Magyar Hírlap, 1989. augusztus (22. évfolyam, 178-204. szám)

1989-08-01 / 178. szám

Magyar Hírlap Miniszterhelyettesek kinevezése A Minisztertanács 1989. augusztus elsejei hatállyal Doros Bélát közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszterhelyettessé, Kálnoki Kis Sándort közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszterhelyettessé, Farkas Istvánt pénzügyminiszter-helyettessé kinevezte. Az újonnan kinevezett állami vezetők Medgyessy Péter miniszter­elnök-helyettes előtt hivatali esküt tettek. Kálnoki Kis Sándor 1937. március 20-án született, Debrecenben. A Budapesti Mű­szaki Egyetemen 1960-ban új­ vas­­út-alagútépítő mérnöki diplomát, majd 1970-ben városépítési-vá­rosgazdálkodási szakmérnöki diplomát szerzett. A Politikai Fő­iskola területfejlesztési szakán 1982-ben fejezte be tanulmányait. 1960—62 között a Debreceni Közlekedési Vállalatnál, majd a KPM Debreceni Közúti Igazgató­ságán dolgozott. Ezután 1962—66 között az ÉKME Útépítési Tan­székén tanársegéd. A Debreceni Tervező Vállalatnál 1966—69 kö­zött közlekedésfejlesztéssel fog­lalkozott, melynek keretében részt vett Debrecen közúti főhálózatá­nak rekonstrukciós tervezési munkáiban, majd 1969-től a Vá­rosépítési Tudományos és Terve­ző Intézetben előbb szakosztály­­vezető, majd irodavezető, 1975- től miniszterhelyettessé történt kinevezéséig az Intézet igazgatója. Szakmai vezetői tevékenysége mellett különféle szakmai szerve­zetek munkájában is részt vesz. Tagja a MTESZ Közlekedéstudo­mányi Egyesületének, a Magyar Építőművészek Szövetségének, el­nökségi tagja a Magyar Urba­nisztikai Társaságnak. Munkája elismeréseként több alkalommal részesült kitüntetés­ben, 1987-ben Munka Érdemrend ezüst fokozatot kapott. Nős, két gyermeke van. Az MSZMP-nek 1971 óta tagja. Doros Béla 1942. május 30-án született, Bodrogszerdahelyen (Csehszlová­kia). Okleveles közgazda, a Marx Károly Közgazdaság-tudományi Egyetemen szerzett diplomát. Középiskolai tanulmányainak elvégzése után egy évig az Ózd­­vidéki Szénbányászati Trösztnél, majd a Mátra-Bükki Erdő- és Fa­­feldolgozó Gazdaságnál volt alkal­mazásban. Egyetemi tanulmányait követően 1965—1970 között a Szegedi Postaigazgatóságon, majd a Budapest-vidéki Postaigazgató­ságon dolgozott, míg 1970—1983 között a Posta-vezérigazgatóság osztályvezetője. Az önállóvá vált Magyar Posta elnökhelyettesi tisztségére 1983. július 1-jén kapott kinevezést, és 1985—88 között, a Magyar Posta általános elnökhelyettese, majd 1989. január 1-jétől az államigaz­gatási irányítású vállalattá ala­kult Magyar Posta általános ve­zérigazgató-helyettese. Középfokú orosz nyelvvizsgával rendelkezik. Nős, egy gyermeke van. Munkája elismeréseként több alkalommal részesült kitüntetés­ben: 1980-ban Munka Érdemrend bronz fokozatot, 1982-ben Eötvös Loránd-díjat kapott. Az MSZMP-nek 1967 óta tagja. Farkas István 1950. január 28-án született Sajóvelezden. Okleveles közgaz­da, a Marx Károly Közgazdaság­­tudományi Egyetemen szerzett diplomát. Egyetemi tanulmányai­nak befejezése után 1973-tól 1984- ig a Pénzügy­minisztériumban dolgozott előbb, mint előadó, majd 1974—84 között osztályvezető. Ezt követően a Jechnova Ipari Innovációs Alap igazgatója, majd 1986-tól a Magyar Nemzeti Bank főosztályvezető-helyettese, majd 1988 szeptemberétől ellátja a tár­sadalombiztosítási reform kor­mánybiztosi teendőit is. Középfokú angol nyelvvizsgá­val rendelkezik. Nős, két gyermeke van. Munkája elismeréseként több alkalommal részesült kitüntetés­ben, 1980-ban a Munka Érdem­rend brovtz fokozatát kapta. Az MSZMP-nek 1971 óta tagja. Sikeres nyári vásár A nyári vásár első napján több mint 6 millió forint forgalmat könyvelt el a Ruházati Boltok Ke­reskedelmi Részvénytársaság a le­értékelt cikkekből. Az augusztus 12-ig tartó akció során mintegy 65 millió forint értékű árut, főkérfi női és gyermekdivatcikket kínál a részvénytársaság 60 boltja, 40 százalékos árengedménnyel. (MTI) Tisztelt Bajnok Zsolt főszer­kesztő úr! Július 28-i számukban inter­jút közöltek Nemcsók Imréné­­vel, az MDF helybeli szerve­zetének vezetőségi tagjával „Választási megfigyelések” címmel. Mivel az ott leírtak a valóságnak nem mindenben fe­lelnek meg, kérem, legyen szí­ves az alábbiakat változatlanul leközölni a következő szám­ban: Jelölésemet hivatalos, 1989. június 3-án, a félegyházi De­mokratikus Ifjúsági Szövetség küldöttgyűlése kezdeményezte. Ezt megelőzően is már többen emlegették a nevemet, mint potenciális jelöltét, de talán a legelső, aki ezt szóba hozta, pont Nemcsok Imréné volt. Az MDF ugyanis a félegyhá­zi majálison aláírásokat gyűj­tött Korom Mihály visszahívá­sára, és ez alkalomból a helyi tévé interjút készített Nemcsok Imrénével. Itt többek között arról is megkérdezték, kit tar­tana megfelelőnek az esetleg megüresedő képviselői posztra. Akkor azt nyilatkozta, hogy neki például Garai doktor em­berileg megfelelne. Ez spontán, személyes véleménye volt, elő­zetesen senkivel nem egyeztet­te, sem az MDF vezetőséggel, de velem sem. Természetesen nekem részé­ről ez a gesztus jól esett, utólag meg is köszöntem neki. Utána felkerestem az MDF vezetősé­gét tisztázni, hogyan is gondol­ták ezt a dolgot. Ekkor közöl­ték, hogy abban az esetben valóban jelölnének, ha kilépek az MSZMP-ből és belépek az MDF-be. Ez részükről érthető kérés volt, de részemről tisz­tességtelen lépésnek tekintet­tem volna, ezért nem tettem meg. Abban is megegyeztünk, hogy az említett tévériportot nem fogják a városi televízió­ban leadni. Nemcsok Imréné akkori nyilatkozatáról ismerő­seim is tudnak, ezt soha nem szégyelltem, példaként tekin­tettem arra, hogy nem azonos politikai platformon álló em­berek is becsülhetik egymást. Ennek megfelelően a jelölő gyű­léseken hangsúlyoztam, ahogy az­ MSZMP-n belül, úgy az MDF-­ben is vannak tisztessé­ges emberek, és ezeknek szá­mos kérdésben együtt kellene működniük. Úgy érzem, viszonyom az MDF-el eddig korrekt volt, egyik vezetőségi tagokkal mos­tanában is szoktam baráti kö­rülmények között vitatkozni, s ezek után sem kívánok ezen változtatni. Kezdetben három alkalommal tájékozódásképpen összejövetelükön is részt vet­tem, de egy alkalommal, ami­kor egyik MDF-tag kijelentet­te, hogy minden párttag becs­telen, utána valóban nem men­tem többet. Az igazsághoz hoz­zátartozik, hogy akkor a jelen­lévők többsége a fenti kijelen­téstől elhatárolta magát. Úgy érzem, a tisztességes választási küzdelem alapvető feltétele, hogy egymást jelölt­jeit a támogató szervezetek ne próbálják befeketíteni, bemocs­kolni, főleg ne valótlan tények közreadásával. Először mindenki söpörjön a saját háza táján. Ezért ha lehetséges, kérem a Magyar Hírlap munkatársait (Gazsó), amennyiben rólam a későbbiekben ismételten cikket jelentetnek meg, annak tartal­mát velem egyeztessék a félre­értések elkerülése végett. Részemről mindenféle szín­­változás nélkül. Garai István dr. ★ örülünk dr. Garai István je­lentkezésének, hiszen a múlt heti interjú után a lovagiasság szabályai szerint is ő követke­zik. Ha nem írt volna, mi ke­ressük meg. Aligha tartozik ránk, hogy ő próbálta-e táncba vinni az MDF-et, vagy fordítva történt. Tény, hogy kapcsolat­ban álltak, ezt mindkét fél el­ismeri. Tisztázódott viszont, hogy dr. Garai István 1988-as keletű MSZMP-tagsága objek­tív akadálya volt, hogy MDF- színekben indulhasson a válasz­táson. Azt sem cáfolta Garai doktor, hogy személyének MSZMP-támogatása a jelölés­kor nem derült ki egyértelmű­en az előcsatározások során. Most már, az augusztus 5-i má­sodik forduló előtt ez is egyér­telmű. Arra sajnos nem vállalkozha­tunk ezután sem, hogy vele egyeztessük mások nézeteit, amennyiben a neve lapunkban szóba kerül. Be kell hogy lás­sa, ez egy olyan sajtógyakorla­tot idézne fel, melyben évti­zedekig éltünk, s amelytől igyekszünk minél messzebb ke­rülni. Amennyiben dr. Garai István lapunknak nyilatkozni fog, természetesen íratlan sza­bályként kötelezőnek érezzük, hogy a szöveget megjelenés előtt egyeztessük vele. De csak akkor. (gazsó) Garai doktor válaszol Van-e fél egy­házi igazság? HAZAI KÖRKÉP 1989. augusztus 1., kedd 13 A féléves munkanélküli-segély tapasztalatai Mi lesz, ha kitelik az esztendő? Idén januárban vezették be a munkanélküli-segély jelenlegi rendszerét, de néhány kérdést — az igényjogosultság feltételeit, a segély mértékét — sokan vitatták már az első perctől kezdve. A foglalkoztatáspolitikai eszközrendszer, s ezen belül a munka­nélküli-segély továbbfejlesztésének elveit azonban csak ősszel terjeszti az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal a kormány elé. Az alábbiakban megkíséreljük az elmúlt félév tapasztalatait, s a módosítási javaslatokat összefoglalni: összesen 4600-an kaptak­­az első félévben munkanélküli­­segélyt. A segélyezettek száma azonban — szerencsére — egyetlen időpillanatban sem volt ennyi, mert sokan időköz­ben más megélhetési forráshoz jutottak, vagy egyéb oknál fog­va a segélyezettek köréből ki­­léptek. Az Országos Munka­erőpiaci Központ adatai szerint az első fél évben — mialatt 4600-an kezdték meg a segély felvételét — 1380-an már le is mondtak róla. Átlagosan 68 na­pig, azaz alig több mint két hónapig jelentette az érintet­teknek ez a támogatási forma a megélhetést. A munkavállalás esélyei Bár a fenti adatok arra utal­nak, hogy nem kilátástalan álla­pot ma még Magyarországon munkanélkülinek lenni — hi­szen végső soron álláshoz le­het jutni —, azért a hosszabb­­rövidebb ideig munkát kere­sők, s közben — esetleg — se­gélyre szorulók száma lassan, de következetesen emelkedik. Hogy év végére, vagy netán a jövő évre mi várható, azt ne­héz lenne megjósolni, mivel ez elsősorban a szerkezetváltás in­tenzitásától függ. Annyi azon­ban bizonyos, hogy a hátrányos helyzetű rétegek elhelyezkedé­si esélye — akár jogosultak munkanélküli-segélyre, akár nem , folyamatosan romlik, így például az iskolapadok­ból kikerülő, pályakezdő fiata­loké is. Az idén még kevesebb álláskínálat jutott rájuk, mint egy évvel ezelőtt. A munkahely­­kínálat Bács-Kiskun, Borsod- Abaúj-Zemplén, Somogy és Szolnok megyékben csökkent a legnagyobb mértékben, miköz­ben a munkanélküli-segélyben részesülők száma alapján Bor­­sod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs- Szatmár jár az élen. A pályakezdők esetében mondhatnánk, hogy „csak” az alacsony és a középfokú iskolai végzettségűekkel vannak sú­lyosabb gondok. Még ma sem végzi el az általános iskolát 16 éves korig a fiatalok közel öt százaléka. Az ő helyzetük nemcsak azért nehéz, mert az alapfokú iskolai végzettség nél­kül az átképzés is nehézségek­be ütközik, hanem azért is, mert a nagyobb számú, végzettség­hez nem kötött állást ajánló cé­gek zöménél nehéz fizikai mun­kát kell végezni, márpedig fia­talkorúakat nem alkalmaznak ezekben a munkakörökben. A gimnáziumokból kikerülőknek sem rózsás a helyzetük: száz elhelyezkedni vágyóra mindösz­­sze 37 álláskínálat jut, összes­ségében kevés ugyanis a kva­lifikált, érettségire épülő mun­kakör. Bár hat hónap tapasztalatai­ból nem lehet messzemenő kö­vetkeztetéseket levonni, az Ál­lami Bér- és Munkaügyi Hiva­tal a munkanélküli-segély rend­szerének gyakorlati alkalmazá­sa alapján úgy ítéli, hogy bizo­nyos változtatásokra szükség van. No, nem a pályakezdők­kel kapcsolatban — holott szá­mos szervezet követelte és kö­veteli most is, hogy ők is kap­hassanak munkanélküli-segélyt —, mert úgy tűnik, hogy a vál­toztatások egyelőre a rendszer alapelveit, így a segélyre jogo­sultak körét nem érintik. Az ABMH szerint ugyanis a segé­lyezés nem változtat az elhe­lyezkedési gond alapvető okán, tehát a szakképzettség hiá­nyán, illetve nem a lakóterü­let igényeinek megfelelő szak­­képzettségen, így a pályakez­dőknél elsősorban a munkavál­lalási esélyeket kell javítani, azaz esetükben a megfelelő módszernek az átképzés tekint­hető. Egyezkedés, pénz nélkül Változtatni kívánnak viszont a segély mértékén, amennyiben a minimális összeget meg fog­ják határozni. Az alacsony ke­resetűeknél ugyanis a korábbi jövedelem 60—70 százaléka annyira kevés, hogy semmilyen szintű megélhetést nem bizto­sít. Ezen kívül még ez évben tervezik a helyközi útiköltség­­térítés bevezetését, amely lehe­tővé teszi, hogy a munkanél­küliek a más területen felkí­nált munkahelyet is felkeres­sék. Van azonban néhány alapve­tő kérdés, amelyre úgy tűnik, eltérő választ adnak a foglal­koztatáspolitika érintett szak­emberei. Ilyen például az, hogy milyen formában fognak egy év segélyezés után a munkanél­küliekről gondoskodni. A kér­dés — legalábbis munkaválla­lói szemszögből — sürgetőnek tűnik, hiszen már fél év sincs hátra, s máris megjelenhetnek azok, akik segélykenyéren már kitöltötték a megszabott 365 na­pot. Az Állami Bér- és Munka­ügyi Hivatalban úgy tűnik, senki nem aggódik emiatt, ők ugyanis a helyzetet a lehető­ségekhez mérik: pillanatnyilag sem a munkáltatóktól, sem a munkavállalóktól nem lehet el­vonni semmit s az állami költ­ségvetés és a foglalkoztatási alap takarója alatt sem lehet túl messzire nyújtózkodni. Kö­zös alapot tehát, amelyből hosz­­szabb ideig finanszírozható len­ne a munkanélküli-segély, pil­­lanatnyilag nincs miből létre­hozni. Marad tehát az egyetlen lehetséges megoldás: egy év után, azokat, akik még min­dig nem tudtak elhelyezkedni, a szociálpolitika védőszárnyai alá kell utalni. Ha nem próbá­lunk olyan nagyon előre néz­ni, még számokkal is alá lehet támasztani az érvelést : az első fél év tendenciája szerint leg­feljebb egy-kétezer ember le­het, akik számára jövőre lejár a munkanélküli-segély. Ennyi pedig nem oszt és nem is szo­roz — az ÁBMH szerint — egy olyan szociálpolitikai rend­szerben, ahol a segélyezettek száma százezres nagyságrendre tehető. A Szociális és Egészségügyi Minisztériumban erről persze más a vélemény Ott úgy vé­lik, hogy fedezet is jár egy új állami feladat ellátásához, márpedig erre a célra egy fil­lért sem adott eddig a költség­­vetés. Eközben a SZEM igyek­szik valamennyi érintett hiva­tal és társadalmi szervezet be­vonásával egy hosszú távra szó­ló, biztos pénzügyi fedezetet nyújtó megoldást kialakítani. Vállalkozhat-e a munkaközvetítő? A másik, ellentétes nézete­ket kiváltó kérdés a munka­erő-közvetítés állami monopó­liumának megszüntetése. Vagy­is csupán az még a kérdés, hogy — mint annyi más ügy­ben — tudomásul vegyen, le­galizáljon és szabályozzon-e a hivatal egy olyan fo­lyamatot, amely a gya­korlatban már jó ideje működik. Mert munkaerő-köz­vetítés igenis létezik, a hiva­talos irodákon kívül is. Nem­csak építőipari segédmunkáso­kat, idényszüretelőket, hanem kvalifikált, speciális képzettsé­gű, magas keresetű szakembe­reket is lehet a szakszervezeti, szakmai ,vagy egyszerű magán­ma­unka közvetítő­kön keresztül szerezni. Nem egy „cég” már külföldre is közvetít. Teheti is, hiszen pillanatnyi­lag e témában a társasági tör­vény a legmagasabb szintű jogszabály, amely szerint min­denfajta tevékenységre lehet vállalkozást szervezni, amelyet törvény, vagy minisztertanácsi rendelet nem tilt. A munkaerő­közvetítés állami monopóliumá­ról viszont csak egy szerény, kissé poros állami bér- és munkaügyi minisztériumi ren­delet tesz említést. A dolog azonban mégsem ilyen egyszerű. Legalábbis így tartják azokban az országok­ban, ahol nem évtizedek, ha­nem évszázadok álltak a mun­káltatók és munkavállalók har­cában rendelkezésre a kellő egyensúly kialakítására. A Nemzetközi Munkaügyi Szerve­zet egyik intézménye szerint ugyanis a munkaközvetítés el­sődlegesen állami feladat, bár speciális, szakmai vonatkozás­ban, nonprofit alapon a mun­kaerőpiacról más közvetítő szervezetek sem zárhatók ki. A profit alapon működő mun­kaközvetítőket azonban az egyezményhez csatlakozó or­szágokban fokozatosan le kell építeni. A közvélemény az üggyel kapcsolatban erősen megosz­lik. Végső soron azonban csak a munkaerőpiac mobilizálódá­­sához járul hozzá, ha közvetí­tőhöz fordulhat az is, aki eset­leg nem munkanélküli, csak jobb, vagy másfajta állást sze­retne a jelenleginél. A speciá­lis igényeket pedig csak pontos, szűk szakmai területről szár­mazó közvetlen információk birtokában lehet kielégíteni. Végső soron az állami munka­­közvetítés monopóliumát nem rendíthetnék meg, legfeljebb színesíthetnék, ezek a kisszer­vezetek, hiszen változatlanul az állami közvetítő hálózat ad­ná a munkanélküli-segélyt, biz­tosítaná az átképzést, s ráadá­sul ingyen kínálná szolgáltatá­sait. Egyelőre, úgy tűnik, éppen csak megfogalmazni sikerült a foglalkoztatáspolitika néhány alapkérdését. Ezekhez kapcso­lódva, foglalkoztatáspolitikai eszköztárunk komolyabb vál­toztatására csak 1991-től szá­míthatunk. A most körvonala­zódó új rendszer alapelvei szeptemberben kerülnek a kor­mány elé. Márványi Ágnes Előkészületek az augusztus 20-ai tűzijátékra A fűzfői Nitrokémia Ipartele­pek szakemberei, miután a Ba­laton fölött megtartották a főpró­bát, Budapesten megkezdték az augusztus 20-i tűzijáték előkészü­leteit. Idén sorrendben 25. alkalom­mal rendezik meg a tűzijátékot. Újdonság lesz, hogy a mozsara­kat pontonokra szerelik. Az augusztus 20-án este 21 óra­kor kezdődő félórás jubileumi tű­zijáték látványos színfoltjait, pi­rotechnikai elemek alkotta képeit ezúttal is a hagyományos vízesés zárja. Interphil kongresszus Budapesten Újraébreszteni a tulajdonosi gondosságot Az alapítványok kezelésének tapasztalatai Tegnap megkezdődött Budapes­ten az Interphil nemzetközi szer­vezet háromnapos tanácskozása. A szervezet — amely 20 éve ala­kult — önkéntes és jótékony kez­deményezések támogatásával fog­lalkozik, és először rendezi kon­ferenciáját szocialista országban. A tanácskozáson a mintegy húsz országból érkezett több mint száz szakértő — közgazdászok, szocio­lógusok — a Kelet-Európában ki­bontakozó öntevékenység és ma­gánkezdeményezés eddigi tapasz­talatairól és várható jövőjéről cseréli ki nézeteit. A konferencia résztvevőit kö­szöntötte Catherine Lalumiere, az Európa Tanács főtitkára. A tanácskozást Medgyessy Pé­ter miniszterelnök-helyettes nyi­totta meg. Szól arról, hogy a ko­rábbi sztálini modell nem csu­pán feleslegesnek ítélte az ön­­szerveződő mechanizmusokat, ha­nem többnyire el is tüntette azo­kat a társadalomból, a gazdaság­ból. A kis- és középüzemek ez­reinek 1948—-50-ben történt álla­mosítása a nemzetgazdaság egyik erős bázisának elpusztítását, a tu­lajdonosi érdekeltség, a kockázat­­vállalási készség felszámolását is eredményezte. Sok év után azon­ban bebizonyosodott a magyar vezetés számára is, hogy liberá­lis piacgazdaság és verseny nél­kül nem lehetséges fejlődőképes termelés. Ezért kell újraébresz­teni — nemzeti méretekben — a tulajdonosi gondosságot, elkötele­zettséget, azt a szellemet, amely nélkül nincs virágzó ipar, nincs virágzó gazdaság. Újra bátoríta­ni, segíteni kell a kisüzemeket, üzleteket és vállalkozásokat, és azokat, akik most akarnak majd elindulni a kockázatos, de ígére­tes és érdemes vállalkozói pályán, éppen e társadalmi önszerveződés és a magántőke segítségével. E szektor életképességét bizo­nyítja, hogy a kezdetben még bi­zonytalan feltételek, az olykor nyomasztó tőkehiány ellenére mi­lyen hamar lendült fel a vállal­kozói tevékenység a gazdaság szá­mos ágazatában. Ebben jelentős szerepe van sok külföldön élő honfitársunknak; nekik is köszön­hető, hogy számos magán- és tár­sasági alapítvány működik ma már Magyarországon. Medgyessy Péter befejezésül üdvözölte a nemzetközi mene­dzserközpont szervezésében létre-­­jött vállalkozásfejlesztési alapít­ványt, amely részben hazai, rész­ben külföldi pénzből vállalkozá­sok létrehozását, meglévők fej­lesztését, a tőkepiac kialakítását fogja támogatni. A nemzetközi tanácskozáson ma és holnap számos előadás hang­zik el arról, milyen tapasztalatai vannak az egyes alapítványok kezelésének a különböző orszá­gokban. A tanácskozáson többek között foglalkoznak az öntevé­keny csoportok szerepével a kör­nyezetvédelmi problémák megol­dásában, a kultúra különböző te­rületeinek és a szegénység gond­jának kezelésében. A konferen­cián­ magyar ellenzéki szerveze­tek képviselői is részt vesznek, és beszámolnak a különböző terüle­teken kifejtett tevékenységükről.

Next