt, ugye, a miniszterel­nök-helyette­­si rendszer, amelyek ágazati fel­ügyeletet gyakoroltak a minisz­terelnök megbízásából a minisz­terek munkája felett. Ezt kiiktat­tuk. A miniszterek önállósága ez­által jelentősen megnőtt. Tetten­­érhetően felelősek vagyunk azért a munkáért, amit végeznek. Gon­doljunk csak vissza, milyen nagy hangsúlyt kapott a kérdés, ki a felelős azért a helyzetért, ami­ben vagyunk? Kádár János a párt nevében magára vállalta ezt a felelősséget. Én a szeptemberi parlamenti ülésen — meglehető­sen ingatag erkölcsi talajon — a kormány nevében vállaltam a fe­lelősséget. Azért mondom, hogy ingatag talajon, mert három hó­napja voltam miniszterelnök, te­hát az én számból mindez nem hangzott valami nagyon jól — mindemellett én ezzel azt akar­tam jelezni, hogy mi, akik a kor­mányban dolgozunk, felelősek vagyunk. Tehát felvetődött a kér­dés, de személyre bontva nagyon nehezen tudtuk, hogy ki a fele­lős. Mert igazság szerint az in­tézményrendszer elfedi a szemé­lyi felelősséget. Ez nem a fa meg­rázása, ez egy teljesen új fa. c. (Folytatása a 4. oldalon)

Next