Magyar Hírlap, 2014. szeptember (47. évfolyam, 203-228. szám)

2014-09-08 / 209. szám

SzoYAS HÍRLAP 2RM. SZEPTEMBER «„HÉTFŐ Jól fogadta a torontói kritika Hajdú Szabolcs új filmjét Jól fogadta a torontói filmfesztivál közönsége és a kritika is Hajdú Szabolcs (képünkön) új filmjét, a Délibá­bot. Az alkotás világpremierje a Contemporary World Cinema elnevezésű válogatásban volt látható pénte­ken, az alkotók jelenlétében. A magyar pusztán játszódó film egy afrikai futballista történetét meséli el, aki­nek menekülnie kell, és egy világtól elzárt tanyán talál menedéket, ám hamarosan rádöbben, hogy a tanya egy rabszolgatelep. A rendező 2007-ben kezdte el írni a forgatókönyvet a Ház a térkép szélén című Tar Sán­­dor-novella alapján. A produkció a Magyar Nemzeti Filmalap 350 millió forintos támogatásával készült. A torontói filmfesztivál az őszi fesztiválszezon egyik legfontosabb eseménye. (MH) FOTÓ: MH VIZUÁLIS POÉNOK, AMELYEKET EGY ÁSÍTÁS LANGYOS UNALMA LÖKÖTT KI A FÖLDRE - A MOSOGATÓSZIVACS SZÍV ÉS A HAJLÉKTALANPLAKÁT AZÉRT ÜT Jóféle RTL-híradó a város közepén NÉMET DÁNIEL Az idén tizenegyedik alkalommal nyitt meg a budapesti Arc kiállítás az Ötvenhatosok terén. A rendezvény­­sorozat eddig sem a politikai füg­getlenségéről volt híres, de ezúttal a közeledő önkormányzati választás alaposan rányomta a bélyegét a pla­kátokra, és sorra kerülnek elő a leg­­közhelyesebb toposzok a kormánnyal kapcsolatban: rezsidémon, kivándor­ló fiatalok, Oroszország, Putyin, sta­dionépítés, satöbbi. Éppen már csak egy kiadós diktátorozás hiányzik. A legnagyobb poén a legelején fogad minket, amikor a bemutatkozó táb­lán felhívják a figyelmünket arra, hogy a kiállított műveket egy független zsű­ri válogatta ki. Rögtön le is esik, hogy a független szó nyilvánvalóan nem po­litikai függetlenséget jelöl, hanem azt, hogy a bírálóbizottság kizárólag egye­dülálló, hajadon, nőtlen, facér sze­mélyekből állt össze - hiszen az Arc kiállítás egy jól meghatározható, kö­rülírható politikai nézőpontot kép­viselt eddig is, most azonban érezni, hogy itt vannak a nyakunkon a vá­lasztások, meg kell nyomni a dolgot, így sok műnél már tényleg csak va­lamelyik ellenzéki párt neve hiány­zik a sarokból, és rögtön el is mehet­ne kampányplakátnak, az összeállítás kapcsán pedig még az RTL Klub hír­adójának szerkesztői is elégedetten csettintenének. Az ekézés tárgyai egyébként ke­vesebb meglepetéssel aligha szolgál­hatnának: orosz-magyar kapcsolat, rezsicsökkentés, stadionok, szólás­­szabadság, külföldön munkát válla­ló fiatalok, majd ismét az orosz-ma­gyar kapcsolat. A megvalósítás olykor azonban kifejezetten közhelyesen hat, és erőltetett vicceskedés jellem­zi: a narancssárgával áthúzott sajtó­­szabadság felirat - ami tényleg egy aggasztó jelenségre hívja fel a figyel­met, hiszen a kiállítást is csaknem el­lehetetlenítették, érdemes is gyorsan kilátogatni, bármikor ledózerolhatják vagy mégsem­­, a takarót nyakig fel­húzó, a rezsidémontól rettegő gyer­meket ábrázoló kép, a parlament előtt fekvő focipálya, a szintén a parlament felett látható halálcsillag képe vagy a jelenlegi helyzetet Orwell látomásával összehasonlító 1984+30 című munka nem sok eredetiséget tartalmaz, illet­ve valamennyi olyan benyomást kelt, mint amikor a baloldali internetes fó­rumokban valaki diktátornak nevezi a miniszterelnököt, mintha korábban még soha senki a világon nem élt volna ezzel a frappáns szóviccel. Vannak azonban alkotások, amelyekről el kell ismerni, hogy vizualitásban, ötletben tényleg üté­sek a maguk egyszerűségében, mint az I love London felirat, amiben a szívet két mosogatószivacs alkotja, a DVD-t ábrázoló fotó, amelyről törölték a „Li­liké keresztelőjét” és inkább rávették a Jobbik idei nagygyűlését, a „Sem­mi bajom a hajléktalanokkal, csak csi­nálják úgy, hogy ne lássam. Otthon, négy fal között”, a kivándorláson vic­celődő „Mégsem megyek, mert nincs pénzem” feliratú mű, a Barátság című, Orbánt és Putyint egymásba fonódó olajvezetékekből megrajzoló alkotás, vagy az Eurovíziós dalfesztiválra és a svéd politikai törekvésekre reflektáló kép, amelyen három WC-ajtót látha­tunk: az egyik a férfiaké, a másik a nő­ké, a harmadik a szakállas nőké. Hogy az idei Arc szlogenje mi­ért éppen a Te miben hiszel?, az nem derül ki az Ötvenhatosok terén, az aktuálpolitikát nélkülöző munkák je­lentős része bármelyik másik évben is születhetett volna. Mondhatnánk, hogy azért, mert örökérvényűek, de inkább csak mert közhelyesek. ■ I Sfiz É­E SZÜLETETT TOLNAY KLÁRI ELŐTT TISZTELEGNEK A héten kezdődik a Gnefest SZILLÉRY ÉVA Tizenkilenc nagyjátékfilmmel, köz­tük három magyar premierfilm­mel a versenyprogramban indul ha­zánk legnagyobb filmfesztiválja a 11. Jameson Cinefest. A pénteken kezdő­dő mustra filmtörténeti jelentőségű alkotásokat felvonultató CineClassics elnevezésű programjában Tolnay Klá­ri színművésznő lesz a középpontban, a születésének századik évfordulójára rendezett emlékév kapcsán, de Orson Welles magyar kapcsolataival is fog­lalkoznak majd. A fesztivál célja nem változik, a világ filmművészetének legfrissebb és legszínvonalasabb kí­nálata érkezik Miskolcra: olyan fil­mek, amelyeknek a fesztiválon lesz a magyarországi premierje. Miklósy Zoltán Egy kemény tojás bosszúja, Kerékgyártó Yvonne Free Entry című nagyjátékfilmje és a Van valami furcsa és megmagyarázhatat­lan, Reisz Gábor munkája is szerepel abban a tizenkilenc filmben, amely­nek hazai bemutatója bekerült a hét végén kezdődő 11. Jameson Cinefest programjába. A filmek között az egyik legki­emelkedőbb film az izraeli rendező­nő, Vanessa Lapa dokumentum-já­tékfilmje, A megfelelő ember (Der Anständige) lesz, amely Heinrich Himmler naplóin és magánlevelezé­sein keresztül mutatja be, hogy a tö­­meggyilkosok is csak átlagemberek. A dokumentumfilm azon magánleve­lezések, fotók és naplók alapján szüle­tett, amelyeket az amerikai katonák lefoglaltak, amikor 1945. május 6-án bevonultak a Himmler rezidenciába Gmundban. Az idei Sundance Film­­fesztivál zsűrijének nagydíját és a kö­zönség díját is megkapta a Whiplash, Damien Chazelle című filmje, amely Andrew-ról, a 19 éves dobosról szól, aki rettegve a középszerűségtől, min­dent megtesz, hogy a legjobb legyen. Az október 2-i magyar premier­je előtt Miskolcon láthatja a közönség a svéd-dán-norvég kooprodukcióban készült Turistot (Lavina/Force Mature) Ruben Östlund rendező munkás­ságának legújabb darabját, amely az idén Cannes-ban megkapta az Un Certain Regard szekcióban a zsűri dí­ját. Ebben a kategóriában nyert idén Mundruczó Kornél a Fehér Isten cí­mű filmjével. A magyar verseny­fi­lm­ek egyike, az Egy kemény tojás bosszú­ja, a Manieggs - Revenge of the Hard Egg, Miklósy Zoltán animációs film­je egy frissen szabadult elítéltről szól, aki az igazságtalanul kiszabott kéthe­tes börtönbüntetéséért bosszúhadjá­ratot indít. Idén ötödik évébe lépett a feszti­vál filmtörténeti programsorozata a CineClassics. A Szabó István védnök­ségével zajló ingyenes sorozat szá­mos vetítéssel, mesterkurzusokkal, könyvbemutatóval várja az érdeklő­dőket. Tolnay Klári születésének szá­zadik évfordulója előtt tiszteleg a fesz­tivál a legendás Meseautó című film vetítésével, amelyet éppen Miskolcon készítettek. Az örökzöld filmet a for­gatás helyszínén a lillafüredi Palota - szállóban vetítik Kurutz Márton film­­történész bevezetőjével. A CineClassics kurátora, Muszatics Péter lapunknak arról beszélt, érde­kesség, hogy 75 éve 1939-ben a nem­zeti filmnapokat éppen Miskolcon tartották meg. „Talán kevesen tudják, hogy Orson Welles élet- és alkotótársa az 1960-as évek közepétől haláláig a magyar - horvát származású Dja Kodar volt, az­az Pálinkás Olga, akit a filmtörténet egyik legnagyobb rendezője 1961-ben ismert meg Zágrábban, A per forga­tásán. A CineClassics workshopja az 1915 májusában, azaz száz éve szüle­tett zseni, Orson Welles „magyar kap­csolatával” és filmterveivel foglalko­zik” - tájékoztatott. „Közép- Európában a Karlovy Vary-i és varsói filmfesztivál a két „A” kategóriás filmes mustra, de kiemel­kedő még a szarajevói és a kolozsvá­ri fesztivál is. Utóbbiakhoz kellene felzárkóznunk és nagyon jó úton hala­dunk, hogy ez megtörténjen. Elmond­ható, hogy azoknak a filmeseknek, akik rendszeresen fesztiváloztatják munkáikat, a Cinefest elismerése is növeli presztízsüket” - tette hozzá. Szeptember 12-21-ig a Művészetek Háza ad otthont a filmeseknek. ■ www.macymairlap.hu ­zres kötés kincs "AZ ÖRDÖG­­­ihmit­kuk REJLIK." Mondhatnánk, hogy azért időtálló munkák, mert örökérvényűek - de inkább csak mert közhelyesek FOTÓ: HORVÁTH PÉTER GYULI MAHLER TITÁNJA ANNO NEM VOLT SIKERES - KOCSIS ZOLTÁN ELKERÜLI A CSAPDÁKAT A szimfónia drámaisága is megmaradt SINKOVICS FERENC Jó kérdés, hogy miért éppen Mah­ler 1. szimfóniáját, A titánt vette CD- re a BMC. Korabeli tudósítások szerint ugyanis ez a mű nem aratott feltétlen sikert. Sőt egyes híradások szerint ki is fütyülte a közönség. Hogy mi lehetett baj, s miben sértette a mű a korabeli közönség ízlését, azt nem tudni. Mah­ler huszonkilenc évesen komponálta a szimfóniát, s alapjában véve mindent olyat beletett, aminek lennie kell egy romantikus zeneműben. Líraiság és személyes, érzelmes vallomás éppen úgy található a műben, mint a humor, szilajság vagy éppen dráma. Nyilvánvaló, hogy a BMC döntésé­ben az is szerepet játszott, hogy a mű­nek Budapesten 1889-ben volt az ős­bemutatója, amelyen maga Mahler vezényelt, aki 1888-1891-ig az Ope­raház művészeti igazgatója és vezető karnagya volt. A korabeli feljegyzések szerint tíz esztendőre szólt a szerződé­se, de 1891-ben gróf Zichy Géza lett az Operaház főintendánsa, akit sok min­den mellett nacionalizmusáról és an­tiszemita beállítottságáról ismert az akkori közvélemény. Röviden szól­va nem jöttek ki a cseh-osztrák szár­mazású, ám zsidó vallású Mahlerrel, s ebben a szakmai viták játszották a fő­szerepet. Zichy például mindenáron magyarul akarta előadni Wagner ope­ráit, Mahler szerint viszont a sajátos wagneri világ nyelve csakis a német lehetett. Mahler mint vezető karnagy 1891-ben távozott a budapesti opera­házból. A titánt, amely Jean Paul ro­mantikus költő egyik verséről kapta a címét, többször is átdolgozta. Nyilván a bemutató felemás fogadtatása miatt is. Biztos akart lenni abban, hogy a ze­nekar pontosan az ő elképzelési sze­rint adja elő a művet, ezért meglehe­tősen sok instrukciót írt a partitúrába. Az átalakítások folyamán A titán az eredeti, öttételes szimfóniából négy­tételes művé szűkült. Ezt adta elő a Fischer Iván vezette Fesztiválzenekar is 2011-ben a budapesti Mahler-ün­­nepen. Kocsis Zoltán azonban nem az eredeti ősbemutatós, de öttételes vál­tozatát vezényli a BMC CD-jén a Nem­zeti Filharmonikusok élén. Rendkívül érdekes előadás: Ko­csis és a zenekar is érezhetően ke­­rni igyekszik a művel kapcsolatos csapdákat, mindenekelőtt azt, hogy A titánt a kelleténél nagyobb érzelmi amplitúdókkal szólaltassa meg. A drá­­maiság azonban megmarad, s a lírából sem lesz csöpögős érzelgősség. Ha va­laki jobban odafigyel, érezheti, hogy Mahler a legkényesebb módon hatá­rozta meg 1. szimfóniájában az érzel­mek arányait - mint hogy magát az egész művet is az arányosság jellemzi -, s nyilvánvaló, hogy ebből indult ki Kocsis Zoltán is. ■ Gustav Mahler: Symphony No.l BMC Records, 2014

Next