Magyar Horgász, 1985 (39. évfolyam, 1-12. szám)

1985. január / 1. szám

A bőség ejt zavarba bennünket, amikor rátekintünk a szerkesztőségi asztalra rakott igazolólapokra, fotókra. Tudjuk, sok a panasz a fogásra, de lám nem kevés a szép rekorddal sem! 50 kilón felüli harcsa, 21 kilón fe­lüli ponty, 12,40-es csuka, 13,60-as süllő — és még sorol­hatnánk. Sőt, soroljuk is. Kezdjük a legnagyobbakkal, a harcsákkal. HARCSAPARÁDÉ BÁNHIDÁN A színhely a Tatabányai II. Erőmű hűtőtava, azaz régebbi és közkeletűbb ne­vén, a Bánhidai tó. Sok izgalmas harcsakaland esett már meg ezen a ví­zen az elmúlt években. Ám kiemelhetjük közülük Fortágh István tatabányai horgász esetét, még akkor is, ha a horgász beszámo­lója nagyon szűkszavú A tények a következők: a harcsa súlya 50 500 g, hossza 186, kerülete 95 cm. 1984. augusztus 21-én, 20.50 órakor lótetűre ka­pott a hatalmas ragadozó, s Fortágh István 2,40 m-es üvegbottal, peremorsóval, 0,40-es zsinórral, rajta 2/0-ás horoggal küzdött meg vele. A hal az első kirohanáskor vagy 180 n. zsinórt húzott le. Ám az­után a kemény fékezés ha­tására igen gyorsan kifá­radt, s a nem egészen 20 perces küzdelem végén Pócza Károly sporttárs emelte partra vágóhorog­gal a ritka szép zsák­mányt. (1. kép) Nagy András Béla hor­gásztársunk aligha panasz­kodik áprilisi horgászered­ményei miatt. (Erre utal­nak a vidámságot sugárzó fotók is.) Íme a történet: „1984. április 11-én a Bánhidai Hőerőmű hűtő­taván horgásztunk Dienes Zoltán barátommal. Előbb úszóztunk pontyra, keszeg­re, de én szokásom sze­rint hamar eluntam. A belső gátra mentem át per­getni nem titkolt harcsa­reményekkel. Élt a víz, itt is, ott is hatalmas bárványokat láttam, de nem tudtam eldönteni, hogy milyen halak lehet­nek, s inkább a felszín alatt kószáló busákra gya­nakodtam. Nem sokára azonban erős ütést érez­tem a boton, gyorsan, ha­tározottan bevágtam, a harcsa pedig erőteljes hú­zással válaszolt. Néhány perc múlva mégis a part mellé tudtam kényszerí­teni, Zoli a szájába nyúlt, s felhúzta a partra. 23 kilós volt, hossza 161, ke­rülete 76 cm. Nagyméretű támolygó villantón vesztett rajta, a peremorsóra 0,42- es zsinór volt csévélve.” (2. kép) Jó két héttel később is­mét izgalmas kalandok várták a két horgászt a Bánhidai-tavon. Április 28-án kora reggel csendes vizen kezdték a pergetést. A szerencse Nagy András Bélát választotta: 7 óra tájban erős kapása volt, a hal határozottan megin­dult, a megfelelő fékezés azonban hamarosan a fel­színre kényszerítette. „Meglepően hamar a part közelébe húztam — írja a horgász —, s amikor fel­bukkant a vízből, feled­hetetlen méltósággal adta meg magát. Zoli vágóho­roggal húzta fel a partra. Az egész alig tartott to­vább 10 percnél.” A harcsa súlya 41 000 g, hossza 196, kerülete 94 cm. Nagyméretű támolygó villantóra kapott, a zsinór is ugyanaz: 0,42-es. (3. kép) CSUKA: KIS HÍJÁN 13 KILÓ A legnagyobbik pontos súlya 12 975 g. Hossza 98 cm. A csepeli kavicsbá­nya tavon esett zsákmá­nyul. Papp Tibor, buda­pesti horgász akasztotta meg szeptember 1-én, 7.15 órakor. Bevágás után a hatalmas csuka feldob­ta magát a víz színe fölé, majd erős húzással igye­kezett menekülni. A hor­gász csónakba szállt és Er­dei László és Molnár György segítségével sike­rült megszokolnia zsákmá­nyát, amely vörösszárnyú keszegre kapott. A felsze­relés: műanyagbot, perem­­orsó, 0,30-as zsinór. (4. kép) „Reggel 8 órakor érkez­tünk az Ipolyra, szokott helyünkre, a nógrádszakáli szakaszon. Nemsokára el­eredt az eső, a szél is fújt, csak dél tájban javult az idő, s amikor elállt az eső, megkezdtem a csu­­kázást. Bodorkát tűztem a horogra, s 15—20 perc múltán kapásom volt. Az úszó eltűnt, majd egy perc múlva a víz tetejére ug­rott. Társam kis csukára gyanakodott, a bevágásnál azonban már éreztem, hogy nem bugyisról van szó. A hal lomban védekezett, és 2—3 perc múltán meg­adta magát. A sodrott drótelőkét fogva emeltem partra.” — írja Nemes Béla, salgótarjáni horgász. A csuka súlya 12 400 g, hossza 99, kerülete 58 cm. A fogás időpontja 1984. április 4-e. A felszerelés: 2,40 m-es üvegbot, perem­­onsó, 0,35-ös silón, úszós készség, háromágú horog­gal. (5. kép) A Szőlőskert MGTSZ nagyrédei horgászvizén augusztus 23-án esett re­ .