Magyar Horgász, 1948 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1948. január / 1. szám

Elárul­juk a nagy titkot­­— ikoáman csomózza át a damwilt és a gitstont ? A különféle „beceneveiken” forga­lomba került Perion rost (Damyl, Solin stb.) és utóda az amerikai Nylon — tulajdonképpen ugyanaz volt, akár a pótkávé. Azt a célt szolgálta, hogy a hemyóselyean szű­kében zsinórral lássa el a horgá­szokat, hiszen a valódi selyemre a háború alatt az ejtőernyők gyártá­sára volt szükség, a hadigépezet tehát a teljes készletet zárolta. A horgászok eleinte idegenkedve fo­­gadták az újfajta zsinórt, melyről azonban csakhamar kiderült, hogy: jobb, mint a selyemzsinór! Szakító­szilárdsága rendkívüli, az úgyneve­zett felöplizett selyemzsinórnál sok­kal könnyebben csúszik a zsinórve­zetőkben, amellett rugalmassága olyan nagy, hogy a legerélyesebb bevágásnál is inkább nyúlik, mint szakad. És ráadásul az ára csak tö­redéke­s volt a selyemzsinór árá­nak. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy ez az új műanyag nem víz­szívó, hogy ellenáll a víz kémiai hatásainak, hogy nem kell horgá­szás után kiszárítani, hogy szakí­tószilárdsága igen hosszú , haszná­lat után ttolm csökken, hogy felesle­ges impregnálni, talán mindent el­mondottunk erről a babkávénál is jobb­­ pótkávéról. Csakhogy! Az I. G. Farben nem dolgozik, a Damyl, Solin stb. kész­letek kifogytak, ami még kapható, annak ára regényes. Ezzel szemben az amerikai, olasz, francia stb. gyártmányú Nylon zsinórból, ha szűken is, mégis érkeznek be kész­letek és így remélhetjük, hogy ha­marosan nemcsak bőségesen ellát­hatjuk magunkat vele, de egyúttal az ára is mindenki­­számára hozzá­férhető lesz. Amíg a Damyl 50-es százméteres tekercsért nemrég még kétszáz forintot is elkértek, ma az ugyanilyen vastagságú, viszont va­lamivel kisebb szakítószilárdságú Nylon zsinórt 70—80 forint körül árusítják. A Damylnak, Nylonnak és tár­saiknak egyetlen hátrányuk van: a csomózásuk erősen csönkként­ szakí­tószilárdságukat, főképpen,­ ha a csomót nem megfelelő módszerrel kötjük. A műrost zsinór anyaga ugyanis merev és a csomónál elősze­retettel törik, aminek már sok ka­pitális hal örvendezett a hét végét markoló horgász bánatára. Ez a híres hárommenetes vércsomó! A közismert kettős nyolcas mu­tatkozott eddig a legalkalmasabb csomónak, különösen akkor, ha azt az Antos-féle megoldással kötöttük. Ennek a szellemes kötésnek az a nyitja, hogy a zsinór két összecso­­móani kívánt végére csőszerűen hú­zunk reá egy-egy darab, a belső be­tétszálától megfosztott selyemzsi­nórt. A műrészzsinórra ráhúzott selyemzsinór csökkentette a szaka­dás és törés veszélyét. Szerkesztőségünk, hogy a magyar horgászok érdekeit szolgálja, érint­kezésbe lépett az amerikai Dupont de Nemours művekkel, melyeknek nevéhez a Nylon feltalálása és gyártása fűződik. A Dupont gyár szívesen állott a Magyar Horgász rendelkezésére és közölte, hogy gya­korlati tapasztalataik szerint az úgynevezett „Three turn blood 100—125 köbcentiméteres far­motort veszek horgászcsó­nakra. VIGH JÓZSEF Bp., II. Keleti Károly utea 30—32. II. 3. Telefon­ 457— 015 (délután). knot“ (magyarul: három menete® vér­csomó) vált be a legjobban, szikítószilárdságot mérő precíziós műszereik tanúsága szerint ez a csomó csak alig néhány százalékkal gyengíti a zsinór teherbírását. A különleges csomót az ábra sze­rint minden horgász megcsinál­hatja, természetesen ügyelni kell arra, hogy a csomó meghúzásánál a két vak­ vég (az ábrán függőleges helyzetben) ki ne csússzék. Kétség­telen, hogy ez a csomózási módszer kissé komplikáltabb a megszokott kettős nyolcasnál, de hiszen a ta­vaszi kapásokig elég idő áll rendel­kezésre, hogy a csomózást meg­tanuljuk. Deszkacsónak helyett miért nem­­ aluminiumcsónakot ? A horgászat egyik igen fontos kelléke a csónak, a vizek nagy részét partról nagyon nehéz meghorgászni, a horgász tehát kénytelen csónakról gondoskodni. Sajnos, a csónak beszerzése ma rend­kívül körülményes és drága dolog, az építéséhez szükséges hibátlan fenyő­deszkának nemcsak horribilis az ára, hanem nagyon nehéz a beszerzése is, az építéshez való egyéb anyag, a szeg, az iszkába, a kence és festék szintén megfizethetetlen, de a csónaképítő asz­talosok sem szégyenlősek, ha költség­­vetés összeállításáról van szó. Amíg békében 50—60 pengőért igen jó csó­nakot tudtunk összehozni, addig ma a szabványos horgászcsónak ára túl van az ezer forinton, kevesen vannak, akik erre az anyagi áldozatra képesek. Az illetékes hatóságok nemrég fel­szabadították az aluminium forgalmát, a tredál vagy egyéb nemes­ aluminium­­ból hengerelt lemez már minden for­malitás nélkül szerezhető be. Miért nem gondolkodunk tehát arról, hogy fa he­lyett aluminiumlemezből készíttessünk csónakot? Amikor így sokkal egysze­rűbben tehetünk szert csónakra, ráadá­sul az alumíniumból készített csónak minden körülmények között vízmentes és nem folyat, mint a deszkából leg­gondosabban elkészített testvére, sokkal tartósabb is, mert az aluminium élet­tartama szinte korlátlan. Az aluminiumlemez igen egyszerűen hegeszthető, a belső merevítések elké­szítése sem okozhat fejtörést vagy jár­hat műszaki akadállyal, alumíniumból sokkal kevesebb munkaórával lehet megbízható, merev, hosszú élettartamú és komoly terhelésnek ellenálló csóna­kot fabrikálni. Az alumíniumlemezből összehegesztett csónak nem újdonság, külföldön már régen használják, a lehető legnagyobb sikerrel. Különösen a két vagy három részből épített csónakok váltak be, ezek nemcsak könnyen szállíthatók részeikre bontva, nemcsak merevebbek, mint az egyetlen részből építettek, hanem azzal az előnnyel is bírnak, hogy azokat akár két részre bontva is használhatjuk. A két horgász elindul az összeállított csó­nakon, a horgászhelyen egyszerűen ki­ki a maga részébe ül, szétkapcsolják a ladikot és a két horgász egymástól egészen függetlenül áztathatja a zsinór­ját, vagy pergetheti a villantóját A horgászat végeztével ismét összekap­csolják a két részt és­­ hazaeveznek. Persze, semmi akadálya sincsen annak, hogy a csónak falába motort akassza­nak, mely esetben egészen távoli hor­gászhelyek is percek alatt közelíthetők meg minden gályaraboskodó evezés nélkül. Nagyon üdvös volna, ha akadna mű­hely, mely foglalkozna az aluminium­­csónakok építésének gondolatával. Mi­vel csónakban nagy a hiány, a csóna­kok építése állandó munkát biztosítana és horgászainkat súlyos gondtól szaba­dítaná meg. Ez az aluminium horgászcsónak három részre szedhető szét. Az illesztési felületek egyúttal ____________ minővítenak­ k­ A MOHOSZ tagsági igazol­vány meghosszabbítása az 1948. évre csakis az egyesü­leteken keresztül történhetik meg. Saját érdeke, hogy iga­zolványát a 15 forintos tag­sági díjjal együtt a legsürgő­sebben beadja egyesületének rom si­nh no Ji Jií /■ yí o ai A /</¡f­f

Next